Hos Mommer

10. december 2015

Den enes død …

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 16:40
Tags:

Engang for mange, mange år siden var der i mit firma noget der hed medarbejderaktier. I starten var det rigtig sjovt at kunne købe den slags, fordi vi måtte købe dem til kurs 105. Det sjove i det var, at de på et tidspunkt rundede kurs 2000. Ganske pæn fortjeneste på de fem år, de var bundet, inden vi måtte sælge dem. Skattefrit. Desværre var der grænser for hvor mange vi fik lov at købe.
Efterhånden strammedes lovgivningen lidt, og fra kurs 105 steg vores fordelagtige kurs til “aktiens indre værdi” – et teknisk begreb, jeg aldrig helt fattede, men det kunne stadig betale sig, så jeg købte hver gang vi fik tilbuddet, hvilket er længe siden sidst. Gennem de seneste år har der nemlig kun været aktier til direktionen i form af aktieoptioner – de troede nemlig på, at vi medarbejdere troede på, at direktionen så sandelig heller ikke fik nogen lønforhøjelser … det krævede dog ikke den store kædestrammereksamen at gennemskue – man skulle bare kunne læse et årsregnskab.
Der skete ting og sager. Vi blev udskilt fra moderselskabet og blev et selvstændigt aktieselskab. I lang tid så det lidt temmelig sort ud med fortjenesten på de aktier, så jeg lod dem stå. Og stå. Og stå. Tjekkede kun sjældent kursen, for jeg havde givet mig selv en nedre grænse for hvornår jeg ville realisere aktierne, og den var de meget længe meget langt fra. 
For nogle måneder siden skete der endelig et gennembrud og de steg så meget, at det igen begyndte at blive interessant at følge lidt nøjere med i kursudviklingen.
For en uge siden fik deres største konkurrent tvungent produktionsstop. Det er absolut noget værre skidt for en hvilken som helst virksomhed, og selvfølgelig også for denne franske, som ellers sidder/sad på størstedelen af det franske marked. Mit gamle firma gik storsindet (!) med til at “gøre alt hvad de kan” for at hjælpe de patienter, der er midt i en behandling, således at de kan fortsætte med den.
imageSå fik aktierne lige et nøk til, og i dag har jeg solgt dem.
De var mit eneste engagement i Danske Bank. Vi havde ikke noget valg mht. anbringelsen, og jeg var egentligt også lidt ligeglad, men i dag fandt jeg DB i Næstved og fremførte mit ærinde.
Han sagde: “Du har X aktier, og lige nu kan du sælge til kurs Y. Skal jeg trykke på Ok?”
Jeps.
“Du er klar over, at fortjenesten er skattefri, ikke?”
Joda …
“Nåhmen, det skal jeg bare oplyse dig om, lige som jeg skal oplyse det til SKAT.”
Det gør du bare … det gør lige som ingen forskel for mit vedkommende.
Pengene har hele tiden været øremærket til i hvert fald én stor rejse.
Nu må vi se, hvor den kommer til at gå hen.
Jeg har lovet John aldrig at se på kurserne mere på lige præcis denne aktie – han gider ikke høre mig tude, hvis de om et år er steget yderligere.
Lige nu har jeg det bare ret fedt.
De er i øvrigt faldet lidt siden i formiddags. Det er nok fordi jeg solgte mine … det har virkelig rystet aktiemarkedet …

24 kommentarer

  1. Jamen det er da bare skønt. God tur hvor den end måtte gå hen – måske toppen af Kilimanjaro? Man skal dog gå hele vejen op, i hvert fald hvis man kommer fra Tanzania-siden.

    Kommentar af Stegemüller — 10. december 2015 @ 16:54

    • Du er klar over, at vi er hhv. 70 og 62 år, ikke? En af os har dårlige knæ og vi havde svært nok ved at klare trapperne på Santorini. Jeg kender en der gik op på Kilimanjaro som 32-årig, og hun sagde, at på trods af hendes ret gode form var det noget af det hårdeste hun havde været med til, så nej, der skal vi ikke op – vi tager et eller andet som passer til vores alder 🙂

      Kommentar af Ellen — 10. december 2015 @ 17:34

      • Jow da – det var også mest for sjov.

        Kommentar af Stegemüller — 10. december 2015 @ 18:59

        • Nå, okay – det var godt 🙂

          Kommentar af Ellen — 10. december 2015 @ 19:10

  2. Til lykke, Ellen! Du har den rette holdning. Sælg, når du er tilfreds, og se dig ikke tilbage.

    Kommentar af Elsebeth — 10. december 2015 @ 17:45

    • Sådan er det nødt til at være, hvis man vil undgå ærgrelser.

      Kommentar af Ellen — 10. december 2015 @ 18:49

  3. Tillykke med handlen! Så må det da være NU, I skal med Hurtigruten😊 Min mand har lige bestilt et rigtigt katalog – vi gentager nok turen, når han runder 70 i 2017. Godt at være i god tid….

    Kommentar af Lene Thellufsen — 10. december 2015 @ 17:50

    • Store rejser kræver god tid, ikke mindst fordi forventningens glæde er så stor. God tur til jer, når I når så langt, men Hurtigruten bliver det nok ikke for vores vedkommende denne gang. Vi har kig på flere ting; bl.a. et krydstogt til Norge, Shetlandsøerne, Færøerne, Island og Irland. Mulighederne er mange, det er svært at vælge, og vi behøver heldigvis ikke at bruge alle pengene på én gang 🙂

      Kommentar af Ellen — 10. december 2015 @ 18:52

  4. Tillykke med fortjenesten. Jeg stemmer også for Hurtigruten. Så undgår I at skulle flyve (klimabelastende). Nå, det finder I jo nok selv ud af uden læsernes indblanding.

    Kommentar af Kirsten — 10. december 2015 @ 18:09

    • Med den udvikling, turismen har, tror jeg ikke på, at der bliver sendt færre fly i luften, hvilket vil sige, at de flyver uanset hvor CO2-bevidste John og jeg er. Et krydstogtskib bruger brændstof pr. passager pr. dag svarende til en tur til Rom med fly (også pr. passager). Rom er selvfølgelig ikke det samme som fx New Zealand, og der er ikke så mange krydstogtskibe som fly, så den holder ikke helt, I know – men hvad vi end vælger, gider jeg ikke tænke i CO2-baner, må jeg indrømme 🙂

      Kommentar af Ellen — 10. december 2015 @ 19:09

  5. Godt du nu har penge til alle dine rejseplaner 🙂

    Kommentar af Lene — 10. december 2015 @ 19:28

    • Til nogle af rejseplanerne, Lene – eller måske skulle vi hellere kalde dem for rejseønskerne 😉

      Kommentar af Ellen — 10. december 2015 @ 20:54

  6. Tillykke med gevinsten 😉
    Det er vist ikke rejseplaner I mangler, men det gælder om at vælge det helt rigtige og få de bedste oplevelser for pengene. Jeg så nogle rejse i Ældre Sagens blad, tror jeg det var, men dem har du nok set. Det lyder sådan ud fra din kommentar længere oppe. Jeg husker også du har nævnt en anden større rejse, så det bliver spædende hvad I vælger.

    Kommentar af Pigen fra landet — 10. december 2015 @ 19:53

    • Nej, uha, vi kunne bruge mange flere penge på rejser, end der kom ud af det i dag 🙂
      Du har ganske ret i, at vi så krydstogtet i ældresagens blad, men det er svært at vælge lige nu …

      Kommentar af Ellen — 10. december 2015 @ 20:55

  7. God rejse. Det gør da ikke noget at se på kursen siden, idet du selvfølgelig står ved din beslutning om at sælge aktierne d.d., som var det rigtige tidspunkt at gøre det på.

    Kommentar af Jørgen — 10. december 2015 @ 21:06

    • Det kan du sige, Jørgen, men det vil være svært at bevare det glade fjæs, hvis jeg om en måned fandt ud af, at jeg kunne have fået flere tusinde kroner mere ud af det, hvis jeg havde været lidt mere tålmodig – jeg tror det er klogest at lade være med at kigge. Men det er også svært … 🙂

      Kommentar af Ellen — 10. december 2015 @ 21:14

  8. Sådan skal det gøres!

    Kommentar af Kisser — 10. december 2015 @ 22:01

    • Forhåbentlig 🙂

      Kommentar af Ellen — 11. december 2015 @ 09:19

  9. Tillykke med det gode udbytte og den gode handel!
    Jeg tror du har været lidt heldig 🙂

    Jeg kendte ikke til at en salgsfortjeneste var skattefri, når man har haft aktierne længe – hvor længe, så længe … jo forresten, det ligner lidt det at jeg kan sælte mit hus og stryge fortjenesten skattefrit, fordi jeg har siddet i huset i 30 år. Måske skulle jeg gøre det en dag … inden jeg dør, og når huspriserne er kommet op igen og jeg ikke orker at passe hus og have 😉

    Kommentar af Donald — 11. december 2015 @ 01:35

    • Jeg har kun været heldig mht. at kunne få lov til at købe dem i sin tid – resten har vist mest handlet om at være tålmodig 😉
      Skattefriheden gjaldt mig bekendt kun for medarbejderaktier, og reglerne er siden ændret – nu ser det dog ud til, at de igen bliver skattefri.
      Det kunne da forsøde din alderdom lidt, men det kan selvfølgelig være ret ligemeget, hvis man bare kan sidde og gabe …

      Kommentar af Ellen — 11. december 2015 @ 09:52

  10. Du kunne jo også lave nye investeringer i aktiemarkedet i stedet – med de evner du lægger for dagen! Nå, ikke 😉
    Jeg er spændt på, hvad I nu finder på.

    Kommentar af fiberfryd — 11. december 2015 @ 08:00

    • Der har hele tiden stået ‘rejse’ på pengene – vi har selvfølgelig bare ikke vidst hvornår der stod nok på kurskontoen til, at det kunne lade sig gøre 🙂

      Kommentar af Ellen — 11. december 2015 @ 09:53

  11. Oh, et skønt luksusproblem at skulle finde ud af, hvor I dog skal rejse hen for alle aktiemillionerne 🙂 Der er altså noget helt særligt ved at sidde og planlægge rejser. Det er næsten – okay, ikke næsten, men så næsten næsten, lige så godt som selve turen 🙂

    Kommentar af Fruen i Midten — 11. december 2015 @ 08:36

    • Ja, et skønt luksusproblem, og ja, helt enig, alene drømmene og snakkene om hvorhen er en god del af det hele.

      Kommentar af Ellen — 11. december 2015 @ 09:54


RSS feed for comments on this post.

Blog på WordPress.com.