Hos Mommer

21. februar 2016

ENDELIG skete der noget

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 16:24
Tags: , ,

Gartneriet Spiren

I går tilbragte vi en dejlig eftermiddag og aften hos Inge og Hasse; inkluderende en tur i Musicon, hvor der var sket en del nyt siden vi var der i oktober 2013. Det var så hyggeligt at tilbringe en del snaksomme timer med de to søde mennesker, at jeg i dag stort set har mistet stemmen, men bortset fra det har jeg det glimrende, tak … 

For nogle dage siden så jeg, at gartneriet Spiren tæt ved Skælskør havde Galanthus-weekend d. 20.-21. februar 2016 kl. 10–16.
Vintergækker galore – det måtte vi se, eftersom vi jo gik glip af dem i England.
Det viste sig at være et noget sølle opbud af vintergækker, men jeg har aldrig i mit liv set så mange helleborus – altså juleroser. Hele 125 forskellige fik jeg det til, og de havde maaange af hver art – jeg var dybt betaget!
Det var jeg så ikke af deres priser – mellem 105 og 145 kroner. Pr. plante!
Okay, tænkte jeg, så er de sandelig også betalt.
Det skal retfærdigvis siges, at det var meget store og særdeles frodige planter. Jeg er vant til at se dem blive solgt i små 12-cm potter, så jeg fik virkelig noget for mine penge ved at købe dise tre planter herunder – men det var godt nok svært at vælge.

Helleborus

Der var farver fra hvid over lyserød til lysegul til lysegrøn til rosa til mørkrosa til auberginefarvet for at ende ved nærmest helt sort. Nogle var ensfarvede, andre lignede nærmest orkideer. Nogle var dobbelte, de fleste enkelte.
På en måde var jeg meget betaget af de dobbelte, men blev enig med mig selv om, at det sikkert blev for voldsomt, så jeg tog en lidt dobbelt, hvis sådant vrøvl giver mening (øverst til højre på collagen), en af de orkideagtige (nederst i midten), samt en spæd gulgrøn, som kan anes på billedet herover nederst til højre.

Helleborus galore

Borreby herreborgDe skal snarest i jorden – må gerne plantes nu, men det bliver ikke i dag, for vi er først lige kommet hjem. Vi var nemlig også på kræmmermarked i Lov, hvor jeg bl.a. ville forsøge at finde en piedestal. Ikke til min mand eller mig selv, men til novemberkaktussen, som er ved at gå helt vækstamok og derfor alt for stor til en vindueskarm.
Endelig kørte vi til Borreby Herreborg, som ligger bare et par kilometer fra Spiren, og som ingen af os har set før.
”Herreborg” – den var ny for mig. Jeg kender herregårde, slotte og godser, men ikke herreborge, som der hævdes at være fem af i Danmark. De var lidt svære at finde, men jeg fandt frem til, at det må være Rosenholm, Borreby, Hesselagergård, Egeskov og Gisselfeld … jeg kender dem alle, nu hvor jeg også har set Borreby, men vidste som sagt ikke, at de kaldes herreborge … kan dog godt se, at de minder en del om hinanden i byggestil, og de har alle voldgrave. 

Der er ikke adgang til slottet, men der er til parken, som dog er ret kedelig nu, så vi kører til Borreby igen til sommer, da det så ud til, at det vil være værd at gå en tur, når det hele er kommet i vækst igen.
Ih, hvor var det skønt at være lidt udfarende igen!

21 kommentarer

  1. Jeg tænkte netop Hesselagergård, da jeg så dit billede, selvom den har lidt “rundere”, som i romansk-agtige, vinduer og murafslutninger, som jeg husker den. Jeg tænker især tilbage på en cykelferie med en veninde, ca. midt i gymnasietiden, hvor vi på vej til Hesselagergård holdt frokostrast ved en yndig sø – med meget aggressive svaner, som afkortede rasten med deres hvæsen og næsten angreb.
    Jeg var slet ikke klar over mængden af arter inden for juleroser – alle de viste er flotte, synes jeg. Forhåbentlig synes de om deres nye voksested.

    Kommentar af conny — 21. februar 2016 @ 18:16

    • Ja, de ligner virkelig hinanden alle fem.
      Det var da en lidt skræmmende oplevelse I havde – gad vide hvorfor de svaner var så gale?
      Det var jeg heller ikke klar over før i dag … og jeg håber også, at de nyindkøbte holder til flytningen🙂

      Kommentar af Ellen — 21. februar 2016 @ 18:31

      • Måske de havde unger – jeg husker det ikke – det er mere end 40 år siden😉

        Kommentar af conny — 21. februar 2016 @ 19:27

        • Forståeligt nok🙂

          Kommentar af Ellen — 21. februar 2016 @ 21:03

  2. Og når Ellen kommer ud, bliver vi alle lidt klogere. Nu kender jeg så ordet herreborg🙂 Der er vist en mangfoldighed af blomster, jeg ikke kender, jeg må ud i morgen for at se om min enlige julerose blomstrer. Dejligt at I kom af sted på besøg og at helbredet er bedre.

    Kommentar af Lene — 21. februar 2016 @ 19:57

    • Så er vi (mindst) to, der har lært noget om herreborge i dag – og jeg har ydermere lært, at alle mine juleroser i virkeligheden er påskeklokker (Jørgen herunder), så der er gang i lærdommen🙂
      Ja, det var dejligt, og selv om det går alt for langsomt, går det trods alt den rigtige vej.

      Kommentar af Ellen — 21. februar 2016 @ 21:05

  3. Det må være fint at komme lidt omkring efter passiviteten.
    Du har muligvis købt en julerose. Den er altid hvid. Alle de andre er påskeklokker. Jvf. http://www.clausdalby.dk/2011/01/forskellen-pa-juleroser-og-paskeklokker.html#.VsoTEUA0qzI
    Her har vi en påskeklokke, jvf. farven, som vi kalder julerose, men sådan er der så meget.
    Fin borg I har fundet.

    Kommentar af Jørgen — 21. februar 2016 @ 20:53

    • Det var pokkers! Nu har jeg så lært to ting i dag – og jeg har nok kun købt påskeklokker, for ingen af de tre er helt hvide. Jeg tror bare jeg vil kalde dem alle for helleborus😉
      Det, at de er i blomst nu, kan vi jo ikke regne med, da de har stået i væksthus på planteskolen, men jeg skal åbenbart ikke regne med, at de vil blomstre igen før mæste marts-april. Øv … der er der jo så meget andet, der kommer op … jeg ville jo have haft noget, der blomstrer ekstra tidligt, men så bliver jeg åbenbart nødt til at finde nogle rigtige juleroser.

      Kommentar af Ellen — 21. februar 2016 @ 21:11

  4. At du og John nu kommer ud og omkring igen, tolker jeg, som at I begge har det meet bedre igen.
    Helleborus – uanset hvad de kaldes på dansk, julerose eller påskeklokke – er bare så dejlige. Jeg hr prøvet at plante nogle stykker; men desværre kunne de ikke lide at være her. En enkelt overlevede uden blomster i et par år, og så døde den ligesom de andre.

    Kommentar af Lene — 22. februar 2016 @ 01:12

    • Vi har det bedre, tak, men den hoste, altså … den bliver bare ved og ved!
      Det er ærgerligt, at du ikke kan få helleborus til at trives ovre hos dig. Jeg har først rigtig fået øjnene op for den nu – men der er rigtig meget vedrørende haver og blomster, jeg først rigtig har fået øjnene op for nu …😉

      Kommentar af Ellen — 22. februar 2016 @ 09:21

    • Lene! måske har jorden, hvor du plantede dine juleroser( Helleborus NIGER) ikke været kalkholdig nok. Den kan godt lide kalkholdig jord – dør ud i surbundsjord.
      Påskeklokke ( Helleborus ORIENTALIS) er vist ikke lige så sart med hensyn til jordbunden men er vist mere til den kalkholdige side. Det er min erfaring.
      Magnus

      Kommentar af domus1 — 22. februar 2016 @ 18:21

  5. Helleborus er en skøn blomst og det ser ud til, at du har fundet nogle smukke udgaver. Held og lykke med dem.
    Jeg har heller ikke hørt udtrykket herreborg før, men det giver selvfølgelig en form for mening, hvis de er bygget hovedsageligt som en art fæstningsværker og mindre som forvoksede gårde. Det er nu lidt svært at skelne for sådan en som jeg, der ikke kender alle de danske herregårde (og borge)😉 Så er Dragsholm måske ikke et ‘must’, når vi besøger Odsherred? Jeg havde ellers kalkuleret med et besøg i Spisehuset …😉

    Kommentar af fiberfryd — 22. februar 2016 @ 06:43

    • Det synes jeg jo også selv, jeg har, men det var svært at skulle vælge mellem 125🙂
      Jeg synes det er underligt, at ingen af os ‘gamle’ (jeg tænker også på de andre kommentarer) har hørt det ord før. Nu slog jeg det lige op på ordnet.dk, og det opslag får mig til at tro, at det er et gammelt ord, som nogen har syntes var interessant at genindføre.
      http://ordnet.dk/ods/ordbog?query=herreborg&tab=for

      Det er mange år siden, vi har været på Dragsholm, og det med besøget på Spisehuset synes jeg helt afgjort, du sagtens kan holde fast i😀

      Kommentar af Ellen — 22. februar 2016 @ 09:27

  6. Dejligt, at I nu er blevet så friske igen, at du har haft mulighed for at komme ud og klokke😉 rundt i de der helleboruser (eller hvad de nu måtte hedde i flertal). Af en eller anden grund har de aldrig indgået i mine tanker om haveplanter. Det tror jeg, jeg vil lave om på, for jeg mangler virkelig noget at kigge på i januar/februar. Hvordan definerer man herreborg? Og hvordan har du fundet frem til de andre?

    Kommentar af Fruen i Midten — 22. februar 2016 @ 09:32

    • Ja, det går langt om længe den rigtige vej, men holddaop, hvor den er sej!
      Jeg har også først ‘opdaget’ helleborusser nu, men det var netop det med den meget tidlige blomstring, der tiltalte mig.
      Jeg googlede en del rundt, og definitionen (den med voldgraven og det ret bastante og forsvarsagtige udtryk) er nok nærmest min egen, hentet ud fra de fem, jeg (også) fandt frem til via lidt internetresearch. Google var, som altid, min ven😉
      Definitionen på ordnet.dk (se svaret til Ditte) var den eneste deciderede forklaring, jeg kunne finde, og den var temmelig mangelfuld.

      Kommentar af Ellen — 22. februar 2016 @ 09:43

  7. Som sønderjyde kender jeg et herrefolk, men en herreborg har jeg ikke hørt om før.. Findes der også frueborge..??😉

    Kommentar af Inge — 22. februar 2016 @ 09:42

    • Heller ikke dig?! Det er der bare ingen, der har, hvilket er temmelig tankevækkende. Vær sød at se mit svar til Ditte – jeg tror det er et gammelt ord, som en eller anden har syntes ville være smart at kunne reklamere med🙂

      Kommentar af Ellen — 22. februar 2016 @ 09:45

  8. Sikke en overdådighed af juleroser/påskeklokker. Jeg synes, du har valgt nogle flotte eksemplarer. Herreborg – sjovt navn. Kendte det ikke før.😉

    Kommentar af betty — 22. februar 2016 @ 10:19

    • Det var temmelig overvældende med de mængder🙂
      Der er bare ingen, der kender det ord – jeg bliver mere og mere overbevist om, at min teori, som jeg luftede i et par svar herover, er rigtig.

      Kommentar af Ellen — 22. februar 2016 @ 10:27

  9. Egeskov! Nå ikke? Nå nej, det var Borreby du har billede af, den kendte jeg ikke. Smukt! Drømmeslot. Det fik mig ud på en længere virtuel rejse på Sydsjælland, omkring Skelskør og Nysø og Præstø.
    Det var nogle flotte blomster du fik!

    Kommentar af Donald — 22. februar 2016 @ 21:49

    • Ja, det var Borreby, men alle fem ‘herreborge’ ligner hinanden, så jeg kan godt forstå, at du umiddelbart forvekslede dem.
      Her er skønt på Sydsjælland, og Nysø har vi jo nærmest i baghaven🙂
      Ja, ikke? Skønt med tidlige blomster.

      Kommentar af Ellen — 23. februar 2016 @ 08:51


RSS feed for comments on this post.

Skab en gratis hjemmeside eller blog på WordPress.com.