Hos Mommer

14. februar 2016

Mine dahliaer er kommet

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 14:53
Tags: ,

imageCharlotte viste mig en hjemmeside, jeg ikke kendte. Sådanne er der ret mange af, men denne er en af de farlige – Peter Nyssens blomster-websalg. Navnet lyder ikke særlig engelsk; firmaet har vist rødder i Holland. Han har alt, hvad hjertet kan begære af stauder, løg, knolde og meget mere. Derudover er han billig – særdeles billig, omkring halv pris af, hvad andre tager for det samme, men han er ikke af den grund gået på kompromis med kvaliteten, siger Charlotte, så jeg bestilte nogle dahlia, da jeg var derovre, og som nu er arriveret i Den Stråtækte.

imageimageimage

imageDet er et eksperiment. Jeg er ikke sikker på, at jeg får hevet knoldene op hvert efterår, så det må ganske enkelt komme an på en prøve, om de kan overleve alligevel. Vores genbo har de flotteste auberginefarvede dahlia blomstrende hvert år, og han tager dem aldrig op.
Jeg købte 10 knolde af den herover til venstre, fem af den i midten og hvad the rhapsody collection angår, så vil der i pakken være en knold af seks forskellige; i dette tilfælde som angivet på de indsatte klip til højre.

Live_AutoCollage_7_Images

Jeg er fuldstændig pjattet med dahliaer, men har aldrig haft dem selv pga. besværlighederne med at tage dem op og ikke mindst opbevare dem vinteren over efter alle kunstens regler. Nu prøver jeg. Man må aldrig være bange for at kaste sig ud i noget nyt – og hvem ved? Måske tager jeg oven i købet arbejdet med at få dem vinteropbevaret korrekt.

Endelig købte jeg 25 montbretia-løg. Knaldrøde montbretia, som jeg også nærmest falder i svime over, når jeg ser dem.

Det bliver spændende at se, om de alle bliver til noget.
Tænk, at jeg skulle nå dertil, hvor jeg næsten ikke kan vente med at komme i haven!
Den havde jeg ikke set komme, da vi faldt for Den Stråtækte.

For hver blomst er der et lille ‘kartotekskort’ over nyttig viden – herunder det for min rhapsody colletion.

imageimage

Jeg advarer jer! Gå ikke ind på Peter Nyssens hjemmeside! Det er virkelig farligt, hvis man godt kan lide blomster og måske vil have lidt fornyelse i haven. De sender til hele Europa, og det er ikke engang dyrt i porto. PostDanmark kan overhovedet ikke være med her.
Kom nu, forår.

16 kommentarer

  1. Se det frister jo. Jeg elsker også dahlia, måske skulle jeg bare købe nogle knolde og smide dem i krukkerne, så får vi at se🙂 Jeg har jo ingen intentioner om at blive havemenneske, men nyder gerne blomster🙂

    Kommentar af Lene — 14. februar 2016 @ 15:19

    • Det ville jeg da prøve, Lene. Du har jo mulighed for at sætte krukkerne frostfrit om vinteren, så mon ikke det bare er at lade jorden med knolde tørre ud, og så give dem ny jord næste forår? Det lyder nent🙂

      Kommentar af Ellen — 14. februar 2016 @ 15:40

  2. Fy, det er ikke pænt at friste svage sjæle så meget🙂 Jeg har haft dahlia i krukker i flere år og jeg klipper dem bare ned om efteråret når de er visne. Derefter sætter jeg dem tørt og frostfrit om vinteren. Når foråret kommer får de en sjat vand i ny og næ, til jeg kan se at de spirer. Så bliver de plantet om og er klar til en ny sæson. Desværre har jeg mistet mange p.g.a. myrer i krukkerne. De bæster kan næsten udhule sådan en knold og det er ikke til at rense plante og potte for de uhyrer. Så man bliver jo fristet af en flok nye friske dahlia. Varme forårshilsner fra

    fru Jensen
    Gudhjem

    Kommentar af Kirsten Jensen — 14. februar 2016 @ 17:29

    • Uf, de pokkers myrer! De kan nemlig ødelægge meget, og jeg har ingen skrupler over at give dem gift.
      Du bekræfter, hvad jeg skrev til Lene herover – jeg håber hun læser din kommentar.
      Prøv at kigge hos Peter Nyssen – jeg indrømmer dog, at det er svært at forlade ham uden af købe noget🙂

      Kommentar af Ellen — 14. februar 2016 @ 18:07

  3. Hej Ellen
    Meget forsinket tak for grydelapperne. Det havde du ikke behøvet. Bøgerne du fik, skulle alligevel smides ud på et tidspunkt.
    Du har anskaffet dig montbretia-løg. Er det sorten Lucifer? Ellers kan jeg sende til dig. For år tilbage kunne denne sort nemlig ikke købes i Danmark. Havevenner fik mig til at købe dem med hjem i planteskolen ved Great Dixter.
    Kirsten i Tønder

    Kommentar af Kirsten Vejerslev Mikkelsen — 14. februar 2016 @ 17:48

    • Det manglede da bare … Anna har stor glæde af bøgerne og bruger dem til at øve sig i at læse dansk. Aubie er ikke nået så langt endnu, da han er meget ordblind og kæmper så rigeligt med det engelske, den lille fyr.
      Det er lige præcis (crocosmia) lucifer, jeg har købt, og jeg var ikke klar over, at de ikke kan fås i DK (kunne? Det kan de måske godt nu?) – jeg elsker bare den ildrøde farve. Men tusind tak for tilbuddet, Kirsten🙂

      Kommentar af Ellen — 14. februar 2016 @ 18:11

  4. Det er vist godt, at jeg skal lidt væk fra computeren, så jeg ikke straks forkøber mig i dahliaer😉 Jeg er nemlig ikke så god til at omgås dem. Fik sat knolde helt forkert sidste forår, så de blev ikke rigtigt til noget. Og derfor glemte jeg selvfølgelig også at tage dem op, hvilket de nok ikke har overlevet. Bedre held til dig🙂

    Kommentar af Fruen i Midten — 14. februar 2016 @ 17:57

    • Jeg er sandelig også spændt på, hvordan jeg vil vise mig at være til at ‘omgås’ dahliaer. Du kan da håbe, at dine har overlevet; vinteren har jo ikke været så hård. Det er så smuk en blomst🙂

      Kommentar af Ellen — 14. februar 2016 @ 18:13

  5. Efter sigende skal montbretia også tages op. Da jeg for mange år siden havde dem i min tidligere have, dækkede jeg dem godt til om efteråret, og de blev aldrig taget op. Jeg eksperimenterede meget i min daværende urtehave og tog således ikke gulerødder og rødbeder op; de blev dækket til med halm, og jeg kunne hente frisk forsyning om vinteren. Det kan være et problem at grave vinterporrer op, når jorden er frossen, så de fik også et godt lag halm mellem rækkerne og på ydersiden. Her har jeg haft en rosmarin så stor som et mindre træ i potte; det satte jeg ned i en lyskasse og dækkede toppen med grangrene. Man kan købe pænt store flamingokasser med låg. Hvis man forer dem og pakker de tørre daliaknolde ind i bobleplast, skulle de kunne stå i et uopvarmet drivhus om vinteren.

    Kommentar af Elsebeth — 15. februar 2016 @ 01:23

    • Hmmm. Jeg har vist givet mig selv en masse arbejde … men tak for fif af enhver art. Urtehave får jeg dog aldrig – kun krydderurtehave🙂

      Kommentar af Ellen — 15. februar 2016 @ 09:32

  6. Kunne du ikke have skrevet advarslen først. Sidst i indlægget er alt, alt for sent!
    Dahlilaer går (efter hvad jeg har fået at vide) ikke til af vinterkulde men af jordens fugtighed. Løsningen er den med potterne – og før jeg finder stedet at vinteropbevare dem køber jeg ikke flere dahlilaer. Har for ofte ikke liiiiiige fået taget dem op i tide (i tide er mens de stadig er vildt flotte, og der nænner jeg det ikke).
    Myrerne, de hadedyr, har jeg ikke noget råd imod, andet end at hæve potter/krukker lidt, så de ikke står direkte på jord.

    Kommentar af Den Gamle Krage — 15. februar 2016 @ 09:26

    • Hehe😉
      Fugten!? Okay. Gad vide hvordan de så klarer sig der, hvor de naturligt kommer fra? Jeg kan godt se, at det i givet fald er en rigtig god ide med potter, men det passer desværre bare ikke ind i mine haveplaner. Og nej, man tager dem da ikke op, mens de blomstrer!
      Mine krukker har altid haft underskåle, hvilket aldeles ikke har afholdt myrer fra at invadere. Jord, fliser, træterrasser – det er helt ligegyldigt for de irriterende myrer, derfor gift fra min side.

      Kommentar af Ellen — 15. februar 2016 @ 09:36

  7. OK, jeg holder mig fra den hjemmeside..🙂
    Jeg holder rigtig meget af dahliaer og har nogle gange forsøgt mig med et par stykker. Jeg har endda også prøvet at overvintre et par knolde.. det virkede ikke. Hvis jeg skal have dahliaer nu, så bliver det buketter jeg køber v. vejkanten eller på torvet.

    Kommentar af Inge — 16. februar 2016 @ 11:22

    • Uhaja, vi kan ikke have, at du fortryder du ikke har have mere, så hold du dig væk fra siden😉
      Jeg har ellers også måttet nøjes med at købe, men nu prøver jeg!

      Kommentar af Ellen — 16. februar 2016 @ 13:18

  8. Bedre sent end aldrig med en kommentar: Jeg kan godt forstå, du ikke kan vente med dine Dahlia. Jeg har endnu ikke mødt en Dahlia, der var grim. Men, men, men. I vores have er de MAGNETER for de grimme snegle, vi ikke vil have. Så jeg må desværre bare nyde dine billeder – i STORE drag.

    Kommentar af conny — 18. februar 2016 @ 10:32

    • Det tror jeg heller ikke, at der findes. Grimme dahliaer, altså.
      Yrk. Vi har de grimme snegle, men ikke vildt mange – må håbe, jeg kan holde dem nede!

      Kommentar af Ellen — 18. februar 2016 @ 11:59


RSS feed for comments on this post.

Blog på WordPress.com.