Hos Mommer

13. februar 2016

Selvmedlidenhed på flere niveauer

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 15:22
Tags: ,

Hybris og nemesis. Ikke så snart man drillende har småhånet Hr. Nielsen for at have været et skvat, fordi han går og småskranter med endnu en forkølelse, før man selv bliver ramt af en gang ondt i halsen, der kræver både spandevis af varm te med honning og en Lemsip Max All in 1 (Englands svar på Panodil Hot) i ny og næ. Heldigvis virker det. Det gør mig ikke rask, men kvik nok til at kunne undgå at lægge mig. Jeg kan ikke lide at ligge i sengen om dagen, medmindre jeg har høj feber.
Ondt af mig selv har jeg. Det er underligt … da jeg havde kræft, havde jeg ikke ondt af mig selv; koncentrerede mig bare om at blive rask og/eller få det bedste ud af den tid, der var. Men nu, hvor jeg har en smule ondt i halsen, kender selvmedlidenheden nærmest ingen grænser. Jeg holder den dog for mig selv (er det derfor det hedder selvmedlidenhed? Winking smile ) og lider i stilhed, for ingen gider høre på den slags, og man flu vil jeg nødig beskyldes for!
Held i uheld er det oven i købet: Vi skulle have været ude til et par venner i dag, men de aflyste for et par dage siden, fordi de begge var lagt ned af influenza. Jeg kunne godt have været taget af sted i dag, men det ville ikke have været pænt gjort imod de to værter, som jeg kunne have smittet.

Mit lille Lumix er også sygt. Det har gennem et stykke tid – siden vores englandsbesøg – udviklet en væmmelig, snigende sygdom. Parkinsons. Det vidste jeg faktisk ikke, at kameraer kunne komme til at lide af, men det kan de, for det ryster. Også når jeg stiller det på et bord, så det er ikke mig, der ryster på hænderne. Det kan både zoome, fokusere og stille skarpt, men billedet vibrerer, og når man har trykket på udløseren, er der kun gemt et uskarpt billede på hukommelseskortet.
imageHammerirriterende, men jeg kan takke mig selv, for jeg tabte det i England. Det lå i sin beskyttende taske, og det blev tabt fra lav højde. Umiddelbart fejlede det ikke spor, men faldet må have sat et eller andet i gang, for gennem de seneste par dage er symptomerne gradvist opstået, hvorfor jeg har sat projekt kamaraeutanasi i gang.
Mit næsten døde kamera hedder Lumix TZ60. John har et Lumix TZ70, men ønsker sig et Lumix DMC-FZ72, bare for at kunne overgå mit i zoomkapacitet, nemlig med 60 x optisk zoom + 5 x digitalt ditto (~ 300 x), hvor TZ70 ‘kun’ når ud på 30 x 2. Mit Canon kan levere 50 x 4, og det er det, der tog billederne af havørnene på isen.
Jeg tilbød at købe det Lumix DMC-FZ72 til ham, mod at jeg fik hans TZ70. Han slog til med det samme.
Grunden til, at jeg helst vil have dette, er størrelsen. FZ72 har samme mål og vægt som mit Canon, og det gider jeg ikke – jeg vil have et lille (men stadig godt) kamera til almindeligt brug og nøjes med at bruge Canon til at tage havørne og silkevand med.

14 kommentarer

  1. Et lille kamera får man bare brugt mere end et større og tungere – og jeg hørte engang en kamerakyndig sige, at det bedste kamera er det, man har med. Det er der jo noget om. Rigtig god bedring til dig – det nytter jo nok ikke noget at ønske det samme for dit kamera😉

    Kommentar af Randi — 13. februar 2016 @ 15:48

    • Det kan der være noget om – og jeg har altid det lille Lumix med mig.
      Tak, og håbet er ganske rigtigt ude for kameraet🙂

      Kommentar af Ellen — 13. februar 2016 @ 16:28

  2. Du ønskes hastig bedring, så du kan komme ud at lege med det nye kamera🙂

    Kommentar af Eric — 13. februar 2016 @ 17:40

    • Tak, det ville passe mig fint🙂

      Kommentar af Ellen — 13. februar 2016 @ 18:53

  3. Skriver du normalt ‘hr.’ med stort midt i en sætning – det er da ‘med bette’, med mindre det står allerførst.

    Kommentar af Elsebeth — 13. februar 2016 @ 17:50

    • Jeg beklager denne graverende fejl – jeg må jo være langt mere syg, end jeg gik og troede🙂

      Kommentar af Ellen — 13. februar 2016 @ 18:54

  4. God bedring, her i huset snøfter jeg også. Øv med dit kamera, godt at der er et lige ved hånden, du så kan bruge🙂

    Kommentar af Lene — 14. februar 2016 @ 11:37

    • Ja, øv – til både snøft og kamera. God bedring til dig også – det her har vi altså ikke meget lyst til!

      Kommentar af Ellen — 14. februar 2016 @ 11:44

  5. God bedring🙂

    Kommentar af Fruen i Midten — 14. februar 2016 @ 11:44

    • Tak, Frue🙂

      Kommentar af Ellen — 14. februar 2016 @ 12:03

  6. Det er da den rene elendighed hos dig. Håber du klarer dig igennem på heksebryg(det engelske) og varmedrikke , måske med lidt desinficerende i? I alt fald ønskes du/I god bedring!
    Syntes du lige du trængte til et nyt kamera? Opfindsom omvej!
    Jeg er spændt på en anmeldelse af tz 70. Kan den leve op til dine krav? 60x zoom får da havørnene til at ligne monstre! Hvad er lysfølsomheden? Jeg har så meget fornøjelse af mobilens blænde 1,9.

    Kommentar af Anne Holtegård — 14. februar 2016 @ 12:56

    • Tak … de udretter nærmest små mirakler, de de poser fra Boots.
      Det var ikke med vilje! Faktisk ville jeg helst have beholdt mit TZ60, for der er flere megapixels på, men man må formode, at de så har forbedret sensoren. Blænden er den eneste årsag til, at jeg et kort øjeblik overvejede det, jeg nu køber til John, for på både TZ60 og 70 er blænden kun 3.3-6.4.
      Og så skulle der stå, at TZ70 har 30 x optisk zoom; ikke 60. Det retter jeg lige. FZ72 kan komme ned på 2.8 i blænde (min mobiltelefon 2.6), og jeg kunne faktisk godt tænke mig et mere lysfølsomt kamera, men jeg gider ikke slæbe rundt på det. Johns monsterkamera kan jo også det hele, hvad den slags angår, så vi har jo et i familien🙂

      Kommentar af Ellen — 14. februar 2016 @ 13:49

  7. God bedring til jer begge, håber I hurtigt bliver friske og raske..🙂
    Jeg bruger overhovedet ikke mit lille Lumix mere, nu er det kun iPhone eller Canon der motioneres..egentlig er det ikke mange billeder jeg får skudt for tiden, men mon ikke det kommer igen en dag.

    Kommentar af Inge — 16. februar 2016 @ 11:27

    • Tak – vi skulle gerne være friske til på lørdag, men vi må lige tales ved, når tiden sig nærmer🙂
      Mon ikke fotograferingslysten kommer igen – jeres liv har ligesom taget en dum vending for tiden.

      Kommentar af Ellen — 16. februar 2016 @ 13:20


RSS feed for comments on this post.

Skab en gratis hjemmeside eller blog på WordPress.com.