Hos Mommer

16. januar 2016

En ufo og en ny fugl

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 17:24
Tags: ,

Jeg lå i morges dybt begravet i min lune seng og lagde et puslespil, da John kaldte ude fra køkkenet: “Du skal altså lige komme herud og se en ufo”.
Ordren blev fluks efterkommet, og den var da også flot i 10 minutter, hvorefter den forsvandt for ikke at komme tilbage, men det er vel også normal opførsel for ufoer, medmindre der er tale om nærkontakt af andet end anden grad, hvilket der på ingen måde var tale om i morges …
Faktisk er det lidt mystisk: Jeg har taget billedet udendørs (i natkjole – brrrr), så det kan ikke være en spejling. Hvad er så forklaringen på, at solen ufoen synes at være i dobbelt udgave? Kan det mon bare være et ensartet rundt hul i skyerne?

P1100111

Stor skalleslugerEt ærinde i Præstø i dag førte os forbi udløbet af Tubæk, hvor vi så mange fugle ligge i vandet; også nogle stykker af en art, vi ikke mente at have set før. Det var et flot syn med alle de mange andefugle, der lå lige der, hvor der sikkert er meget mad til dem – herunder formentlig også ål. Den store skallesluger lever nemlig af ål, kunne jeg læse i Dofbasen.
For store skalleslugere må det have været, kom vi frem til, selv om det vist ikke er en helt almindelig fugl i Danmark, men I er som sædvanlig velkomne til at rette mig, hvis det skulle være en fejlkonklusion.
Det er jo set før her på bloggen …
På den store skalleslugers menu står fisk. Den er ikke uden kulinarisk sans; i Danmark lever den således af ål. Andre steder i Skandinavien lever den af laksefisk, hvilket før i tiden har ført til, at man har bekæmpet arten. Flokke af store skalleslugere kan arbejde sammen, hvilket gør dem til ret effektive fiskere.
I 1930’erne lå ynglebestanden formodentlig på omkring 50-75 par. Efterfølgende gik arten tilbage, en konsekvens af det mere effektive skovbrug i Danmark, som ikke efterlader mange naturlige træhuller til redepladser. Omkring 1975 var bestanden således nede på ca. 20 par. Takket være opsætning af redekasser i især Sydøstdanmark*) blev denne udvikling stoppet, og arten genvandt lidt af det tabte terræn. Fra 1998 til 2007 har arten været i yderligere fremgang fra 34 par til 51-65 par. Den samlede europæiske bestand skønnes at være stabil.
(Klippet fra Dofbasen) *) Der er sat redekasser op ved Vemmetofte Strandskov og ved Troldhøje ikke så langt fra os.

Udløbet af Tubæk

De lå et godt stykke ude, og jeg havde ikke superzoomkameraet med, så billedet er – man fristes næsten til at sige som sædvanlig – uskarpt.
Troldænderne, som jeg synes er så nuser, lå noget tættere på, men jeg ville hellere have haft nogle gode nærbilleder af skalleslugerne.

26 kommentarer

  1. Jeg har et par Skalleslugere her 🙂
    http://fotos.zuzzanna.dk/#!album-3-5
    “Ufoen” har jeg ingen ideer til, måske har det noget med skyerne at gøre?

    Kommentar af Susanne I — 16. januar 2016 @ 18:33

    • Altså for sulan da, Susanne, for nogle billeder du kan præstere! Flot, flot, flot. Det er den slags, der giver os andre mindreværdskomplekser – og drømme om selv at få i kassen 🙂
      Måske har det noget med skyerne at gøre – ved det ikke.

      Kommentar af Ellen — 16. januar 2016 @ 20:45

      • Tak skal du have Ellen. Ja jeg blev bidt af fotografering for en 3-4 år siden og investerede i et Canon 550 D, der er er også kommet et Sony alpha 6000 til senere, når jeg ikke gider, at slæbe på det store 🙂
        men det der er vigtigst, er optikken, der har jeg tre dyre L-optikker til mit Canon. Det jeg bruger mest er 70-200 L

        Kommentar af Susanne I — 16. januar 2016 @ 21:21

        • Jeg viste John dit svar – han var enig i, at dine optikker ikke er helt ringe 😉
          Men ét er udstyret – det hjælper selvfølgelig en hel del, hvis det er godt, men talentet for motivet (og tålmodigheden) skal jo også være til stede 🙂

          Kommentar af Ellen — 16. januar 2016 @ 21:46

  2. Spændende ufo. Jeg har heller ingen forslag. Nåh så var jeg ikke den eneste, der så den fantastiske solopgang her til morgen. Desværre ligger der et hus i vejen, så jeg ikke kunne se selve solen men kun det fantastiske røde genskær.

    Kommentar af Stegemüller — 16. januar 2016 @ 19:03

    • Det var godt, du så den – eller i hvert fald noget af den, for den var virkelig flot.

      Kommentar af Ellen — 16. januar 2016 @ 20:46

  3. Det første jeg forestillede mig: Ellen liggende i sengen med 1000 puslebrikker omkring sig …
    Kun et øjeblik. For selvfølgelig lægger du puslespil på computeren. Ikke?
    Den udsigt og solopgang er intet mindre end fantastisk. Flotte farver og former. Jeg har ingen forklaring på fænomenet.
    I er så heldige med alle de fugle, I har i jeres nærhed. I sætter også pris på dem, kan jeg læse.

    Kommentar af Betty Schou — 16. januar 2016 @ 19:58

    • Jeps. Jeg har downloadet Magic Puzzles til min iPad – der er tusindvis af skønne puslespil i alle sværhedsgrader og med brikstørrelser, som man selv vælger. Det får jeg en del sengetid til at gå med 🙂
      Den var smadderflot, så pyt med fænomenets årsag – og ja, vi er begge meget glade for fuglelivet både på fjorden og i haven.

      Kommentar af Ellen — 16. januar 2016 @ 20:49

  4. Det er sandelig en fantastisk solopgang. Aner ikke hvad det optiske fænomen er, men det hedder sikkert et eller andet som DMI burde kunne forklare.
    Fuglen har jeg heller ingen viden om.

    Kommentar af Jørgen — 16. januar 2016 @ 20:05

    • Jeg har før spurgt DMI om solopgangsfænomener og fik en gang sludder for en sladder. Jeg tror, at de tror, vi ikke fatter en pind, hvis de bliver lidt faglige …
      Susannes billeder (øverste kommentar) bekræfter, at det er en stor skallesluger.

      Kommentar af Ellen — 16. januar 2016 @ 20:50

  5. Nå, man står nok sent op! Men det er dig vel undt – især hvis det giver den slags billeder 🙂

    Kommentar af Eric — 16. januar 2016 @ 21:01

    • Man vågner mellem 5:30 og 7:30, men man står helst ikke op før 8:30 – man lader husbonden om at stå op og evt. aflægge solsituationsrapport 🙂
      Atter et eksempel på de mange fordele ved efterlønslivet …

      Kommentar af Ellen — 16. januar 2016 @ 21:03

  6. Livsnydere…
    Jeg så også fruen i sengen med brikker, som var det krummer i sengen.. Og kaos i det hele da meldingen UFO kom ind! Flot foto af himmelfænomenet. (Især da det er begået i natkjole, håber du har fået varmen!)
    Det er altid spændende at få øje på nye fugle eller andet i faunaen. Skalleslugere har jeg ikke set. Troldænder har jeg også en forkærlighed for.
    Sådan nogle langdistancebilleder kræver godt udstyr! Og ikke bare mobil eller Lumix! Udfordringen er at have det rette udstyr på rette tidspunkt!

    Kommentar af Anne Holtegård — 16. januar 2016 @ 22:20

    • Nemlig, Anne 🙂
      Nå så det gjorde du … men en iPad kan heldigvis gøre det …, og man mister aldrig nogen brikker 😉
      Jeg fik hurtigt varmen igen, tak.
      Det er lige præcis det, der er udfordringen! Det rette tidspunkt er der tit, men så har man ikke lige udstyret med. Eller er parat. Eller er for langsom. Eller …

      Kommentar af Ellen — 16. januar 2016 @ 22:32

  7. Jeg er imponeret af dit høgeblik; der er da ret langt ud til den skallesluger! Ufoen har jeg heller ikke et bud på, men det ser sjovt ud. Her prøver jeg at koncentrere mig om et par andre ufoer, men det kniber lidt med det …

    Kommentar af fiberfryd — 17. januar 2016 @ 08:06

    • Vi kunne altså også kun se nogle fugle, der så hvidere ud end de ænder vi kender … vi så dem derfor ikke rigtigt, før vi kom hjem og forstørrede billederne.
      De andre ufoer kender vi kun alt for godt – jeg har heldigvis fået udryddet et par stykker her på det seneste.

      Kommentar af Ellen — 17. januar 2016 @ 10:29

  8. Igen udnytter du dit zoom til det yderste og til vores glæde.
    Den røde solopgang så vi fra Mols-Linien (!), men der blev trukket et skytæppe for næsten med det samme, så vi kun så en lille sprække af en rød sol. Og ingen UFO hos os. Det er et spøjst fænomen, som jeg ikke kender.

    Kommentar af conny — 17. januar 2016 @ 08:42

    • Den var åbenbart flottest længst mod øst.
      Ja, det er lidt underligt – John holder på, at det er kameraet, der laver numre med mig, og det kan da også godt være, men igen: hvorfor? Og hvordan?

      Kommentar af Ellen — 17. januar 2016 @ 10:30

  9. Efter at have læst, hvad fuglen lever af, undrer jeg mig ikke så lidt over dens navn …

    Kommentar af Rasmine — 17. januar 2016 @ 10:37

    • HA! Det har du da ret i – så langt tænkte jeg slet ikke. Den må nødvendigvis leve af andet end ål, så.

      Kommentar af Ellen — 17. januar 2016 @ 10:48

  10. Det er bare en luftspejling, vist noget med temperaturforskelle, du har fanget, superflot i øvrigt. Prøv at vise sin svigersøn billedet, jeg mistænker han ved en del mere om luftspejlinger end jeg gør..

    Kommentar af overleveren — 17. januar 2016 @ 17:34

    • Tror du det er det? Jeg vil spørge Tim ved lejlighed, for det er rigtigt, at han har lært en del om luftspejlinger … du må have set hans film, siden du ved det?

      Kommentar af Ellen — 17. januar 2016 @ 17:48

      • Jeg tror ikke jeg har set hans film (men det bliver ændret, hvis en eller anden kanal vi kan se vælger at sende den) – men jeg kender til hans hypotese..

        Kommentar af overleveren — 18. januar 2016 @ 06:07

        • Åh … den er på YouTube nu, hvis du skulle være interesseret. Den er ikke tekstet, men det betyder nok ikke noget for dig.

          Jeg tror jeg skriver et indlæg om det …

          Kommentar af Ellen — 18. januar 2016 @ 08:58

  11. Flot solopgang du fik fanget der, den var da en smule kulde værd.. 🙂

    Kommentar af Inge — 17. januar 2016 @ 20:17

    • Det var den bestemt 🙂

      Kommentar af Ellen — 17. januar 2016 @ 21:01


RSS feed for comments on this post.

Blog på WordPress.com.