Hos Mommer

14. december 2015

Gamle kendinge og et nyt vartegn

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 16:37
Tags: ,

P1090909

P1090907Vi bor så fint her på oslobåden – jeg kan godt lide det, der står ved indgangen til vores gang.
Bortset fra det, havde jeg ærlig talt ikke regnet med, at vi skulle synes, at den ældgamle englandsbåd var hyggeligere, men det var den. Især er commodore-loungen her på Pearl Seaways nærmest usammenlignelig med den på englandsbåden, som lignede et klassisk herregårdsbibliotek. Udvalget af snacks og drikkevarer var også noget bedre. Kahytten fejler dog ikke spor; den er oven i købet lidt større, end vi har set dem før; med to pænt store vinduer (det kan vel ikke hedde koøjer i den størrelse?), hvorfra vi kigger over mod operaen og mod solnedgangen.

Operaen var flot. Smuk. Imponerende. Vi kan godt forstå, hvis de er stolte af den bygning, som egentlig mindede os en del om Moesgård-museet, men det må være tilfældigt, for det er et norsk arkitektfirma, der har tegnet bygningen.

P1090886

Efter en tur i Oslo Citycenter, hvor vi var i Strikkedilla og Starbucks Coffee, gik vi ad Karl Johan, hvor vi kunne konstatere, at der var i hvert fald én forretning, der har ligget her, siden jeg for maange år siden første gang var i Oslo, nemlig Kondomeriet – “Hvilken gave ligger under din seng i år?”
God humor, ligesom den på skiltet fra 24fitness.

P1090898P1090899

På isen lige neden for operaen var der et mindre naturens drama i gang: tre kragefugle, der bed i en fugl, som var levende, men som åbenbart ikke kunne komme væk. Det var ikke rart at se på, men sådan er det jo ude i den barske verden – den svage må dø, så den stærke kan overleve.

Det var hammerkoldt – minus 8o, så selv om vi havde taget masser af tøj på, bed det alligevel lidt i næsen … man må nok sige, at vi indtil videre er lidt forvænte i DK mht. temperaturen.

P1090892P1090891

Der var masser af folk på gaden i Oslo denne gang. Da vi arbejdede, kunne vi ikke tage et oslocruise startende på en søndag, så vi har flere gange været her, hvor Karl Johan nærmest lå øde hen, hvilket unægtelig gør det lidt kedeligere.
Der var også betænkelig mange tiggere. Som i virkelig mange.
En af dem sad og så tilpas ynkelig ud – lige indtil hendes mobiltelefon ringede. Hun svarede den, men jeg kunne ikke forstå, hvad hun sagde. John jokede lidt med, at hun nok havde sagt noget i retning af “Altså, lille Vaslav, jeg har jo sagt, at du ikke må ringe, mens jeg er på arbejde!”

18 kommentarer

  1. Oslo ser rigtig skøn ud, og her op mod jul er det da kun en charme mere at have minus 8 gr. Det gør sneen på din side meget mere passende.

    Man skal ikke gøre grin med fattigdom, alligevel kan jeg godt lide Johns joke.

    Kommentar af Stegemüller — 14. december 2015 @ 17:29

    • Jeg gør ikke grin med fattigdom, men min respekt for den slags organiseret tiggeri kan i forvejen ligge på et meget lille sted, og en oplevelse som denne gør den ikke større – jvf. Jørgens kommentar herunder.

      Kommentar af Ellen — 15. december 2015 @ 12:18

  2. Småkjølig i Oslo havn 🙂 Slik er det bare, vinterstid. Jeg savner Oslo.

    Kommentar af Mormor — 14. december 2015 @ 17:58

    • Ja, sådan er det bare, og Oslo er en fin by 🙂

      Kommentar af Ellen — 15. december 2015 @ 12:19

  3. Ja, det er et Moesgaard-lignende operahus. Det ville jeg gerne besøge en dag. Fortsat god tur!

    Kommentar af conny — 14. december 2015 @ 18:52

    • Det var også flot. Engang, når vi har mere tid, vil vi tage den guidede tur.

      Kommentar af Ellen — 15. december 2015 @ 12:19

  4. Pearl er desværre ikke imponerende, hvis man vælger Commodore de Luxe. Jeg tror vi boede på samme gang i januar – kahytten er fin og lækker, men vi følte os lidt gemt væk og det virker ikke så luksuriøst at bo på dæk 6. Til gengæld var vi glade for placeringen, da vi endte i stiv kuling i Skagerak og skibet hoppede rundt som en badebold, så var der lidt roligt nede agter, selvom der var skræmmende store bølger lige uden for vinduerne. Pearls lounge er elendig, som noget man var “nødt til” at lave, ligesom udvalget, da vi var af sted var noget begrænset. Da kagefadet var tomt blev der ikke fyldt op igen og det samme med chips osv. Vi har jo lige været af sted med Crown (igen-igen) og der er helt andre boller på suppen, så vi tager aldrig mere Pearl. Håber i nyder turen og får roligt vejr hjem. Næste gang, så snup Crown med balcony, så bor i lige ud til loungen 🙂

    Kommentar af Moster Tulle — 14. december 2015 @ 20:01

    • Ih, hvor skulle jeg bare have spurgt dig først! Om vi var taget afsted søndag eller mandag, havde været aldeles ligemeget. Jeg følte mig virkelig som et surt brokkehoved, men jeg er da på sin vis glad for, at John og jeg ikke er de eneste, der har det sådan. Jeg kommer nok til at fortælle DFDS min uforbeholdne mening, når jeg får det uundgåelige spørgeskema. Det er ikke ligefrem gratis at tage sådan en tur, så den standard kan de ikke være bekendt!

      Kommentar af Ellen — 15. december 2015 @ 12:23

  5. Tak for turen. Naturen kan være barsk, men sådan må det være. Historien om tiggeren fik mig til at tænke på en krøbling, der ikke burde kunne gå, men som jeg – efter hans arbejdstid – mødte gående fint sammen med konen. Sådan er der så meget.

    Kommentar af Jørgen — 14. december 2015 @ 21:01

    • Ja, sådan er det jo …
      Jeg har læst om det organiserede tiggeri – de får aldrig en krone af mig!

      Kommentar af Ellen — 15. december 2015 @ 12:23

  6. Det kan jo være, at det er Moesgaard, der ligner Operahuset 😉 Uf, naturen kan også blive lidt for naturlig. Ellers en kold, men god tur lader det til.

    Kommentar af Fruen i Midten — 14. december 2015 @ 21:31

    • Det kunne jo være – operahuset kom faktisk først 🙂
      Det var en glimrende tur, omend standarden lod noget tilbage at ønske i forhold til det forventede.

      Kommentar af Ellen — 15. december 2015 @ 12:25

  7. Av, tiggere. Nej altså, det havde jeg ikke troet. Der var nogle stykker i den nyeste sæson af Broen, men ikke noget jeg troede var realistisk, og dog, jeg har set nogle stykker på Nørreport Station.

    Kommentar af Donald — 15. december 2015 @ 01:00

    • Der er desværre en del organiseret tiggeri rundtomkring. Jeg håber ikke, folk falder for det, men det er der vist heller ikke så mange der gør.

      Kommentar af Ellen — 15. december 2015 @ 12:26

  8. Åhhh hvor lyder det dejligt med sådan en Oslo tur. Annette og jeg har snakket om at mødes i Oslo en forlænget weekend i foråret. Jeg vil meget gerne se deres nye Opera.

    Kommentar af Inge — 15. december 2015 @ 13:19

    • Den kan I roligt gå ind og se – flot både ude og inde!
      Men tager du båden derop, så drop Pearl Seaways!

      Kommentar af Ellen — 15. december 2015 @ 13:55

      • Jeg flyver derop, det passer lidt bedre til mit tempo.. 🙂

        Kommentar af Inge — 16. december 2015 @ 08:46

        • Forståeligt nok – især hvis du rejser alene.

          Kommentar af Ellen — 16. december 2015 @ 10:06


RSS feed for comments on this post.

Blog på WordPress.com.