Hos Mommer

18. februar 2016

Skomager, bliv ved din læst

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 16:13
Tags:

Skomagerbugtaleren i PræstøJeg har fået mig et par overraskelser i dag.
Da vi var i England, gik sidelynlåsen i stykker på mine yndlingsstøvler. ØVøvøvøv – det er de bedste støvler, jeg nogen sinde har haft. Det er præcis fire år og en måned siden, jeg fik dem; jeg har gået virkelig meget med dem, og de er overhovedet ikke slidt endnu.
Bortset fra den lynlås. Jeg tog støvlerne med hjem, for jeg nænnede ikke at smide dem ud.

I dag, da jeg havde et ærinde i garnbutikken i Adelgade (jeg købte andet end garn. Har endnu ikke købt garn i år. Jeg er meget dygtig!), opdagede jeg, at der på det modsatte hjørne lå en rigtig, gammeldags skomager!
Jeg skyndte mig hjem for at hente mine støvler – begge to, for han kunne næppe få en lynlås mage til den, der gik i stykker. Jørn Petrius, som han hedder, sagde, at det da også var et par alt for gode støvler at smide ud – de så jo næsten nye ud. Da jeg oplyste ham deres høje alder, var han temmelig forbavset. Han kunne godt reparere mine støvler … da han oplyste prisen, hoppede jeg lidt, men da han forklarede, at fordi de 300 kroner alene gik til de to lynlåse plus porto, så var der faktisk kun 300 kroner tilbage til ham – for 3-4 timers arbejde! Selv om det således måske virker som mange penge for mig, kan man ikke påstå, at det må være en guldgrube for ham.

Skomagerbugtaleren i Præstø (1)Skomagerbugtaleren i Præstø (2)

Her sidder han – i sin lille skobutik, som også sælger nyt fodtøj, men mit gæt er, at han bruger langt det meste af sin tid på at reparere, for det var ikke verdens største udvalg, han kunne præstere.
Da jeg spurgte, om jeg måtte offentliggøre disse billeder af ham, fik jeg lov, hvis jeg lovede at fortælle, at han også reparerer tasker og i det hele taget stort set alt i læder.

Han fortalte mig, at han har repareret sko i 33 år, så han er blevet ved sin læst.
Eller er han? Han er nærmere vendt tilbage til den.
Det var nemlig dagens anden overraskelse: Da jeg slog ham op for at finde hans navn, kom der en hjemmeside op om hans … bugtalergesjæft!
Det kom mildt sagt bag på mig. Manden har vist beskæftiget sig med lidt af hvert op gennem tiden, men i december 2014 slog han sig ned i Præstø som skomager.
Han er med andre ord ikke selv et godt eksempel på det gamle ord, jeg har brugt som dagens titel, men det gør ikke spor – jeg er bare virkelig glad for, at jeg kan få repareret mine dejlige støvler.
Jeg var dog nødt til at købe et par nye i England, da jeg kun havde dem med, der gik i stykker – plus et par sko, men de var for det meste for kolde at have på udendørs.

28 kommentarer

  1. Der er ikke mange “rigtige” skomagere tilbage, så det var godt, at du kunne finde en til de kære støvler.
    Det var en overraskende bibeskæftigelse, og man kommer til at tænke på, om bugtalere fx kan have talerør?

    Kommentar af Eric — 18. februar 2016 @ 16:31

    • Nej, det er der nemlig ikke, så jeg var glad!
      HA – jeg skal da gerne spørge ham, når jeg henter mine støvler😀

      Kommentar af Ellen — 18. februar 2016 @ 17:04

  2. Tja, dyrt – det er som man tager det. En læge brokkede sig over mekanikerregningen. Der stod:
    Et slag med en hammer 10,00 kr.
    At vide hvor slaget skulle slås 500,00 kr.
    I alt 510,00 kr.
    (Det var længe før, der var noget, der hed moms!

    Kommentar af Elsebeth — 18. februar 2016 @ 16:48

    • Hehe, det er vist en del af en længere anekdote, som jeg er sikker på, at jeg engang har læst i sin fulde udstrækning😉

      Kommentar af Ellen — 18. februar 2016 @ 17:04

  3. Det minder mig, om en lækker, blød nougatbrun skindtaske, der står på hylden endnu, som Neye ikke havde nogen til at reparere, og vi fik adr. på en i en kælder i Gentofte, hvor manden talte i tlf., da gemalen ankom.

    Han kunne bare ikke fortælle, hvad rep. kom til at koste, og så drog gemalen af med tasken igen.

    Det mindste man kan forlange, er vel en pris på arbejdet?

    Kommentar af Madonna — 18. februar 2016 @ 17:20

    • Naturligvis! Jeg foreslår, at I kører en tur til Præstø🙂

      Kommentar af Ellen — 18. februar 2016 @ 17:26

  4. Som Eric vil jeg sige, at det er fantastisk at finde en “gammeldags” skomager – pyt med at han så ikke er blevet ved sin læst. Skønt at du kan få repareret dine støvler. Jeg bryder mig ikke så meget om den brug-og-smid-væk kultur vi lever i. Hvis man vedligeholder og reparerer tingene, kan de jo holde enormt længe. Lige nede om hjørnet har jeg et renseri, der er ejet af en inder. Han tilbyder også alskens reparationer. Jeg har fx en dejlig og dyr frakke, hvor lukkemekanismerne snart vil gå midt over. Han vil godt kunne udskifte disse lukkemekanismer; jeg skal bare selv komme med “reservedelene”, som jeg så ikke har fået mig taget sammen til at få fundet – men bare det at den kan repareres gør mig glad.

    Kommentar af Stegemüller — 18. februar 2016 @ 17:48

    • Jeg er fuldstændig ligeglad med, hvor mange ‘læster’ han har haft, bare han kan lave mine støvler🙂
      Godt du har fundet din inder – men du skal da vist se at få fundet dine reservedele snart – vinteren er jo snart slut .-)

      Kommentar af Ellen — 18. februar 2016 @ 18:03

  5. Godt for dig – og dine støvler!
    De findes endnu, men kan være svære at finde, når man står og skal bruge dem for at få repareret sine yndlingsstøvler. Heldigvis er vi nogle stykker, som gerne vil købe god kvalitet (og ikke køb og smid væk), og som engang imellem således har brug for en reparation.

    Kommentar af Lene — 18. februar 2016 @ 19:39

    • Ja, det var godt🙂
      Har I også stadig rigtige skomagere over there?

      Kommentar af Ellen — 18. februar 2016 @ 20:54

      • Ja, ikke på ethvert gadehjørne; men de findes

        Kommentar af Lene — 18. februar 2016 @ 21:57

        • Det ville jeg nok ikke have troet🙂

          Kommentar af Ellen — 19. februar 2016 @ 09:21

  6. Jeg slider mit skotøj hårdt, men jeg overvejer, om mine støvler kan klare en udgift på 600 kr til lynlåse, for skomageren findes i Aalborg🙂

    Kommentar af Lene — 18. februar 2016 @ 19:55

    • Så I har også sådan en god fyr? Brug ham, Lene – jeg tror det er pengene værd, hvis man holder af sit fodtøj.

      Kommentar af Ellen — 18. februar 2016 @ 20:55

  7. Sikke da en solstrålehistorie. Og en alsidig mand. Mon han bruger sine bugtalertalenter stadig?
    Hvor er det godt, der stadig findes gamle håndværkere, men de er nok en uddøende race.

    Kommentar af betty — 18. februar 2016 @ 21:37

    • Hvis han havde droppet bugtalerfaget, mon så ikke han havde nedlagt hjemmesiden?
      Det tror jeg også, at de er. Den timeløn, han kan opretholde, er der ikke mange, der ville acceptere i dag.

      Kommentar af Ellen — 19. februar 2016 @ 09:23

  8. Han er en mand med mange talenter, ser det ud til.
    Det er så skønt, når man møder gode reparatører af enhver art. Også selvom det lige nu og her bløder ud af pengepungen. Det er lige før, jeg overvejer at tage turen til Præstø næste gang, for mine lokale hælebarer (som jo også tilbyder lidt af hvert) har af og til skuffet fælt, tydeligvis pga. manglende omhu/viden.

    Kommentar af conny — 19. februar 2016 @ 08:35

    • Ja, det man man sige🙂
      Jeg tror heller ikke, at det er rigtige skomagere, der er i hælebarerne, så hvis du skulle få lyst til at køre herned med dine sko, så gi’r vi kaffen!

      Kommentar af Ellen — 19. februar 2016 @ 09:26

      • Det er skrevet bag øret😉

        Kommentar af conny — 19. februar 2016 @ 10:45

        • 🙂

          Kommentar af Ellen — 19. februar 2016 @ 11:31

  9. Der er vist ikke mange tilbage af hans slags.. Og hvor uheldigt er det lige at være NØDT til at købe både støvler og sko..🙂

    Kommentar af Inge — 19. februar 2016 @ 10:51

    • Uha, det var meget uheldigt … hvis du spørger John. Da jeg fandt min skomager, spurgte han (John) nemlig, om ikke jeg nu ærgrede mig over at jeg købte nye! Som om! Og jeg skulle jo have noget at gå i derovre🙂

      Kommentar af Ellen — 19. februar 2016 @ 11:32

  10. Tak for de mange roser.
    Jeg blev uddannet i 1982 i København, og da jeg flyttede til Præstø med min kone, så stod der et ledig lokale i Adelgade 59 st. Ledigt og så tog jeg chancen, og jeg fik lejemålet, og jeg åbnede 11 december 2014. Og nu har jeg meget at lave med reparationer, og det er jeg glad for, for jeg er kun mig selv, og har ikke nogen ansat, så derfor kan jeg være billig, i forhold til andre kollega, men man skal jo også havde penge for sit arbejde, og jeg er stolt af min lille forretning, som jeg har haft nu i 14 måneder.
    Tak til alle for den varme ros.
    Jeg reparerer alt i fortøj, men der er også noget som man ikke kan reparerer.
    Men alle er velkommen til at kikke ind og få lavet deres sko/støvler, til billige penge.
    Men lynlåse er noget pebret at få lavet, for det tager mange timer, med at pille den gamle lynlås ud, og rense det for tråde, og så lime den nye lynlås i, og så skal den tørre, og så til sidst skal de syes, og så skal Skoen/støvlerne pudses, også er de færdig.

    Tak fra Skomageren Jørn Petrius Adelgade 59 st. 4720 Præstø. Tlf. 55999956.

    Snart god sommer.

    Kommentar af Jørn Petrius — 19. februar 2016 @ 11:33

    • Det var da hyggeligt, at du fandt ud af, hvor jeg havde skrevet om dig🙂
      Det er forhåbentlig ikke så tosset for dig med lidt gratis reklame … selv om jeg jo ikke har fået mine støvler tilbage endnu … men jeg satser stærkt på, at du leverer et godt stykke abejde🙂

      Kommentar af Ellen — 19. februar 2016 @ 11:45

  11. Ualmindelig alsidig skomager! Dejligt at der stadig findes fagfolk.
    Jeg køber ikke støvler med lynlås… Hellere snører, synes de sidder bedre fast på foden. Har haft et par lange støvler med lynlås i siden.. I mine unge dage!

    Kommentar af Anne Holtegård — 19. februar 2016 @ 16:09

    • Ja, det er herligt.
      Det er korte støvler, og det er ikke vandre-/gå tur-støvler, men et par, der også anvendes til pænere brug – så synes jeg det er bedre med en ikke så synlig lynlås🙂

      Kommentar af Ellen — 19. februar 2016 @ 16:35

  12. Dejligt du fandt en god bugtaler, oehhh… jeg mener naturligvis skomager.🙂 For en anden gangs skyld, saa har vi en skomager paa hvert andet gadehjoerne her til lands og de tager ikke alverden for deres ellers udemaerkede service.

    Kommentar af Tina - omme i London — 25. februar 2016 @ 00:56

    • Okay? Jeg troede ærlig talt, at sevicen var lidt som på vores hælebarer = ikke særlig godt håndværk, men jeg vil skrive mig dine ord bag øret, tak🙂

      Kommentar af Ellen — 25. februar 2016 @ 09:20


RSS feed for comments on this post.

Skab en gratis hjemmeside eller blog på WordPress.com.