Hos Mommer

21. januar 2016

Ildsjæle

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 16:14
Tags: ,

Pia og Allan fortæller ofte om de ildsjæle, de har nede på Sydhavnsøerne.
De findes også andre steder, bl.a. i Frederiksværk, hvor nogle gode mennesker har taget initiativ til at få stablet en café (karl-e) på benene udelukkende ved doneringer og frivilligt arbejde.
Det er (foreløbig) lykkedes; de har lige åbnet og de har givet projektet tre måneder til at finde ud af, om det kan lade sig gøre at få det til at løbe rundt.

karl-e Frederiksværkkarl-e Frederiksværk

Til rummet i stueplan har Dittes datter malet et par alternative spilleborde, og i kælderetagen var der i aftes nørklecafé, hvilket samme Ditte har taget initiativet til.
Hun var lidt spændt på, om der overhovedet ville dukke nogen op, men om ikke andet kunne hun og jeg da bare hygge os, blev vi enige om.
Lidt af nysgerrighed og lidt mere fordi jeg syntes det var længe siden, jeg havde snakket med Ditte, meldte jeg mig under nørklecaféfanerne, og til gengæld bød hun på aftensmad og en seng at sove i, så jeg slap for at køre den temmelig lange tur hjem temmelig sent.

Nørklecafé FrederiksværkNørklecafé Frederiksværk

Ditte bød velkommen til de 17 andre strikkequinder. Det var et smukt fremmøde, især når man tager den noget sene annoncering i betragtning, så mon ikke det kan blive fast hver 14. dag, som ønsket er? Det tror jeg, men fremover bliver det dog uden mig …
Ikke fordi det ikke var hyggeligt, men jeg kan næppe påregne at blive bespist og ‘besovet’ hver anden uge fremover, og jeg kører trods alt helst ikke over 200 km for to-tre timers strik – ikke engang selv om det er for at være sammen med Ditte. Og selv om jeg kunne regne med det, går det ikke, for der gik (naturligvis) snak og hygge i den efter hjemkomst, så det blev temmelig sent, inden vi fandt vores senge.

21 kommentarer

  1. God ide. Jeg kan godt lide denne form for frivilligt arbejde. Den er vist knapt så larmende som nogle af de frivillige der redder verden er.

    Kommentar af Jørgen — 21. januar 2016 @ 16:46

    • Det kan vi vist ikke blive uenige om …

      Kommentar af Ellen — 21. januar 2016 @ 16:53

  2. Det var så dejligt, at du tog turen fra Præstø til os heroppe på nordkysten. Ikke bare for det, heldigvis vellykkede, strikkearrangement, men også for at få snakket og hygget os sammen – det var bestemt på tide at ses igen! For min skyld kan du godt dukke op hver fjortende dag 😉
    Jeg glæder mig allerede til vores næste fælles udflugt i håndarbejdets tegn.

    Kommentar af fiberfryd — 21. januar 2016 @ 17:25

    • Haha – pas nu på, hvad du siger – sæt man tog dig på ordet 😉 Men dejligt var det helt sikkert, med lækker, lækker mad, og jeg glæder mig også til næste arrangement(er)!

      Kommentar af Ellen — 21. januar 2016 @ 18:24

  3. Det lyder spændende med den café. Det er frivilligt arbejde, der giver mening, og jeg håber, de tre måneder vil vise et positivt resultat.

    Kommentar af Stegemüller — 21. januar 2016 @ 17:33

    • Det er et godt initiativ, og jeg håber også, at det vil lykkes for dem – det fortjener de.

      Kommentar af Ellen — 21. januar 2016 @ 18:24

  4. Rigtigt godt “initiv”! Håber I har snakket det godt igang… Det var da en tur værd, især med al den tillagte hygge hos Inger. Skønt med sådanne “våbenfæller”.
    Blev tasken godkendt?

    Kommentar af Anne Holtegård — 21. januar 2016 @ 20:14

    • Det blev snakket pænt godt i gang – ingen tvivl om det 🙂
      Tasken blev godkendt – også af Ditte … jeg ved ikke lige, hvordan Inger kom ind i det billede 😉

      Kommentar af Ellen — 21. januar 2016 @ 21:01

      • Hm… det ved jeg da heller ikke… overspringshandlingstanketorsktrykfejl?

        Kommentar af Anne Holtegård — 21. januar 2016 @ 21:22

        • Måske går du rundt og synes, at det er længe siden, du har talt med en Inger? 😉

          Kommentar af Ellen — 21. januar 2016 @ 21:40

  5. Det er godt med ildsjæle, gad vide om de forsvinder, når nu vi først kan stoppe på arbejdet som 69- 70 årig. For det er jo typisk efterlønnere, der holder gang i det frivillige og befolker foredragssale og koncertsale rundt omkring i landet.

    Kommentar af Lene — 22. januar 2016 @ 05:31

    • Hmmm. Tankevækkende, Lene. Det kunne man da godt frygte ville blive tilfældet.

      Kommentar af Ellen — 22. januar 2016 @ 09:33

  6. Ih, det er altid så dejligt med ildsjæle. Næsten ligegyldigt, hvad de har gang i 🙂 Jeg håber da virkelig, at fremtidens ildsjæle bare bliver en lille smule ældre end de nuværende – og ikke færre i antal.

    Kommentar af Fruen i Midten — 22. januar 2016 @ 09:52

    • Helt enig – det ville virkelig være ærgerligt, hvis arbejdsmarkedet sled dem op og brændte dem ud for tidligt.

      Kommentar af Ellen — 22. januar 2016 @ 10:03

  7. Sikke et godt initiativ.
    Jeg læste en artikel for nylig, at de 70+ i meget stor udstrækning udfører frivilligt arbejde. Men tidshorisonten er selvfølgelig mere begrænset end hos de 60+.

    Kommentar af Betty Schou — 22. januar 2016 @ 11:23

    • Fint – så er der håb endnu 🙂
      Det lyder meget barsk, når man siger det, men hellere, at de overhovedet er der, end at de hver især er der længe ad gangen.

      Kommentar af Ellen — 22. januar 2016 @ 15:05

  8. Jeg kan godt lide ildsjæle, og nogle gange ville jeg ønske jeg selv er / var en ildsjæl, men så overtager den travle dagligdag og jeg halser videre i mit eget spor.. 🙂

    Kommentar af Inge — 22. januar 2016 @ 14:28

    • Det er nok også de færreste ildsjæle, der også passer et fuldtidsjob 🙂

      Kommentar af Ellen — 22. januar 2016 @ 15:06

  9. Nå, så det var det, der gemte sig bag “reklamen” på facebook! Jeg mener i hvert fald, det var der, jeg så en invitation. 17 deltagere må da siges at være en stor succes. Nu har jeg lige fået plads i en lokal strikkecafé på biblioteket, men det kan da være, jeg skal holde øje med Dittes nørklecafé også. Det er jo “bare” at sætte sig ind i bilen og så af sted …
    Herligt med ildsjæle – jeg har i de seneste måneder stødt på så mange gode initiativer ude i “udkantsdanmark”, at jeg ikke tror, vi skal være bange for afvikling lige nu i hvert fald.

    Kommentar af conny — 22. januar 2016 @ 14:46

    • Der var en invitation på FB, så det kan sagtens være der, du så det.
      Dittes nørkleklub er hver anden onsdag – næste gang d. 3. februar, og der fylder hun i øvrigt 65! Men hun kommer, ved jeg.
      Forhåbentlig bliver de ved med at være der, men måske bare i kortere tid for hver enkelts vedkommende; jvf. Bettys kommentar.

      Kommentar af Ellen — 22. januar 2016 @ 15:09

      • Du dukker da bare op, Conny, en dag det passer ind i kalenderen. Det kunne være hyggeligt at hilse på dig 🙂

        Kommentar af fiberfryd — 23. januar 2016 @ 08:33


RSS feed for comments on this post.

Blog på WordPress.com.