Hos Mommer

20. december 2015

Lidt søndagspanik

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 15:52
Tags: ,

Radiatoren på mit syværelse har ikke virket i et stykke tid. Sådan var det også engang med den oppe på børnenes værelse, og John kunne ikke umiddelbart løse problemet, som viste sig at være en kombination af to ting: Der manglede vand på anlægget og der var gået en eller anden dims i stykker inde i termostaten.
Det kunne VVS-manden, der rykkede hurtigt ud dengang i februar, fortælle os. Han kom heldigvis samme dag, som vi ringede, for grunden til, at den radiator skulle i gang var selvfølgelig, at englænderne var lige på trapperne.
Det lærte John af – VVS-manden så ingen grund til at mystificere sagen, men fortalte John alt, hvad han behøvede at vide for selv at kunne løse et tilsvarende problem en anden gang.
Radiatoren på børneværelset virker stadig fint, men jeg kan ikke komme i gang med at sy de ting, jeg har ideer om, at jeg skal have syet i de lange, mørke vintermåneder … havde dog sagt til John, at det snildt kunne vente til efter nytår, for før ville jeg ikke få tid.
Han fik lyst til at kigge på den radiator i dag.
Jeg stod ude i køkkenet, da han kom med en hast, der var aldeles ukarakteristisk for min mand.
”Satans!”
???
”Jeg tog palen ud for at tjekke den, og så tabte jeg den. Jeg kan ikke finde den igen. Vandet løber ud, og jeg kan ikke stoppe det. Jeg har slukket for anlægget, men det løber selvfølgelig stadig ud.” John hentede klud til at tørre op med og en skål til at sætte under radiatoren, og væk var manden igen, igen i bemærkelsesværdigt højt tempo.
Typisk, tænkte jeg. Sådan noget sker bare på en søndag. Ingen VVS-mænd, ingen varme, og i morgen kommer englænderne.
Da jeg havde vasket mine hænder fra rullepølsefremstillingen, gik jeg ud for at hjælpe ham med at lede efter palen.
Den var og blev væk. Som i fuldstændig forsvundet. Vi ledte og lyste og lyste og ledte, men ingen pal. Meget underligt, for godt nok er sådan en ikke stor, men der var ikke noget på gulvet i nærmeste omegn, den kunne gemme sig i.
Jeg sagde ikke noget – det duede ikke at blive sur, og John var rigeligt ærgerlig for os begge to.
“Jeg kører i Jem & Fix for at se, om de har sådan en pal. Kigger du efter, så skålen ikke løber over?”
Gudskelov for en liberal lukkelov … jeg var dog ikke særlig optimistisk, men jeg sagde stadig ikke noget – ikke andet end “skal jeg nok” og håbede bare i mit stille sind, at der ville kunne komme en VVS-mand straks i morgen tidlig.

P1090946

Jeg tømte lave skåle – der kunne ikke stå en spand der, hvor det løb – og endelig kom John tilbage. Med en fin, skinnende ny pal.
Aldrig mere negative tanker om Jem & Fix fra min side!
Palen kom i, anlægget blev startet, der var ingen utætheder, og [fanfare] radiatoren gør, hvad radiatorer er sat i verden for at gøre: den VARMER!

Da alt således var i orden, og han ryddede op efter sig, herunder at samle kluden op fra gulvet, faldt palen ud.

24 kommentarer

  1. He he, kunne være sket her også 😉 Altså lige bortset fra, st vi ikke har radiatorer, men udelukkende gulvvarme – suk. Smukt billede! Opgang, går jeg ud fra?

    Kommentar af Fruen i Midten — 20. december 2015 @ 16:39

    • Hvor må det være skønt at have gulvvarme overalt!
      Ja, det er opgangen fra i morges.

      Kommentar af Ellen — 20. december 2015 @ 16:56

      • Nej, det er en dårlig løsning KUN at have gulvvarme, for det kan slet ikke følge med de voldsomt skiftende temperaturer, som man fx kan opleve på en vinterdag med solskin, hvor det bager ind, lige til solen går ned, hvorefter det bliver nissekoldt. Derfor suk.

        Kommentar af Fruen i Midten — 20. december 2015 @ 17:11

        • Åh … logisk nok, men det er alt jo, når man får en forklaring. Så er jeg endnu mere glad over, at vi har varme i både gulv og i radiatorer i køkkenet. Kun i gulvet i badeværelset, men det gør ikke noget, for der svinger temperaturen ikke hurtigt.

          Kommentar af Ellen — 20. december 2015 @ 17:20

  2. Sådan ender det tit, og det sker ALTID i en week-end.

    Kommentar af Farmer — 20. december 2015 @ 17:33

    • Ja! Hvad er det for en naturlov, der træder i kraft her?

      Kommentar af Ellen — 20. december 2015 @ 17:51

  3. Dagens grin… når det er overstået! Kom der ikke lyde, da palen faldt ud af kluden???
    Smukt billede.

    Kommentar af Anne Holtegård — 20. december 2015 @ 18:36

    • Jo. Men mest fra John 😉
      Tak …

      Kommentar af Ellen — 20. december 2015 @ 19:09

  4. Den historie minder ualmindeligt meget om den jeg havde i fredags med mit visakort.

    Kommentar af Pigen fra landet — 20. december 2015 @ 18:48

    • Ja, den gør. Man føler sig en anelse tåbelig …

      Kommentar af Ellen — 20. december 2015 @ 19:09

  5. Åh, godt det blev klaret. Det er sådan en historie, der bliver sjovere og sjovere, jo mere den kommer på afstand. Men jeg synes, John er dygtig, at han lige sådan kan gå i gang med en radiator. 😉

    Kommentar af Betty — 20. december 2015 @ 20:05

    • Hehe, ja, den blev lidt sjov, da John kom hjem med en pal, og lidt sjovere, da han lige efter fandt den gamle.
      Jeg har heldigvis giftet mig med en god altmuligmand, ellers havde vi ikke turdet kaste os ud i et hus fra 1780 🙂

      Kommentar af Ellen — 20. december 2015 @ 21:11

  6. Det er godt at have en pal i reserve. Og at have lært man i lignende tilfælde skal huske at ryste kluden. Man kan sagtes være meget klog når man HAR læst historien.

    Kommentar af Jørgen — 20. december 2015 @ 21:04

    • Han købte faktisk to 😉 – men det med den klud, der bare lå på gulvet og grinede ad os … ja, bagefter undrer man sig over, at ingen af os tænkte på at ryste den.

      Kommentar af Ellen — 20. december 2015 @ 21:13

  7. Skøn historie og specielt sidste konstaterende sætning.

    Kommentar af Kisser — 21. december 2015 @ 07:16

    • Hehe, ja … sådan noget er meget sjovt – bagefter 🙂

      Kommentar af Ellen — 21. december 2015 @ 11:39

  8. Åh, hvor er det bare typisk, den slags kunne også ske her i huset.
    Nogle hævder at ‘alting sker med et formål’. Måske var formålet, at du skulle lære, at tænke gode tanker om Jem & fix? 😂😂😂

    Kommentar af fiberfryd — 21. december 2015 @ 08:48

    • Hmmm. Muligvis. Men jeg synes ærlig talt det ville tjene et højere formål, at vores radiatorer bare virkede 😉

      Kommentar af Ellen — 21. december 2015 @ 11:41

  9. Det er en del af Murphys lov.. Ting forsvinder og dukker først op, når der er købt erstatning.. 🙂

    Kommentar af Inge — 21. december 2015 @ 09:04

    • Helt sikkert – Murphys lov træder tit i kraft her i huset 🙂
      Faktisk sagde jeg netop til John, da han kørte efter dimsen, at vi finder den kort tid efter han er kommet hjem med en ny …

      Kommentar af Ellen — 21. december 2015 @ 11:41

  10. Ho ho ho. En rigtig julehistorie, som endte godt og lykkeligt.
    Glædelig jul til jer to.

    Kommentar af conny — 21. december 2015 @ 12:44

    • Ho ho ho – vi går ind for happy endings her i juletiden 😉
      Tak, og i lige måde til jer.

      Kommentar af Ellen — 21. december 2015 @ 13:09

  11. Hehe – palle! Paliklud som palisander.

    Kommentar af Eric — 21. december 2015 @ 16:47

    • Ha – stakkels Sander 😉

      Kommentar af Ellen — 21. december 2015 @ 16:59


RSS feed for comments on this post.

Blog på WordPress.com.