Hos Mommer

26. januar 2016

Brødkrummesvamp

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 16:40
Tags:

I håb om at få lidt af den sol at se, som nogen kom til at love os i aftes, kørte vi en tur til Møn.
Vi fik dermed set steder på Møn, vi aldrig har set før, men vi fik ikke set solen …

P1100155

De er snedige på Møn. Strandvejen leder nemlig ikke ned til stranden. Når man kommer til ovenstående skilt, skal man dreje til højre til for at komme til stranden. Hvorfor det er sådan, kan vi kun gætte på, men os narrede de ikke.
Vi spiste den medbragte frokost på stranden i det inderste af Hjelmbugten, hvorefter vi satte kursen mod Klintholm Havn, hvor vi gik en tur langs vandet. Jeg er stærk modstander af udtrykket Udkantsdanmark, men kom til at tænke på det, da vi på disse sydmønske veje så mange særdeles forsømte huse, der efterlod et noget trist helhedsindtryk af området. Når folk har trukket gardinerne for (i stuen) midt på en dag, der er så grå og solskinsfri som i dag, får jeg altid den tanke, at de må have noget at skjule.

Meget død mågeMeget død fisk

Jeg forestiller mig, at Klintholm Havn myldrer af liv om sommeren, men den var godt nok totalt uden liv i dag. Selv på stranden var der kun døde dyr.
Jeg fik øje på en klump af noget, jeg aldrig har set før på en strand. Det lignede en svamp – altså sådan en, man køber til at vaske sig med, men denne kunne kun bruges til at fjerne hård hud med. Den havde en konsistens, som jeg har svært ved at beskrive, men måske kommer en meget tør sandkage det nærmest. Jeg kunne godt brække den over, men det var ikke helt nemt.
Det var lidt spændende, om jeg ville kunne billedgoogle mig til en opklaring på denne forekomst efter hjemkomst, men det er vist lykkedes, for jeg nåede frem til, at det må være en brødkrummesvamp.

Brødkrummesvamp

Dette eksemplar var omkring 12 cm på den lange led – billedet er tilstræbt at repræsentere naturlig størrelse, men det bliver jo forskelligt, afhængigt af mediet, I ser det på.
Hvis ikke det er en brødkrummesvamp, har jeg ingen anelse om, hvad det så kan være … mit eksemplar ligner oven i købet mere en vaskesvamp end de fleste billeder på nettet. Man brugte den rent faktisk til at vaske sig med før i tiden, kunne jeg læse. Enten har de været utrolig hårdhudede, eller også har jeg fundet et ekstra tørt eksemplar.
Vi fandt en til. Lidt pudsigt at finde to, når vi aldrig har set dem før – men okay, vi havde jo heller aldrig været lige præcis her før, så måske er de ganske almindelige på de sydmønske strande? Der stod, at de er almindelige overalt i DK, undtagen Bornholm, og jeg har vist egentlig også fundet dem før, men i givet fald husker jeg dem som værende en del mere glatte i deres struktur.

22 kommentarer

  1. Har aldrig hørt om en brødkrummesvamp før, så tak for det. Det er længe siden jeg har været i Klintholm Havn, men det får mig til at huske tilbage på nogle kursusdage jeg havde med gruppe engang, og jeg kommer også til at tænke på et af de stilfærdige udsagn, jeg fremførte, som medførte store ændringer fordi deltagerne valgte at gøre noget ved et problem de hidtil kun havde snakket om.
    Det må¨snart være på tide at køre et eller andet stedhen medbringende sin frokost. For selvfølgelig kan man spise frokost ude året rundt.

    Kommentar af Jørgen — 26. januar 2016 @ 17:08

    • Pyha … jeg troede, jeg måske ville være den eneste, der ikke kendte denne åbenbart almindelige svamp.
      Få ord, stor virkning? Dejligt, når sådan noget sker.
      Det kan nemlig sagtens lade sig gøre, og uanset hvor meget vi holder af Den Stråtækte, bliver det ensformigt at gå den samme tur hver dag, og jeg gider ikke gå tur bare for at gå tur.

      Kommentar af Ellen — 26. januar 2016 @ 17:39

  2. I starten af 90’erne roede jeg, sådan 4’er og 2’er med styrmand, og det bragte mig til Klintholm havn, som jeg husker som et livligt sted, men det er selvfølgelig mange år siden. Det er vist før, man opfandt udtrykket “Udkantsdanmark”, som jeg heller ikke bryder mig om.

    “Brødkrummesvamp er et herligt ord; meget beskrivende. Jeg tror faktisk heller aldrig, jeg har set sådan en før.

    Kommentar af Stegemüller — 26. januar 2016 @ 19:24

    • Den er helst sikkert levende og hyggelig om sommeren – og det væmmelige udtryk har vist ikke mange år på bagen, men jeg ville ønske, det kunne blive helt glemt.
      Det er et meget fint navn il svampen.

      Kommentar af Ellen — 26. januar 2016 @ 19:50

  3. Ja, og kommer man længere ud end København, så falder man i vandet. De sku’ snakke, sku’ de …

    For mange år siden skulle et par kjøwenhavnere på besøg hos venner på Als. Dagen før ringede konen og spurgte, “Sig mig lige, skal vi vise pas ved Christian X’s bro?” Det/dem lo vi meget ad den sommer.

    Kommentar af Elsebeth — 26. januar 2016 @ 19:46

    • Ej altså, du godeste, det lyder næsten som en vandrehistorie, men jeg tror da på dig. John mødte engang en, der ikke kunne forstå, at bønderne altid klagede … de havde da nogle kæmpe græsplæner, så de måtte vel have penge nok. Det var om foråret med de grønne kornmarker …
      Der er, apropos, én ting, der virkelig kan få mig op af stolen: Når jeg bliver kaldt for københavner, bare fordi jeg bor øst for Storebælt. DET er virkelig irriterende – en ålborgenser ville vel heller ikke bryde sig om at blive taget for en sønderjyde?

      Kommentar af Ellen — 26. januar 2016 @ 19:55

  4. Hvis du ikke havde beskrevet svampen så godt med billede og det hele, ville jeg have troet, at “brødkrummesvamp” var en politikers ord for det, vi andre kalder mug.

    Kommentar af Eric — 26. januar 2016 @ 19:52

    • Hehe, there’s something rotten … 😉

      Kommentar af Ellen — 26. januar 2016 @ 19:57

  5. I skulle være kørt til Nordjylland, her skinnede solen i formiddags, så meget at jeg måtte køre med solbriller 🙂

    Kommentar af Lene — 26. januar 2016 @ 21:16

    • Jamen det skulle vi da så – det er bare lidt langt for en dagstur 😉 – håber vi får solen at se i morgen …

      Kommentar af Ellen — 26. januar 2016 @ 21:22

  6. Det var da en sjov tingest. Jeg har aldrig hørt om en brødkrummesvamp. Tror heller ikke, jeg har set én. Det har jeg så nu – på billede. 😉

    Kommentar af betty — 26. januar 2016 @ 21:54

    • Det er lidt underligt, at svampen er ny for så mange af os, når nu man påstår, at den er ganske almindelig 🙂

      Kommentar af Ellen — 27. januar 2016 @ 09:43

  7. Det er skam rigtig nok, og hun talte rigtig københavnsk, så hun var på udebane; den sidste dag, de var her, spurgte hun en synnejye, om tøt var datid af tøs? Han var ikke så stiv i det der grammatikværk, så han sagde, “I dag siger jeg mæ tøs (jeg synes), og i morgen siger jeg mæ tøt (syntes), når jeg snakker om i dag.” Du forstår ikke en snus, hvis jeg skriver det på sønderjysk!
    Noget, der irriterer mig så skrækkeligt, er, at amerikanerne ALTID spørger, om jeg er tysker. Jeg er ellers ikke voldelig, men så får jeg lyst til at pande dem én. De kunne da tage og spørge om, hvor jeg kom fra.
    Der var ikke noget at sige til, at den pågældende mente, at de måtte have penge nok, siden de havde råd til så store græsplæner i stedet for at dyrke noget fornuftigt …

    Kommentar af Elsebeth — 27. januar 2016 @ 00:26

    • Fair nok, at det er svært at forstå, men at man ikke kender geografien og spørger så kvajet som det med passet, det er noget andet.
      Når jyder ‘konstaterede’, at jeg var københavner, svarede jeg med at ‘konstatere’: “Og du er fra Aarhus”. Når de så benægtede dette, sagde jeg bare, at jeg heller ikke kom fra København … det var meget få, der fattede pointen, så jyder er heller ikke altid helt kloge 😉
      Det irriterer mig også at blive henvendt til på tysk, når jeg er i Vestjylland.

      Kommentar af Ellen — 27. januar 2016 @ 09:48

  8. Ærgerligt at solen ikke ville vise sig frem, men pyt det lyder til I hyggede jer alligevel.. 🙂

    Kommentar af Inge — 27. januar 2016 @ 11:55

    • Ja – det kan vi heldigvis godt 🙂

      Kommentar af Ellen — 27. januar 2016 @ 12:15

  9. Nå nå nå 😉 Den der med geografien går begge veje, synes jeg jo nok. Jeg har en chef, der konsekvent siger København, hvis han skal øst for Storebælt. Omvendt er der altså også en del sjællændere, der tilsyneladende er overbeviste om, at Jylland er én stor naturpark, og at de nødvendigvis må møde hinanden, hvis de er på ferie i Jylland samtidig. Begge dele virker lige fjollet,og jeg undrer mig sommetider over, om det er almindelig uvidenhed eller villet ignorance, der gør sig gældende?

    Flot svamp, som jeg heller aldrig har set. Meget rammende navn, for den ligner da præcis indmaden i et franskbrød, som nogen har tabt på jorden, da franskbrødet skulle farseres med flødeboller.

    Dødt dyr nummer 1 er en fugl, men hvad er nummer 2 (en del af)?

    Kommentar af Fruen i Midten — 27. januar 2016 @ 12:01

    • Jeg kan kun være enig i, at begge dele er fjollede og undrer mig en del over hvorfor det er sådan, det er.
      En til, der ikke kender denne ‘almindelige’ svamp – med det dækkende navn, ja 🙂
      Jeg gætter på en fisk, fordi rygsøjlen starter hvor den gør, men vi kunne ikke finde ud af hvilken fisk.

      Kommentar af Ellen — 27. januar 2016 @ 12:20

  10. Jeg troede, det var en vits! Erik mener ikke, han har set en sådan svamp… Jeg mente, jeg havde set den på vestkysten og troet det var æg fra etellerandet… Kort sagt; vi blev lidt klogere!
    Mon stranden, det er der, hvor bundgarnet starter?
    Alt med accent, der ligner køwenhavnsk, bliver regnet for købehavnere herovre! Og der er tit flere tyskere end danskere på kysten, så der er lettest at starte med tysk!
    Men sjovt med dialekter.. for vi holder da på vores egenart. En fra Ålborg vil ikke sammenlignes med nogen nordenfjords. Thyborøn og Harboøre er to verdener…

    Kommentar af Anne Holtegård — 27. januar 2016 @ 12:45

    • Det er altid godt at lære noget nyt, og det er vi så flere der gjorde via denne brødkrummesvamp 🙂
      Det viste sig at være et langt spor (eller ikke-asfalteret vej), parallelt med kysten, de kalder Bundgarnet.
      Altså – og I griner af, at vi ikke kan kende forskel på de jyske dialekter (hvad jeg i øvrigt godt kan – i store træk) … der er nemlig stor forskel på københavnsk og på roskildesk, på køgesk, på næstvedsk, holdbæksk, korsørsk, præstøsk osv. osv. – og på rigsdansk, i øvrigt. Er det sidstnævnte, du kalder ‘køwenhavnsk’, eller er det ‘bare’ sjællandsk? Som jo altså i virkeligheden er mange dialekter … 🙂

      Kommentar af Ellen — 27. januar 2016 @ 13:46

  11. For år tilbage var København at betragte som Udkantsjylland !! da der var flere jyske tilflyttere end indfødte københavnere (de kunne jo ikke komme længere østpå i Danmark (Bornholm ville nok være for langt for dem at rejse ;-).
    For pigernes (undskyld, kvindernes) vedkommende var det vist, fordi de blev regnet som stabil og billig arbejdskraft og for drengenes (undskyld, mændenes) vedkommende var det i mange tilfælde, fordi de ikke kunne indfinde sig under de normer, der gjaldt i deres hjemsteds- (dengang lidt mere isolerede) by. Det er lidt frækt postuleret; men mange af dem kunne heller ikke rigtigt finde sig til rette med de normer, der gjaldt i København.
    Mig irriterede det også at blive benævnt “Københavner”, så snart jeg kom vest for Roskilde på trods af, at jeg er et (gade-) kryds mellem en “nordjyde” (Ålborg/Nørresundby) og en vestsjællænder (vest for Holbæk) og ALDRIG har boet i København. 🙂

    I København (med forstæder) låser/låste man sine døre, når man forlod huset. I Jylland og de fleste steder i øvrige provins fandtes vist ikke engang et nøglehul i yderdøren. 😉
    Magnus

    Kommentar af Domus1 — 28. januar 2016 @ 16:06

    • Det er ikke altid nemt at begå sige, når man er ung, og græsset er grønnere hos naboen.
      Jeg tror vi er mange sjællændere, der bliver hammerirriterede over at blive kaldt københavner, men jeg er bange for, at jyderne ikke har tænkt sig at ændre på den stædighed 😉 Jeg har heller aldrig boet i Kbh., men det er helt ligemeget for en jyde …
      Måske en mild overdrivelse med låsene, men forskel er der helt sikkert.

      Kommentar af Ellen — 28. januar 2016 @ 18:24


RSS feed for comments on this post.

Skab en gratis hjemmeside eller blog på WordPress.com.