Hos Mommer

21. december 2015

På én gang årets korteste og årets længste dag

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 15:19
Tags: ,

Så vender det. Vi går langsomt, men sikkert, mod lysere tider.
Ikke at jeg er sådan en lyshungrende person, der går i sort i mere end én forstand her i mørketiden – jeg trives absolut fint med at være nordbo og synes, at denne årstid er meget hyggelig: levende lys det meste af dagen og næsten altid ild i brændeovnen. Det er da dejligt. Især vores køkken omfavner os kærligt med varme og hygge – det var i hvert fald med de fine ord, vores nye genboer udtrykte det, da de i forgårs var inde for at blive budt velkommen på vores vej.
To yderst spændende mennesker, i øvrigt. Et par i start-halvtredserne, nyankommet fra Stockholm, nu undervisere på Marjatta (næsten alle på vores vej er tilknyttet Marjatta), men hun er desuden optrædende danser. Han har en ph.d. i Performing Arts (var det vist) fra Plymouth University. De har en søn på den berømte designskole i London Central Saint Martin.
Vi havde dermed en masse at snakke om, så to timer fløj afsted uden vi lagde mærke til det. Det er simpelthen så dejligt at møde nye mennesker, som man føler man har kendt længe.

Det er årets korteste dag, men for mig er det samtidig den længste. Jeg bliver som et lille barn juleaftensdag, når jeg går og venter på, at mine englændere skal ankomme – hvilket de ikke gør før kl 19:30! Uh, det er sent. For mig. Det svarer nogenlunde til tidspunktet for julegaveudpakningen d. 24., så det er en fuldstændig parallel.

Klassiske England

Apropos England. Mnh, måske ikke helt apropos … men jeg er nødt til at bringe en reklame for Kulturrejser Europa, som vi to gange ud af to har været meget positivt overraskede over (og vi skal til Madeira med dem til foråret), som har en tur, der hedder Det Klassiske England.
Hvis man overvejer at se noget andet end London (og London er da herlig, men lige så lidt England, som København er Danmark), så er her en ideel tur at starte med. Det er virkelig det skønneste og mest klassiske England, man får set. Jeg ved det, for vi har været alle stederne – undtagen på Highclere Castle (= Downton Abbey), hvortil det er fuldstændig umuligt for os andre at få biletter. Naturen er vidunderlig i hele det viste område – det ved jeg også, for Charlotte og Tim bor mellem Devizes og Stonehenge, så vi har kørt det tyndt efterhånden. Bath og Cotswolds skal simpelthen bare ses og Stratford upon Avon (Shakespeares fødeby) er yderst malerisk, med en hovedgade, som godt kan forlede en til at tro, at man stadig befinder sig i det 17. århundrede.
Man bliver transporteret hele vejen rundt og slipper dermed for selv at skulle køre venstrekørsel, som virker skræmmende for nogle.
Jamen er det da ikke bare med at komme afsted?
Og nej, jeg er ikke blevet bedt om at reklamere for Kulturrejser Europa, men jeg kan ikke anbefale England nok som ferieland – jeg synes der er alt for få, der kender andet end London.

10 kommentarer

  1. Jeg kendte ikke til Marjatta, så jeg måtte i gang med Google. Det ser sørme spændende og velgennemtænkt ud. Jeg har altid været lidt fascineret af Rudolf Steiners tanker.

    Sikke nogle dejlige nye naboer at få.

    Nu skal du ikke vente så længe mere… 🙂

    Kommentar af Stegemüller — 21. december 2015 @ 16:14

    • Marjatta har også ligget her i mange år – jeg tror det er en særdeles velfungerende institution.
      Nej – nu er der kun 2½ time tilbage af ventetiden 🙂

      Kommentar af Ellen — 21. december 2015 @ 17:00

  2. Drømme bagt. Med godt resultat. Tak for opskrift.
    Læser ovst. senere.

    Kommentar af Jørgen — 21. december 2015 @ 16:15

    • Velbekomme – vi tales ved 😉

      Kommentar af Ellen — 21. december 2015 @ 17:01

  3. Nu nærmer tiden sig … 😉
    Så hyggeligt med spændende naboer. Det er dejligt for dem at møde og kende jer, der er også er orienteret ud i den store verden.
    Rejsen, du anbefaler, lyder helt skøn. Jeg kender området fra en sommertur for mange år siden, da min datter arbejdede i Bath. Men det er jo steder, der sagtens kan opleves flere gange.

    Kommentar af Betty — 21. december 2015 @ 17:10

    • Jahhh 🙂
      Tak for de søde ord.
      Ih, arbejdede huh i Bath? Syntes hun ikke, det var en dejlig by?

      Kommentar af Ellen — 21. december 2015 @ 17:50

  4. Forunderligt at en dag både kan være den korteste og den længste.. 🙂
    Jeg ved din ventetid er slut og du nu er omgivet af engelske barnearme, det er slet ikke så ringe endda.
    Hils dem alle fra os og ønske dem en dejlig jul i C’s barndomsland. 🙂

    Kommentar af Inge — 22. december 2015 @ 09:04

    • Ja … det kan nok ikke forklares rent videnskabeligt 😉
      Den er slut, og vi hygger – de er først ved at tage tøj på nu, så jeg har lige en lille pause.
      Jeg har hilst, tak, og skal hilse jer to igen 🙂

      Kommentar af Ellen — 22. december 2015 @ 11:07

  5. Så er familien samlet til den første jul i den stråtækte. Det kan kun blive godt (og måske lidt vådt) 🙂

    Kommentar af Fruen i Midten — 22. december 2015 @ 14:39

    • Det kan nemig kun blive godt – og i dag er det ganske rigtigt meget vådt!

      Kommentar af Ellen — 22. december 2015 @ 15:24


RSS feed for comments on this post.

Skab en gratis hjemmeside eller blog på WordPress.com.