Hos Mommer

1. januar 2016

Det var stormen før stilhed og ikke omvendt

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 16:41
Tags:

Efter alt det blæsevejr, vi har haft i en del dage, er det nu helt vindstille.
I går havde vi et ærinde i Næstved, men vi gik ikke en tur i gågaderne og window-shoppede (hvad hedder det på dansk?), som vi ellers havde talt om at gøre, for på trods af, at vi havde taget tøj nok på, var det simpelthen ikke spor hyggeligt, fordi blæsten peb os om ørerne og fik den ene plusgrad til at føles som 10 minusgrader eller mindre. Måske ikke voldsomt, men når vi har været vant til tocifrede plusgrader, var det en brat overgang.
Den kraftige vind lagde sig i aftes, og da vi danskere elsker at brokke os over vejret uanset hvordan det er, var dette selvfølgelig heller ikke i orden, fordi det resulterede i tåge.
Ved midnatstide kunne vi høre bulder og brag stort set overalt, men kunne vi se noget som helst? Overhovedet ikke! I.n.g.e.n.t.i.n.g.
Virkelig uretfærdigt, for jeg elsker synet af fyrværkeri, men kan snildt undvære al larmen, og nu fik vi det sidste, men ikke det første på vores første nytårsaften i vores nye liv gamle hus.
Nå. Men vi kom tidligt i seng, så …
Nu er det igen ved at være mørkt, men det er stadig tåget. De to billeder er taget hhv. i går morges og i morges.
Er der noget at sige til, at jeg påstår, at ikke to dage er ens hernede ved Præstøfjorden? ´
Indtil videre har hele 2016 været tåget!

31. dec. 201501. jan. 2016

Vi har ikke fundet forklaringen på Den Forsvundne Mandel, men jeg har muligvis fundet en løsning – hvis årsagen ellers var, at den var knækket eller en eller anden havde spist den ved et uheld. Det burde faktisk kunne forhindre lignende hændelser fremover (nej, ikke fremadrettet!), medmindre der virkelig har været nisser på spil. Jeg havde nemlig ikke lagt kun to, men hele tre mandler til side, men havde indtil i dag glemt alt om den tredje, fordi den var smuttet (tøhø) om bag rækken af glas med sylteting, der altid står fremme på køkkenbordet. Det siger så noget om frekvensen på, at disse bliver flyttet for at tørre bag dem, men lad det nu ligge …
Jeg puttede mandlen i munden, men den var blevet meget hård og dermed nærmest utyggelig. Ikke tandknækkende farlig, men nok til, at man vil standse op og stoppe tyggeriet. Den kunne heller ikke flækkes, selv om jeg prøvede.
Heureka: Smut mandlen en uge før og lad den ligge et eller andet sted uden at pakke den ind!

18 kommentarer

  1. Når I bare kiggede på vinduer, uden at købe noget, så ‘oser’ man jo bare.;-)

    Her i mit område var der masser fyrværkeri at både se og høre på, men kedeligt I ikke fik noget at nyde, når I sætter pris på det.

    Rigtigt godt nytår!:-)

    Kommentar af Madonna — 1. januar 2016 @ 17:05

    • Jamen er det nu helt rigtigt? Når jeg ‘oser’ går jeg ind i forretningen og kigger/mærker på varerne; jvf. ordnets definition: gå i forretninger og se på varerne uden at købe noget
      Jeg savner et ord for kun at kigge på varerne gennem udstillingsvinduet.
      Det var lidt ærgerligt kun at få larmen, men der kommer forhåbentlig et nytår til.
      Tak, og tak i lige måde til dig 🙂

      Kommentar af Ellen — 1. januar 2016 @ 19:39

  2. Også i Hvidovre er det tåget i dag, men ved midnatstide var der fin sigtbarhed, så jeg fra mine stuevinduer kunne se på alt det fyrværkeri, som de andre havde betalt for. Jeg kan godt lide at se på det, men tør ikke selv fyre af.

    Smart trick med mandlen. Det må du huske.

    Kommentar af Stegemüller — 1. januar 2016 @ 17:35

    • Det er fint nok at kigge på – hvis man kan, men der var du mere heldig end os 😉
      Ja, det bliver jeg nødt til at huske.

      Kommentar af Ellen — 1. januar 2016 @ 19:40

  3. Man oser, når ens formål med at besøge butikker og/eller se butikkers udstilling af varer i vindue(r) ikke er at købe noget.
    Godt nytår og heldigvis for jeres velbefindende er jeres opvågnen til tåge et meterologisk fænomen 😅

    Kommentar af Kristine — 1. januar 2016 @ 19:01

    • Som jeg nævnte til Madonna herover, er ‘ose’ både i min verden og i ordnets definition at “gå i forretninger og se på varerne uden at købe noget” – jeg har aldrig brugt ordet for at kigge på varerne gennem vinduet.
      Tak, i lige måde, og ja, heldigvis – det er mange år siden, jeg har haft tømmermænd den 1. januar 🙂

      Kommentar af Ellen — 1. januar 2016 @ 19:43

      • At gå i forretninger er ikke helt det samme som at gå ind i forretninger, så jeg mener fortsat, at mit “ose” er dækkende for dit “window-shopping” (også jf. Ordnet.dk), da Ordnet.dk ikke definerer “at gå i forretning” nærmere, men ellers kan “se på forretninger/butikker” vel finde nåde for dit kritiske blik. 😉

        Kommentar af Kristine — 1. januar 2016 @ 23:35

        • Nu er vi ude i detaljerne igen, men det kan vi jo lide … men der er forskel, ja, og jeg skal forsøge at forklare mig, selv om det er svært, når jeg skal begrænse mine ord.
          Jeg ser bort fra, at du med “at gå ind i forretninger” måske mener, at jeg i bogstavelig forstand ramler ind i dem som en anden fulderik 😉
          “At gå ind i en forretning” giver kun mening som modsætning til det at stå uden for en forretning. Man står først uden for den, og så kan man gå ind i den. Jeg går “i Brugsen”, som oven i købet også kan være en bestemt Brugs – jeg ville ikke sige “jeg går ind i Brugsen”. Derfor er ‘ose’ for mig ikke at se på butikker [udefra], som du foreslår, eller for at se på vinduer, som et par læsere har foreslået. Men om min argumentation holder i danskretten, skal jeg ikke kunne sige.

          Kommentar af Ellen — 2. januar 2016 @ 10:02

          • Dejligt at starte året med et nyt godt ord og jeg ser frem til flere afgørelser i danskretten, når ordnet.dk mm. ikke slår til.
            Jeg valgte at skelne mellem at gå i .. og at gå ind i .., da du mener, at osen foregår inde i en butik, mens jeg mener, at det også omfatter butiksvinduerne.
            Oxford Advanced Learner’s Dictionary definerer “window-shopping” som “the activity of looking at the goods in shop/store windows, usually without intending to buy anything”, så jeg tillader mig at appellere din afgørelse til danskretten, hvor du med selvfølgelighed må indtage dommersædet på trods af inhabilitet.
            God dom 🔨

            Kommentar af Kristine — 2. januar 2016 @ 16:40

            • Hovhov, du skal aldeles ikke kalde mig inhabil 🙂
              Jeg havde dog ikke lige tænkt på at kigge i OALD, men det faldt desværre ud til din fordel, hvis de også kalder det for at window-shoppe, når man går ind i en butik for at ose …
              Nå. Vi kan da vist, om ikke andet, blive enige om, at danskretten kan bruges. Hvem der så skal være dommer, må blive en strid om ord 😉
              PS: Jeg fatter ikke, hvorfor din seneste kommentar havnede i spamfiltret!

              Kommentar af Ellen — 2. januar 2016 @ 18:55

  4. Hos os har det bare været at “kigge på vinduer”!
    Æ.r.g.e.r.l.i.g.t at det blev tåget… Vi havde bulder og brag OG festfyrværkeri omkring os. Nogen har brugt mange penge… Og nogen har ikke fået ryddet op på vejene!
    Jeg skrev ellers en kommentar til mandelmysteriet.. Måske jeg glemte at trykke send? Pyt…
    Næste gang I skal have risalamande bliver da bare helt enormt spændende!
    Godt nyt år med plads til masser af nye skønne fotos fra livet i og omkring det stråtækte.

    Kommentar af Anne Holtegård — 1. januar 2016 @ 20:27

    • Det er vel også den enkleste måde at sige det på.
      Ja, møgærgerligt. Måske tror dem, der har betalt de mange penge, at de også har betalt for oprydning efter sig? 😉
      Mystisk – du spræller ikke i mit spamfilter denne gang.
      Tak, og i lige måde til dig, Anne.
      PS: Jeg er næsten færdig med et par ‘støvler’ – de er altså ret geniale! Tak for den opskrift.

      Kommentar af Ellen — 1. januar 2016 @ 21:05

  5. I min barndom, da vi sjældent kom til byen, var vi på vinduesudstilling. Især juleudstilling var spændende.
    I har virkelig glæde af de forskellige naturscenarier udenfor jeres vinduer. Det kan tydelig læses ud af din blog. Dejligt for jer.
    Det var en rigtig god ide at lade mandlen ligge og tørre. Hvordan husker jeg nu det til næste år. Haha 😉 Måske du lige minder om det en uges tid før jul 😉

    Kommentar af Betty — 2. januar 2016 @ 00:15

    • Ja, kigge på vinduer på være ordene, der skal bruges.
      Vi elsker simpelthen variationen hernede.
      Jeg tror simpelthen, jeg allerede nu laver en kalenderindføring på 17. december, der hedder ‘smut mandel’ 🙂

      Kommentar af Ellen — 2. januar 2016 @ 09:43

  6. Inspireret af Bettys kommentar og dit svar kom jeg til at tænke på Anne Linnets sang, “Ser på vinduer”. Det er jo i god tråd med dit “kigge på vinduer”.
    Hold op for et tåget 2016, I har haft. Hos os er der blæst i dag, som nok skulle kunne fjerne enhver rest af tåge.

    Kommentar af conny — 2. januar 2016 @ 12:10

    • ‘Kigge på vinduer’ er hermed vedtaget som det danske udtryk 🙂
      Det skal jeg da også lige love for, at der er her … blæst, altså. Og de lover sne 😦

      Kommentar af Ellen — 2. januar 2016 @ 13:11

  7. Hvilken forskel på de to billeder. God ide med mandlen. Det med vinduerne er vel vindueskiggeri, måske man ligefrem lurer på de udstillede genstande. Men jeg er vist lidt sent ude.

    Kommentar af Jørgen — 3. januar 2016 @ 19:50

    • Hehe, for mig er ordet vindueskiggeri netop forbundet med en ikke helt pæn handling, som du også antyder, hvorimod at kigge på vinduer er helt i orden 🙂

      Kommentar af Ellen — 3. januar 2016 @ 21:17


RSS feed for comments on this post.

Skab en gratis hjemmeside eller blog på WordPress.com.