Hos Mommer

31. januar 2016

Fader er i køkkenet …

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 16:43
Tags: , , ,

Middelvind: 26 mph med stød på op til 45 mph. Omregnet til noget, jeg kan forholde mig til, bliver det til 11, henholdsvis 20 sekundmeter. Måske ikke alverden, men afgjort nok til, at vi ikke gider foretage os noget udendørs. Især ikke fordi det også småregner indimellem, og det lyder som om der er flere stød end der er middelvind … hvilket selvfølgelig er noget ævl …

P1100247

Det her er heller ikke ligefrem det værste, man kan udsætte sig selv for: Morfar læser danske nyheder, Daddy og Aubie spiller skak, Anna laver lektier (aldeles frivilligt!), moder er i køkkenet for at forberede frokosten, og mormor har lige set første afsnit af Ross Poldark. Hvorfor mon de slet ikke har tænkt sig at vise den i dansk tv? Jeg troede, de med glæde købte alt, der kommer fra England.
Poldark er rigtig god, men John har det ikke helt godt med at følge med, når der ikke er undertekster, og den kan ikke fås med danske undertekster, desværre. Den er svær at følge med i … mange klager over, at danske skuespillere er begyndt at mumle, men briterne er ikke et hak bedre, kan jeg godt fortælle – og det er ikke kun mig, der synes det; både Tim og Charlotte siger det samme for Poldark her, og når der tilligemed indimellem bliver talt med stærk accent (serien foregår i Cornwall), så bliver det meget hardcore engelsk, hvorfor jeg var glad for, at der var billeder til at understøtte de mange uforståelige ord.

Aubrey november 2015Anna februar 2015

Et par klassiske billeder af mine to unger – Aubrey som sædvanlig med krudt i øjnene, mens Anna ligner en, der må bære alverdens byrder på sine små, smalle skuldre. Hun er såmænd ikke mere tænksomt anlagt – eller mere belastet – end sin lillebror, men hun elsker at være lidt dramatisk, så her har hun lige øjnet en chance til at spille en rolle fuldt ud, ser det ud til.

Overskriften er ikke forkert, for om lidt går fader i køkkenet. Hver søndag laver Tim The Sunday Roast, som i dag vil være lammesteg. Det er et nyt koncept, han begyndte på for et par måneder siden, fordi han siger, at han slapper så dejligt af ved at lave mad. Han har nogle meget lange hverdage, hvor han tager hjemmefra kl. 7 og sjældent kommer hjem før kl. 20.
Jeg kan desværre overhovedet ikke få John til at se, at det er et vildt godt koncept – også selv om man ikke har lange arbejdsdage. Måske især når man ikke har lange arbejdsdage …
Charlotte har prøvet at spille med og har flere gange udbredt sig højlydt og begejstret om, hvor SKØNT det er at slippe for at lave mad en gang om ugen, men også hun taler for døve øren – og her tror jeg ikke, der er tale om et fysisk fænomen fra Hr. Nielsens side.

26 kommentarer

  1. Det er dog de særeste ting, folk slapper af med 😉

    Kommentar af Rasmine — 31. januar 2016 @ 17:03

    • Ja, du er nok helt på Johns side her 😉

      Kommentar af Ellen — 31. januar 2016 @ 17:55

  2. Jeg forstår faktisk fint din svigersøn. At lave mad er som at vaske op. Man kan få øje på forskellen på før og efter. Og det er en praktisk opgave der kræver at man beskæftiger sig med netop noget praktisk.
    Herlige billeder af ungerne.
    I øvrigt har jeg meget svært ved at forstå gevinsten ved mumlende skuespillere. Hvad bilder producenterne sig egentlig ind?

    Kommentar af Jørgen — 31. januar 2016 @ 20:30

    • Det er netop, hvad Tim siger – han glemmer fuldstændig at tænke på sit firma, når han laver mad; delvist også fordi det endnu er nyt for ham, således at han ikke helt har rutinen. At så Aubie simpelthen elsker sin fars mad, gør ikke spor … holddafast, hvor har drengen spist her til aften.
      Det er lidt underligt, ikke? Jeg troede egentlig, at det var fordi vores (Johns, for jeg har ingen problemer med danske skuespillere) hørelse var blevet dårligere, men det er tilsyneladende ikke årsagen til, at vi opfatter det som mumlen.

      Kommentar af Ellen — 31. januar 2016 @ 22:15

  3. Man skal nu altså passe på med at gå ind på hinandens arbejdsområder – gamle heste trækker bedst på de hamler, de er vant til 😉 .
    Der kan måske ligge andet til grund end blot ulyst til at lave mad fra Johns side.
    —- Ville du bryde dig om (selvstændigt) at gå ind på Johns områder? – evt. uden kendskab til hans værktøjs funktionalitet.

    En lille bemærkning, der absolut må ud gennem sidebenene på mig (evt. til overvejelse blandt dine kvindelige læsere):
    Min (salige) mor mente, at hun bedre vidste, hvor redskaber burde ligge i MIT køkken, når hun var på besøg og “hjalp” med opvask el. lign. indtil jeg nævnte, at jeg jo heller ikke lagde hendes ting andre steder, når jeg havde været på besøg og efterfølgende “hjalp” hende.
    Der er altså ikke noget værre end at tingene (maden) koger/steger og man så pludseligt ikke kan finde sine redskaber.
    Magnus

    Kommentar af domus1 — 31. januar 2016 @ 23:05

    • Han tror ikke, at han kan, men det kan han han godt, og jeg har ALDRIG brokket mig over noget som helst, når han laver mad. Han gjorde det også en eller to gange om ugen, mens jeg stadig arbejdede; han gjorde det rigtig godt og jeg må indrømme, at jeg tror han simpelthen ikke gider. Det gør jeg heller ikke altid, men jeg har så ikke noget valg 😉
      Kvinder, der er så tåbelige at blande sig i andres køkkenindretning, skal have smæk! Sorry, og jeg mener jo heller ikke, at din mor var tåbelig, men man skal lige så lidt blande sig i sine børns liv, som man skal blande sig i alle mulige andres liv – nemlig slet ikke, medmindre man bliver spurgt, og det gør man sjældent.

      Kommentar af Ellen — 1. februar 2016 @ 09:22

  4. Mumlerier igen. Det er SÅ træls. Jeg afholder mig helt fra at se danske film, hvis jeg ikke kan få undertekster på. Det tager al for megen energi, at skulle gætte hver anden sætning.

    Kommentar af Farmer — 1. februar 2016 @ 06:33

    • Så slemt synes jeg nu altså ikke det er – faktisk har jeg ingen problemer med danske film, men jeg havde her i den engelske, men det tilskrev jeg, at mit engelske ikke var godt nok.

      Kommentar af Ellen — 1. februar 2016 @ 09:24

  5. Jeg bliver altså en lillebitte smule misundelig, når jeg hører om nogen, der har en mand, der slapper af ved at lave mad 🙂 Det må være dejligt!

    Kommentar af Randi — 1. februar 2016 @ 06:52

    • JA, det må være skønt – jeg er helt enig, Randi, men så heldige er vi to altså ikke 🙂

      Kommentar af Ellen — 1. februar 2016 @ 09:37

  6. Jeg forstår til fulde Tim: Det er så afslappende at stå i køkkenet, men det gælder selvfølgelig kun, hvis man kun skal det engang imellem. Hvis det er en daglig pligt, er det nok svært at se det afslappende i det.

    Jeg måtte opgive serien “Bedrag” da jeg ikke kunne høre, hvad hovedpersonerne sagde. Jeg ved godt, at man kunne få det tekstet, men jeg har aldrig rodet med tekst-tv, så jeg ved ærlig talt ikke engang, hvilken knap jeg skal trykke på for at komme til tekst-tv. Tv interesserer mig, som det fremgår, meget lidt.

    Kommentar af Stegemüller — 1. februar 2016 @ 07:15

    • Jeg kan også godt lide at lave mad, men ikke hverdagsmad – det sværeste er faktisk at finde på 🙂
      Jeg har ingen problemer med “Bedrag” og havde heller ikke med “1864”, men jeg ved godt, at flere klagede over mumleri i den serie … kan du ikke bare skrue lidt højere op for lyden? Eller finde ud af, hvordan du får tekster på? Du er jo så god til den slags 😉

      Kommentar af Ellen — 1. februar 2016 @ 09:29

  7. Skønne unger…..og dejligt, at familien forstår at underholde sig på forskellig vis.:-)

    Kommentar af Madonna — 1. februar 2016 @ 08:44

    • Vi har jo ikke de samme interesser 🙂

      Kommentar af Ellen — 1. februar 2016 @ 09:29

  8. Hehe, i forhold til vil-døv hjælper ingen høreapparater 😉 Herlige billeder af herlige unger 🙂 Og så har jeg forresten kigget på det der sofaarrangement i flere dage, og det er stort set identisk med et, som vi havde (og jeg elskede), men som vi måtte skille os af med, da det slet ikke passede i vores nuværende hus. Det er lige før, jeg bliver misundelig.

    Kommentar af Fruen i Midten — 1. februar 2016 @ 10:16

    • PS: Vi har arvet jeres vejr 😦

      Kommentar af Fruen i Midten — 1. februar 2016 @ 15:13

    • Nej, vil-døv er uhelbredeligt 😉
      Det er verdens bedste sofa, som vi også har i Sverige, bare med hvidt betræk – plus den brede lænestol, som du kan se i baggrunden af billedet, som de har plads til her. Vi kunne kun have den smallere udgave. Kan godt forstå, hvis du savner det møbel!
      Har I arvet det gode eller det dårlige vejr?

      Kommentar af Ellen — 1. februar 2016 @ 16:03

  9. Det er ikke kun hørelsen, der giver problemer med forståelsen… Blandingen af teknik, drama, stemning, realisme osv. forringer lydoptagelsen=stemmerne. Der er alt for mange andre ting, underlægningsmusik, “naturlyde” osv, der skygger for talen. DR (som jeg synes, er de værste) har sat gang i “Bedre lyd 2016”. Håber der så sker noget… http://www.dr.dk/OmDR/Lytternes_og_seernes_redaktoer/Klummer/2016/2016/0113105645.htm
    Selektiv hørelse er noget andet og til tider problematisk 😉 Jeg er meget glad for at have en mand, der laver mad hver dag!
    Pletskud af ungerne, simpelthen herlige billeder.

    Kommentar af Anne Holtegård — 1. februar 2016 @ 11:21

    • Ja, okay – jeg havde som sagt hørt, at mange har problemer, men DR har åbenbart erkendt dem og vil gøre noget ved det – hvilket er fint nok. Det var en god, lille artikel.
      Ja, vær du glad for din mand! Det er ikke mange kvinder på vores alder forundt at have en, der altid laver mad 🙂
      Gode billeder, nemlig – det kan jeg tillade mig at sige, når jeg ikke selv har taget dem.

      Kommentar af Ellen — 1. februar 2016 @ 16:08

  10. Jeg har slået op på “Beaufort’s Scale” mange mange gange her på det sidste, der var lovet stærk kuling på Sjælland, storm i Jylland og Orkan i Norge, men her blev det kun til 9m/sec på borgervejr, så det var alligevel til at gå tur (som et barn i vandkanten) – bølgerne var ikke særligt høje.

    Giv en hilsen til John, jeg kan desværre heller ikke følge med i alt hvad der bliver sagt på TV, hverken engelsk eller dansk, (og gys hvis engelsk dramatik indeholder slang!) men det er jo fordi det gør figurerne mere levende for tilskuerne, så jeg gætter på at idéen er at få det til at virke ægte. Jeg må nøjes med at glæde mig over at nyhedsoplæsere og radiomedarbejdere som Tine Gøtsche, Karen Secher og en håndfuld mere er nemme at forstå 🙂

    Kommentar af Donald — 1. februar 2016 @ 11:24

    • Glemte at skrive at 9 m/s svarer til frisk brise – det er langt fra kuling og storm 🙂

      Kommentar af Donald — 1. februar 2016 @ 11:27

      • 9 sekundmeter er ikke så voldsomt – og du behøver såmænd ikke at forklare den enhed for mig – jeg ved lige præcis, hvordan vinden føles over hele skalaen op til storm, men de der mph kan jeg ikke umiddelbart gennemskue, for der er ikke nogen enkel omregningsfaktor – der skal et større regnearbejde til.
        Jeg hilser … selvfølgelig har DR en grund til at gøre som de gør, men læs linket fra Anne, det er interessant.
        Tine Gøtsche er suveræn og engelsk slang er okay, men kommer de med en fed yorkshireaccent som de fx gjorde i The Full Monty, så fatter jeg ikke en bønne 🙂

        Kommentar af Ellen — 1. februar 2016 @ 16:13

  11. Altså, de skønne unger går lige i hjertet på mig.
    På mine gamle dage er jeg sandelig også begyndt at slappe af ved at lave med.
    Det er jo skønt at opleve, specielt fordi jeg jo er nødt til det, hvis jeg vil have noget at spise 🙂

    Kommentar af kisser — 1. februar 2016 @ 19:13

    • Hvor er du sød, Kisser 🙂
      Det må være dejligt, ja – og en lille smule synd, at du først bryder dig om det nu, men fint, at det er kommet, så du endelig kan nyde det.

      Kommentar af Ellen — 1. februar 2016 @ 20:22


RSS feed for comments on this post.

Skab en gratis hjemmeside eller blog på WordPress.com.