Hos Mommer

16. februar 2016

En kølig skønhed

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 16:40
Tags: ,

Når man går rundt inden døre, ligner det forår udenfor. Når man kommer ud i solen, føles det som forår.
Når man kigger på termometret, ligner det vinter. Det har ikke været over 2°, selv midt på dagen, hvilket, selv med den bedste vilje, ikke kan kaldes for en forårstemperatur, men det mærkes tydeligt, at solen er ved at få magt, når man går en tur ud i den – og den har skinnet hele dagen fra en skyfri himmel.
Fjorden er kølig, men smuk. Vandtemperaturen er nok ikke meget forskellig på de to billeder, men alene farven kan få en til at gyse, når man kigger på det øverste, som er fra 3. januar, hvorimod det nederste billede fra i dag ser varmt og dejligt ud.

Hvorfor stod de lige der

Svanerne og gæssene er med størst sandsynlighed helt ligeglade med, om solen er fremme eller ej. For dem må vindstyrken være langt mere afgørende for deres velbefindende. Alligevel går vi naivt og bilder os ind, at gæssenes snakken lyder gladere i dag end på en regnvejrsdag.
For snakket bliver der dernede. Meget.

IMG_5494

Mit helbred er stærkt på vej mod normalniveau igen. Det er Johns desværre ikke – hvorfor bliver han næsten altid hårdere ramt end jeg gør? Enten bliver jeg slet ikke syg, eller også kommer jeg mig hurtigere over det; i dette tilfælde det sidste. Sådan har det altid været med os to – for hver fire til fem gange, John bliver forkølet, rammer det kun mig én gang, og ikke nødvendigvis særlig hårdt. Det er selvfølgelig godt for mig, men jeg synes nu nok, det går lidt rigeligt ud over min mand.
I flere år havde jeg ingen sygedage, fordi de par dage, det varede, ofte lå i weekenderne. Meget bekvemt for min arbejdsgiver, men ærlig talt en smule irriterende for mig, som ikke engang fik en ærlig sygedag ud af det – kun en ødelagt weekend. Og blev jeg endelig hjemme, fordi jeg var for forkølet til at ville være bekendt at gå på arbejde og smitte kollegerne, arbejdede jeg gerne hjemmefra alligevel, og så nægtede jeg altså at skrive det på tidsregnskabet som en sygedag, selv om jeg måske nok havde kunnet være mere effektiv, end tilfældet var.

Jeg nød at være ude i dag. Køleskabet var efterhånden ribbet for det meste, så jeg var afsted i det gode vejr. Det er ikke nok at have fryseren fyldt med kød; der skal også lidt tilbehør til, og i øvrigt har vi levet af kold mad de sidste to dage, fordi jeg ikke orkede at kokkerere.
Det gider jeg godt igen nu – er i gang med projekt Nielsen helt rask igen – hvis jeg ellers kan gøre noget til det. Det kan jeg nok ikke, men jeg kan sørge for, at han passer på sig selv.

Vi aflyser derfor sverigesturen for denne gang, så må vi se, hvornår det bliver … men nok først engang i marts, for vi har naturligvis lavet en bunke aftaler af forskellig art det næste stykke tid.

14 kommentarer

  1. Godt at du er ovenpå igen, og gode ønsker om bedring sendes til John. Ja tænk, en indkøbstur kan pludselig føles helt skøn, når man har været indeburet et stykke tid🙂

    Kommentar af Lene — 16. februar 2016 @ 18:01

    • Tak … og ja, sommetider kan man blive helt overrasket over sig selv🙂

      Kommentar af Ellen — 16. februar 2016 @ 18:12

  2. ja, den har jeg også luret på, at nogle mennesker bli’r hårdere ramt…hver gang, og I spiser garanteret nogenlunde det samme.

    Men det ligger nok i generne….ønsk din mand go’ bedring, du er jo allerede udendørs.;-)

    Kommentar af Madonna — 16. februar 2016 @ 18:34

    • Ja … det må have noget med effektiviteten af ens immunforsvar at gøre.
      Jeg ønsker, tak🙂

      Kommentar af Ellen — 16. februar 2016 @ 19:33

  3. Som i Danmark har vi også haft en meget mild vinter i år. Ja, vi har faktisk ikke haft nogen sne, og temperaturerne har ligget langt over normalen hele tiden.
    Lige indtil sidste uge. Fredag satte det ind med snestorm og (som I måske har set på nyhederne) en arktisk vortex slog ned her, så vi havde -25 grader om natten torsdag, fredag og lørdag og -10-15 grader om dagen.
    I dag har vi så igen haft det meget varmere, faktisk helt op til -2 grader; men det har sneet hele natten og dagen, så nu ligger sneen tykt, og vejene har været næsten ufremkommelige i dag. MEN, fra i morgen skulle vi få tøvejr og regn sidst på ugen, så mon ikke foråret også er på vej her?
    Rigtig god bedring til John.

    Kommentar af Lene — 17. februar 2016 @ 01:54

    • Den skulle åbenbart lige have det sidste ord, den vinter! Vi har set en masse i tv om, hvor hårdt ramt I har været i det østlige USA og Canada. Nok mest USA, som de danske medier af en eller anden grund synes er mere interessant end Canada.
      Vi håber, at foråret er på vej nu – og jeg takker på Johns vegne🙂

      Kommentar af Ellen — 17. februar 2016 @ 09:48

  4. Gæssenes snakken skyldes, at det snart er yngletid. Gæs starter tidligt med æglægningen, da de ruger hele 28-30 dage.
    Ude på markerne kan jeg se, at nogle af fuglene begynder at danne par og holde sig lidt fra flokken. Haven er fuld af erantisblomster. Processen er i gang!

    Kommentar af Farmer — 17. februar 2016 @ 05:36

    • Oh, så de kurtiserer? Eller er det gaserne, der rivaliserer? Jeg ville ikke kunne høre forskel …
      Ja, processen er i gang – det er dejligt.

      Kommentar af Ellen — 17. februar 2016 @ 09:49

  5. God bedring til John, håber han også når at blive frisk til på lørdag.🙂

    Kommentar af Inge — 17. februar 2016 @ 08:21

    • Det både håber og satser vi på, Inge. Krydse, krydse🙂

      Kommentar af Ellen — 17. februar 2016 @ 09:50

  6. Fantastisk som der er forskel på vandets farve. Det går man jo ikke sådan og tænker over til dagligt, men når du nu sætter dem op på denne måde, er underet tydeligt. Det var en fantastisk smuk dag i går. Jeg har en ven, der har fødselsdag den 16/2, og han fik mange kommentarer på sin FB-profil om, hvor sød han måtte have været i det forgangne år.

    Kommentar af Stegemüller — 17. februar 2016 @ 16:07

    • Nej, man tænker nok ikke over det, når man ikke bor ved vandet, men vand er bestemt ikke bare vand – der er stor forskel, som du ser.
      Vejret var flot i går og det er flot i dag, selv om det blæser og der er kommet hvide heste på det blå, blå vand …

      Kommentar af Ellen — 17. februar 2016 @ 16:49

  7. Sikke en forskel farver gør! Jeg fascineres af lyset og farverne i lyset og de farver lyset giver landskabet…
    Og så håber jeg John snart er i bedring! Ellers skal du jo arbejde for to…
    Det er bare så træls, at have det så skidt uden at kunne gøre noget ved det…

    Kommentar af Anne Holtegård — 17. februar 2016 @ 18:01

    • Det er meget fascinerende på flere måder at bo så tæt på vand.
      Så længe vi ikke rigtig er i gang udenfor endnu, må han gerne være syg😉 – men ja, det er da meget træls!

      Kommentar af Ellen — 17. februar 2016 @ 19:01


RSS feed for comments on this post.

Skab en gratis hjemmeside eller blog på WordPress.com.