Hos Mommer

26. februar 2016

Man må aldrig gå ned på planer

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 14:54
Tags:

Huset indvendig var vi færdige med, da vi flyttede ind for et år siden. Selvfølgelig er der hele tiden småting, men det er vitterligt også små ting.
Haven, derimod … den bliver vi vist aldrig færdige med – heller ikke selv om vi er heldige at få mange år forærende hernede.
Grunden er 820 m2, men der går nok omkring 100 af dem til spilde pga. den tidligere ejers lidt sjove ideer, som fx at hele vejen langs med skellet til naboen og ud mod vejen anlægge en slags dobbelthæk, som med årene er blevet ret voldsom i omfang og dermed ikke noget, vi ‘bare’ rydder. Det er svært at forklare forståeligt, kan jeg godt se … men i hvert fald er det noget, der med tiden skal laves om på.

IMG_5548IMG_5551

Ud mod vejen er den også gal. Da vi overtog huset, var det fire år siden, at konen i huset døde og hvorefter haven kun blev passet yderst nødtørftigt. Det værste er de snebærbuske, der er overalt, og som har fået etableret sig så godt, at det er et stort arbejde at fjerne dem.
Men væk skal de. Hele bundtet, for det er noget stads, der breder sig på skvalderkålslignende maner; jeg kan ikke lide den, og jeg er ligeglad med, hvor højt planteskolerne priser den som en plante velegnet til lav hæk.
Alene hjørnet, som er vist herover, er slemt, og det er den mindste del af det hele – vi startede i formiddags og nåede vel halvdelen inden vi døde, men vi fortsætter igen lige om lidt, efter genopstandelsen … John synes vist, at jeg er lidt fjollet at starte på noget, jeg ikke har en færdig plan med – sådan noget ville aldrig forekomme i hans verden, men for mig er det vigtigst at få den kedelige del af det overstået, så skal ideerne nok komme undervejs.
Kan man sætte helleborus, dahliaer og måske andet tæt sammen? Jeg kunne godt tænke mig et bed, der var i blomst fra tidligt forår til sent efterår, både fordi det er ved indgangspartiet og fordi vi kan se det fra køkkenet og fra stuerne.

Grimt risgærde

Kommende højbedEt risgærde som ovenstående er der både i forhaven og et andet sted ud mod vejen – det er gammelt, mere eller mindre råddent, tudegrimt og spild af plads. Ud mod vejen bagved er der snebærhæk-risgærde-snebærhæk i bredden. Hvorfor??? Selv om det har været for at skaffe læ, er det stadig voldsomt overkill, og der er derfor 20 x 1½ meter, der godt kunne udnyttes bedre/pænere. Der skal også etableres et højbed, fordi jorden ved de store sten til højre er komplet umulig at trænge igennem med redskaber, men jeg forestiller mig, at hvis vi lægger en halv meter jord, kan der sagtens plantes nyt – som ikke er snebær! Roser måske?
Det, der fik os til at gå døde var den store forhenværende trappesten på sækkevognen. Vi er i forvejen nogle svæklinge, fordi det er så længe siden, vi har rørt os grundigt rent fysisk, så den sten vejede flere tons, og der skal slæbes mange derhen, før der er nok.
Vi når det hele – engang – vi er startet i god tid, for vi ved godt, at det ikke er noget, vi har overstået på få dage, og vi behøver ikke at give os selv en deadline.

Vintergækker i frøperspektiv

18 kommentarer

  1. Skønt at se nogle vintergækker! Det er da et kæmpeprojekt med den have, bare det at rydde den for snebærbuske er et stort arbejde, men det I sætter i stedet, bliver garanteret flot. Jeg ville nok gøre som John: først lægge planen og dernæst gå i gang; men jeg kan godt se det charmerende i din facon. Højbedet lyder godt.

    God arbejdslyst.

    Kommentar af Stegemüller — 26. februar 2016 @ 15:34

    • Det er et stort, men dejligt projekt – haven er allerede skøn at opholde sig i, så alt vil kun være forbedringer – derfor ingen tidsplaner.
      Tak🙂

      Kommentar af Ellen — 26. februar 2016 @ 19:09

  2. Pas ny på ryggene! – Og ellers god fornøjelse med de mange haveprojekter🙂

    Kommentar af Fruen i Midten — 26. februar 2016 @ 15:47

    • Skal vi nok – og tak🙂

      Kommentar af Ellen — 26. februar 2016 @ 19:09

  3. Det er godt og skønt at have planer. Skønt at starte havearbejdet i god tid, og vejret i dag har været perfekt til det.
    Skal den gamle trappesten ligge ved det nye bed? sammen med andre store sten? før der kommer god jord på….
    Åh ja, tidligere ejere havde andre planer (eller ingen), og ofte kan det være svært at se ideen i det, der er.
    Nu er det nye tider i haven til den stråtækte.

    Kommentar af kisser — 26. februar 2016 @ 15:55

    • Vejret har været skønt i dag.
      Ja, det skal den. Du lyder som om det vil være helt forkert at lægge trappestenen der?
      Ja, vi har ikke samme smag, men så går vi da ikke og keder os🙂

      Kommentar af Ellen — 26. februar 2016 @ 19:11

      • Nej, jeg synes det er skønt at bruge materialer med en historie og det vil da være helt perfekt med trappestenen som kant Den hører jo til huset.

        Kommentar af kisser — 26. februar 2016 @ 20:17

        • Okay, fint nok, så misforstod jeg dig🙂

          Kommentar af Ellen — 26. februar 2016 @ 20:37

  4. Det er godt at have planer. Er der ikke noget med I har en Mexico-ovn? Kan I ikke brænde alle grenene af i den, så I ikke behøver køre rundt med dem? Jeg mener, de vil jo forsvinde over tid på den måde.

    Kommentar af Jørgen — 26. februar 2016 @ 19:43

    • Jo, det har vi, og ideen er også god, men det er den lille udgave af ovnen, så John skal stå og dele alle pindene i to-tre dele, og det ved jeg ikke om han har mod på, eller han bare vil smide skidtet op i traileren – det får han lov at bestemme.

      Kommentar af Ellen — 26. februar 2016 @ 20:08

  5. Ja, forårets komme sætter fut i redebyggerinstinktet hos andre end fuglene😉
    Det er ikke småting I har kastet jer ud i, men det gælder selvfølgelig om at udnytte den nyvundne energi og forårsglæde. Jeg er sikker på, at ideerne vil blomstre hen ad vejen, så klø endelig på, med at skaffe plads til nye projekter – men pas nu på, at I ikke får overanstrengt jer! Vejen fra sofakartofler til gartnere har ikke været ret lang …🙂

    Kommentar af fiberfryd — 27. februar 2016 @ 08:00

    • Ja, vi trænger efterhånden til at kunne opholde os ude🙂
      Vi klør på, men ikke for meget … det er dejligt at have noget at rive i😉

      Kommentar af Ellen — 27. februar 2016 @ 09:19

  6. Hvis I vil lægge en halv meter jord oven på hård jord, der hverken er til at hugge eller stikke i, så er det bedst kun at så salat eller radiser, som ikke stikker ret dybt!

    Først og fremmest skal I have styr på jorden, så vand og rødder kan trænge igennem. Det meget vigtigt, at vand er i stand til at trænge ned – roser eller andre planter vil ikke stå med rødderne i vand, og soklen tager skade, hvis der det meste af året ligger meget fugtig jord op ad den. Det kan give frostskader og mulighed for, at fugt kan trænge højere op mellem stenene. Det er vigtigt, at soklen er fri, så man kan holde øje med den.

    Da vi ikke er blevet lettere på tå med alderen, er det bedre at sætte planter tæt sammen, som ikke kræver, at man skal ind og grave nogle af dem op om efteråret og ned igen om foråret. Det kan også blive vanskeligt at komme ind og plukke dahliaer uden at jokke på helleborusplanterne. Her ville jeg tænke på stenbræk og/eller skt. hansurt (sidstnævnte kan også bruges som lav hæk), som begge har smukt løv. En dygtig anlægsgartner ville kunne hjælpe dig med at få den helt rigtigt løsning på dine ønsker; han vil kunne komme med idéer, du slet ikke havde tænkt på. Det skal også være overkommeligt at passe om 10 år.

    Nu sværger jeg til bøgehække, for de giver læ hele året (og bladene bliver til muld, efter at de har dækket sarte planter og buskes rødder. Flere steder i haven er mine købt som færdighække i forskellig højde – så er det på plads med det samme! Jeg synes, de et- til toårige planter er nogle værre skravl at se på de første fem-seks år. Har I ikke ‘dræbersnegle’ er der i mine øjne ikke noget pænere end vilde, blå violer under en bøgehæk.

    Kommentar af Elsebeth — 27. februar 2016 @ 12:59

    • Jorden i sig selv er fin nok, der er bare så mange rødder, at vi ikke orker at starte på det, og urtehave skal vi i hvert fald ikke have lige på det sted! Vand og rødder kan sagtens trænge igennem.
      Bedet er ikke større, end jeg vil kunne nå dahliaerne, og jeg havde tænkt mig at se, om de overlever uden vinteroptagning. Det gør de nok ikke, men så bliver det sådan. Stenbræk har vi vildt meget af i forvejen, og skt. hansurt har jeg af en eller anden grund aldrig kunnet fordrage – det første jeg gjorde hernede, var at hive dem alle op, for dem var der nemlig også mange af.
      Jeg er kommet i lidt af et dilemma, for ja: Den skal også være nem om 10 år, men lige nu vil jeg gerne have lov til at boltre mig med alt muligt sjovt, nu hvor jeg har fået smag for haver, så at sige, Så må det nemme komme til lidt senere. Ved godt det lyder ulogisk.
      Efter anbefaling fra Kisser har jeg overvejet at få en bestemt mand herned, der vil kunne råde os.

      Kommentar af Ellen — 28. februar 2016 @ 09:33

  7. Helleborus må ikke stå i bragende sol – det kuuunne jo gå hen og blive en tør sommer.

    Kommentar af Elsebeth — 27. februar 2016 @ 13:10

    • Okay, tak – men det var netop derfor jeg tænkte, at så kunne dahliaerne komme op og skygge for dem.

      Kommentar af Ellen — 28. februar 2016 @ 09:33

  8. Havemand!

    Kommentar af Eric — 27. februar 2016 @ 20:33

    • Hehe, ja, men kun til det grove og ikke-sjove. Lige nu synes jeg, at havearbejde er sjovt – lave om, plante nyt osv.🙂

      Kommentar af Ellen — 28. februar 2016 @ 09:34


RSS feed for comments on this post.

Skab en gratis hjemmeside eller blog på WordPress.com.