Hos Mommer

11. januar 2016

ENDELIG lykkedes det!

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 16:01
Tags: ,

Nu har vi pralet så mange gange med, at havørnen flyver lige uden for vores vinduer. Næsten lige uden for vores vinduer … den flyver naturligvis nede ved vandet, og selv om der kun er omkring 100 meter derned, er det endnu ikke lykkedes mig at fange den flotte fugl i flugten.
Inge hævder hårdnakket, at det er tom snak fra min side, i hvert fald indtil jeg har bevist det modsatte.

Havørnen (5) (2)

Værsågod, kære skeptikere – her er den, serveret på et sølvfad isfad. Den var så venlig at stå på isbræmmen i en halv times tid, så der var masser af tid til at fotografere den. Selvfølgelig vil jeg helst have ørnen i flugt, og det lykkes måske også en dag, men indtil videre er jeg tilfreds med disse billeder.

Det er altså en ordentlig krabat, sådan en. På et tidspunkt stod der en krage eller en råge ved siden af den. Ingen af dem er en lille fugl, men ved siden af havørnen her så den meget lille ud.

Havørnen (5) (3)

Disse billeder vinder afgjort ingen fotokonkurrencer … de er taget på fuld zoom; dvs. x200, hvilket er alt, hvad mit Canon kan trække. Zoomen er ikke lineær, således at forstå, at på en linje fra 0-100 sidder 50-punktet cirka hvor 75 ville være, hvis det var lineært. x100 sender advarselslys ud til mig og x200 anbefales det ikke at bruge overhovedet. Hvorfor det så er en mulighed, kan man jo undre sig over, men havørnen her er taget på x200, og det taget i betragtning er billederne acceptable.
Isbræmmen lå meget langt fra huset; med det blotte øje kunne jeg kun lige ane ørnen som en sort prik.
Nu er det vel en havørn? Jeg har før kvajet mig mht. rovfugleidentifikation … fx angiver min kilde, at næbbet skal være gult, og det er denne fugls næb ikke. Lidt gult, men ikke helt gult. Ungfugl?

34 kommentarer

  1. Hvor er det dog en imponerende, smuk, stor fugl, som den står der og spejder. Selv har jeg desværre kun oplevet en flyve meget højt hen over min grund. Der, hvor min datter bor i Montana, ser man ofte bald eagles flyve omkring og på markerne i nærheden – de er nu ret grimme, synes jeg.

    Kommentar af Elsebeth — 11. januar 2016 @ 16:14

    • Ih, synes du de er grimme? Jeg ville give meget for at opleve at se den hvidhovede ørn 🙂 – de ser så majestætiske ud.

      Kommentar af Ellen — 11. januar 2016 @ 17:39

  2. Fantastiske billeder. Det er jo sådan noget der gør det sjovt at tage billeder. Selvfølgelig er det en havørn. Den står jo ved havet også venter på fisk.

    Kommentar af Jørgen — 11. januar 2016 @ 16:39

    • Ja, så er det lidt sjovt at bo så tæt på fjorden. Det er altid dejligt, men nogle gange dejligere end andre gange.
      Det kan vel næsten kun være en havørn, men jeg måtte hellere helgardere mig.

      Kommentar af Ellen — 11. januar 2016 @ 17:41

  3. Tillykke med billederne. Og selvfølgelig får næbbet en forfrossen farve, når man ikke har varme tøfler på i den temperatur.

    Kommentar af Eric — 11. januar 2016 @ 17:30

    • Tak – nå så den fryser … det tænkte jeg ikke lige på 😉

      Kommentar af Ellen — 11. januar 2016 @ 17:41

  4. Fantastiske billeder lineær zoom eller ej. Jeg synes, du er dygtig.

    Kommentar af Stegemüller — 11. januar 2016 @ 18:18

    • Dette her skyldes vist bare et godt kamera, men tak alligevel 🙂

      Kommentar af Ellen — 11. januar 2016 @ 18:44

  5. Ja, den og så den amerikanske mosegris med den sære ‘stjerne’ på trynen.

    Kommentar af Elsebeth — 11. januar 2016 @ 18:28

    • Enig: Den er virkelig tudehamrende grim 🙂

      Kommentar af Ellen — 11. januar 2016 @ 18:44

  6. DOF siger, at ungfuglens næb er gråligt, så den er vist god nok. Og hvad skulle det ellers være?? Hvor er den bare flot – og stor! 🙂

    Kommentar af Fruen i Midten — 11. januar 2016 @ 19:13

    • Fint nok – og ja, den er godt nok stor!

      Kommentar af Ellen — 11. januar 2016 @ 19:29

  7. Tillykke med ‘fangsten’ med dit kamera. Den ser både majestætisk og flot ud.

    Kommentar af betty — 11. januar 2016 @ 19:18

    • Tak … ja, det er en imponerende fugl.

      Kommentar af Ellen — 11. januar 2016 @ 19:30

  8. Midt i at gøre min ovn ren! slog det mig, at jeg nok havde skrevet forkert – det var selvfølgelig den amerikanske muldvarp, jeg mente – men det havde du vist gættet.

    Kommentar af Elsebeth — 11. januar 2016 @ 19:53

    • Egentlig tænkte jeg ikke videre over det – tanken om, at jeg mente det var en muldvarp, kom og gik hurtigt igen 🙂

      Kommentar af Ellen — 11. januar 2016 @ 20:31

  9. Fint, at du fik billederne.
    Sært, at ænderne ikke reagerer ved at flyve væk.
    Når havørnen kommer ind over en flok gæs, flyver de i af sted i vild flugt.

    Kommentar af Farmer — 11. januar 2016 @ 21:24

    • Underligt, ja, for hvis den kan tage gæs, kan den jo også tage ænder.

      Kommentar af Ellen — 12. januar 2016 @ 14:53

  10. Billeder af en fugl, ingen troede på… med en zoom, der ikke skulle kunne lade sig gøre…. Godt klaret, Ellen!
    Flotte fotos. Majestætisk fugl.

    Kommentar af Anne Holtegård — 12. januar 2016 @ 00:29

    • Hehe, som du kan sige det 🙂

      Kommentar af Ellen — 12. januar 2016 @ 14:54

  11. Sådan, godt skudt, Ellen 🙂

    Kommentar af Lene — 12. januar 2016 @ 05:55

    • Nok held, men tak alligvel, Lene 🙂

      Kommentar af Ellen — 12. januar 2016 @ 14:54

  12. Whau! Hvor dejligt at det omsider lykkedes 🙂 Den er godt nok imponerende at skue, sådan en krabat.

    Kommentar af fiberfryd — 12. januar 2016 @ 07:49

    • Ja, det var fedt, at det kunne lykkes 🙂

      Kommentar af Ellen — 12. januar 2016 @ 14:55

  13. WAUUUUUU… der er den jo. Flot fugl og godt du endelig fangede bæstet, som jo egentlig skulle være dukket op forrige søndag, hvor jeg var der uden kamera.. 🙂
    Fik John også stillet skarpt på den med det store objektiv..??

    Kommentar af Inge — 12. januar 2016 @ 08:23

    • Den var der sikkert også den dag – vi opdagede den bare ikke 🙂
      Han var ude og forsøge sig, men han har ikke lagt dem ind på pc’en endnu.

      Kommentar af Ellen — 12. januar 2016 @ 14:56

  14. Det var da heldigt, der var en x200 på dit kamera, selv om den ikke anbefales, for det er blevet nogle gode billeder. Især er der en masse liv i det første. Det kan jeg godt lide.
    Der er en trykfejl i dit indlæg! Eller er den alternative stavemåde med vilje?

    Kommentar af Kirsten — 12. januar 2016 @ 10:01

    • Der står, at det bliver uskarpt, og det har de jo ret i, men dette er bedre end ingen ørnebilleder.
      I ‘betragtning’? Ih, hvor jeg ledte – det er virkelig næsten umuligt at læse korrektur på sig selv – men tak 🙂

      Kommentar af Ellen — 12. januar 2016 @ 14:58

      • Nix – på den igen. Jeg havde ikke set nogen fejl i ‘betragtning’ 🙂

        Kommentar af Kirsten — 12. januar 2016 @ 17:37

        • Grrr. VÆRsågod – nu er ‘din’ fejl forhåbentlig væk? (Det andet t i ‘betragtning’ var smuttet ud …)

          Kommentar af Ellen — 12. januar 2016 @ 17:45

          • Bingo!

            Kommentar af Kirsten — 13. januar 2016 @ 01:52

            • Pyhh – det holdt hårdt 😉

              Kommentar af Ellen — 13. januar 2016 @ 09:13

  15. Det er næsten ærefrygtindgydende at se den store fugl så “tæt” på. Du må have det, ligesom man siger om humlebien – bortset fra at du godt ved, at x200 frarådes; men du KAN.

    Kommentar af conny — 14. januar 2016 @ 21:26

    • HA, ja, det kan du godt sige – jeg skulle i hvert fald forsøge mig, og det mislykkedes trods alt ikke helt 🙂

      Kommentar af Ellen — 14. januar 2016 @ 21:32


RSS feed for comments on this post.

Blog på WordPress.com.