Hos Mommer

23. januar 2016

Hvad er forskellen på rotter på loftet og mus i kasketten?

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 14:01
Tags:

I julen hørte vi noget oppe på loftet, der lød af skræmmende meget mere, end hvad en mus ville kunne forårsage.
Vi var temmelig sikre på, at det var en husmår og tænkte, at så kan den lige få lov til at spise musene, inden vi gør noget ved det.
Støjen kom igen med jævne mellemrum – ikke hver dag, ikke engang hver anden, men et par gange om ugen.
Men så – i lørdags – så vi en rotte ude ved fuglefoderpladsen foran.
Satans, pokkers og sgu! Der var desværre slet ingen tvivl om, at det var en rotte, så mandag morgen kontaktede vi Næstved Kommune. Mandag formiddag ringede rottefængeren – ikke ham fra Hameln, men den lokale – og sagde, at han ville kigge forbi ved 14-tiden.
Det var imponerende hurtig service!
Han så de billeder, vi havde taget af udyret og gav os ret i, at en rotte var det. Han tog en runde om huset, kiggede sig grundigt om og mente at have set et sted, hvor den kunne komme ind. Han var også oppe på loftet og se sig omkring.
Han gav os tre rottefælder mage til de smækfælder, vi har til mus, men i en særdeles voksen udgave. Der skulle lægges en sveske eller rosin i, så ville rotten forhåbentlig gå i fælden.
Han ville helst i første omgang se, om vi kunne klare det med fælder, for lagde han gift, og en rotte døde inde i skunken, hvor vi ikke kan komme ind, ville vi få et seriøst lugtproblem på et tidspunkt.
Den forventede besked kom også: “Og så væk med det fuglefoder! I hvert fald så længe I ved, at I har rotter.”

Solnedgang ved Præstø 22. januar 2016
(Jeg synes ikke, det er specielt lækkert med rottebilleder, så I får gårsdagens solnedgang i stedet.)

Tirsdag klappede den første fælde, som stod ude i garagen, og da jeg kom hjem torsdag middag, havde John fundet en død rotte i den anden fælde oppe på loftet. De svesker er ret effektive, må man sige – jeg har hørt, at rotter går uden om nye og/eller ukendte ting temmelig længe, inden de begynder at spise eller undersøge hvad det er for noget, men svesker er åbenbart uimodståelige.
Vi har ikke hørt en lyd nogen steder fra siden da, så vi krydser fingre for, at der kun var de to rotter – vi har heller ikke set rottespor i sneen.
Mus kan jeg så nogenlunde leve med, men rotter – no way!
Nu skriver vi lørdag eftermiddag, og der har ikke lydt den mindste lyd fra loftet siden den anden rotte gik i fælden. Vi håber på, at vi kun havde to rotter. Håber, håber, håber.
Og så begynder vi altså snart at fodre fugle igen – det er jo lige nu, med frost og sne, at de har allermest brug for det. Hvis vi ikke har hørt lyde fra loftet i en uge, kommer der foder frem igen, har vi aftalt med hinanden.
Skulle der komme flere rotter, ved vi nu, hvad vi skal gøre ved dem … vi løber ikke tør for svesker foreløbig.
Der er forskel på at have rotter på loftet og mus i kasketten – her i huset i hvert fald.

28 kommentarer

  1. At få rotter er også min skræk. Og det er synd for fuglene, at de ikke kan blive fodret. Tror jeg nok – de kloge er vist uenige om, hvor stor gavn, det gør. Men de fugle, der har vænnet sig til det, savner det garanteret. Jeg håber for jer og jeres fugle, at I har fået bugt med rotterne.

    Kommentar af Kirsten — 23. januar 2016 @ 15:22

    • Det håber jeg også! Jeg ved godt, at de lærde strides ang. fuglefodring, men jeg kan så godt lide at se på det rige fugleliv i haven.

      Kommentar af Ellen — 23. januar 2016 @ 15:58

  2. Jeg hader rotter (og her er ordet brugt bevidst, jævnfør din kommentar i et tidligere indlæg ). På gården har vi små giftfælder hele vejen rundt om husene, for ellers kunne der være rigelig med steder, hvor rotter kunne slå sig ned. Da vi overtog nabogården, havde den tidligere ejer ikke gjort noget ved rotterne. Det vrimlede med rotter, landmanden og medarbejderne lagde poser med gift ud i gyllekanalerne og de blev spist lige så hurtigt som de blev lagt derned. Da de fjernede gammelt halm fra en lade, var der døde rotter overalt.
    Jeg håber at jeres fælder ikke kommer på arbejde mere og fuglene har nok klaret sig ved at finde mad andetsteds, men det hygger at se på dem 🙂

    Kommentar af Lene — 23. januar 2016 @ 15:45

    • Rotter hader jeg også – jeg skrev, at der kun er meget få ting, jeg hader, men rotter er en af de få, så her er det okay med det stærkt følelsesladede ord 😉
      Yrk, for nogle ulækre rotteoplevelser I har haft – føj, hvor må det have været ulækkert at rydde op i.
      Vi håber, for det er nemlig så hyggeligt at kigge på havens fugleliv 🙂

      Kommentar af Ellen — 23. januar 2016 @ 16:03

  3. Uha – godt, at fælderne klappede så hurtigt! Jeg håber for jer, at I er kommet problemet til livs nu!

    Kommentar af Randi — 23. januar 2016 @ 15:55

    • Ja, det var vi positivt overraskede over – og vi håber sandelig også, at vi er kommet dem til livs.

      Kommentar af Ellen — 23. januar 2016 @ 16:04

  4. Argh, rotter er bare det værste 😦 Bliver helt dårlig bare af at læse Lenes kommentar. Jeg håber, håber med jer, at de to døde krapyl var de eneste, der har formastet sig ind på jeres matrikel.

    Kommentar af Fruen i Midten — 23. januar 2016 @ 17:17

    • Enig: Ved siden af Lenes (mands) oplevelser er vores jo ingenting, så vi håber, at de to rotter var hvad det kunne blive til her på matriklen.

      Kommentar af Ellen — 23. januar 2016 @ 22:21

  5. Krydser fingre for at fælderne klarede det problem! Rotter er bare…. Addrrr! Vi har haft en siden ’76. En unge der gik i fælden og så var det overstået… Heldigvis.
    Med alt det foder vi strør ud holder vi godt øje med spor… Men det er kun mus, der har besøgt os, og de er gået i fælderne…
    Det er har lige været i TV i dag at man forventer flere rotteanmeldelser, efter lune vintre og pludselig kulde nu. Det får rotterne op fra kloakkerne…. UF!

    Kommentar af Anne Holtegård — 23. januar 2016 @ 17:51

    • Vi så heller aldrig rotter, da vi boede i rækkehuset, selv om der var mange, der fodrede fugle, men her er vi jo unægtelig kommet lidt mere ud på landet.
      Fint, at I holder øje, og godt, at I kun har mus.
      Ja, uf, men det er trods alt bedre, at de kommer op, og vi så kan få slået dem ihjel, frem for, at de formerer sig som … rotter … og det så pludselig er en kæmpe plage.

      Kommentar af Ellen — 23. januar 2016 @ 22:24

  6. Det er mere end klamt at have rotter. Det er bestemt en hadeting.
    Rottefængeren så også helst, da der var rotter her omkring, at jeg fik smækfælder. NEJ. For jeg kan bestemt ikke fjerne den døde rotte, så jeg fik gift.
    Jeg håber sandelig også at I kun har haft de to.

    Kommentar af kisser — 23. januar 2016 @ 18:17

    • Det er godt nok en hadeting. Jeg ville dog hellere fjerne en død rotte end have en giftdød rotte, der lugter. C&T havde en, der døde lige under deres soveværelsesgulv. De var nødt til at flytte ud af soveværelset i næsten 14 dage, og har man oplevet den lugt én gang, så vil man hellere fjerne døde rotter, kan jeg forsikre jeg dig for! Jeg var derovre, mens den lugtede, og det var S.L.E.M.T.
      Men vi håber, at de to var, hvad Den Stråtækte kunne præstere denne gang 🙂

      Kommentar af Ellen — 23. januar 2016 @ 22:28

  7. Hvor er det bare væmmeligt med de rotter. Jeg har aldrig set en rotte i levende live (heller ikke død for den sags skyld), men kun på billeder, og jeg synes, de ser aldeles frastødende ud, for nu at sige det pænt. Jeg håber, I har fået bugt med dem, og at der kun var de to.

    Kommentar af Stegemüller — 23. januar 2016 @ 18:58

    • Vær du glad for det … de ser nemlig særdeles frastødende ud; der er altså et eller andet ved en rotte, der bare er … totalt frastødende.
      Jeg håber virkelig, at de to var, hvad der var.

      Kommentar af Ellen — 23. januar 2016 @ 22:30

  8. Forskellen er vel at ha’ mus i knæet, subsidiært lege med garotter; men i den mere alvorlige tone:
    Det er muligt, at I har fået has på “jeres” rotter, men hvor de kom fra, kan der vel komme flere. De findes jo primært i kloaknettet, og når de slipper ud, er der hul et eller andet sted. Indtil det hul lokaliseres og plomberes, kan der komme flere, og i denne tid søger de varmen (meget forståeligt).

    Kommentar af Eric — 23. januar 2016 @ 19:44

    • Hehe – altid den ordlegende Eric 🙂
      Garantier findes desværre ikke, og hvordan finder man lige sådan et udslipshul herude på landet? Vi kan vist kun håbe på, at vi ikke ser flere rotter foreløbig.

      Kommentar af Ellen — 23. januar 2016 @ 22:36

  9. Eet er sikkert. Starter du med at fodre fugle igen kommer der også rotter igen. Trist, men sandt.
    Det er jo et uimodståeligt tag-selv-bord.
    Kommer de ikke fra kloaker, kommer de fra affaldscontainere, skove, marker og andre huse, hvor de i fred har kunnet opformere sig. Den brune rotte lader sig aldrig bekæmpe helt.

    Jeg har også lige denne morgen konstateret en rotte i fyrrummet. Jeg tænker, at det er daliaknoldene som lokker den til, samtidig med at døren er lukket. Jeg vælger nok at set stort på brandregler i et par nætter og lade døren stå, så Peter Kat kan komme ind og hygge sig.

    Kommentar af Farmer — 24. januar 2016 @ 05:16

    • Ja, det er vel sådan det er – så er det bare et spørgsmål om, hvor lang tid der går, inden de kommer igen, for vi vil helst ikke undlade fuglefodringen. Men okay, kommer rotterne meget hurtigt igen, så stopper vi med det.
      Jeg håber katten får gjort kål på jeres rotte!

      Kommentar af Ellen — 24. januar 2016 @ 10:16

  10. Velkommen i klubben!
    Jeg havde læst mig frem til at rotter kunne være meget skeptiske overfor fælder, så vi brugte først fælden som ‘lokkemad’ uden smæk. Smækket blev monteret i 2. ombæring, med stor succes.
    Svedskerne er noteret som egnet lokkemad.
    Jeg fjernede død rotte + fælde ligesom jeg fjerner hunde- og kattebæ: ved hjælp af plastikpose(r) på hånden.
    Den fik sin fælde med i ‘graven’, rotten. En ny fælde koster ca 20,- kr, den pris gav jeg gerne for at slippe for at genbruge en fælde.
    Held og lykke med genoptagelsen af fuglefodringen – selv om jeg også tror det er en risikabel adfærd….

    Kommentar af Den Gamle Krage — 24. januar 2016 @ 10:06

    • Det var et smart trick at vænne rotten til, at fælden var ufarlig.
      Ja, det er vigtigt, at man altid husker at beskytte sine hænder, har jeg også læst.
      Den ene af vores fælder gik simpelthen i stykker, da den blev udløst, så heller ingen genbrug her …
      Det er risikabelt, ja, men nu prøver vi. Hvis rotterne dukker hurtigt op igen, må vi stoppe helt med at fodre fugle.

      Kommentar af Ellen — 24. januar 2016 @ 10:21

  11. I nabolaget troede man at en rottelort var iagttaget, men den viste sig at være fra en solsort. En død rotte var vist også fundet. Kloak videofotograferet. Ingen huller fundet og derfor er rotteproblemet aflyst. I udhuset her har dyr flyttet flere kg. sten op i en bunke og har holdt til under nogle fliser. Fire mus er gået i fælder og der ser ikke ud til at være yderligere aktivitet. Håber det bedste.

    Kommentar af Jørgen — 24. januar 2016 @ 10:15

    • Uha, godt, at det var falsk alarm og at det bare var mus hos jer – de er irriterende nok at få inden døre, men dog ikke så slemme som rotter.

      Kommentar af Ellen — 24. januar 2016 @ 10:24

  12. jeg håber også for dig at rotteproblemet er er løst. Jeg hader også rotter. Da vi boede i vores stråtækte havde vi dem inde flere gange. Én gang havde gnavet afløbsslangen fra opvaskeren over, så vandet havde sivet ud i gulvet og ødelagt det. (Ingen erstatning fra forsikring fordi det var SIVET og ikke var væltet ud). Nyt gulv og ingen opvaskemaskine i et år. Da den kom tilbage var afløbslangen blevet stålarmeret.
    En anden gang forsvandt der ½kg kartofler fra bagindgangen på en gang. Jeg lånte en rottefælde af rottefængeren, for han sagde at de brugte fungerede bedst. De nye gik rotterne udenom. Vi fangede et helt kuld havvoksne unger og til sidst moderen. Et andet år tog de alle mine plukkede Filippa æbler. God jagt!

    Kommentar af Else Marie Andersen — 24. januar 2016 @ 11:26

    • Puha. Addr. De er altså nogle bæster, er de. Ulækre bæster, tilligemed. Jeg håber virkelig ikke, at de nogensinde finder ind i huset, men det er stort set umuligt at gardere sig imod i sådan et gammelt hus som vores (og det, I havde), vil jeg tro – vi kan bare krydse fingre og så være hurtigt ude med fælderne, så snart vi ser eller hører tegn på dem.

      Kommentar af Ellen — 24. januar 2016 @ 13:00

  13. Ja, jeg nævnte det ikke i første omgang, ville ikke gøre dig ked af det, men det var nøjagtig hvad rottefængeren sagde til mig: Sådan nogle ikke grundmurede huse kan man ikke holde rotter ude fra. Vi havde endda fornyet væggene: muret op udvendigt, isoleret og gips plader indvendig. Men rotterne havde gravet sig under og færdedes i hulmurene uden problemer. Ja ækelt!! Håber I får bugt med dem, men jeres fuglefodring vil nok blive ved at være et problem.

    Kommentar af Else Marie Andersen — 24. januar 2016 @ 18:05

    • Sødt tænkt af dig, men det siger næsten sig selv, når man bor i så gammelt et hus.
      Så vi håber – og prøve at tænke lidt anderledes, når det gælder fuglefodring 🙂

      Kommentar af Ellen — 24. januar 2016 @ 18:53

  14. Arrrgggghhhh rotter er noget skrammel at få ind i huset, mus kan vi leve med, men ikke rotter. I må fodre fuglene på en anden måde, så det ikke tiltrækker de store langhalede bæster.

    Kommentar af Inge — 24. januar 2016 @ 19:30

    • Nej, vi kan nemlig ikke leve med rotter, og vi overvejer fuglefodringen, men lige så snart der kan ryge noget på jorden, kan det jo desværre tiltrække bæsterne.

      Kommentar af Ellen — 24. januar 2016 @ 21:01


RSS feed for comments on this post.

Blog på WordPress.com.