Hos Mommer

18. januar 2016

Tæt på 104 år siden …

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 17:29
Tags: , , , , ,

Dette indlæg blev født pga. en kommentar fra Overleveren. Den gik på luftspejlinger, så hun nævnte Tim, hvilket fik mig til at tænke på, at der var en del, der i sin tid udtrykte ønske om at se National Geografics dokumentar om Tims (videnskabeligt accepterede) nytænkende og revolutionerende bud på, hvorfor det gik så galt for Titanic den nat i april 1912, som det gjorde.
Jeg skrev om den dengang, men læserskaren er vist næsten helt udskiftet, og til jer, der stadig hænger på her, men aldrig fik mulighed for at se dokumentaren i tv, kan jeg oplyse, at jeg har fundet ud af, at den nu kan ses på YouTube. Begge link starter et godt stykke inde i filmen på min pc – det har muligvis noget med URL-hukommelse at gøre, men vær lige opmærksomme!

Den havde premiere på 100-årsdagen for Titanics forlis, hvilket allerede er ved at være fire år siden. Som tiden dog flyver …

Charlotte har altid været rap i replikken, og således også den aften kort før premieren, hvor VIP’erne bag dokumentaren var samlet for at fejre filmens færdiggørelse. Charlotte, som sad mellem James Cameron og Robert (Bob) Ballard (ham, der fandt vraget), blev spurgt, hvordan hun har det med en mand, der går så højt op i emnet og jo derfor nødvendigvis må bruge meget tid på det, svarede hun:
” I regard myself as the last victim of the Titanic”.
Hun var selvfølgelig med i egenskab af Tims kone, men havde selv haft en finger med i Titanic-spillet på den måde, at hun lige nåede at være med til at sy de sidste kostumer til Kate Winslet til James Camerons storfilm om Titanic. Hun havde nemlig været elev hos Angels Costumes.
Den unge dame tog til London med sin projektmappe for at lede efter en læreplads og stemte derfor dørklokker på en masse teatre og altså også hos Angels Costumes, som dengang hed Angels & Berman. De havde aldrig prøvet at have elever før, men C må have gjort et godt indtryk, for de sagde til hende, at de var villige til at prøve med hende. Efter skriverier frem og tilbage med skolen kom det i orden, og hun havde et par særdeles spændende år.
Hun syede ikke til herrer, men fik lov at kigge med, når berømtheder som Leonardo DiCaprio og Hugh Grant kom til prøvninger, og var der selvfølgelig også, når Kate Winslet og Julia Roberts (hun var også med til at sy til Notting Hill og Shakespeare in Love) skulle prøve tøj. Det var selvfølgelig stort for en kun 20-årig dansk provinspige, og selv om det var hårdt, var det også lærerigt og sjovt – og at have arbejdet sådan et sted så naturligvis ret godt ud på CV’et.
Hun var den ene af to elever ud af små 80 på skrædder‘studiet’ på Teknisk Skole, som fik en rigtig læreplads. De resterende måtte have al deres praktik på skolen. Jeg var faktisk ret stolt af mit barn. Også dengang …
Det var en af mine Zwei Mädchen, der sagde til hende, at “du skal da bare tage til London og præsentere dig selv og dine arbejder, så skal det nok lykkes, så god som du er”, og for det råd er Charlotte hende evigt taknemmelig.
Man må så sandelig også sige, at det forandrede hendes liv på mange måder.

28 kommentarer

  1. Du har en lille slåfejl: I toppen står der: “den nat i april 2012”, det skal vel retteligen være 1912?

    Nu har jeg ikke selv børn, men jeg har altid forestillet mig, at det må være så skønt at have børn, man kan være stolt af, og fortælle positive historier om. Det må opfylde en med glæde.

    Kommentar af Stegemüller — 18. januar 2016 @ 18:13

    • Ja, selvfølgelig. Tak – det er nu rettet 🙂
      Det kan jeg kun skrive under på, Hanne 🙂

      Kommentar af Ellen — 18. januar 2016 @ 18:16

  2. Læserskaren udskiftet? – Dream on 🙂

    Kommentar af Eric — 18. januar 2016 @ 20:41

    • Hehe, jeg var godt klar over, at I også er en del, der af en eller anden grund har hængt ved hele tiden 🙂

      Kommentar af Ellen — 18. januar 2016 @ 21:17

  3. spændende læsning – som jeg nyder!

    Kommentar af marianne bentzen — 18. januar 2016 @ 21:03

    • Dejligt at læse, Marianne 🙂

      Kommentar af Ellen — 18. januar 2016 @ 21:17

  4. Ikke bare Charlottes liv blev ændret. Vel også jeres? I er da også blevet nærmest halvt englændere. 😉
    Tænk, at der allerede er gået 4 år, siden du fortalte om din svigersøns film.
    Jeg kan godt forstå, du er stolt af din datter – det har du al mulig grund til.

    Kommentar af Betty Schou — 18. januar 2016 @ 22:02

    • Vores liv blev bestemt også ændret – til det bedre, selv om hun flyttede langt væk, men det var jo så spændende altsammen.
      Ja, tænk … det er altså uhyggeligt, så hurtigt tiden går!

      Kommentar af Ellen — 18. januar 2016 @ 22:08

  5. Jeg glæder mig til at tage mig tid til at (gen)se dokumentaren – jeg har det jo med at komme til at lukke øjnene foran et kørende fjernsyn – tænk, det allerede er fire år siden, du skrev om det.
    En skøn historie om C’s stædighed, der skaffede hende en fantastisk læreplads. Gad vide, hvor hun har den stædighed fra …

    Kommentar af conny — 18. januar 2016 @ 23:08

    • Hehe – så må du hellere start et godt stykke inde, for det er den sidste halvdel, der er mest interessant 🙂
      Sjovt, at både du og Fruen kalder det stædighed, for det er i mine øjne noget negativt; lidt trodsigt. Hun brændte for det, og jeg er sikker på, at det var det, man så hos Angels – hun ringede jo kun på én gang hvert sted 😉
      Og så forstår jeg i øvrigt slet ikke, hvad du hentyder til med den bemærkning … 😉

      Kommentar af Ellen — 19. januar 2016 @ 09:32

      • For mig er stædighed i mange tilfælde lig med vedholdenhed, ihærdighed, at man ikke giver op. Aldeles ikke negativt altid.

        Kommentar af conny — 19. januar 2016 @ 10:15

        • Jamen så er du tilgivet 😉
          Men nu bliver jeg til gengæld stædig, for se her (fra Sproget.dk): “Dansk Synonymordbog
          stædig: hårdnakket, vedholdende, stejl, sej, stiv, stivnakket, stivsindet, dumstolt, strid, stridig, selvrådig, genstridig, fortræden, egensindig, egenrådig, entéteret, ubøjelig, usmidig, rigid, rethaverisk, stædig som et æsel, umedgørlig, ikke til at komme nogen vegne med, hverken til at hugge eller stikke i, en hård hals, forstokket; vrangvillig, halsstarrig, ufordragelig!

          Men indrømmet: Under betydning er ‘vedholdende’ også nævnt, så det er nok bare mig, der opfatter stædighed som noget negativt 🙂

          Kommentar af Ellen — 19. januar 2016 @ 10:21

          • Hvis man tæller op, så er der nok flest negative synonymer, det må jeg indrømme. Og forslaget “stædig som et æsel” er da helt ved siden af 😉

            Kommentar af conny — 20. januar 2016 @ 22:59

            • 🙂

              Kommentar af Ellen — 21. januar 2016 @ 15:14

  6. Du må vist indse at de (gode) gamle læsere er blevet hængende, men er de lige så glemsomme som jeg, så skader et gensyn ikke det mindste 😉
    Charlotte kan du med god grund være stolt af!

    Kommentar af Fiberfryd — 18. januar 2016 @ 23:59

    • Der er nok flere af jer, end jeg lige havde regnet med 🙂
      Tak – du ved heldigvis også godt – og med mindst lige så god grund – hvor stolt man kan være over afkommet.

      Kommentar af Ellen — 19. januar 2016 @ 09:34

  7. Det er altid skønt at være stolt af sit afkom, og Charlottes historie er altså også virkelig fin. Og lige til at finde frem til genfortælling, når nogen skal understøttes lidt i troen på, at stædighed betaler sig 🙂

    Og jeg må tage mig sammen til at tænde det gamle hakkebræt, for jeg kan ikke få filmen om Tim og Titanic til at køre på min Ipad.

    Kommentar af Fruen i Midten — 19. januar 2016 @ 09:13

    • Ja, det er, men som jeg skrev til Conny, undrer jeg mig lidt over, at I kalder det for stædighed 🙂
      Det var da underligt. Meget underligt. Jeg fandt filmen på min iPad i går, og den kørte fint – og fortsatte på pc’en hvor jeg slap den på ipadden, da jeg tændte min pc for at kopiere linket senere.

      Kommentar af Ellen — 19. januar 2016 @ 09:38

      • Så må jeg prøve igen med Ipadden. Jeg er blevet så doven, at jeg klart foretrækker den og en lænestol (eller min gode seng) fremfor den snart antikke computer. Stædighed er bestemt ikke ment negativt. Mere som ihærdighed på den mest vedholdende måde 🙂

        Kommentar af Fruen i Midten — 19. januar 2016 @ 10:30

        • Ja, du må prøve igen – jeg kan ikke forestille mig, at Youtube ikke kan arbejde sammen med appleprodukter.
          Det er nok kun mig, der opfatter stædighed som noget negativt … se også uddybende svar til Conny herover 🙂

          Kommentar af Ellen — 19. januar 2016 @ 10:44

  8. Her hos mig startede filmen, som den skulle. Det er et imponerende stykke arbejde, der ligger bag, og filmen er bestemt ikke kedelig. For resten ser din svigersøn så rar ud 🙂

    Jeg har en – ganske vist ultraminimal – tilknytning til Titanic. I fjerde mellem havde jeg nemlig en engelskbog, hvor der var en tekst, der hed “The Loss of the Titanic”, som jeg kom op i til mellemskoleeksamen (ak ja, det var dengang!). Jeg mener, at mit kendskab til myterne stammer derfra.

    Det var synd for de gode søfolk, at de fik skylden for noget, som de ikke havde en chance for at afværge. I det mindste ser det da ud til, at kaptajnen på Californian ikke fik sit rygte så ødelagt, at han ikke kunne få arbejde (billederne af ham som ældre med kaptajnskasket)..

    Kommentar af Rasmine — 19. januar 2016 @ 09:45

    • Det var lige tre års research, der blev belyst der. Dejligt, at du, med sprog, musik og kultur som dine hovedinteresser, kan blive fanget af den – så har de gjort noget rigtigt i deres formidlingsmåde.
      Det er faktisk imponerende, hvor meget man kan huske fra sin tidlige skoletid.
      Ja, det var synd, og jeg havde ikke observeret det med Californians kaptajn.
      Et par efterkommere af dem, der dengang blev anset for at være ansvarlige, har skrevet til Tim og takket ham for oprejsningen. Det blev han naturligvis meget glad for.
      PS: Tim er ganske rigtigt en meget rar og elskelig person 🙂

      Kommentar af Ellen — 19. januar 2016 @ 10:12

  9. Jeg så Titanicforklaringen allerede første gang den blev sendt, og genså den for nogle år siden (2. gang var på din anbefaling). Den er fantastisk!
    Charlottes evner udi syning er betagende. Notting Hill hører til det ‘faste repertoire’ her i huset, og den har – blandt andre kvaliteter – nogle fine påklædninger.
    Jeg synes faktisk, det er helt fint at være stolt af sit afkom. Hvem skulle ellers være det?

    Kommentar af Den Gamle Krage — 19. januar 2016 @ 11:42

    • Imponerende, at du gider se den to gange – det vil jeg fortælle Tim 🙂
      Jeg elsker også Notting Hill – og så er jeg lidt vild med Hugh Grant 😉
      Vi er enige: Det er faktisk en forældrepligt at være stolt – medmindre afkommet ligefrem er kriminelt …

      Kommentar af Ellen — 19. januar 2016 @ 15:49

  10. Jeg er helt væltet – af grin og beundring. Selvfølgelig har hun haft tid inden til at forestille sig hvad folk vil spørge hende om, men den er god alligevel, “det sidste offer for Titanic” !!! 🙂

    Hendes energi og dygtighed tilsammen er jo beundringsværdig, jeg kan i den grad forstå at du er stolt af dit barn! Hun har haft sans for faget, men det var da godt at en af de Zwei Mädchen gav hende et skub extra! 🙂

    Kommentar af Donald — 19. januar 2016 @ 13:05

    • Hehe – Jeg tror nu ikke bemærkningen var forberedt – hun tænker bare hurtigt 😉
      Bestemt! Havde det ikke været for det skub, havde hun ikke forsøgt sig i London, og så havde meget set anderledes ud.

      Kommentar af Ellen — 19. januar 2016 @ 15:51

  11. Tak for historien om din datter med mere. Jeg husker fint udsendelsen om Titanic i sin tid, men hvor tiden dog går.

    Kommentar af Jørgen — 21. januar 2016 @ 08:45

    • Ja, ikke? Men det synes nok alle i vores alder 🙂

      Kommentar af Ellen — 21. januar 2016 @ 15:15


RSS feed for comments on this post.

Skab en gratis hjemmeside eller blog på WordPress.com.