Hos Mommer

20. januar 2016

Hun syede, og hun syede

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 15:59
Tags: ,

Min sylyst kommer i bølger. I det seneste år har jeg næsten ikke syet, men når jeg så endelig kommer i gang, er jeg næsten ikke til at stoppe igen.
Det er ikke fordi, jeg har savnet det, for hvis det var det, det handlede om, kunne jeg jo bare sætte i gang.
Der er som regel et eller andet, der skal tvinge mig til at sy igen, og denne gang var det altså Meretes taske.
Når jeg så er i processen, genopdager jeg hvor sjovt det rent faktisk er at lege med symaskinen, hvor meget jeg holder af at frembringe pæne ting ting jeg i hvert fald selv synes er pæne (tasken er dog godkendt af Merete), og så bliver jeg inspireret til den ene ting efter den anden.
Undervejs dukkede der ideer op til forbedringer på tasken, men ikke alle kunne gennemføres, da ideerne kom – det har noget at gøre med en syrækkefølge, der nødvendigvis må overholdes.

Ellens taske (7)Ellens taske (4)

Fx som da jeg syede den udvendige lomme på den første taske, slog det mig, at jeg altid køber en flaske vand i lufthavnen, da man jo ikke selv må medbringe væsker. På min udgave kom der derfor i modsatte ende af knaplommen en lomme med ekstra rummelighed til en ½-litersflaske.
Snipperne, man holder i, når tasken skal lynes i eller op, ville måske være pænere, hvis de var i samme stof som kantbåndet …
Indvendige lommer ville være en klar forbedring …
Hankene må godt være en anelse længere …

Ellens taskeEllens taske (1)

Også denne gang havde jeg stof, der passede næsten helt perfekt til kantbåndet. Det kantbånd, som ikke kun er der af rent dekorative årsager, men fordi man syr tasken sammen vrang mod vrang for at undgå grimme kanter inde i tasken. Franske sømme er ikke en mulighed, fordi der er så mange lag stof.
Sømstykket zigzagges og kantbåndet sys på med maskine i den ene side og håndsys med så usynlige sting som muligt i den anden side.
Hvorfor kan man kun få skråbåndsfolder til 18 mm, når jeg skal bruge 20 mm? I stedet for at bruge sådan en nem dims, skal jeg selv stryge de indadbøjede kanter – over tre gange, oven i købet, først på midten for at have noget at øjemåle efter og derefter hver af de to kanter. Jeg har efterhånden lavet så mange skråbånd, at jeg vist er ved at være moden til at købe en justerbar skråbåndsfoldertrykfod til min symaskine – især til dækkeservietter ville det være smart at kunne lave skråbåndet as you go. Selvfølgelig vil man, i modsætning til her, kunne se sømmene, men dem kunne man gøre til en del af pynten.

Og hvorfor havde jeg så travlt med at sy tasken, når der er over en uge til vi rejser til UK?
Fordi når dette indlæg bliver udgivet, er jeg lige landet hos Ditte, hvor jeg skal sove i nat, så det var en oplagt mulighed for at teste, om tasken virker.

28 kommentarer

  1. Åh, en superfin og meget anvendelig taske! Jeg pønser på en efterligning!

    Kommentar af K-V — 20. januar 2016 @ 16:19

    • Særdeles anvendelig – god fornøjelse med projektet 🙂

      Kommentar af Ellen — 21. januar 2016 @ 15:19

  2. Mon ikke du syr stykkerne sammen vrang mod vrang 😜.

    Kommentar af Kristine — 20. januar 2016 @ 16:24

    • Jowda, Kristine 🙂 Det sidder åbenbart lidt for meget på rygmarven, det der “ret mod ret” … må hellere se at få rettet det … og tak til dig for at opdage den fjollede fejl.

      Kommentar af Ellen — 21. januar 2016 @ 15:20

  3. Du er da en ørn til at sy tasker! Den er virkelig pæn.

    Kommentar af Randi — 20. januar 2016 @ 16:29

    • En ørn, høhø, men tak 🙂

      Kommentar af Ellen — 21. januar 2016 @ 15:21

  4. Smuk taske, som nu får sin debut. Ha en god overnatning hos Ditte 🙂

    Kommentar af Lene — 20. januar 2016 @ 16:42

    • Tak – og vi hyggede selvfølgelig 🙂

      Kommentar af Ellen — 21. januar 2016 @ 15:21

  5. Den taske ser helt perfekt ud, og den er designet præcis til de behov, man har. Det kunne ikke gøres bedre.

    Kommentar af Stegemüller — 20. januar 2016 @ 16:51

    • Nej, det er ret godt at kunne specialdesigne den efter egne ønsker.

      Kommentar af Ellen — 21. januar 2016 @ 15:22

  6. Lækker taske! Dem må du da kunne sætte i produktion og sælge.

    Kommentar af Kirsten — 20. januar 2016 @ 17:06

    • Uha – den tager to dage at sy – ikke to hele dage, men jeg kan ikke sy den på én dag – og jeg er bange for, at det hurtigt ville blive kedeligt med bare at sy den samme slags taske – men tak 🙂

      Kommentar af Ellen — 21. januar 2016 @ 15:23

  7. Produktudvikling! Især den til vandflasken er da god.

    Kommentar af conny — 20. januar 2016 @ 23:03

    • Hehe, ja – det har jeg jo beskæftiget mig med i mange år – bare inden for en ganske anden branche 😉

      Kommentar af Ellen — 21. januar 2016 @ 15:24

  8. Fine tasker – næsten på niveau med billeder af havørne.

    Kommentar af Jørgen — 21. januar 2016 @ 08:49

    • Ha – der talte manden 😉

      Kommentar af Ellen — 21. januar 2016 @ 15:24

      • Det var positivt ment.

        Kommentar af Jørgen — 21. januar 2016 @ 16:48

        • Jeg havde skam heller ikke forestillet mig andet fra din side, Jørgen, men det undrede mig bare ikke, at du priser billederne højere end sypræstationerne 🙂

          Kommentar af Ellen — 21. januar 2016 @ 16:51

  9. Er det “flittig Ellen” du hedder.. 🙂
    Jeg er imponeret over at du “bare” sætter dig og syr en taske, det ville aldrig komme i spil i min verden.

    Kommentar af Inge — 21. januar 2016 @ 09:28

    • Det er mit kaldenavn 😉 Det kommer nok ikke helt bag på mig, at du ikke har den slags interesser 🙂

      Kommentar af Ellen — 21. januar 2016 @ 15:25

  10. En af de ting, jeg har tænkt mig at forsøde efterlønstilværelsen med, er en fungerende symaskine. Hvis det ikke var så koldt, ville jeg måske våge mig udenfor og anskaffe mig en i dag! Det er mange år siden, jeg har forsøgt mig med en symaskine. Gud ved, om man skal lære alle tingene forfra igen, eller om de færdigheder, man en gang havde, bare lige skal støves af og så er klar til brug?
    Flotte tasker, du laver.

    Kommentar af Henny Stewart — 21. januar 2016 @ 10:59

    • Jeg tror, det er lidt lige som at køre på cykel – det kan godt være, at kundskaberne er lidt rustne, men jeg vil godt vædde på, at det kommer hurtigt igen.
      Jeg købte som ekstra maskine til Sverige en af de billige fra Brugsen. Når de er på tilbud, koster de næsten ingen penge, og jeg er faktisk positivt overrasket over, hvor god den er – man får riftig meget for pengene.
      Tak 🙂

      Kommentar af Ellen — 21. januar 2016 @ 15:32

  11. Rigtig god rejsetasketesttur!
    Gode ideer indsyet i projektet. Genialt med lomme til vandflaske, jeg er glad for dem på min rygsæk. Nu ved jeg ikke om du også har en lille dame!taske med? Eller kunne der måske skaffes plads til udvendig avis/blad/papirlomme? Lynlåslommer til pas/penge/papirer/phone? Kamera!!!! Nogel flyfirmaer er helt faste på 1 taske, andre tillader en lille håndtaske.
    Jeg er i strikkefasen.. Stadig… Kan ikke rigtigt skrue mig op til symaskineniveau, selvom der ligger ideer og venter. Har fået kig på Broderi…. Det er måske næste runde…

    Kommentar af Anne Holtegård — 21. januar 2016 @ 12:27

    • Tak, tak 🙂
      Man kan jo lade patchworkstykket virke som en udvendig lomme. Jeg tænkte faktisk på det, og at det skal prøves med en taske nummer tre. Pas, pung, osv. har jeg i de indvendige lommer, og kameraet – plus pc og iPad – kan også sagtens være i selve tasken.
      Spændende at se, om du begynder på noget andet – jeg har i hvert fald brug for at variere, så det ikke altid er strik.

      Kommentar af Ellen — 21. januar 2016 @ 15:35

  12. Hej Ellen
    Du kan købe skråbåndsfoldere på nettet, både 12-18 og 25 mm

    Kommentar af Else Rasmussen — 21. januar 2016 @ 12:59

    • Tak, jeg ved det godt og har både 18, 25 og 40 mm, men det er lige præcis 20 mm, der skal bruges til tasken her.
      (Du skulle godkendes som kommentator – men det er kun første gang, man skal det).

      Kommentar af Ellen — 21. januar 2016 @ 15:37

  13. Så syr du bare lige to tasker … Hvor er du dygtig.
    Det er imponerende med hele 3 havørne ved siden af hinanden. Jeg ville bare ønske, at de ikke levede af småfuglene. Men jeg ved det jo godt. Sådan er naturens gang.

    Kommentar af Betty Schou — 22. januar 2016 @ 11:09

    • Tak, men jeg er bestemt ikke dygtigere end gennemsnittet 🙂
      Ja, sådan er naturen, og det er trods alt meget fascinerende at have så tæt på.

      Kommentar af Ellen — 22. januar 2016 @ 11:14


RSS feed for comments on this post.

Blog på WordPress.com.