Hos Mommer

1. februar 2016

Englands kedeligste by

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 17:10
Tags: , ,

Beklager, Swindon, men det er du altså. Englands kedeligste by. For at kompensere lidt på det har du et dejligt outletcenter, som vi godt kan lide at komme i, og du har sørget for at gøre dine hvide vipstjerter tamme, så vi har stor fornøjelse af at fotografere dem.

Hvid vipstjert i SwindonHvid vipstjert i Swindon

Nej, IKKE apostrof som flertalsbetegnelse5 o'clock teaDen var noget så nuser, denne lille fyr, som vimsede fuldstændig frygtløs lige omkring vores fødder. Pludselig stod den på tæer, og vi kom til at grine højt, hvilket heller ikke generede den. Måske var den simpelthen rævestolt over at kunne gøre sig et par centimeter højere.

Vi var i outletcentret og i to store enorme planteskoler, hvor vi på den ene fik en glimrende frokost. Den meget engelske opsats her med lidt lækkert til teen lod vi være … også de Bon Bons, hvis navn fabrikanten ikke kan skrive korrekt.

Vi blev enige om, at hvis vi kørte til Swindon, kunne vi sikkert med lidt god vilje få et behov eller to til at opstå, hvilket da også skete for os alle tre … bortset fra, at Charlotte havde et behov allerede hjemmefra, hvilket gav os en glimrende undskyldning for at køre derop.
Vejen hjem fra det sidste sted, Whitehall, går igennem både Lacock og Sandy Lane, som er to af mine yndlingsbyer herovre. Lacock er a village lost in time og blev bl.a. brugt i Downton Abbey.
Hus i Sandy Lane

Sandy Lane er lutter skønne, skønne typiske engelske landsbyhuse … her ville jeg gerne kunne købe et hus, men jeg har vist rigeligt at se til i forvejen, hvad boliger angår, og når nu de er ved at have en granny flat færdig til os, er det vel i bund og grund fjollet selv at købe et hus herovre.
Men hver gang jeg ser denne slags huse med stråtagene med de buttede former, får jeg lyst til at flytte til England.
Lysten forsvinder heldigvis som regel, når jeg er hjemme igen, men jeg er vild med disse huse, med landsbypubberne med de frodigste blomsterkrukker udenfor, med de engelske haver, med Cornwall, med … ja, med rigtig mange ting og steder her i UK.

Huse i Sandy Lane

Så er det jo meget heldigt, at jeg har verdens bedste undskyldning for at tage herover et par gange eller tre om året.

32 kommentarer

  1. Kunne det ikke tænkes – rent teoretisk – at det der hjemmelavede confectionery tilhører hr. Bon Bon? 😉 Engelske landsbyhuse er noget for sig. På den gode måde 🙂

    Kommentar af Fruen i Midten — 1. februar 2016 @ 18:18

    • Vi er vist i givet fald helt ude i det teoretisk teoretiske 🙂
      De er nemlig noget helt for sig selv – og ville tage sig umådelig forkert ud, hvis man forsøgte at placere sådan et hus i DK.

      Kommentar af Ellen — 1. februar 2016 @ 18:31

  2. At et firma vælger at navngive sig Bon Bon’s eller f.eks. SuperBrugsen betyder vel ikke, at de navne er stavet forkert.
    Mvh. og fortsat godt ophold i familiens skød.

    Kommentar af Kristine — 1. februar 2016 @ 18:38

    • Jeg skrev ikke “stave” – jeg skrev “skrive”, hvilket er noget helt andet og i dette tilfælde fordi Bon Bons i flertal hedder som skrevet her og ikke med apostrof, som er genitiv; jævnfør Fruens kommentar.
      Tak.

      Kommentar af Ellen — 1. februar 2016 @ 18:43

      • Der er ikke skrevet om en konfekture i flertal, men Bon Bon’s er navnet på et firma, der sælger håndpakket luksuskonfekture, så hvordan er firmanavnet skrevet forkert?
        På forhånd tak

        Kommentar af Kristine — 1. februar 2016 @ 19:08

        • Da firmaet er stiftet i 2007, vil jeg vove den påstand, at navnet er en grammatisk misforståelse, herovre kaldet Greengrocer’s apostrophe, som desværre ikke kun er meget udbredt, men også meget ringeagtet. Det er lidt ligemeget i mine øjne (og pedantiske englænderes, som fx Tim), om det er et firmanavn, for det giver ikke mening på engelsk, lige som det er forkert af Jensen at kalde sit bøfhus for “Jensen’s” på dansk. At det så er blevet til et brand, gør det ikke mere grammatisk korrekt.

          Kommentar af Ellen — 1. februar 2016 @ 20:04

          • Tak for uddybningen, nu forstår jeg, hvad du mente, men hvad er Bon Bons, som du skrev i dit tidligere svar? Mig bekendt er det heller ikke en korrekt engelsk orddannelse, 😉

            Kommentar af Kristine — 1. februar 2016 @ 20:51

            • Bon Bons er flertal af Bon Bon og er i den forstand korrekt nok – bortset fra, at bonbon stammer fra fransk og egentlig staves i et ord, så flertal dermed kommer til at hedde bonbons 🙂 De har i det hele taget klumret godt og grundigt rundt i det med det firmanavn 😉

              Kommentar af Ellen — 1. februar 2016 @ 21:35

  3. Åh ja Granny Flat’en (måske skal der slet ingen apostrof her, men hvordan skrives det så?) den havde jeg helt glemt. Hvornår regner I med, at den står færdig?

    Fin lille vipstjert der så tålmodigt lod sig forevige.

    Kommentar af Stegemüller — 1. februar 2016 @ 19:09

    • Her er apostroffen god nok 🙂
      Den skulle vist efter planen stå færdig i maj, men bl.a. badeværelset trækker lidt ud – det er et dyrt rum at etablere.

      Kommentar af Ellen — 1. februar 2016 @ 20:06

  4. Den vipstjert ser næsten ud til at stå på tæer, men den strækker hele den lille krop alt det den kan. Jeg tænker på mine egne frivillige gymnastiktimer, hvor jeg med glæde betalte et årligt kontingent for at være med på holdet.
    De engelske huse er ret aparte. Nogle af dem er rigtigt smukke, andre ikke, men sådan er det jo også med huse herhjemme.

    Kommentar af Pigen fra landet — 1. februar 2016 @ 19:34

    • Det var lige præcis hvad den gjorde, og det så bare så fint ud 🙂
      De er i hvert fald meget anderledes end vores, og enig: De er ikke lige kønne alle sammen, men nogle er aldeles uimodståelige.

      Kommentar af Ellen — 1. februar 2016 @ 20:08

  5. Det er heldigt vi er indrettede så vi hurtigt kan aktivere hidtil ukendte behov. Fantastiske landsbyhuse du viser her.

    Kommentar af Jørgen — 1. februar 2016 @ 19:44

    • Nogle måske hurtigere end andre, men ja, det er fint nok.
      England er en rejse værd – jeg har altid elsket dette land; også længe før C flyttede herover.

      Kommentar af Ellen — 1. februar 2016 @ 20:10

  6. I England er de huse smukke og passer ind lige hvor de er. Jeg ville aldrig få lyst til at bo i dem, men det behøver jeg jo så heller ikke 😉 Jeg er slet ikke i tvivl om, at jeg ville elske en ferie i det område af England, det håber jeg på, sker en dag.

    Kommentar af Lene — 1. februar 2016 @ 20:27

    • Jeps – de ville se tåbelige ud i DK – og jeg håber du får dit ønske opfyldt. Jeg er sikker på, at I begge ville nyde de engelske landskaber 🙂

      Kommentar af Ellen — 1. februar 2016 @ 21:37

  7. Det er da nogle pragtfulde billeder af den sjoveste lille vipstjert. De er ellers umulig at fotografere, fordi de hele tiden har sådan en fart på. Ser den lidt anderledes ud end de danske vipstjerter?
    Husene er det rene Milly Molly. Bliver de stadig læst i Storbritannien?

    Kommentar af Kirsten — 1. februar 2016 @ 21:13

    • Tak – og ja, det er nogle små, vævre fyre, og vi tog nok 20 billeder for at havne på disse to forholdsvis gode.
      Den har mere markante aftegninger end den danske, men halevipperiet var det samme som det vi kender så godt.
      Det skal jeg ikke kunne sige – C er i sagens natur ikke vokset op med disse bøger, men børnene har heller ikke fået dem forærende af de engelske bedsteforældre, så mon ikke de er ‘glemt’ nu?

      Kommentar af Ellen — 1. februar 2016 @ 21:45

  8. Fugle og hustage med personlighed! Sjovt at kigge på stråtag i andre lande. Holland kunne også noget med at give husene hat på.
    Vipstjerter er fugle med selvfølelse, Vi havde en der sloges med sit spejlbillede i ruden!
    Jeg havde en bog om Milly Molly. Meget gammelklog og opdragende læsning.

    Kommentar af Anne Holtegård — 1. februar 2016 @ 22:01

    • Det kunne Holland, og det er altid spændende at kigge på gamle huse i næsten alle lande – de er så … personlige på en eller anden måde.
      Jeres vipstjert må have været et festligt syn!
      Jeg har aldrig hørt om Milly Molly, men bøgerne blev åbenbart oversat til dansk?

      Kommentar af Ellen — 1. februar 2016 @ 22:16

      • Ja, d3n var på dansk. Jeg havde også en bog med godnat historier, der helt klart foregik i England. Men kassen med mine børnebøger havde desværre en vandskade, så jeg var nødt til at kassere dem.

        Kommentar af Anne Holtegård — 1. februar 2016 @ 22:25

        • Jeg kan godt undre mig over, at jeg aldrig har hørt om Milly Molly, så. Ærgerligt, at dine bøger led overlast – de er ret sjove at gemme, disse gamle sager.

          Kommentar af Ellen — 1. februar 2016 @ 23:03

  9. Hvor er den sjov og fin, den vipstjert, der står på tæer 😉 Det billede er lige til at sidde og smile over 😉
    Jeg kan godt lide, du kan revse de englændere, der ikke kan skrive korrekt. 😉 Men de er selvfølgelig ikke bedre end danskerne i samme kategori.
    Er det ikke længe siden, vi har set billeder fra jeres granny flat?? 😉
    Det var da rigtig passende for dig, at din datter bosatte sig i England og ikke Tyskland. 😉

    Kommentar af betty — 1. februar 2016 @ 22:04

    • Den var simpelthen aldeles vidunderlig, da den stod på tæer 🙂
      Man må revse, hvor der revses kan … og de er ikke et hak bedre end danskerne 😉
      Jo, det er længe siden, men der er ikke sket så meget (synligt) det sidste halve år, så nu venter jeg, til den er helt færdig.
      Det er jeg så ganske afgjort meget, meget glad for, Betty 🙂

      Kommentar af Ellen — 1. februar 2016 @ 22:21

  10. Åh det giver et sug i hjertet, når jeg ser de dejlige billeder fra England – hvis jeg var rig og lidt yngre!!!!! Et hus i Cornwall er lige mig.
    Kh Marianne

    Kommentar af marianne bentzen — 2. februar 2016 @ 00:15

    • Enig: Hvis jeg skulle vælge blandt alle de skønne steder i England, ville jeg også vælge Cornwall som der, jeg ville slå mig ned 🙂

      Kommentar af Ellen — 2. februar 2016 @ 08:54

  11. ha ha ha Swindon Englands kedeligste by ha ha ha :o) Jeg griner fordi, at The Office foregår på et kontor der sælger kontorartikler i Slough – deres andet kontor ligger i Swindon og dem fra Swindon er bare lidt sejere 🙂 The Office er en af mandens og min ynglingsserier. Ricky Gervais der har skrevet og spiller hovedrollen, er genial. Åh, tænk du har været i Swindon. Så sjovt. Jeg tror så jeg kan sige med stor sikkerhed, at Slough sikkert er kedeligere…. Jeg kørte engang forkert på M25 ringvejen rundt om London og endte i Slough. Det var lidt komisk bare ikke lige da det skete, da Grace var 10 måneder og ikke fan af the carseat. Hun skreg og sikkert derfor jeg kørte forkert:) men komisk fordi det lige var Slough jeg endte i som er der The Office foregår. Nå, det var vist et sidespring. Jeg klukker lige lidt videre over du har været i Swindon:o) Fortsat go’ ferie i Englnd. Vi skal derover til påske.

    Kommentar af Mette — 2. februar 2016 @ 07:25

    • Okay, det er nok rigtigt, at Slough kommer tæt på eller overgår Swindon i kedelighed – men outletcentret er godt; der har vi været mange gange efterhånden 😉 Charlottes børn er født på hospitalet i Swindon.
      C lærer aldrig at køre gennem Swindon uden gps. Hvis hun prøver, går det galt … jeg var med engang, hun kørte igennem byens berømte Magic Roundabout, som ikke er helt nem.
      The Office kender jeg slet ikke.
      God tur til påske – den falder jo tidligt i år, så der er ikke så længe til nu 🙂

      Kommentar af Ellen — 2. februar 2016 @ 09:01

  12. Jeg forstår slet ikke, at de huse skulle se så forkerte ud i Danmark. Så stor forskel er der vel ikke på engelsk og dansk landskab. Men du mente måske bare, at vi ikke har dem? På Læsø har de nogle tage, der kan konkurrere med hvad som helst …
    Jejg troede for resten ikke, at fugle overhovedet kunne stå på tæer. Har du nogensinde set andre fugle gøre det? Måske er din vipstjært den eneste fugl i verden, der kan 🙂

    Kommentar af Rasmine — 3. februar 2016 @ 02:16

    • Jeg synes der er temmelig stor forskel, både landskabsmæssigt og på husene – det er ikke kun taget, men hele konstruktionen, der er særegen. Jeg synes også, det ville se forkert ud at kopiere et typisk svensk eller fransk hus i DK – lad hvert land beholde egne karakteristika … men det er rigtigt, at de læsøske tangtage er noget for sig selv.
      Jeg har heller før aldrig set en fugl stå på tæer – jeg har måske fået taget et helt enestående billede? 😉

      Kommentar af Ellen — 3. februar 2016 @ 09:13

  13. Det med husene bliver vi aldrig enige om – men fuglen: Når jeg tænker på fuglefødder, kan jeg ikke rigtig forestille mig, at tæerne kan bøjes den vej. Mon der er nogen fuglekyndige, der kan sige, om din fugl er et særtilfælde – hypermobil, måske?

    Kommentar af Rasmine — 3. februar 2016 @ 11:14

    • Jeg har nu alligevel lidt svært ved at forestille mig, at jeg skulle have fået indfanget en biologisk sjældenhed, men man ved selvfølgelig aldrig … 😉

      Kommentar af Ellen — 3. februar 2016 @ 18:27


RSS feed for comments on this post.

Blog på WordPress.com.