Hos Mommer

17. december 2015

Endnu et skridt på konfektvejen

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 15:57
Tags: , ,

Jeg havde en ide om, at jeg nok på et tidspunkt ville få lyst til at lave en anden slags konfekt end romkuglerne, som børnene ikke er så vilde med.
Jeg fik søreme ret igen … i dag lavede jeg maripan/nougatkonfekt, caffe latte-trøfler og vaniljeditto. Det vil sige … lige nu står de to sidstnævnte i køleskabet og stivner forhåbentlig snart tilstrækkeligt til, at jeg kan afslutte processerne, men indtil videre ser det ganske lovende ud, lige som smagsprøven undervejs ikke var skuffende. Det mest spændende bliver næste step: Kan jeg få konfektstykkerne til at se lige så professionelle ud, når jeg har smeltet den hvide chokolade og forsøgt at fordele den i de flotte, tynde striber? Trøffelmassen til caffe latterne ændrede jeg lidt på ved at bruge lidt mere fløde og en smule smør, da jeg syntes, den smagte for meget af mørk og alt for bitter chokolade. Til vaniljetrøflerne brugte jeg hvid chololade i stedet for mælkechokolade, samt puttede et par spiseskefulde gammel Peter Heering i, men det tror jeg ikke ødelagde dem.

Hue

Jeg har gjort et nyt bekendtskab. Hjembragt fra Oslo. Drops Baby Merino. Jeg kunne både se og mærke, at det var spundet på en speciel måde, så jeg ville prøve at strikke et af de mønstre, som normalt er så svære at få jævne og pæne. Rent eksperimentelt.

Hue (1)Hue (2)

Jeg har allerede bestilt mere garn – det var en uventet, men supergod oplevelse. Det er simpelthen umuligt at strikke grimt! Ingen masker ‘drukner’ eller bliver for kraftigt fremhævet, og jeg gør intet andet end bare strikke løs. Normalt skal jeg fifle med trådene på bagsiden eller i det mindste strikke langsomt og omhyggeligt for at få trækket i garnerne ens. Her strikker jeg bare næsten lige så hurtigt, som var det almindelig glatstrikning, og alligevel bliver forsiden rigtig pæn og bagsiden næsten lige så pæn som forsiden. Jeg tror jeg vil finde et eller andet hamrende indviklet mønster og købe garn til en jumper eller sweater – med det garn vil det gå som en leg.
Dette er tre fjerdedele af en hue, som jeg troede jeg selv skulle have, men som vist ender med at blive Annas, da strikkefastheden snød mig – træerne vokser som bekendt ikke ind i himlen. Jeg bestilte derfor garn, så Aubie også kan få sådan en hue – plus til en til mig selv. Forretningen lovede, at jeg ville have garnet inden jul.
Der skal godt nok strikkes huer … Annas bliver færdig i aften, så Aubie skal også kunne få sin med hjem.
Nu skal jeg kun sove fire gange til, inden de kommer.

16 kommentarer

  1. Det er flot strik, flot mønster og fine farver – den hue bliver et hit.

    Kommentar af Randi — 17. december 2015 @ 17:02

    • Det håber jeg – det er jo ikke et ønske fra ungernes side 🙂

      Kommentar af Ellen — 17. december 2015 @ 19:05

  2. Lækker konfekt og lækkert strik. Hvor er det hyggeligt at læse om, hvordan du glæder dig.

    Kommentar af Stegemüller — 17. december 2015 @ 18:06

    • Jeg glæder mig altid vildt meget, når tiden for deres ankomst (eller vores afgang til dem) nærmer sig 🙂

      Kommentar af Ellen — 17. december 2015 @ 19:06

  3. Det er et riktig godt garn, jeg har brukt det en del og er fortsatt fornøyd med resultatet 🙂

    Kommentar af Mormor — 17. december 2015 @ 18:18

    • Så det er ikke bare mig! Det er et supergodt garn 🙂

      Kommentar af Ellen — 17. december 2015 @ 19:07

  4. Der skal nok smovses til jul!
    Det må være dejligt at opdage mulighederne i det nye vidundergarn.

    Kommentar af Jørgen — 17. december 2015 @ 20:54

    • Det skal der nemlig. Usundt, men lækkert 🙂
      Ja, det er altid godt med nye bekendtskaber – af enhver art.

      Kommentar af Ellen — 17. december 2015 @ 20:57

  5. Konfekt er simpelthen noget i ikke har gjort i… Men pøj pøj med eksperimenterne…. Og velbekomme!
    Det strik ser bare godt ud. Jeg skal vist kigge nærmere på det garn. Det må kunne købes herhjemme også? Det er da en total omvendelse hvis du skal til at strikke mønstret mønsterstrik!
    Det glæder jeg mig til at se….
    Smukt mønster. Krydser for glad overraskelse hos ungerne.

    Kommentar af Anne Holtegård — 18. december 2015 @ 09:25

    • Du skulle bare smage de vaniljetrøfler med Peter Heering! De er ganske enkelt uforskammet lækre 🙂
      Hvis du googler “drops baby merino”, kommer der forhandlere op. Jeg fandt Kukuk (!) i Ålborg, hvor det kun koster 24 kr. nøglet, men dertil kommer der fragt, medmindre man bestiler for 500 kr.
      Ahhh – omvendelse? Jeg har da lige strikket den sweater til C, der var ét stort mønster 🙂

      Kommentar af Ellen — 18. december 2015 @ 09:50

  6. Romkuglerne var nu altså rigtig gode, men marcipan og nougat går bestemt også an.. 🙂
    Du tror det er løgn.. men det garn kender jeg, Annette strikkede en skøn råhvid trøje til mig for nogle år siden, jeg mener det var i samme garn. Super blødt og lækkert. 🙂

    Kommentar af Inge — 18. december 2015 @ 10:26

    • Ja, og så de trøfler – uhm 🙂
      Det er nemlig helt fantastisk blødt og kradsefrit. Jeg kan godt forstå, at de anbefaler det til babyer.

      Kommentar af Ellen — 18. december 2015 @ 12:42

  7. Kunne jeg lokke dig til at røbe opskriften på trøflerne med Peter Herring?! Det har jeg nemlig altid i huset. Hvordan kan man servere kirsebærsovs uden …

    Kommentar af Elsebeth — 18. december 2015 @ 21:16

    • Det er den, jeg linker til i ordet ‘vaniljeditto’ – jeg erstattede bare den lyse chokolade med hvid chokolade, fordi det var hvad jeg havde. Jeg brugte ikke brunkagekrydderi, men puttede cirka 2 spsk Peter Heering i – plus en ekstra spsk smør. De trøfler smager virkelig godt!
      Tak for tip med at putte Heering i kirsebærsovsen! Jeg har en ældgammel, flaske fra min far, men som stadig dur, fandt jeg så ud af i går, da jeg åbnede den, men det er ikke noget, vi drikker, så det er fint at finde andre anvendelsesmuligheder.

      Kommentar af Ellen — 18. december 2015 @ 21:37

  8. Vi har sjældent drukket det; jeg bruger det til en is, jeg fandt på, og til kirsebærsovs (man kan også lave en udmærket drink med det!). Der bliver ikke drukket meget andet end julesnaps, som jeg sørger for at have til hele året! Anden spiritus og hedvin bruger jeg mest i desserter, (lag)kager og mad.

    Kommentar af Elsebeth — 19. december 2015 @ 18:41

    • Jeg er ganske enig i, at Heering er bedst at putte i maden. Det må også være godt at bruge til syltede blommer, kom jeg lige til at tænke på …

      Kommentar af Ellen — 19. december 2015 @ 19:09


RSS feed for comments on this post.

Skab en gratis hjemmeside eller blog på WordPress.com.