Hos Mommer

8. januar 2016

Ferieplanlægningens spæde start

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 16:26
Tags: , ,

Hvordan starter en ferieplanlægning? Hvad er udgangspunktet? I hvor god tid skal man starte? Hvad kan vi egentlig klare? Ikke kun økonomisk, men efterhånden også rent fysisk.
Vi har alt for mange ønsker til, at vi nogensinde når dem alle – ikke engang selv om vi skulle være så heldige at være forholdsvis friske og mobile i mindst 10 år endnu.
På den ene side ville det være trist at kunne sætte sig ned og sige til sig selv, at nu har man fået opfyldt alle sine ønsker og drømme. På den anden side ville det være lige så trist en dag at være tvunget til at blive siddende i sin stol og sige, at der var alt for meget vi af en eller anden årsag ikke nåede.
Det handler, som så meget andet her i livet, om at prioritere, men hvor er det dog svært.
Noget giver allerede sig selv: Turen i bil eller autocamper rundt i New Zealand er droppet, fordi John ikke længere har lyst til at køre så langt, så skal vi til NZ, bliver det på en bustur, men dem er der heldigvis en del af.
imageHan har ikke noget imod at køre bil, men det skal ikke være de lange stræk; det er blevet for anstrengende.
Vi vil så gerne tage imod Lenes tilbud om at komme og besøge hende i Canada, men det blev i første omgang droppet, fordi hun kommer til Danmark i maj. Alligevel ville tanken ikke slippe os, fordi det ikke kan undgå at blive en tur, hvor vi skal køre en hel del selv, og ingen af os bliver yngre. Vi var mange tanker og forslag igennem. Det ligger fast, at vi skal bruge nogle dage i New York, for der har John aldrig været. Men hvad mere? Man tager jo ikke over Atlanten for at være nogle dage i Canada og 3-4 dage i NY – der skal noget mere til.
Tværs over Canada i tog?
Flyve til Vancouver og tage et krydstogt til Alaska?
Flyve til Florida og se Everglades og Key West?
Labrador og Newfoundland?
Så slog det mig: For pokker da – vi snakker slut-september, så er det selvfølgelig Fall Foliage i New England! Hvad ellers?
imageNu var der noget konkret at gå efter, og jeg brugte tre aftener på research – prøvede at planlægge turen selv, men det opgav jeg forholdsvis hurtigt. Jeg tror simpelthen ikke, det kan betale sig, hvilket vi jo også konstaterede, da vi var i det vestlige USA i 2010.
Jeg fandt tre ture, to kør-selv og en i bus, printede dag-for-dag-beskrivelserne ud, gav John dem og sagde, at han bestemte suverænt, hvilken af de tre det skulle være. Heldigvis valgte han den ene af kør-selv-turene. Det er for det meste korte stræk – ikke længere end en tur op til ødegården, så det regner han ikke for noget.
Vi tog til Top Tours, som, udover at kunne tilbyde Det bedste af New England, også har kontor så tæt på os som i Faxe Ladeplads, og fik en god, lang snak med ham, der har USA-ekspertisen. Han var flink og kompetent og havde selv turet meget og længe rundt i det meste af USA.
Han har nu fået opgaven at kombinere besøg hos Lene, New England og New York til én samlet pakke til os med fly, bil og overnatninger.
Vi er en anelse spændt på hans tilbud og håber naturligvis meget på, at det holder sig inden for en pris, vi kan acceptere.

42 kommentarer

  1. Lyder spændende, kombi-ture er gode! Og når beslutningen så er truffet, har man noget konkret at glæde sig til – dejligt 🙂

    Kommentar af Eric — 8. januar 2016 @ 16:55

    • Ja, det er en pæn del af hele ferieoplevelsen at glæde sig og at planlægge 🙂

      Kommentar af Ellen — 8. januar 2016 @ 19:50

  2. Dette er et glimrende eksempel på at gode ideer har det med at danne sig på en sådan måde at gode beslutning kan træffes.

    Kommentar af Jørgen — 8. januar 2016 @ 16:56

    • Langsomt, men sikkert frem mod målet 🙂

      Kommentar af Ellen — 8. januar 2016 @ 19:50

  3. DET lyder godt. Jeg håber, det er til at betale. Jeg forstår egentlig godt, at John ikke orker at køre så langt mere, samtidig giver det at have en bil til rådighed jo en kolossal frihed. Jeg håber, I kan finde en god balance.

    Kommentar af Stegemüller — 8. januar 2016 @ 17:11

    • Meget præcist formuleret, Hanne. Vi venter spændt på tilbuddet.

      Kommentar af Ellen — 8. januar 2016 @ 19:52

  4. Garanteret en utrolig spændende tur med mange gode oplevelser.:-)

    Og så lidt i Kennedy familiens fodspor, der er i hvert fald navne som bl.a. Martha’s Vineyard og Hyannis (Port?), der klinger bekendt.;-)

    Kommentar af Madonna — 8. januar 2016 @ 17:11

    • Ja … det er nu ikke derfor, vi valgte den, men at se områderne, hvor alle Old Money-dynastierne kommer fra, kan næsten ikke undgås på denne tur.

      Kommentar af Ellen — 8. januar 2016 @ 19:54

  5. Det lyder bare som en rigtig god tur, håber ham den flinke kommer med en god og acceptabel plan.. 🙂

    Kommentar af Inge — 8. januar 2016 @ 17:40

    • De gør vi søreme også – ellers tager jeg det med det flinke i mig igen 😉

      Kommentar af Ellen — 8. januar 2016 @ 19:54

  6. Den tur glæder jeg mig til at høre mere om! Den kunne godt inspirere mig/os….

    Kommentar af Lene Thellufsen — 8. januar 2016 @ 17:57

    • Det lyder da godt! Det er vist et pænt stykke fra den slagne turistvej for os danskere, tror jeg. Alene det tiltaler os 😉

      Kommentar af Ellen — 8. januar 2016 @ 19:56

      • Enig – vi vil gerne selv bestemme, selvom vi også nyder de kendte seværdigheder. vi har bestilt papirudgaven af kataloget😊

        Kommentar af Lene Thellufsen — 8. januar 2016 @ 20:54

        • Du er hurtig … det er åbenbart lige før, vi mødes over there 😉

          Kommentar af Ellen — 8. januar 2016 @ 21:24

          • Det kunne være hyggeligt😊 Men 2016 er totalt fyldt op med rejser, så vi kigger frem mod 2017… Det er dejligt at drømme.

            Kommentar af Lene Thellufsen — 9. januar 2016 @ 12:26

            • Det er dejligt både at drømme og at have feriekalenderen for et helt år fyldt op allerede 🙂

              Kommentar af Ellen — 9. januar 2016 @ 20:02

  7. Åh ja, der er mange overvejelser med inde i planlægningen.
    Det lyder som en skøn tur og spændende bliver det jo om prisen matcher hvad I har forestillet jer.

    Kommentar af kisser — 8. januar 2016 @ 19:38

    • Det er der jo altid på en længere ferie, og ja, det er ret spændende.

      Kommentar af Ellen — 8. januar 2016 @ 19:57

  8. Det lyder spændende, selvom jeg er meget glad for Vancouver og omegn.
    Det ville være klogt af dig, om du også tog din tur ved rattet, f.eks. at I kørte et passende antal kilometer hver og benyttede lejligheden til at tage en lille pause. Så får I begge lejlighed til at betragte omgivelserne som passager, og det bliver ikke trættende for nogen af jer – og du mister ikke evnen til at reagere hurtigt bag rattet. Der er desværre for mange kvinder, der ikke mere er sikre bilister i al slags vejr eller i mørke, fordi de af ren og skær magelighed fravælger at køre. Det er både dumt og ikke særlig solidarisk.

    Kommentar af Elsebeth — 8. januar 2016 @ 19:53

    • Min søster skal til Vancouver på kajakferie til sommer, og jeg glæder mig til at høre om hendes oplevelser – der skulle jo være meget, meget smukt.
      Jeg har ingen argumenter mod det du siger, men jeg kører skam stadig bil. Det er heller ikke udelukket, at jeg kommer til at køre lidt, men det bliver kun på turene til og fra Canada, for John foretrækker faktisk at sidde bag rattet (og det er ikke fordi jeg er en dårlig chauffør – jeg kørte 120 km om dagen i 35 år uden uheld – det giver en vis rutine). Der er således ikke tale om usolidaritet, men ganske enkelt, at manden elsker at køre bil og altid har gjort det – den glæde er der ingen grund til at tage fra ham 😉

      Kommentar af Ellen — 8. januar 2016 @ 20:05

  9. Ferieplanlægning er skøn og det lyder da som om I får jeres drømmetur 🙂 Jeg elsker at planlægge ferie, måske fordi vi ofte ikke har kunnet planlægge førhen. Hvor vi skal hen i år ved jeg ikke, så det må vi se på, når tiden nærmer sig. Jeg har det ikke som dig, jeg kan sagtens dø i morgen og stadig synes, at jeg har levet et godt og dejligt liv, selv om jeg ikke har set Verdenen og selv om det meste af mit liv har været centreret om gården. (den unge Lene ville have sagt, hvor er det dog et kedeligt liv 😉 jeg tænker hun ved ikke hvad hun taler om 🙂

    Kommentar af Lene — 9. januar 2016 @ 00:20

    • Sjovt nok har dette ikke engang været en af vores drømmeture – den poppede op pga. den årstid, vi valgte. At vi så glæder os lige så meget alligevel, er en anden sag …
      Jeg har udtrykt mig forkert, for jeg synes bestemt også, at jeg har haft et dejligt liv – det bliver bare endnu mere dejligt af at rejse ud og opleve nye steder – jeg ville slet ikke kunne holde ud at lade være så længe vi har muligheden. Når vi ikke længere har det, er det sådan det er, men så har vi gjort hvad vi kunne 🙂

      Kommentar af Ellen — 9. januar 2016 @ 09:57

      • Ellen,det tænkte jeg nok at du syntes (det med det gode liv), for det skinner gennem dine indlæg 🙂

        Kommentar af Lene — 9. januar 2016 @ 14:23

        • Det er jeg glad for 🙂

          Kommentar af Ellen — 9. januar 2016 @ 20:03

  10. Det lyder spændende og se så meget . Jeg har ikke haft mulighed der for men tager hver år på bus ferie og se mange smukke steder . Nu går jeg ikke så godt mere men skal i år til. Prag glæder mig der til syntes er en smuk by og måder mange søde mennesker på turen. Ha en dejlig ferie når du når der til .

    Kommentar af Jonna — 9. januar 2016 @ 07:34

    • Ja, det bliver spændende.
      Jeg synes det er sejt, at du ikke lader dig standse af, at fysikken ikke længere er hvad den har været, men benytter dig af de muligheder der så er. Jeg vil ønske dig en rigtig god tur – Prag er, som du skriver, en dejlig by 🙂

      Kommentar af Ellen — 9. januar 2016 @ 09:59

  11. Drømme er meget forskellige, men det bliver da spændende, om I synes det er pengene værd at få opfyldt endnu en drøm. Her er vi slet ikke nået til ferietanker endnu.

    Kommentar af Pigen fra landet — 9. januar 2016 @ 07:45

    • Ja, heldigvis er de forskellige – ellers ville alle jo det samme sted hen 😉
      For det første kan vi godt lide at glæde os længe, og for det andet er det her til New England nødvendigt, fordi der er langt mellem de gode overnatningssteder, som tilligemed hurtigt bliver booket, fordi der er ret eftertragtet, når løvet har de mange farver.

      Kommentar af Ellen — 9. januar 2016 @ 10:03

  12. Ellen, det har slået mig, at du næsten altid omtaler, at din mand er chaufføren. Jeg gik ud fra, at I begge gerne vil til Canada, men at din mand nu ikke længere bryder sig om/kan holde til at køre bilen på lange strækninger. Han bør tænke på, at det vel ikke skal være de lange køreture, der begrænser jer, når han har en rutineret chauffør siddende ved siden af, og han egentlig selv gerne vil af sted …
    Desuden kan man have sat rutinen og færdigheden over styr uden selv at være klar over det. Min far sagde, at Vorherre havde givet os køreglæden; men han blev til sidst nødt til at overlade rattet i sin bil til min mor. Hun havde sin egen bil og kørte land og rige rundt, men når de skulle af sted sammen, var det altid i min fars bil og – af gammel (u)vane – med ham ved rattet. Han havde en meget ‘lækker’ bil, som min mor førte lige så professionelt som min far, så det var ikke fordi, han var urolig for at være passager i bilen.
    Jeg ved godt, at man ikke kan sige det – men jeg elsker Vancouver og omgivelserne. Der er bl.a.en vidunderlig naturpark, hvor flere har en bænk med deres navn på; ofte kan man se, at deres børn har været på ‘besøg’ og hængt blomster på bænkene. Mine børn synes, jeg også skulle sætte en bænk op, som de så kunne pynte på min fødselsdag (i stedet for at komme på kirkegården!). Der er dog et par steder mere, jeg holder af – så mine børn og børnebørn ville da komme omkring. Bænkene er selvfølgelig offentlige.

    Kommentar af Elsebeth — 9. januar 2016 @ 14:15

    • Jeg skriver ikke, når jeg kører – det er ikke interessant … han er oftest chauffør, ja, men jeg kan altså godt finde ud af at køre land og rige rundt, som du kalder det, når der er håndarbejdsmesser, strikkefestivaller og lignende ting, hvor John ikke har nogen interesse. Og i brugsen …
      John og jeg har jo ikke gået op og ned ad hinanden i næsten 30 år uden at føle, at vi har haft gode ferier, som vi begge helst vil have dem. Jeg tager min del af de lange stræk, men når vi når til småturene, er det ganske enkelt ikke en god ferie for mig, hvis jeg skal køre, og det både ved og accepterer John – der som sagt også helst vil køre. Han bestemmer suverænt, hvornår bilferierne er slut, og så er der heldigvis mange andre måder at få en god ferie på.
      Nej, sådan må man vist ikke sige, men jeg gør det også tit – altså siger, at jeg elsker et eller andet, så lad os hermed vedtage, at det må man godt.
      Bænkepynt er en meget bedre ide end kirkegårdspynt!

      Kommentar af Ellen — 9. januar 2016 @ 20:19

  13. Uh… det lyder spændende… Det glæder jeg mig til at læse om!
    Vi har ikke så fjerntliggende planer… Jeg drømmer om en tur med teltvognen… Sådan en Uldruten rundt i sydnorge! Lad os se hvad vi ender med!

    Kommentar af Anne Holtegård — 9. januar 2016 @ 16:14

    • Nu må vi se, hvad Top Tours kommer med 🙂
      Sydnorge lyder heller ikke helt tosset – Norge er et fantastisk smukt land!

      Kommentar af Ellen — 9. januar 2016 @ 20:21

  14. Husk lige, at de dage forlængst er forbi, hvor man kunne gå ind på politigården – og ud igen kort efter – MED et internationalt kørekort i tasken. Det er såmænd ikke for tidligt at ansøge om dem allerede nu.

    Kommentar af Elsebeth — 9. januar 2016 @ 17:51

    • Jeg var i USA i 2010 i arbejdsmæssig sammenhæng og lejede en bil (der kan du se, jeg kan godt; jeg var chauffør for min chef – og for mig selv i de tre dage, jeg var der alene, inden chefen dukkede op 😉 ), og John og jeg ferierede derovre senere på året. De krævede ikke et internationalt kørekort, og vi havde da heller ingen bøvl med at leje biler. Jeg ved godt, at der står, at man bør have det uden for EU, men alle vi spørger, siger, at det erfaringsmæssigt er ligegyldigt. Vi har også kørt Sydafrika tyndt uden problemer uden at have det.
      Bortset fra det, er det nu Borgerservice, der udsteder det, og har man de rigtige papirer med, får man det med det samme, hævder de.

      Kommentar af Ellen — 9. januar 2016 @ 20:35

  15. Spændende planer, I har. Der er basis for mange drømme. Jeg læser det som om, New England er der, I helst vil til. God fornøjelse med videre planlægning.

    Kommentar af Betty Schou — 9. januar 2016 @ 23:36

    • Ja. Som situationen er lige nu er New England der, vi helst vil til 🙂

      Kommentar af Ellen — 10. januar 2016 @ 09:15

  16. Herhjemme elsker vi også ferieplanlægning – og meget gerne suppleret med nogle impulsture indimellem. Men vores sommerferie er hvert år et seriøst projekt med ihærdig research. I år venter vi bilen mod øst, og skal blandt andet besøge Serbien, Kosovo og Makedonien, som alle er nye lande for os. Per har jobmæssigt været i Skopje nogle gange, men det tæller ikke.
    Det lyder som en virkelig god tur, I har fået planlagt. Glæder mig til at læse mere undervejs

    Kommentar af Fru Z — 10. januar 2016 @ 11:01

    • Impulsture er også gode, men ja, de lange ferier skal helst være planlagt i god tid.
      Jeres sommerferie lyder meget spændende – den glæder jeg mig til at høre mere om på et tidspunkt. Vi må mødes og udveksle erfaringer 🙂

      Kommentar af Ellen — 10. januar 2016 @ 11:21

  17. Ah, det lyder spændende, som i vildt spændende og interessant. De efterårsfarver står også på min ønskeliste. Det er sjovt at læse om andres planlægningsproces, og det kan være vildt inspirerende.
    Yngstedatteren og husbonden har fået en vild plan om en fuld familieferie i to biler i USA fra St. Louis og vestpå ad udvandrernes rute nordom. Bum, bum, bum siger den kedelige kone – er vi ikke for forskellige, er det ikke for langt, vil vi kunne holde hinanden ud i så lang tid, hvordan gør vi med et lille barn i bil, osv. osv. Men kimen er sået.

    Kommentar af conny — 10. januar 2016 @ 12:29

    • Jeres ide lyder altså også spændende! Oplevelserne vil være så mangfoldige, at I sagtens vil kunne holde hinanden ud, tror jeg.
      Vi var sammen med med englænderne i næsten tre uger den sommer jeg var i kemobehandling, og det gik fint nok.
      Hvad vil barnet være til den tid? 3/4 år? Så længe hun ikke kan gå, er det meget nemt at have små børn med på lange bilture, men Charlotte har nu været med uden problemer fra hun var helt lille, og Anna & Aubie har også klaret lange bilture meget fint hele tiden.
      Glæder mig til at høre, om I går videre med planlægningen 🙂

      Kommentar af Ellen — 10. januar 2016 @ 12:45

  18. Kaere Ellen
    Har tilbragt det meste AF dagen I dag paa Graceland, Memphis, Tennessee sammen med Finn og venner fra Snekkersten! I morgen koerer vi til Nashville, hvor vi er I 3 dage. Skal bl.a. se et show I The Grand Ole Opry. Derefter tager vi til Fort Meyers I Florida, hvor vi har lejet et sommerhus.
    VI GLAEDER OS MEGET TIL AT HAVE JER PAA BESOEG TIL SEPTEMBER!
    Dejligt at se, at I faar en skoen tur planlagt.

    Kommentar af Lene — 12. januar 2016 @ 00:41

    • Hvor hyggeligt! Jeg ved ikke rigtig, om jeg vil forrælle John, at I har væretpå Graceland – han var/er en af Danmarks største elvisfans 😉
      Vi glæder os også helt vildt, men er som sagt lidt spændte på, hvad rejsekonsulenten siger. På en eller anden måde finder vi ud af det, for nu er beslutningen ligesom taget 🙂
      Jeg håber altså stadig meget på, at I også når omkring os til maj!

      Kommentar af Ellen — 12. januar 2016 @ 15:11


RSS feed for comments on this post.

Blog på WordPress.com.