Hos Mommer

4. januar 2016

John og jeg glæder os til at komme i seng

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 16:39
Tags: ,

Ih, hvor vi glæder os til at komme i seng i aften.
Det er desværre ikke helt af de samme grunde som det var engang … vi har nemlig fået nye dyner.
Det kom lige pludselig over mig … lige som når man fra den ene dag til den næste slet ikke kan holde sit hår ud og styrer direkte hen til telefonen for at aftale en tid med frisøren for at høre, om hun har tid, helst med det samme.

Ænder, gæs og svaner gemmer sig for vinden

Jeg var midt i at skifte sengetøjet, da jeg kategorisk smed min dyne på gulvet, gik ind i stuen til John og sagde: “Jeg vil have en ny dyne! Nu.”
”Det kunne jeg da også godt tænke mig”, sagde manden min, så det tog cirka 10 sekunder at beslutte os til at køre i Jysk for at se, om Larsen mon havde et godt tilbud til os.
Det havde han …

Vores egen isfjord

Vi har slet ingen varmekilde i soveværelset, men den kølige rumtemperatur generer os ikke; det er vi vant til – og har det bedst med – men vi ligger begge op ad en kold væg, så vi har et fleecetæppe liggende oven på vores dyner, som i øvrigt intet fejler, men nu fik jeg altså lyst til fornemmelsen af en ny dyne. De gamle bliver vasket og brugt som gæstedyner. Vi har otte sovepladser, men kun seks dyner – det er lidt fjollet.
Vi har inden for de seneste to år købt nye dyner til de fire englændere, men ingen til os selv – kun nye hovedpuder … 

Vi har aldrig skiftet mellem sommer- og vinterdyner, men har brugt den samme året rundt.
Jysk kører med tre kategorier, nemlig sval, varm og meget varm. Vi valgte en meget varm, hvilket ingen af os har prøvet før, så vi glæder os som sagt til at komme i seng. Det kan være, vi vågner gispende og ved at dø af hede …

Hvide ponchoerHvide ponchoer

Ponchoerne er blevet lidt længere i løbet af natten – det har været meget flot solskin i dag, men det bliver ved med at blæse 10-11 sekundmeter.
I dag gik jeg trods det en længere tur, men jeg var også pakket ind som til en nordpolsekspedition. Både min samvittighed og jeg havde det godt, da jeg kom hjem igen, og selv om det havde bidt lidt i kinderne, frøs jeg overhovedet ikke.

30 kommentarer

  1. Det er passende med dyner med 800 gr. fyld i øjeblikket. “Skal I til Nordpolen?”, sagde en vi lige mødte. Det er vigtigt at sørge for passende muligheder for at holde varmen, når det nu er så bidende koldt som det er, ude eller i soveværelset.
    God nat.

    Kommentar af Jørgen — 4. januar 2016 @ 16:47

    • I disse dage er man da nødt til at ligne en, der er på vej til Nordpolen! Det er bare ikke spor sjot at fryse.
      Tak 😉

      Kommentar af Ellen — 4. januar 2016 @ 17:19

  2. Tillykke med de nye dyner. Har også været på dynekøb, flottede os og købte silkedyner og det har vi ikke fortrudt, så dejligt at sove i 😀 Ja blæsten bider noget i kinderne, man får de smukkeste røde æblekinder 😉

    Kommentar af Margrethe — 4. januar 2016 @ 16:50

    • Tak – vi havde også kig på silkedynerne, men valgte nogle andre. Det var måske dumt, for de var sat meget ned.
      Man bliver temmelig frisk at se på, når man har været ude 🙂

      Kommentar af Ellen — 4. januar 2016 @ 17:21

  3. Nye dyner er bare så fedt. Vi købte nye dyner før jul og de er bare så gode. Vi valgte nogen med moskusdun i. Og de er lige tilpas, da de tilpasser sig dig og rummet. De er med i sommerhus lige nu.

    Kommentar af Merete — 4. januar 2016 @ 17:27

    • Så har vi måske alligevel valgt rigtigt 🙂 – vi var ellers tæt på de silkedyner …
      Fedt at være i sommerhus nu – bare man kan holde varmen, og det kan I forhåbentlig 🙂

      Kommentar af Ellen — 4. januar 2016 @ 17:37

  4. Hvis I vågner gispende af hede, er der råd herfor. Brrrrr, hvor har der været koldt i dag – den vind, den vind. Min drøm er en edderdunsdyne, men med priser på 10.000 – 50.000 (vistnok) kan jeg klare mig med billigere og mere velsmagende fjerkræ.

    Kommentar af Eric — 4. januar 2016 @ 17:50

    • Det er der heldigvis råd for, ja.
      Jeg kunne bare tænke mig at prøve en edderdunsdyne. Tænk hvis man havde givet så mange penge og så alligevel slet ikke syntes det var noget særligt …

      Kommentar af Ellen — 4. januar 2016 @ 18:56

  5. Sov godt.

    Kommentar af Kisser — 4. januar 2016 @ 18:06

    • Tak 🙂

      Kommentar af Ellen — 4. januar 2016 @ 18:56

  6. Må natten bekomme jer vel med god søvn, tilpas varme og … 🙂

    Kommentar af Lene — 4. januar 2016 @ 18:26

    • Tak – vi kan jo håbe på det hele 😉

      Kommentar af Ellen — 4. januar 2016 @ 18:57

  7. Ih hvor lyder det dejligt med de nye dyner. Jeg har selv lige købt ny hovedpude, og jeg er så glad for den; det er som om, jeg sover meget bedre. Sov godt. (Nej hvor jeg kender det med frisøren.)

    Kommentar af Stegemüller — 4. januar 2016 @ 18:50

    • Nye dyner – nye puder – det er bare skønt 🙂
      Jeg tror vi er mange kvinder, der har det sådan. Jeg kender en del!

      Kommentar af Ellen — 4. januar 2016 @ 18:58

  8. Nye dyner er noget ganske særligt. Sov godt 🙂

    Kommentar af Fruen i Midten — 4. januar 2016 @ 19:55

    • Ja, det er – og tak 🙂

      Kommentar af Ellen — 4. januar 2016 @ 20:19

  9. Hold da op for nogle flotte frostbilleder! Nu får jeg lyst til en ny dyne til at varme mig ved – jeg ved dog godt, at min dyne varmer overmåde meget, så det bliver lige ved tanken.
    Sov godt.

    Kommentar af conny — 4. januar 2016 @ 21:36

    • Det er alt for nemt at få behov til at opstå, men du er vist god til at stå imod 🙂
      Vi sov begge godt, tak.

      Kommentar af Ellen — 5. januar 2016 @ 09:48

  10. For mig er det er vigtigt med en god seng, dyner, der passer til årstiden, og en god hovedpude. Så sover jeg hele natten og vågner glad og udhvilet om morgenen – klar til en ny dag. Om dagen er der varme på her om vinteren for ikke risikere fugtproblemer i skuffer og skabe.
    Åh, hvor gør du mig glad! Jeg har altid troet, at jeg var den eneste, der pludselig skulle klippes. Normalt er der 2-3 ugers ventetid, og det skal være LIGE nu! Så jeg har mange klippet mig selv med held, undtagen den ene gang, hvor jeg måtte bide i det sure æble og ringede til frisøren og spurgte, om hun kun reddede små piger, der havde været ved at klippe sig selv. Nej, nej, store piger var skam også velkomne. Hun havde en tid om en time, og skaden var heldigvis ikke uoprettelig!

    Kommentar af Elsebeth — 5. januar 2016 @ 01:34

    • En god seng bliver vigtigere og vigtigere med årene – når jeg tænker på, hvad jeg kunne sove på/i, da jeg var ung …
      Det tror jeg gælder for virkelig mange, Elsebeth. Bare spørg i venindekredsen. En frisør med 2-3 ugers ventetid kunne jeg slet ikke have – så længe før har jeg end ikke overvejet en snarlig klipning. Det går fint med at sætte håret, og så bang, lige pludselig gør det ikke, og der må højest være et par dages ventetid, hvilket der da også kun var hos Stender, hvor jeg kom før vi flyttede. I Faxe har de indtil videre kunnet tage mig samme dag eller dagen efter – nok fordi jeg kan komme lige når det passer ind i deres skema.

      Kommentar af Ellen — 5. januar 2016 @ 09:54

  11. Hehe.. Ja der kan være flere gode grunde til at glæde sig til sin seng. Håber I har sovet varmt og godt, og tak for i søndags.. 🙂

    Kommentar af Inge — 5. januar 2016 @ 12:38

    • Ja – og de ændrer sig måske lidt hen over årene 😉
      Vi sov glimrende, tak – og selv tak … det var hyggeligt som altid!

      Kommentar af Ellen — 5. januar 2016 @ 15:34

  12. Jeg er da vild med dine vinterfotos… Flotte formationer.
    Bare billederne kunne få mig til at efterlyse en dyne med superisolering! Enig i at en god seng bliver et must med alderen! Vi har flere hold dyner, Silken til sommervarme, let dyne til forår og en god fluffy dyne til vinter. Her står vinduet på klem om vinteren og åbent om sommeren.
    Håber I sov rigtigt godt under den nye dyne!
    Og frisørherognu kendes udmærket! Enten sidder håret af sig selv eller også er der frisørtid… uden varsel! Tror ikke, der er frisører i Holstebro med 2-3 ugers kø…. Konkurrencen er for stor.

    Kommentar af Anne Holtegård — 5. januar 2016 @ 12:48

    • Tak, Anne.
      Vi er nok også nået dertil, hvor vi skal have flere dyner … det har også taget mange år – og sådan et vindue har vi også.
      Vi sov glimrende, tak.
      Præcist udtrykt – jeg forstår heller ikke, at en frisør kan slippe afsted med så lang ventetid. Han/hun må virkelig være god!

      Kommentar af Ellen — 5. januar 2016 @ 15:40

  13. Åh, så flotte vinterbilleder. Det er da sjovt, som isen liger en poncho lagt på en gine. Jeg bliver helt misundelig, for vi har kun bar frost her. Et par grader, men det føles langt koldere, når det blæser.
    Tillykke med de nye dyner. I har forhåbentlig sovet godt. Jeg har en tynd sommerdyne og en tykkere til vinterbrug. Jeg kan nemt få det for varmt, og det er det værste. Et varmt tæppe kan altid hjælpe, hvis det er koldt.
    Jeg kender godt det at få spontant brug for frisøren 😉 Af samme grund går jeg der, hvor jeg ikke behøver at bestille tid. Så venter jeg gerne på min yndlingsfrisør.

    Kommentar af Betty — 5. januar 2016 @ 14:28

    • Tak … vi havde også kun barfrost her indtil for lidt siden, hvor det begyndte at sne.
      Og tak igen – jeg tror også, at vi fremover skal have to dyner, det har vi bare aldrig haft før.
      Forstår dig godt mht. frisøren – og jeg håber, at Elsebeth læser alle jeres kommentarer – hun følte sig vist meget alene 🙂

      Kommentar af Ellen — 5. januar 2016 @ 15:42

  14. Tak, Ellen og alle I andre! Jeg har været overbevist om, at jeg var den eneste voksne kvinde, der havde det sådan, og har følt, at det var så pinligt/flovt, og at alle andre ville synes, det var noget værre pjat. Derfor har det kun været mine to børn, der har kendt til mine selvklipninger, fordi det skulle være lige nu – og frisøren ikke havde tid.
    Jeg er glad over at være kommet i klubben for “Kvinder, der skal klippes NU!”

    Kommentar af Elsebeth — 6. januar 2016 @ 00:38

    • Velbekomme – jeg er glad for at have været med til at indlemme dig i klubben med de mange medlemmer 😉

      Kommentar af Ellen — 6. januar 2016 @ 09:10

  15. Tak, fordi du fandt mig værdig.

    Kommentar af Elsebeth — 6. januar 2016 @ 17:16

    • Det manglede da bare 😉

      Kommentar af Ellen — 6. januar 2016 @ 17:33


RSS feed for comments on this post.

Skab en gratis hjemmeside eller blog på WordPress.com.