Hos Mommer

2. marts 2016

Skal, skal ikke?

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 16:02
Tags: ,

Jeg sad og læste i det seneste Motor, som denne gang har lidt pudsige oplysninger.
30 % af dem, der køber en brugt bil, prøvekører den ikke først! Det forstår jeg ikke. Når man tænker på, hvilke overraskelser vi har fået ved at prøvekøre biler … vores drøm og største håb viste sig at være som at køre traktor, mens den bedste bil, jeg nogensinde har siddet bag rattet i, er en Seat Cordoba. Den bil satte jeg mig ikke bare ind i – den tog jeg på, fordi den omfavnede mig på en måde, jeg hverken har oplevet før eller siden. Det ligger en del år tilbage, men en førerfornemmelse som den, jeg fik af den bil, var fantastisk. For mig. Ikke for John, desværre …
Danskerne har, siden indførelsen af klip i kørekortet, fået omkring 700.000 af dem, fordelt på 477.258 bilister. En enkelt har fået 19 klip og en anden 21!
Hverken John eller jeg bidrager til klipstatistikken, som også kunne fortælle, at fordelingen af klip for at køre om kap eller væddeløbskørsel er 97,7 % mænd og 2,1 % kvinder. Drengerøve …
Det sted, hvor kvinder og mænd ligger tættest (65,2 og 33,8 %), er i kategorien kørsel uden sikkerhedsudstyr til børn. Skræmmende …
Hastighed øget, når du bliver overhalet: ♂ 86,7; ♀ 12,0 – det er altså også en virkelig typisk mandeting!
Tages samtlige klip, fordeler de sig med 73,0 % til ♂ og 25,7 % til ♀.
Om de sidste hhv. 0,2, 1,0 og 1,3 % er hermafroditter, skal jeg ikke kunne sige.
Retfærdigvis må jeg hellere oplyse, at det bliver forklaret ved, at der ikke er noteret køn ved alle klip.

image

Desværre var der også en reklame fra Smyril Line om et krydstogt til Island og Færøerne.
Det var vel nok ærgerligt, for den tur kan jeg slet ikke få ud af hovedet igen. Vi besøgte Island sidste år, men denne tur tager os til Islands østkyst, hvor vi ved, at vi ellers aldrig vil komme, for vi tager ikke en rundtur i bil. Færøerne har vi flere gange talt om at nå at se inden vi dør.
Skal, skal ikke?
Krydstogteksperten har en større/længere tur (der derfor også er mere end tre gange så dyr, hvilket trods alt betyder en del, når man gerne vil så meget som os), som vi også har haft kig på, men vi har set Reykjavik, Ålesund, Bergen og Glasgow, så største fordel her ville være at se Shetlandsøerne, men Smyril sejler tæt forbi, så vi får i det mindste et glimt af dem.
Skal, skal ikke?
10 % rabat for FDM-medlemmer. Dvs. at en eventuel opgradering til en noget bedre kahyt på en måde bliver gratis. Ih, hvor de lokker …
Skal, skal ikke?

34 kommentarer

  1. Jeg har set en tilsvarende tur og har vældig lyst til den, men lige nu kan jeg ikke planlægge den slags. Hvorfor skulle I ikke tage af sted?

    Kommentar af Rasmine — 2. marts 2016 @ 16:14

    • Fordi vi kun kan tage afsted i april, hvilket måske er lige tidligt nok; fordi vi også skal afsted i både maj og juni; fordi vi også skal en tur til England … jeg er ganske klar over, at det er luksusproblemer.

      Kommentar af Ellen — 2. marts 2016 @ 16:24

  2. Skal, selvfølgelig🙂 Må tilstå, at Gemalen og jeg passer glimrende ind i den statistik. Kunne have været baseret på os alene …

    Kommentar af Fruen i Midten — 2. marts 2016 @ 16:35

    • Det skal forhåbentlig ikke forstås på den måde, at han har tre klip og du har et?😉
      Uhh, vi tænker endnu …

      Kommentar af Ellen — 2. marts 2016 @ 17:33

      • Nej, ikke mere😉 Det ville jeg også gøre!

        Kommentar af Fruen i Midten — 2. marts 2016 @ 17:45

        • Fnis – sikke nogen fartbøller (gætter jeg på), at I er.

          Kommentar af Ellen — 2. marts 2016 @ 18:25

          • Rigtigt gættet🙂 Og hvis det havde været løse børn i bilen, ville det have været så meget mere pinligt/forkasteligt, at jeg slet ikke ville nævne det …

            Kommentar af Fruen i Midten — 2. marts 2016 @ 20:35

            • Aldeles enig. Der er forskel på forseelsernes alvor, og fartbøder er bare sort uheld – medmindre I har fræset med 100 km/t gennem bymæssig bebyggelse, men sådan tror jeg ikke I er😉

              Kommentar af Ellen — 2. marts 2016 @ 20:40

  3. I skal da afsted. Ud at opleve… Jeg fornemmer også, at du/I næsten allerede har truffet beslutningen🙂

    Kommentar af Stegemüller — 2. marts 2016 @ 16:40

    • Vi er tæt på, men der er lige noget, vi skal have afklaret først🙂

      Kommentar af Ellen — 2. marts 2016 @ 17:34

  4. Jeg har (endnu) ikke læst dit indlæg udover overskriften, men vil bare sige: i sådanne spørgsmål er svaret stort set altid SKAL

    Kommentar af Fru Z — 2. marts 2016 @ 16:51

    • Hehe, i princippet enig, men der er lige noget, der skal afklares først🙂

      Kommentar af Ellen — 2. marts 2016 @ 17:34

      • Nu har jeg læst hele historien. Og I skal da afsted. Afsted!

        Kommentar af Fru Z — 2. marts 2016 @ 19:47

        • Javel, Fru Z! Vi beslutter os i morgen🙂

          Kommentar af Ellen — 2. marts 2016 @ 19:59

  5. Jeg fornemmer at beslutningen allerede er taget af hjertet. Den skal bare lige have tid til at vandre op til hjernen og ned til tegnebogen🙂

    Kommentar af Eric — 2. marts 2016 @ 17:42

    • Cirka ramt rigtigt og som vanligt fint formuleret, men som jeg skrev herover, skal der lige falde noget på plads først🙂

      Kommentar af Ellen — 2. marts 2016 @ 17:44

  6. Fornøjeligste bil: Ford Scorpio.
    Jeres problem. Byt om på ordene: Skal ikke,skal?

    Kommentar af Jørgen — 2. marts 2016 @ 19:13

    • Min far ville være enig – sådan en bil havde han flere udgaver af.
      Hjælper det at bytte?😉

      Kommentar af Ellen — 2. marts 2016 @ 20:00

  7. Pensionskasserne kunne bruge dig som eksempel på hvorfor de unge skal starte med at spare op til pensionen, for hold da op, som I to forstår at bruge tiden skønt🙂

    Kommentar af Lene — 2. marts 2016 @ 19:30

    • Det kan ikke understreges nok, hvor vigtigt det er at starte tidligt! Det er i høj grad min fars skyld, for han ‘tvang’ mig til at betale til pension, selv om jeg var alenemor og sad ret hårdt i det. Men det lønner sig nu!

      Kommentar af Ellen — 2. marts 2016 @ 20:02

  8. Det skal I da!!!
    Jeg har ingen klip. Men et par fartbøder. Og virkelig ærgerlige parkeringsbøder.

    Kommentar af betty — 2. marts 2016 @ 22:32

    • Vi beslutter os i morgen.
      Jeg synes, det er meget morsomt, at du er mere ærgerlig over parkeringsbøderne end over fartbøderne😀 (Jeg har det på samme måde).

      Kommentar af Ellen — 2. marts 2016 @ 22:44

  9. Her i huset har vi ingen klip i kortet. Man kan måske fristes til at tro at der ikke er politi og fotovogne her på vore kanter, men det er der i allerhøjeste grad.
    Hvis I kan få presset flere rejer og oplevelser ind, er det da bare om at komme afsted. Livet kan hurtigt ændre sig, men det ved I jo også en del om.

    Kommentar af Pigen fra landet — 3. marts 2016 @ 06:23

    • I har politi, men det tror jeg ikke de har på Bornholm😉
      Ja, det har både vi og I lært på den hårde måde, desværre.

      Kommentar af Ellen — 3. marts 2016 @ 09:04

      • Der er politi på Bornholm😉 Vi selv så fotovognen flere gange, mens vi var der. Da vi spurgte vores familie derovre, fik vi at vide, at der skam er fast politi og fotovogn på gaden hver dag, og mange ryger også i fælden.

        Kommentar af Pigen fra landet — 3. marts 2016 @ 17:23

        • Der var bare så få klip på Bornholm – også relativt set. De må alligevel være meget lovlydige derovre😉

          Kommentar af Ellen — 3. marts 2016 @ 23:34

  10. Jeg kan mærke I SKAL, for I brænder bl.a. for naturoplevelser.

    Min mands søster og familie i Schweiz elskede også den vilde natur, svogeren elskede Vesterhavet og lejede hus i Lønstrup hvert andet år.

    Vesterhavet kunne vi sagtens være med på, men når de hjemme i Schweiz viste film, de havde optaget i Grønland, Island og Færøerne, gabte vi, men sådan er vi jo så forskellige.:-)

    Så vi/jeg har set nok til “Den Blå Lagune”…….

    Men ingen tvivl om, at det er noget for jer, så I SKAL, god tur!:-)

    Kommentar af Madonna — 3. marts 2016 @ 08:12

    • Det brænder vi ganske rigtigt for, ja – bare tanken om swimmingpoolsferie kan give os knopper.
      Vi er forskellige, men andres feriefilm keder altid alle andre end dem, der har filmet … det skal man virkelig være forsigtig med🙂
      Tak, det bliver afgjort lige om lidt🙂

      Kommentar af Ellen — 3. marts 2016 @ 09:08

  11. SKAL🙂
    Bestil og af sted med jer.

    Kommentar af kisser — 3. marts 2016 @ 09:02

    • Hehe – vi ved snart, om det bliver skal eller skal ikke🙂

      Kommentar af Ellen — 3. marts 2016 @ 09:08

  12. Det var interessante bilstatistikker, og ja, meget mærkeligt at folk ikke prøvekører en brugt bil, det er da vanvid. Måske burde man også altid prøvekøre en nyere bil, men de gange, jeg har kunnet købe ny bil, ville prøve kørsel have været med et demonstrations-exemplar, og ikke den aktuelle, leverede bil. Det var et problem den ene gang, for de havde monteret hjulene elendigt, ubalanceret, og det er svært at klage over en leverance. Man skal have FDM i ryggen.

    Kommentar af Donald — 3. marts 2016 @ 09:46

    • Det er virkelig fjollet at undlade at prøvekøre, og nye biler skal man da også prøve – siddekomforten og lignende for en selv kan man ikke læse sig til.
      Det er en god ide at have FDM i ryggen ved bilhandler – bare lidt sørgeligt, at det skal være sådan.

      Kommentar af Ellen — 3. marts 2016 @ 09:55

  13. Hvis der er tvivl er der ingen tvivl.. selvfølgelig skal I af sted..🙂

    Kommentar af Inge — 3. marts 2016 @ 10:54

    • Det skal vi så desværre ikke, for de havde kun en skodkahyt tilbage i april, men de har lovet at sende til mig, når de åbner for booking til næste år🙂

      Kommentar af Ellen — 3. marts 2016 @ 11:45


RSS feed for comments on this post.

Blog på WordPress.com.