Hos Mommer

6. januar 2016

Kildebeskyttelse ikke nødvendig

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 15:02
Tags:

De kom da lidt vrimlende, sneflokkene, i aftes og i nat. Vi er på ingen måde sneet inde, men her er hvidt overalt, og John lagde stærkt ud i morges med at have skrabet sne, inden jeg overhovedet fik overtalt mig selv til at forlade min dejlige, varme seng.
Jeg tror han nyder at have så lidt at rydde – det er ret smart at have fundet et hus med vej på tre sider, men hvor man ikke har rydningspligt på nogen af dem. Selvfølgelig skal vi holde frit, så skraldedamen kan komme til at tømme, men det er til at overse. Ellers er der kun, hvad der ses på billedet, plus en lille sti ud til, hvor brændet opbevares.

 

Den første sne i Den Stråtækte

Den ugentlige indkøbstur gik over Vemmetofte Strandskov – denne gang ved Sibirien – men her var der ikke så smukt isbelagt som hjemme hos os selv – muligvis fordi Præstøfjorden må være mindre saltholdig end Faxebugten.

Vemmetofte Strandskov (3) - Copy

Vemmetofte Strandskov (4) - CopyEt enkelt sted var der dog lidt is …

Kilden sprang lystigt trods frost og sne – den springer med samme lille, men konstante kraft uanset årstiden, så her behøves ingen kildebeskyttelse. Det irriterer mig lidt, at jeg ikke kan finde ud af, hvad dette kildespring hedder, for det må vel have et navn. Tættere på campingpladsen ligger Hellig Svends kilde, men det er den eneste kildehenvisning, jeg kan finde i forbindelse med Vemmetofte Strandskov. Måske Jørgen kan komme op med en kildeangivelse her? Den mand er helt klart min bedste kilde til Vemmetoftes historie og geografi … jeg lover at lade være med at komme med kildekritik, hvis ikke du kender svaret, Jørgen, men jeg ville unægtelig blive glad for en kildekode.

Og nu skal jeg nok stoppe, men man er jo nødt til at benytte sig af de hjælpekilder man har Smile

36 kommentarer

  1. Sikke en masse ord du kan med kilde – det kan næsten blive et kildent emne 🙂 Det der overrasker mig mest, at du kan, er “kildekode”, det troede jeg var for nørder og for folk, der havde kodet egen hjemmeside og opad. Og den slags kan man vel næppe henregne dig til?

    Dejlige vinterbilleder du viser. Tænkt jeg synes ikke, vinteren plejer at være så smuk, men det er nok mig, der ikke har lagt mærke til det før.

    Kommentar af Stegemüller — 6. januar 2016 @ 16:30

    • Hehe …
      Jeg har kunnet programmere (primitivt) i Basic, Cobol og Pascal. Jeg har deltaget i at udabejde kravspecifikationer til nye it-systemer samt teste dem undervejs og senere, efter implementering, holdt brugerkurser. Jeg har været superbruger i en hel del forskelligt software, så jo, jeg ved udmærket, hvad kildekode er – men jeg er ikke en nørd … .
      Vinteren er smuk, men meget upraktisk 😉

      Kommentar af Ellen — 6. januar 2016 @ 17:18

  2. Uh ha for et kildent problem Ikke at have fundet kilder om kilden! 😅
    Dejlig anvendelse af pendulord/tvetunget tale vedr. at kunne overse snerydning, da du dermed har taget forbehold for manglende snerydning. For mit eget vedkommende har jeg to og kun to huslige opgaver jeg ubetinget elsker og nærmest slås for at få lov til at udføre. Det er at hænge tøj til tørre og rydde sne. Det sidste kan kun ske på fremmed matrikel, da jeg ikke selv har rydningsret. Heldigvis har jeg tilfældigt været tilstede på en matrikel i en anden landsdel de sidste mange år, når der var rydningsmulighed og tilmed i en sådan grad, at da der faldt sne i november 15 bemærkede naboerne, at snerydningen ikke var af samme kvalitet som den plejer (jeg plejer også at udvide “mit territorie” med naboernes), men mon ikke jeg får muligheder i år – jeg håber.
    Mvh. og god fornøjelse med den forventelige sne på fredag.

    Kommentar af Kristine — 6. januar 2016 @ 16:53

    • Ups glemte følgende: “d” i sneflokkende kan accepteres, hvis det efterfølgende “,” substitueres med et “og”, men ellers ikke medmindre der er tale om kunstnerisk frihed. “… rydde – det er ret smart at have fundet et hus med vej på tre sider, men hvor man …”, men er der ikke et “men” for meget!
      Mvh. Sprogpolitiet

      Kommentar af Kristine — 6. januar 2016 @ 17:20

      • Meget kildent …
        Uha, Kristine, din politikollega her har vanskeligt ved at tilstede, at du skriver tilstede, når du mener til stede 🙂
        Og ‘overse’ er vist ikke et officielt pendulord; det har flere betydninger, lige som ‘overhøre’, men det har det mig bekendt altid haft.
        Her hos os behøver du overhovedet ikke at slås for at få lov til at rydde sne! Vi overdrager gerne tjansen helt frivilligt 😉 Jeg kan dog godt tilslutte mig det dejlige i at hænge tøj op.
        Den pinlige fejl med sneflokkene er også opdaget af Anne og er nu rettet – der kom vist lidt for meget vrimlende ind over det 😉
        Jeg synes ikke, der er et ‘men’ for meget, men det underforståede ‘hvor man modsat af, hvad man skulle tro’ har åbenbart været for subtilt.
        På fredag skulle det blive 4° og regnvejr. Den sidste sne i denne omgang skulle komme i morgen, hvilket passer os fint.

        Kommentar af Ellen — 6. januar 2016 @ 17:31

        • Sprogbetjenten accepterer sin tilstedet skriftlige advarsel og forbander ikke at have været opmærksom på det nymodens autokorrektion, men at “men” er ok er ikke korrekt, for din subtilitet kræver, at der er fælles sproglig referenceramme mellem afsender og modtager, hvilket du ikke kan antage, da rydningspligten på fortove og private fællesveje oftest påhviler grundejeren, hvilket jeg lagde til grund.
          I følge DMI er der fortsat frostvejr til fredag kl. 06 og (frossent) nedbør, men hvis man venter længe nok fredag, så er temperatur og nedbør nok som du skriver, så nyd det!

          Kommentar af Kristine — 6. januar 2016 @ 19:16

          • Autokorrektur igen!! Der skal stå “tilstedte”.

            Kommentar af Kristine — 6. januar 2016 @ 19:18

            • Den fælles sproglige referenceramme mangler tilsyneladende flere steder her i tråden … og hvad DMI angår, er der på min regionaludsigt ingen sne på fredag: http://www.dmi.dk/vejr/til-lands/regionaludsigten/vssjaelland/ – men pyt med det – de tager så tit fejl alligevel 🙂
              Ifølge skal i øvrigt i ét ord – den danske sprog er vitterligt en svær en 😀

              Opdatering 7. januar: Nu sner det både fredag og lørdag! De ændrer det hele tiden – hvorfor pokker kigger man også på den vejrudsigt?

              Kommentar af Ellen — 6. januar 2016 @ 20:37

  3. Mon det bliver ved med at kilde i fingrene på dig for at efterspørge kildenavne hos navngivne kilder 😉
    Magnus

    Kommentar af Domus1 — 6. januar 2016 @ 17:05

    • Absolut 🙂

      Kommentar af Ellen — 6. januar 2016 @ 17:31

  4. He he En kilden sag med alle de ordspil… Og lidt kilden sag med d i sneflokkende….?

    Kommentar af Anne Holtegård — 6. januar 2016 @ 17:09

    • Den sag er ikke spor kilden, Anne, den er ganske enkelt pinlig! Som jeg skrev til Kristine herover, kom der nok for meget vrimlende ind i mit hoved 😉

      Kommentar af Ellen — 6. januar 2016 @ 17:32

  5. Men hvem skal så kæle for kildekonens datter,

    når kildekonen kæler for sin kat.

    Ja, man får utrolige associationer her på denne blog….;-)

    Kommentar af Madonna — 6. januar 2016 @ 17:41

    • Ja, det kan jeg sandelig se 😀

      Kommentar af Ellen — 6. januar 2016 @ 18:00

  6. Ihhhh hvor har det kildet i dine fingre i dag.. 🙂

    Kommentar af Inge — 6. januar 2016 @ 19:22

    • Det har det 🙂

      Kommentar af Ellen — 6. januar 2016 @ 20:38

  7. Jeg har ingen kildekilder, der kan løse problemet, men jeg laver et link til dette indlæg på Vemmetoftes Facebookside. Måske kommer der et svar. Mon ikke man kan gætte på at mange kilder ikke har navne, især ikke, hvis der ikke har været et eller andet særligt, fx helbredende vand.

    Kommentar af Jørgen — 6. januar 2016 @ 20:52

    • Jeg troede, at alle kilder var helbredende – hvis man tror på den slags 😉
      Tak fordi du linker – det bliver spændende, om der er nogen, der har lidt kildemateriale …

      Kommentar af Ellen — 6. januar 2016 @ 20:57

    • Har skrevet – men jeg kan ikke se noget på facebooksiden. Måske kommer det senere. Forstår mig vist ikke så godt på den del af nettet.

      Kommentar af Jørgen — 6. januar 2016 @ 21:11

  8. Smukke, smukke billeder – nu har jeg ikke læst alle dine kommentarer igennem, men jeg så et billede af din “poncho” i Metroxpress i dag. Måske det var ham, du tog billederne af i går?

    Kommentar af Moster Tulle — 6. januar 2016 @ 22:10

    • Det kan det da meget nemt have været! Var det et godt billede, han tog?

      Kommentar af Ellen — 7. januar 2016 @ 09:54

  9. Hej Ellen.
    Sikke et morsomt billede af kilden, der stædigt springer op af is og sne. Nej, den har mig bekendt ikke et navn. Der er ikke kun Hellig Svends Kilde og denne. Der er faktisk flere kilder i Strandskoven. De fleste er små kilder og en del af dem, er faktisk svære at finde. Den som du har fotograferet, er ret vandførende, så det skal nok være rigtigt at den ikke fryser til, blot fordi det bliver lidt danskervinter.
    Og et utroligt flot billede af den isbelagte træruin!
    Mvh. Leif (Vemmetofte Kloster)

    Kommentar af Leif J. Madsen — 6. januar 2016 @ 23:06

    • Hej Leif
      Tak for dit svar.
      Grunden til, at din kommentar først dukker op nu er, at alle skal godkendes af mig første gang de kommenterer. Skulle du få lyst en anden gang til at lægge en kommentar, vil du gå lige igennem.
      Jeg har aldrig set denne kilde være væk, men det kan nok ikke udelukkes, at det kan sne så meget, at den kan blive (midlertidigt) dækket.
      Tak for billedkompliment 🙂

      Kommentar af Ellen — 7. januar 2016 @ 10:03

  10. Som I kan med kilde 😉
    Men hedder det ikke “at det kildrer i fingrene” ?? Eller er det gammeldags skrivning?
    Hvor er det smart, at I ikke har pligt til at rydde jeres hjørnegrund. Har det noget med beliggenhed på landet at gøre?

    Kommentar af Betty — 7. januar 2016 @ 09:44

    • Jo, det gør, Betty, men jeg retter normalt kun kommentatorer, der retter mig 😉
      Nej, det har noget at gøre med, hvordan vejen er udformet, så at sige – det er vanskeligt at forklare; det skal nok ses – men vi har intet fortov.

      Kommentar af Ellen — 7. januar 2016 @ 09:56

      • Tak for info. Så det kildrer stadig i fingrene 😉 Det er aldrig til at vide, hvornår der bliver lavet om på stavning. Åh, du retter kun på de, (eller dem?) der retter på dig. Det er nok en klog politik. Jeg hører til dem, der (eller de, der) gerne vil rettes på. 😉 😉

        Kommentar af Betty — 8. januar 2016 @ 09:52

        • Jeg er normalt kun efter de såkaldt professionelle sprogbrugere – men jeg synes, at hvis jeg bliver rettet via en kommentar, så kan jeg også tillade mig at rette vedkommende 🙂
          Det er ‘dem’ i begge tilfælde. Den nemme regel er, at ‘de’ bruges som grundled (subjekt), ‘dem’ bruges til alt andet. En anden tommelfingerregel er den samme, som jeg anbefaler, når folk ikke kan finde ud af forskellen på jeg og mig, nemlig at lade det stå alene. Man vil aldrig sige “køb også en til jeg”, men mange siger ukorrekt “køb en til mor og jeg”. Ligeledes er der ingen tvivl, hvis du havde nøjedes med at sige “Jeg hører til dem” eller “du retter kun på dem” 🙂

          Kommentar af Ellen — 8. januar 2016 @ 10:18

          • Tak. Så er det bare, om jeg husker det 😉

            Kommentar af Betty Schou — 9. januar 2016 @ 23:46

  11. Grunden til at kilden er hemmelig er at ejeren ikke ønsker at den bliver opdaget, for så skal han betale kildeskat …

    Kommentar af Jan — 7. januar 2016 @ 09:47

    • Se, det har jeg jo slet ikke tænkt på 😉

      Kommentar af Ellen — 7. januar 2016 @ 10:03

  12. Jeg tror, at langt fra alle kilder har navne. Hvor jeg voksede op, sprang kilderne ud af bakkerne, og ingen havde, mig bekendt, navn. Jeg tror, det er lidt det samme i dette område; at kilderne står ud af bakkerne i stort antal, men at kun nogle få – som denne http://www.silkeborgbad.dk/skulpturparken/arnakkekilden.html – har fået navn.

    Kommentar af Fruen i Midten — 7. januar 2016 @ 10:06

    • Det er åbenbart rigtigt – Leif fra Vemmetoftes svar bekræfter dette. Jeg troede, at alle kilder havde navne, men atter en gang blev jeg klogere her i blogland.

      Kommentar af Ellen — 7. januar 2016 @ 10:21

  13. Jeg synes, at det er meget underholdende og berigende at følge denne blog og kommentarerne! Kh Marianne

    Kommentar af marianne bentzen — 7. januar 2016 @ 11:27

    • Hehe, jamen det er da godt, Marianne 🙂 Det er kommentarerne, der gør en blog levende – måske især når folk er efter mig …

      Kommentar af Ellen — 7. januar 2016 @ 13:30


RSS feed for comments on this post.

Skab en gratis hjemmeside eller blog på WordPress.com.