Hos Mommer

29. februar 2016

Numsevarmere

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 16:43
Tags:

På en webstrikker-kollegas statusopdatering på FB så jeg for ikke så længe siden, at hun havde lavet sig nogle gode numsevarmere.
Jeg kan ikke helt huske, at det var hendes navn for dem, men jeg siger tak for den gode ide, og under alle omstændigheder er det nu mit navn for disse små, særdeles Numsevarmerpraktiske runde nogen, man snildt kan have med sig overalt i en taske eller i en kuffert.
Hvorfor skriver hun nu i en kuffert? Hun har da vel ikke tænkt sig at tage sådanne rædsler med ud på rejserne? Jo, det har hun, for det primære formål med at få brugt endnu flere garnresterer at kunne holde varmen på Reading station (win-win).
Da vi var afsted i januar, havde vi nær reddet os en blærebetændelse begge to på den station. Vi har normalt en times ventetid, men pga. ændringer i togplanen havde vi 1½ time sidste gang – så det har vi nok også næste gang.
Stationen er ikke opvarmet, og der er ingen decideret ventesal, men der er flere steder, hvor man kan sidde, hvis man enten køber en Starbuck’s Coffee eller en Cornish Pasty eller …
Det gør heller ikke spor, at vi skal købe den kaffe, for der er simpelthen så skidekoldt på den station, at kaffen er en nødvendighed for at overleve i den time eller halvanden. Problemet er bare, at stolene er af metal, så det er sikkert ikke svært at regne ud, at de er helt vildt kolde at sidde i. Jeg ved ikke, om englændere er født med filt der hvor vi andre har nogle ganske almindelige endebalder, for de andre gæster ser faktisk ikke ud til at være specielt kolde i r….
Det bliver John og jeg. Meget. Jeg foldede mit halstørsklæde og satte mig på det … heldigvis havde jeg et meget stort og langt et med. Stakkels John måtte nøjes med at sidde på en avis, men det var dog bedre end ingenting. Alligevel var det temmelig ubehageligt at sidde der så længe, og gå rundt er heller ingen løsning. For det første giver det ikke rigtig varmen, og for det andet har vi hver en kuffert + håndbagage at slæbe rundt med.
Selv om sommeren føles de stole hundekolde at sidde i, så nu bliver der fabrikeret to numsevarmere … de kan jo også bruges andre steder, hvor man lige kunne bruge noget blødt eller noget lunt at sidde på.
Man hækler to cirkler i passende størrelse pr. numse. Dernæst vasker man dem (nej, ikke numserne …) for at gøre dem endnu tættere, for til sidst at hækle dem sammen.
Start med at lave en ring af 12 stangmasker (stm). Første stm er altid 3 luftmasker. På næste omgang hækles 2 stm i hver stm. På 3. omg 2 stm i hver 2. stm. På 4. omgang 2 stm i hver 3. stm. Konceptet er sikkert forstået nu … fortsæt til numsestørrelse på personen, der skal bruge den.

26 kommentarer

  1. Hvilken malerisk beskrivelse af kulden på Reading station. Det er da klart, at I må have numsevarmere, hvilket i øvrigt er et herligt ord.

    Kommentar af Stegemüller — 29. februar 2016 @ 17:09

    • Det er simpelthen et must – og ja, jeg kan også godt lide ordet🙂

      Kommentar af Ellen — 29. februar 2016 @ 19:41

  2. Genialt😉

    Kommentar af Fruen i Midten — 29. februar 2016 @ 17:58

    • Ja!🙂

      Kommentar af Ellen — 29. februar 2016 @ 19:42

  3. Jeg har set dem med fyld af liggeunderlag, så er de endnu varmere, men måske ikke så handy at transportere. Men jeg kan godt forstå I er nødt til at have sådan nogle, for det er ikke godt at være kold i rø…🙂 .
    Knus og hilsner fra

    fru Jensen
    Gudhjem

    Kommentar af Kirsten Jensen — 29. februar 2016 @ 18:19

    • Det går nemlig ikke at være kold lige der😉 – Det er smart med fyld i, men det er rigtigt, at jeg er nødt til at prioritere transportvenligheden.

      Kommentar af Ellen — 29. februar 2016 @ 19:46

  4. Fandt dem på halager.blogspot.dk under hæklet, nederste indlæg. Endnu flere knus fra

    fru Jensen
    Gudhjem

    Kommentar af Kirsten Jensen — 29. februar 2016 @ 18:24

    • Så kunne jeg have sparet mig alle mine udregninger, når jeg kunne få opskriften forærende lige der! Tak for link.

      Kommentar af Ellen — 29. februar 2016 @ 19:46

  5. Ha, helt ærligt, Ellen, min første tanke var at nu er de da blevet rigtige pensionister😉 jeg ser jer for mig på Reading station, Ellen åbner den smarte taske og fremdrager to numsevarmere, hvorefter ægteparret slår sig ned med hver sin kop kaffe🙂
    Undskyld🙂
    Og så spøger stationen i min hjerne, mon ikke det er den, hvorfra man tager toget til Oxford? Ja det er 40 år siden til sommer, at jeg rejste til Oxford, og navnet Reading siger mig noget. 40 år! Og jeg drømmer stadig om at besøge England igen, landmanden skal overtales, ellers må jeg lokke børnene med.

    Kommentar af Lene — 29. februar 2016 @ 18:54

    • Hmmm. Du har jo ret – det lyder virkelig som pensionister med stort P – selv havde jeg naturligvis ikke lige det billede på nethinden😉
      Derfra kan man i hvert fald også tage toget til Oxford. Vi må rotte os sammen om at fortælle manden, hvor fantastisk dejlig England er!

      Kommentar af Ellen — 29. februar 2016 @ 19:49

  6. Først skriver du om Ballenophold – hva’ med at kalde disse ballevarmere, når nu to skal hækles sammen …

    Jeg så billedet, før jeg så overskriften. Derfor troede jeg, du var ved at hækle ‘kartoffelvarmere’, eller hvad de nu hedder hernede, i en noget usædvanlig farvekombination.

    Kommentar af Elsebeth — 29. februar 2016 @ 19:51

    • Ballevarmere havde nok være bedre, men det lyder ikke lige så sjovt🙂
      Kartoffelvarmere måtte lige googles – sådan nogle havde jeg ikke hørt om før nu, men jeg tror, jeg holder mig til at lave numse/ballevarmere.

      Kommentar af Ellen — 29. februar 2016 @ 19:57

      • Det var godt, du googlede. Det gjorde jeg ikke og var ved at skvatte ned af stolen af grin, fordi jeg fik HELT ANDRE associationer, da jeg læste om kartoffelvarmere😉😀

        Kommentar af Fruen i Midten — 1. marts 2016 @ 10:32

        • Jamen Frue dog! Jeg kan slet ikke regne ud, hvad du har haft i tankerne, fordi for den rene er alting rent, ved du nok😀

          Kommentar af Ellen — 1. marts 2016 @ 10:46

  7. rigtig god ide med de der ballevarmere. Aviser isolerer jo også godt, men er ikke nær så pæne! Knus Marianne

    Kommentar af marianne bentzen — 29. februar 2016 @ 20:01

    • Selv John glæder sig til at indvie sin numsevarmer🙂

      Kommentar af Ellen — 29. februar 2016 @ 21:20

  8. Mon ikke første stangmaske er tre LUFTmasker!
    Mon ikke, der tages ud i hver maske på anden omgang stangmasker, i hver anden maske på tredje omgang stgm., i hver tredje maske på fjerde omgang stgm. osv., hvis resultatet skal være det du har afbildet.
    Mvh.

    Kommentar af Kristine — 29. februar 2016 @ 20:24

    • Jamen jeg er jo nødt til at begå fejl for at få dig til at kommentere, Kristine …
      Jo, det hedder vist luftmasker. Det hedder chain crocheting på engelsk, så det blev lige blandet sammen … kædemasker er da også en meget mere logisk benævnelse for det – det ligner jo en kæde.
      Det sidste er også rigtigt … det så åbenbart mere logisk ud i mine øjne på denne måde, men jeg må nok hellere rette det. Øv, så ryger de pæne tal.

      Kommentar af Ellen — 29. februar 2016 @ 21:33

  9. Jeg har altid brugt et ‘kartoffelstykke’, et viskestykke, som jeg lægger over kartoflerne i gryden, efter at de er blevet dampet – så falder der ikke kondens ned i kartoflerne. På ‘Det gamle Apotek’ i Graasten købte jeg for mange år siden en fin rund hæklet tingest; den var dobbelt med en tunget kant, og den øverste del var med et fint mønster. I midten var der en hæklet rose, som er til at løfte ‘sagen’ op i. Man lægger den over kartoflerne, så de holder sig varme inde ved bordet. Den er ‘gal fin’, men hvad den hedder, det kan jeg ikke huske.

    Kommentar af Elsebeth — 1. marts 2016 @ 01:16

    • Okay – den hæklede udgave har man ikke brugt i de kredse, jeg er kommet i.

      Kommentar af Ellen — 1. marts 2016 @ 09:33

  10. Det kan være, den er et sønderjysk ‘fænomen’. Da min mor og jeg var inde i caféens butik, lagde jeg den oven på hovedet – for hvad pokker var den dog til! I samme øjeblik kom ejerinden ind, “Nej, Elsebeth, den er til at lægge over kartoflerne, så de ikke bliver kolde inde ved bordet!” Det var der mere plan i – for min mor sagde nemlig engang til mig, “Husk at holde hovedet koldt – og fødderne varme!”

    Kommentar af Elsebeth — 1. marts 2016 @ 10:54

    • 🙂

      Kommentar af Ellen — 1. marts 2016 @ 11:02

  11. Ha ha, super god idé med numsevarmere til sådanne kolde metalstole🙂
    Min oldemor syntes altid vi havde kolde og røde næser, så hun lavede næsevarmere til os🙂

    Rigtig god dag og fornøjelse🙂

    Kommentar af Maria Hoffbeck — 1. marts 2016 @ 11:34

    • Absolut en god ide med numsevarmere, men jeg er ikke sikker på, at jeg tager din oldemors ide om næsevarmere op🙂
      Tak!

      Kommentar af Ellen — 1. marts 2016 @ 21:31

  12. Smart.

    Kommentar af Jørgen — 2. marts 2016 @ 09:51

    • Ja – især for sådanne kuldefølsomme, ældre sjæle som os🙂

      Kommentar af Ellen — 2. marts 2016 @ 10:14


RSS feed for comments on this post.

Blog på WordPress.com.