Hos Mommer

6. februar 2016

Så råhygger han sig igen

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 14:12
Tags:

Kort tid efter vi var flyttet ind i Den Stråtækte, blev der indkøbt et smart-tv, fordi fibernettet var lige om hjørnet.
Smart er det skam; selv jeg syntes det var en god ide af mange grunde, men dels fordi man kan se gamle programmer on demand (og vi gider ikke se tv på en pc), hvilket er fint, når man af den ene eller den anden grund er gået glip af noget, man gerne ville have haft set, og dels fordi det ville være fjollet at anskaffe en parabol, når vi alligevel har fibernettet.
P1100308Da vi købte tv-apparatet, fulgte der en dvd-afspiller med. Blu-Ray und alles. Vi fik med det samme lumske anelser om, at det var et eller andet fejlindkøbt bras, de ikke ville være bekendt at tage penge for, og anelserne blev bekræftet, da de ikke ville lade os betale differencen op til et mærke, vi selv valgte.
Det var ganske rigtigt noget bras! Det mest irriterende var, at hvis man var i gang med at se en serie, kunne man ikke vælge andet end at se alle episoderne på skiven. Man kunne ikke vælge at se fx episode 3. Eller … vi kunne godt komme ind og vælge nr. 3, men der skete aldrig mere. Det var ikke dvd’en, det var galt med, for det gjaldt generelt, fandt vi snart ud af.

Jeg lånte resten af Poldark med hjem fra UK og manglede, foruden den sidste skive, også tredje og sidste episode på skive to. Jeg var igenigen nødt til at sætte den første episode i gang og så spole frem med høj hastighed, til jeg ramte den rigtige. Hammerirriterende.
I formiddags kørte John afsted for at købe en ordentlig dvd-afspiller. Jeg gad ikke tage med, for jeg interesserer mig ikke mere for det, end at det bare skal virke, så der var ingen grund til, at jeg skulle blande mig i det.

Han kom hjem med en pakke, jeg syntes så temmelig stor ud til bare at indeholde en dvd-afspiller …
– Jeg kom vist lige til også at købe en ordentlig soundbar …
Nielsen, altså … da vi besøgte englænderne, oplevede vi den hjemmebiograf, de havde etableret siden sidst; herunder en soundbar, som gjorde John grøn af misundelse. Vi har en soundbar, og for mig lyder den ganske glimrende, men jeg er også totalt analfabet hvad den slags angår – i hvert fald, hvis man spørger John.
Jeg vil ikke spørge, hvad han har givet for den.

Nu går han og roder med ledninger. Han elsker den slags – og er heldigvis god til det. Soundbaren er installeret. 
– Den passer sammen med fjernsynet og skal ikke betjenes for sig selv; det er SÅ meget smartere end den gamle.
– Prøv da lige at høre denne her LYD!

Han bliver som et barn igen, når han kommer hjem med den slags legetøj. Nu mangler han bare at installere dvd-afspilleren, som er af samme mærke som alt det andet, så vi kan bruge den samme fjernbetjening som til tv’et – så langt indrømmer jeg gerne, at det er smart. Jeg håber så bare, at man kan springe i episodevalget, men mon dog ikke?

21 kommentarer

  1. Det er meget irriterende, når skidtet ikke virker, som det skal, så tillykke med nyanskaffelsen.Det er smart, når tingene snakker “samme firmasprog”. Vores fjernsyn og videokameraet er fx samme mærke, og det betyder, at jeg ikke behøver konvertere mine videoers format til en eller andet standard for at se dem på fjerneren. Jeg kopierer fx bare til en USB-nøgle, og så får TV’et den at gumle på.

    Kommentar af Eric — 6. februar 2016 @ 14:32

    • Ja, det er altså det smarteste, når tingene kan tale sammen uden alt for meget bøvl – også fint med din video og fjernsynet.

      Kommentar af Ellen — 6. februar 2016 @ 15:57

  2. Igen må jeg konstatere, det er en dejlig mand, du har, der kommer hjem med den salgs overraskelser.😉 Og at han kan få skidtet til at virke. Herligt. Nu håber jeg, du kan springe rundt i afsnittene, som du ønsker.

    Kommentar af betty — 6. februar 2016 @ 15:53

    • Ja, det nyder han godt nok, når han giver sig selv lov til at slå sig lidt løs på elektronikområdet.
      Han leger stadig, men jeg tror på, at det kommer til at virke🙂

      Kommentar af Ellen — 6. februar 2016 @ 15:59

  3. Jeg synes ikke godt om lyden i vores TV og overvejer at købe en sådan lydbar, som forhåbentlig gør det lidt rarere at se og høre hvad verden har at byde på.
    Kald det derfor ikke legetøj!

    Kommentar af Jørgen — 6. februar 2016 @ 15:57

    • Det er da legetøj for store drenge, Jørgen😉
      Men også en rigtig god ide, især når man har lidt problemer med hørelsen, skulle jeg hilse fra John og sige, så du må ud og finde dig en lydbjælke – “men du må endelig ikke købe de billigste, hvis du vil have en ordentlig lyd” – citat slut.

      Kommentar af Ellen — 6. februar 2016 @ 16:02

  4. Aner ikke hvad en soundbar er, men spidser ører, når du siger at det er godt for dem med nedsat hørelse. For det meste har jeg faktisk skruet meget ned på lyden og læser så underteksterne.
    Og når man køber garn og udstyr dertil, hvad kalder man så det? Legetøj for store piger😉

    Kommentar af Lene — 6. februar 2016 @ 16:54

    • Du kunne måske prøve for at se, om det hjælper – det hjælper John.
      Jeps, Lene – det er legetøj for store piger😉

      Kommentar af Ellen — 6. februar 2016 @ 17:31

  5. Jeg sad og lo højt, da jeg læste dit herlige indlæg. Det hele kulminerer i “Jeg håber så bare, at man kan springe i episodevalget, men mon dog ikke?”. Tjah det er jo det, det hele handler om.

    Selv er jeg totalt analfabet mht. TV mv. Jeg kan tænde og slukke og skifte kanal, så hører mine kompetencer op, og jeg gider ikke engang lære resten, for jeg synes ikke, jeg har brug for mere. Ved et rent tilfælde er både min boks og mit TV Samsung; det kan jeg ikke tage æren for, det var fordi, YouSee havde Samsungbokse.

    Når de slukker for det analoge signal i næste uge, er jeg uden TV. På hjemmesiden opfordrer de (YouSee) til, at man køber et nyt TV, men det rækker sygedagpengene altså ikke til. Så jeg må have endnu en boks, og en tekniker ud at sætte den op, for jeg opgiver på forhånd at gøre det selv.

    Kommentar af Stegemüller — 6. februar 2016 @ 16:55

    • Jamen det er det da – det var derfor, han overhovedet bevægede sig ned i Elgiganten i første omgang …
      Det er da også det nemmeste at have folk til det grove😉 Jeg overlader også, af ren og skær dovenskab, glad og gerne al betjeningen til John, men jeg har bevist, at jeg godt kan, fordi når det driller, når han ikke er hjemme, så finder jeg jo ud af det.

      Kommentar af Ellen — 6. februar 2016 @ 17:36

    • Kære Hanne
      Kan du se DR 2, DR K eller DR 3 på dit tv nu? Hvis ja, så kan du se digitalt tv, da de kanaler kun er digitale.
      Mvh.

      Kommentar af Kristine — 6. februar 2016 @ 18:14

      • Kære Kristine

        Tusind tak for den oplysning! Jeg tjekkede lige: Jo jeg kan se DR2. Jamen det er jo bare fantastisk, så sparer jeg både penge og teknikerbesøg.

        Kommentar af Stegemüller — 7. februar 2016 @ 15:57

  6. Tænk, så glad er jeg for Weekendavisen! Den kan jeg springe i, alt det jeg vil, og i mange år har jeg brugt at gemme sektioner ‘uden udløbsdato’, som jeg bl.a. tager med til USA. I flyet og i ventetiden kan jeg folde og gøre ved, og de fylder ikke meget i bagagen. Jeg var meget heldig med, at det var mig, der arvede avisgenet efter min far. Det tredje abonnement har jeg dog stoppet. Helt umoderne er jeg ikke med min boks til at optage vigtige tv-programmer. Så får jeg ikke ødelagt fornøjelsen, hvis nogen ringer midt i kikkeriet.
    Egentlig gælder det bare om, at vi hver især får dækket vores behov, og I virker til at være gode til at dække hinandens behov, hvilket jeg synes, er meget fint.

    Kommentar af Elsebeth — 6. februar 2016 @ 17:35

    • Det er da også en udmærket måde at bruge sine aviser på, og det må være rart ikke at skulle starte forfra hver gang🙂 Til feriebrug er vi nu begge meget glade for vores ipadder. Vi bruger dem til hver vores (John til Motor og diverse aviser og jeg til bøger), men som du siger, har vi alle forskellige behov.

      Kommentar af Ellen — 6. februar 2016 @ 17:40

  7. Det er vist ret godt, at kunne lade sig friste – så er der stadig liv😉 Mon ikke Middelfart f.eks. kan lokke os på glatis?
    Tillykke med velfungerende teknik og lyd – og en aktiv handyman🙂

    Kommentar af fiberfryd — 7. februar 2016 @ 08:43

    • Hehe, jeg er ret overbevist om, at jeg også kan lade mig friste og dermed ikke kommer tomhændet hjem fra Middelfart😀
      Tak!

      Kommentar af Ellen — 7. februar 2016 @ 09:32

  8. Jeg følger ikke med i nogen serier… Men vil gerne have nyheder hjemmefra, når jeg er hjemmefra!
    Så Ipaden er med på tur. De få “vigtige” udsendelser bliver optaget på boksen.
    Vi fik først en Soundbar/lydbjælke til tTV’et i stuen. Lyden i fladskærme går bagud; så fik jeg mere lyd i udestuen fra det TV end mit eget! Siden fik jeg selv en… Og John har ret. Det er er godt til høretab. Og man skal ikke købe den billigste, så får man bare dåselyd, der ikke er bedre end TV’ets. Der er også flere lydbilleder at vælge imellem, så det passer bedre til news, teater, koncert osv…

    Kommentar af Anne Holtegård — 7. februar 2016 @ 16:11

    • Endnu en nyhedsnarkoman – lige som John😉
      Jeg elsker serier – gode serier, forstås, men dem er der heldigvis nogle stykker af, og når man kan se dem på tidspunkter, der passer mig, går jeg ikke glip af noget.
      Jeg håber både Lene og Jørgen læser din kommentar – det er så fint, hvis en lydbjælke kan kompensere lidt for en dårlig hørelse. Jeg vidste ikke, at man kunne vælge lydbillede – jeg skal lige høre, om John ved det.

      Kommentar af Ellen — 7. februar 2016 @ 16:53

      • Har læst med – tak.

        Kommentar af Jørgen — 8. februar 2016 @ 09:06

  9. Min kære husbond var også i tv-butik for nyligt – med min billigelse, da tv’et i alrummet ikke ville tænde længere. Men han glemte da at købe den soundbar, han længe har gået og savlet over, og som konen mener er frås. Samme kone må nu trække lidt i land efter at have læst de sidste kommentarer om, at en soundbar kan være god til hørehæmmede. God, ny viden.

    Kommentar af conny — 10. februar 2016 @ 12:26

    • Jeg er ikke hørehæmmet, men jeg må indrømme, at lyden fra soundbaren og fra tv’et er verdener fra hinanden, så alene derfor måske skulle du give dig.
      Jeg var en smule skeptisk, da John sagde, at det hjalp ham til at høre fjernsynet bedre, men for det første går lyden oftest bagud og for det andet har kommentarerne overbevist mig🙂

      Kommentar af Ellen — 10. februar 2016 @ 12:57


RSS feed for comments on this post.

Skab en gratis hjemmeside eller blog på WordPress.com.