Hos Mommer

15. januar 2016

En ny weekendtaske

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 17:34
Tags:

Som nævnt i et tidligere indlæg skulle de to dage i Sverige bl.a. bruges på at få syet den weekendtaske, jeg for flere måneder siden kom til at love Merete at lave til hende – hvis jeg stadig havde opskriften. Det havde jeg heldigvis, for det er rart at have de nøjagtige mål. At tasken ser ud som en rigtig 70’er-ting, skal man ikke lade sig narre af; det er kun et spørgsmål om materiale- og især farvevalg.
Jeg syede for flere år tilbage en til hver af mine søstre, og nu er Meretes slidt helt op. Det er også en form for anerkendelse.

Meretes taske (3)Meretes taske (2)

Meretes taske (1)Meretes taske (4)“Du bestemmer helt selv, hvilke stoffer og farver du vil sy den i. Men jeg elsker blåt!”
Det er godt med dig, Merete – nu ville det jo være ret fjollet at vælge andet end blåt, men det var heller ikke noget problem – lageret er så rigeligt, hvad stort set alle farver angår.
Blå rester til siderne og blåt denim til resten, både udvendig og indvendig, det gør den mere slidstærk.
Lynlås på 50 cm lagerførtes ikke i den rigtige farve, men 55 cm gik an, da de ekstra fem cm kunne gemmes inde i tasken.

Meretes taske (6)Den faste bund, som ikke var et ultimativt krav, men så tæt på, som man kan komme med blødere formuleringer, havde John heldigvis materialet til i kælderen: bagbeklædningen til en skuffe. Møblet er kasseret for længst, men heldigvis mente manden min, at sådan et stykke hård masonit kan man altid få brug for. Det havde han helt ret i.
Ned med den pinligt nøjagtigt tilskårede bund i en pose syet af det samme stof, så den ikke kan ses; kun virke, så at sige.
Et stykke batikstof i passende farve til hjemmelavede kantbånd blev syet på; den ene side på maskine, den anden i hånden. Normalt kan jeg godt sy begge sider på maskine, men her var det for bøvlet med de mange rundinger og hjørner, så håndsyning blev det.
Knapper havde jeg ikke med, så lommeklappen får en, der passer i stilen, når jeg er hjemme igen.

Jeg blev faktisk gladere og gladere for den taske, efterhånden som jeg fik syet mig igennem mønstret … tjekkede lige: Jojo, den er god nok, den overskrider ikke målene for håndbagage, så jeg tror, jeg kaster mig over en til, når jeg kommer hjem. Jeg mener at have noget beigefarvet hør, der vil være velegnet til formålet. Ellers finder jeg noget andet – lageret er som sagt stort.
Jeg mener ikke, der var yderlomme i førsteudgaven, så dette er en forbedring.
Der skal desuden leges lidt med forskellige indvendige lommer, når jeg laver en til mig selv.
Der skal nemlig være masser af lommer i en håndbagagetaske – til “pas, penge, p-piller og piletter”, som en gammel veninde altid sagde.
Noget pjat, egentlig. I dag er det kun til pas. De to er elektroniske, og p-piller har jeg ikke brugt i små 39 år … men så til boardingkortet da …

Meretes taske (5)

26 kommentarer

  1. Waugh hvor er den flot, og så passer den lige til en weekend eller til håndbagagen. Hvor er du dygtig til at sy.

    Kommentar af Stegemüller — 15. januar 2016 @ 17:47

    • Det med at sy ligger åbenbart til familien – men vi syr helt forskellige ting 🙂

      Kommentar af Ellen — 15. januar 2016 @ 19:16

  2. Det er jo de 4 P’er. Så vidt jeg husker er det fra en eller anden film om charterrejser til Mallorca – eller noget. Det eneste jeg kan kan huske er de fire P’er.
    Det er ellers en fantastisk taske! Du er bare super dygtig til den slags.

    Kommentar af Kong Mor — 15. januar 2016 @ 19:19

    • Kommer det fra en film? Det vidste jeg ikke.
      Jeg synes det er sjovt at lave den slags ting 🙂

      Kommentar af Ellen — 15. januar 2016 @ 20:20

  3. Der er jo kun et at sige til den: flot og lækker.
    Den vejer vel heller ikke så forfærdelig megeet?
    Jeg har altså også noget hård masconit liggende, siger som John: man ved jo aldrig….
    Godt at have lidt af hvert på lager 🙂

    Kommentar af kisser — 15. januar 2016 @ 19:32

    • Jeg har ikke vejet den, men den er meget, meget lettere end de gængse håndbagagetasker, så der er mere plads til ting og sager.
      Du må da bare i gang med at producere dig en håndbagagetaske – du har jo også masser af stoffer, ved jeg 🙂

      Kommentar af Ellen — 15. januar 2016 @ 20:22

  4. Flot produkt.

    Kommentar af Jørgen — 15. januar 2016 @ 19:54

    • Tak.

      Kommentar af Ellen — 15. januar 2016 @ 20:22

  5. En god og brugbar og FLOT weekendtaske. Søsteren må blive vældig glad.

    Kommentar af conny — 15. januar 2016 @ 22:21

    • Tak – det tror jeg nu også, at hun gør.

      Kommentar af Ellen — 16. januar 2016 @ 09:34

  6. Evnerne med en symaskine har C da ikke fra fremmede. Hun har måske taget det udvidede maskinførerkursus? Ungernes dragter er fantasifulde og gennemførte!
    Ligesom weekendtasken er gennemført og veludført. Kantbelægningen er lige prikken over i’et!
    Sådan en praktisk, funktionel sag i str. 38 udvendigt og 52 indvendigt med lommer hele vejen rundt er lige sagen til glade rejsende. Glæder mig til at se din egen version!
    Nyd ferien i S.

    Kommentar af Anne Holtegård — 15. januar 2016 @ 23:04

  7. Superflot, Ellen. Jeg blev da helt hooked på at sy sådan en, hvad enten det er en weekendtaske eller sytaske eller…..
    De 4 p’er havde jeg helt glemt :-d

    Kommentar af Margrethe — 16. januar 2016 @ 08:14

    • Tak – den er sjov at sy – god fornøjelse med den 🙂
      Du kendte også p’erne? Og jeg sojm troede, det var venindens eget påfund …

      Kommentar af Ellen — 16. januar 2016 @ 09:41

  8. Nøjj hvor er den flot – bare jeg dog kendte dig rigtig godt, så ville jeg sørme “plage” dig til at sy en til mig. Du er godtnok dygtig! Kh Marianne

    Kommentar af Marianne Bentzen — 16. januar 2016 @ 12:26

    • Ih dog … tak 🙂
      Jeg skal lige tænke over det, for jeg vil først have lavet en til mig selv, og tre lige på stribe bliver måske lidt kedeligt.

      Kommentar af Ellen — 16. januar 2016 @ 13:56

  9. Nnnøøøøøjj!! Hvor ER det dog en DEJLIG taske!!
    Hils din søster og sig til hende, at hun er MEGET heldig at have en søster som dig!!

    Kommentar af K-V — 16. januar 2016 @ 13:56

    • Du godeste – jeg bliver jo helt flov 😳
      Men jeg hilser gerne, for det der tror jeg slet ikke, hun er klar over 😉

      Kommentar af Ellen — 16. januar 2016 @ 14:05

  10. du er en energisk kvinde, kære Ellen, den er flot, praktisk og brugbar (måtte lige slå op om de sidste to ord var synonymer, men nej 😉

    Kommentar af Lene — 16. januar 2016 @ 17:07

    • Jeg er vist langt fra så energisk som en vis Lene – men tak for de pæne ord 🙂

      Kommentar af Ellen — 16. januar 2016 @ 17:25

  11. Jeg glemte helt at skrive det, men jeg kendte også de fire P-er. Det var noget vi sagde meget i min ungdom i 80’erne.

    Kommentar af Stegemüller — 16. januar 2016 @ 18:56

    • Hm. Det er åbenbart kun mig, der naivt troede, at det var venindens egen bemærkning 🙂

      Kommentar af Ellen — 16. januar 2016 @ 21:01

  12. Du er godt nok en knag med en rulleskærer og en symaskine – den er så flot den taske!
    Jeg ville egentlig høre, hvor du har købt mønstret, men det kniber desværre stadig med tålmodigheden, så jeg er ikke så gode venner med min symaskine, som for tiden må lide den tort, kun at blive brugt til lapninger og bændelpåsyninger 😉

    Kommentar af fiberfryd — 17. januar 2016 @ 08:15

    • Det er pudsigt, for jeg kan slet ikke se dig som en utålmodig sjæl – nærmest tværtimod 🙂
      Jeg har lige sendt dig en mail …

      Kommentar af Ellen — 17. januar 2016 @ 10:27

  13. Hejsa
    Den er godt nok vild flot den weekendtaske 🙂 Er det et mønster du vil af med?? Please.. Jeg har længe ledt efter lige sådan en, men uden held :-/

    Kommentar af Sanne Jensen — 26. januar 2016 @ 19:57

    • Jeg har lige sendt dig en mail 🙂

      Kommentar af Ellen — 26. januar 2016 @ 20:50


RSS feed for comments on this post.

Blog på WordPress.com.