Hos Mommer

19. januar 2016

Der var en, der var to … nej, der var TRE havørne

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 16:38
Tags: ,

Der er i det mindste én fordel ved at have fået rigtig vinter, medførende, at fjorden er delvist tilfrosset. Vi har en bræmme af ufrosset vand ud for hvor vi bor, sikkert fordi en bæk løber ud i fjorden 100 meter fra os, og i den bræmme ligger der masser af fugle.
Og på isen står der havørne.
I går så vi en havørn lave voldsom uro hos fuglene – det var uroen, der gjorde os opmærksom på, at der måtte være noget at kigge efter i luften, for vi så panikken hos fuglene, inden vi fik øje på ørnen.
Den dykkede lige ned i den tætte fugleflok flere gange, og det forbavsede mig, at fuglene ikke reagerede ved at flyve væk, men nøjedes med at lette en halv meter fra vandet og så lande igen – jeg kunne dog ikke se, hvilke fugle det drejede sig om, så måske er det normal adfærd fra deres side.
Jeg talte i telefon med Charlotte mens det stod på, så ingen fotografering fra min side, og John nåede det ikke, for han skulle først have rigget det store udstyr til. Efter et par minutters jagt fløj ørnen, men uden briller eller kikkert kunne jeg ikke se, om den havde en fugl i kløerne.

IMG_5348IMG_5349

Jeg gider ikke mere beklage billedkvaliteten – billederne kan bruges som bevismateriale, og det må så være nok … de er nemlig endnu dårligere end sidst, fordi isbræmmen har flyttet sig lidt væk fra os
I dag så vi også havørnen jage, og ikke nok med det, vi så den få fat i fuglen og tage den med hen til isen, hvor den begyndte at fortære sit bytte.
Der gik ikke 10 sekunder, før kragerne indfandt sig og tålmodigt ventede på smulerne fra den riges bord.
Men … lige pludselig var der to havørne!

IMG_5352IMG_5353

Det er måske lidt svært at se, men på det ene billede kan man se fire ben og på det andet to hoveder. Man vil også lægge mærke til, at kragerne holder en lidt mere respektfuld afstand nu, hvor der er to ørne til stede.
Da jeg havde lagt kameraet fra mig og var nærmest overstrømmende glad over det vi lige havde set, kom der gudhjælpemig en tredje ørn.
Den blev dog hurtigt jaget væk igen.
Men tre havørne i synsfeltet på én gang. Så bliver det ikke meget større.
I går så John i øvrigt en fjeldvåge – kom han frem til, for han kendte den ikke, men et opslag i fuglebogen viste, at det vist kun kunne være sådan en. Den yngler højere mod nord, men overvintrer i det sydøstlige Danmark i præcis sådanne områder, som vi har her ved Den Stråtækte, så det var en ny til afkrydsningslisten.

39 kommentarer

  1. Det er nogle skønne naturoplevelser, I får. Det er vist ikke mange forundt. Jeg kan læse, at du ser fugle, jeg ikke kan få øje på. Jeg kan – udover ørnene – kun se krager, men ingen skader 😉
    Magnus

    Kommentar af Domus1 — 19. januar 2016 @ 17:29

    • Du godeste, Ellen … 😳 – det er rettet, tak – men ja, naturoplevelserne er skønne, både med og uden skader 😉

      Kommentar af Ellen — 19. januar 2016 @ 17:58

      • Du ville da selvfølgelig blot undersøge, om de læsere var vågne 😉
        Det passer heller ikke, at jeg ikke kan se nogen skade………
        Den skade, ørnen påfører den angrebne fugl —- hmmm, nåh ja (jeg ved det godt).
        Magnus

        Kommentar af Domus1 — 19. januar 2016 @ 20:17

        • Jamen så siger vi da bare det 😉
          Hmmm, kom nu ikke for godt i gang 🙂

          Kommentar af Ellen — 19. januar 2016 @ 20:33

  2. Tillykke med scoopet, og hvor er de dog store!

    Kommentar af Eric — 19. januar 2016 @ 17:47

    • Tak og ja, det er godt nok en stor fugl!

      Kommentar af Ellen — 19. januar 2016 @ 17:58

  3. I bor sørme godt – også – set i relation til fuglelivet. Det er flotte fugle, og jeg synes slet ikke, billederne er så ringe. Selv har jeg aldrig set en havørn, måske dårligt nok en almindelig ørn.

    Kommentar af Stegemüller — 19. januar 2016 @ 18:20

    • Hehe, Hanne – jeg vil gerne vide, hvad du forstår ved en ‘almindelig’ ørn 😉 Havørnen er nemlig langt den almindeligste ørn i DK – og alle ørne har et ‘fornavn’ … kongeørn, fiskeørn, osv.

      Kommentar af Ellen — 19. januar 2016 @ 18:44

      • Mon ikke en almindelig ørn er vedkommende, der er en ørn til noget 😉

        Kommentar af Kristine — 19. januar 2016 @ 20:26

        • Det kan vi jo vedtage 🙂

          Kommentar af Ellen — 19. januar 2016 @ 20:34

      • Det vidste jeg slet ikke. I det hele taget ved jeg rystende lidt om fugle, men det fremgår jo med al ønskelig tydelighed.

        Kommentar af Stegemüller — 20. januar 2016 @ 16:30

  4. I har da også tænkt på det hele, selv en bæk 🙂 Billederne med kragerne illustrerer virkelig, hvor kæmpestore ørnene er! Og så er der lige billede nummer to: Det er vist ikke lakridssnøre, ørnen har fat i – yrk altså.

    Kommentar af Fruen i Midten — 19. januar 2016 @ 18:49

    • Den bæk havde vi så ikke lige med i betingelserne for at købe huset, og det er først nu, det går op for os hvor godt det er at have den i nærheden 😉
      Ja, ikke? Vi ved jo hvor store krager er (også selv om jeg startede med at kalde dem skader 😦 )
      Nej, det tror jeg heller ikke, det er – men afstanden gør synet mere spiseligt for os mennesker, synes jeg – if you see what I mean …

      Kommentar af Ellen — 19. januar 2016 @ 19:00

      • I do. Selv om jeg nok ikke havde valgt netop ordet “spiselig” 🙂

        Kommentar af Fruen i Midten — 19. januar 2016 @ 19:44

        • Det var naturligvis helt bevidst, kære Frue 😉

          Kommentar af Ellen — 19. januar 2016 @ 20:34

  5. Har I ikke fået mere end I overhovedet havde turdet drømme om ved drømmehuset ?
    Fantastisk.. Og spændende… Og fascinerende… Og…
    Det er godt, du har en blog, så der drypper lidt oplevelser til os andre. Det er en fornøjelse at læse om dine observationer.

    Kommentar af Anne Holtegård — 19. januar 2016 @ 19:03

    • Jo, vi har – det er langt bedre, end vi troede fra starten – og forventningerne var ellers høje.
      Bare vent – I bliver nok snart trætte af mine havørnepralerier – men tak alligevel 😉

      Kommentar af Ellen — 19. januar 2016 @ 19:36

  6. Det er godt nok spændende naturoplevelser nærmest fra vindueskarmen.

    Kommentar af Kirsten — 19. januar 2016 @ 19:20

    • Direkte fra vindueskarmen, Kirsten … vi står inde i stuen eller køkkenet og observerer, men går selvfølgelig ud, hvis vi vil forsøge at fotografere.

      Kommentar af Ellen — 19. januar 2016 @ 19:37

      • I må da vist snart indrette en fast plads indendørs, hvor I kan have jeres fotogrej fast opstillet, så I blot behøver at åbne et vindue for at kunne få de perfekte billeder. Skulle der ikke ud over en hel stue indrettet syning blive plads til et fotohjørne?
        Magnus

        Kommentar af Domus1 — 19. januar 2016 @ 20:28

        • Det har John prøvet – i køkkenet, og det er ikke fordi der ikke er plads i syrummet, men der er nogle træer, der står i vejen for udsynet, alt efter hvor fuglene befinder sig, så en fast plads kan vi ikke etablere, for de forbaskede fugle flytter sig jo hele tiden (og ikke alle vinduerne kan åbnes).
          Vi arbejder på at få fældet træerne, men det er ikke os, der ejer sivene, de står i …

          Kommentar af Ellen — 19. januar 2016 @ 20:40

  7. Billede nr. 2 er da ikke så ringe her på min iPad. Som du jo ved, har vi ikke helt det samme udsyn her fra matriklen, men havørne som flyver over hus og have, ser vi mange af. Der kan ikke helt måle sig med det I oplever, men vi har ikke langt til havørnens rede.

    Kommentar af Pia — 20. januar 2016 @ 06:51

    • Det er altså et majestætisk syn, når de stor fugle flyver hen over én, ikke? Reder har vi ikke set nogen af, men de må være ude på Feddet.

      Kommentar af Ellen — 20. januar 2016 @ 10:10

  8. Det må være herligt at kunne se havørne, sådan en har jeg endnu aldrig været så heldig at se.

    Kommentar af Randi — 20. januar 2016 @ 07:30

    • I må tage en fugletur til Feddet engang, Randi 🙂

      Kommentar af Ellen — 20. januar 2016 @ 10:10

  9. Hvor er det dejligt for jer, med det rige fugleliv. Jeg synes jo billederne er fine, omend ikke i coffeetablebookkvalitet 🙂

    Kommentar af fiberfryd — 20. januar 2016 @ 08:32

    • Ja, det er skønt … og billederne er bedre end ingen billeder 😉

      Kommentar af Ellen — 20. januar 2016 @ 10:12

  10. Tak igen for dine fuglebilleder. Efterhånden må jeg da kunne lære selv at spotte dem. Mit udgangspunkt er altid – det må vist være en rovfugl. Til nød kan jeg indskrænke det til – en form for …våge. Under alle omstændigheder er det sjovt at se på natur og fugle, og det er altid interessant at læse dine betragtninger.

    Kommentar af conny — 20. januar 2016 @ 08:47

    • Jeg er bestemt heller ikke god til rovfugle – synes de fleste ligner hinanden, men det skal man ikke sige til en fuglekender 😉 – havørnen her har jeg dog lært at kende efterhånden, men den er jo også kæmpestor.

      Kommentar af Ellen — 20. januar 2016 @ 10:14

  11. Wow!

    Kommentar af Den Gamle Krage — 20. januar 2016 @ 10:05

    • Jeps 🙂

      Kommentar af Ellen — 20. januar 2016 @ 10:14

  12. Formibabelt.
    Mon ikke John skulle få kameraet sat på stativ, så han kan få eet nærbillede inden isen og ørnene forsvinder!

    Kommentar af Jørgen — 21. januar 2016 @ 08:47

    • Nu har han sat kamera med stativ fast oppe på værelset på første sal, så vi håber det vil lykkes for ham.

      Kommentar af Ellen — 21. januar 2016 @ 15:16

  13. Nu kan lyset snyde; men jeg tror, at det er to forskellige ørne du har i fuld figur. Altså at ørnen i første billede er den som står bagest på de nederste billeder.

    Kommentar af Farmer — 21. januar 2016 @ 09:15

    • Jeg kan godt se, at det nok er tegningerne, du går efter her, og du kan sagtens have ret, men det er dårlige billeder 🙂

      Kommentar af Ellen — 21. januar 2016 @ 15:17

  14. BRAVO, BRAVO, BRAVO.. jeg tror på dig og på jeres havørne.. 🙂
    Sagde John ikke at kameraet med teleobjektivet stod monteret og klar i stuen..?

    Kommentar af Inge — 21. januar 2016 @ 09:30

    • Nå, nu er du overbevist? 😉
      Jo, men så har ørnen(e) stået forkert i forhold til. Nu er det rykket op på første sal – der er i hvert fald ikke træer i vejen …

      Kommentar af Ellen — 21. januar 2016 @ 15:18


RSS feed for comments on this post.

Skab en gratis hjemmeside eller blog på WordPress.com.