Hos Mommer

8. december 2015

Når man bor i sit drømmehus …

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 15:39
Tags: ,

Julebag i juleæskeNår man bor i sit drømmehus, er det så ikke meget passende og heldigt, at ens yndlingssmåkager hedder Drømme?
Det hedder mine, og det har de gjort i omkring 40 år.
Min mor bagte altid med margarine. Det var nok både godt og skidt, at jeg hurtigt efter at være flyttet hjemmefra lærte at bruge smør til al bagning – det gør en verden til forskel. Så fra ikke at bryde mig særlig meget om julens småkager, kom jeg hurtigt til at kunne lide dem. Det er heldigvis først i de sidste 10 år, jeg ikke har kunnet tåle at spise så mange som i mine yngre dage.
Drømmene er nu bagt og lagt i dåsen – min engelske dåse med versene fra The Twelve Days of Christmas på låget – som lige passer i størrelse til denne portion.
Det er verdens nemmeste småkager at få rørt sammen, formet og bagt. Der er flere varianter af dem, har jeg lige google-konstateret, men her er min version. De skæve tal skyldes, at der ifølge opskriften skal bruges 225 g smør, men man kan da lige så godt bruge hele pakken. Originalen lyder på ½ stang vanilje, men jeg synes der skal en hel i.
250 g smør, 1 stang vanilje, 168 g sukker, 278 g hvedemel, 1 tsk bagepulver og ca. 50 g hasselnøddekerner.
Julebag i juleæske (1)1. Vaniljen flækkes og kornene skrabes ud. Smørret smeltes ved svag varme sammen med vaniljekornene.
2. Gryden tages fra varmen, der tilsættes sukker og røres til blandingen er afkølet (så længe venter jeg ikke).
3. Mel og bagepulver blandes i og dejen røres sammen.
4. Herefter trilles den til små kugler, som sættes på en plade med bagepapir. Jeg får ca. 60 af denne portion.
5. En nøddekerne trykkes ned i hver kage og pladen sættes i en forvarmet ovn ved 200 Grader i 10 min. til kagerne er gyldne.
De vil stadig være bløde, men stivner hurtigt – de må endelig ikke blive mere end svagt lysebrune i kanten. I opskriften står der 12-15 minutter, men i min ovn er det for meget. Første plade fik 10 minutter og anden plade 9 minutter – og de havde ikke kunnet tåle så meget som 10 sekunder mere, kan I se.
De ser ikke ud af så meget, men de smager som … en drøm.

Drømmeagtigt er det også udenfor. Det er diset, men fuldstændig vindstille, så fjorden har en egen magi over sig i dag.

Og … så tidligt som klokken 15:14 kan man begynde at tage solnedgangsbilleder. Man kan sandelig godt mærke, at det snart er årets korteste dag.

P1090844

26 kommentarer

  1. De ser meget lækre ud – dine drømmekager. Det var nyttig information Kristine gav i går mht trøfler mm.
    Ja, det er snart årets korteste dag og så går det mod lyse tider igen. Hvor tiden dog bare flyver – synes lige, jeg har plukket vintergækker.

    Kommentar af Lone Nielsen — 8. december 2015 @ 16:36

    • ja, det var fint at blive lidt klogere på det 🙂
      Tiden flyver alt, alt for hurtigt, Lone – jeg synes også lige det har været jul!

      Kommentar af Ellen — 8. december 2015 @ 18:14

  2. De må prøves.
    Elsker drømme 🙂 og magi

    Kommentar af Kisser — 8. december 2015 @ 17:14

    • Ja, ikke? Især når det er i virkelighedens verden 😉

      Kommentar af Ellen — 8. december 2015 @ 18:14

  3. Jeg troede, du var så modig, at du også turde at putte 2 g mere sukker og mel i – men dér trak du grænsen; den skal selvfølgelig også være et sted!
    Jeg har sværere ved at løse mit problem; efter at min gode gamle kødhakker havde ligget mange år nede i kælderen, røg den for nogle år siden på lossepladsen med samt vaniljekransedimsen. Morale: Man skal ikke smide noget ud om sommeren, når man kommer til at savne det til jul! På den dims, man kan købe til en KitchenAid, er stjernehullet alt for stort, og de andre huller duer heller ikke til noget. Jeg må ud og forhøre mig, om ikke der er én, der har båret sig klogere ad.
    Det er et usædvanlig smukt og stemningsfuldt billede, du har taget – det er lige til et julekort.

    Kommentar af Elsebeth — 8. december 2015 @ 17:30

    • Det er jo ligegydigt med de sidste 2 x 2 gram, men når nu jeg skrev, at udgangspunktet var en omregning fra 225 gram, er jeg sikker på, at nogle af kommentarerne var gået på, at jeg ikke kan regne, hvis jeg havde rundet op 😉
      Jamen hvordan kan du dog også smide noget ud, der stadig virker? Jeg har en Kenwood, men har kun tre dimser til den med forskellig størrelse huller til at hakke kød med, så jeg kan ikke engang sige, om Kenwood kan bruges til vaniljekranse.
      Tak – jeg elsker morgen- og aftenlyset hernede 🙂

      Kommentar af Ellen — 8. december 2015 @ 18:23

      • Det kan den.
        Har forlængst upgraded min med en vaniljekranseapplikation..
        Hører desværre også til dem, der skal begrænse bageriet af noget så uimodståeligt som vaniljekranse

        Kommentar af Den Gamle Krage — 8. december 2015 @ 20:51

    • Kan du ikke udskære en mindre stjerne i et stykke stift plastik eller tykt karton der passer ind i “kagehulle”-forstaden til kødhakkeren, så din skabelon kommer i spænd mellem kødhakkeforsatsen og “kagehulle”-forsatsen, der jo skrues på kødhakkeforsatsen.
      Mvh.

      Kommentar af Kristine — 8. december 2015 @ 20:48

  4. Ser gode ud, og det er dejlig let, når man skal smelte fedtstoffet. Da jeg var ung, kunne jeg ikke lide kager bagt med smør. Jeg syntes, de smagte helt forkert – vanens magt. Jeg har i årenes løb ændret holdning.

    Kommentar af Kirsten — 8. december 2015 @ 17:33

    • Det er nemlig meget nemt at røre sammen.
      Sjovt, at vi har haft to forskellige reaktioner på det samme – jeg anede ikke, hvorfor jeg ikke brød mig så meget om min mors bagning, og hun tænkte ikke selv over, at der ville kunne være så stor forskel, for det har kun været i de første år af deres ægteskab, hun virkelig var nødt til at spare. Hun brugte gennem hele livet kun smør til brød – og kun til morgenmaden eller når der var gæster.

      Kommentar af Ellen — 8. december 2015 @ 18:26

  5. Min mor bagte også med margarine, og det var man jo så vant til dengang. I dag synes jeg, margarine er decideret ulækkert, og jeg har aldrig selv købt så meget som en kvart pakke margarine. Var det ikke Konrad og Aksel, der sagde, at der skulle smør til?

    15:14 – det er jo helt vildt. Jeg er sørme glad for, at det snart vender.

    Kommentar af Stegemüller — 8. december 2015 @ 18:19

    • Jo, mon ikke det var Konrad og Aksel, der fik indført smørret i husholdningen, sådan for alvor? Det tror jeg du har ret i. Men min mor syntes det var noget værre fråseri. Jeg bruger heller aldrig margarine – men har dog brugt det til stegning i mine første, fattige år som husmor.
      Ja, det er tidligt!

      Kommentar af Ellen — 8. december 2015 @ 18:28

  6. Jeg har det faktisk lidt som Kirsten, synes det er en meget fed smag, men fortsætter så jeg kan vænne mig til smørsmagen 🙂 Og min familie kunne end ikke smage forskel!
    Og I bor dejligt, det bliver smukt med sne 😉

    Kommentar af Lene — 8. december 2015 @ 19:28

    • Jeg er nok også en rigtig smørgris – har altid været det 🙂 -men tænk, at de ikke kunne smage forskel; jeg synes den er voldsom!
      Smukt, ja, men det må godt vente til mine englændere er taget hjem igen. De kommer i bil og jeg har slet ikke lyst til at være bekymret over, at de skal køre så langt frem og tilbage.

      Kommentar af Ellen — 8. december 2015 @ 19:32

  7. Det billede af huset, hist hvor vejen slår en bugt – det er da så fuldstændig fantastisk!
    Det burde være forbudt at bo så smukt – eller rettere, det burde være en menneskeret.
    Kagerne ligner noget, jeg skal gå meeeeget langt udenom. Jeg har en alt for sund appetit på den slags, og absolut ingen hæmninger. Kan kun holde nallerne fra fadet, når fadet simpelthen ikke er der!

    Kommentar af Den Gamle Krage — 8. december 2015 @ 20:55

    • Jamen altså … tak 😳 (det er altså irriterende, at en rødme-smiley også ser sur ud!) – vi er virkelig også overmåde glade for at være flyttet herned, men det har jeg jo sagt 1000 gange allerede.
      Hehe – skulle vi så ikke hellere kalde det for ‘usund appetit’? 😉 Kan du ikke bare placere dåsen et sted, hvor man skal anstrenge sig lidt for at komme til den? Min står oven over skabene; dvs. at jeg skal bruge min ‘mini-køkkentrappe’ for at få fat i den. Det er effektivt nok hos os. Når englænderne kommer, vil Tim kunne nå den uden taburet, men det gør ikke spor 😉

      Kommentar af Ellen — 8. december 2015 @ 21:14

      • Det lyder som om Tim og jeg er nogenlunde lige høje….
        Her i huset er de øverste hylder mine. Finn-frit område!!!!

        Kommentar af Den Gamle Krage — 9. december 2015 @ 10:47

        • Hehe, så høj er du nok ikke, men det kan være, at dine køkkenskabe sidder lavere end mine – i det mindste kan du kun skyde skylden på dig selv, hvis dåserne pludselig er tomme … 😉

          Kommentar af Ellen — 9. december 2015 @ 10:55

  8. Nåh, det var ikke vaniljekranse, men drømmekager, du skulle bruge vanilje til 🙂 Mener du virkelig “smurt plade med bagepapir”? Er det ikke enten eller? Ville iøvrigt have troet, at kagerne var fede nok til slet ikke at behøve nogen af delene. Nysseligt billede, og nu bliver det heldigvis snart lysere igen. Jeg GLÆDER mig.

    Kommentar af Fruen i Midten — 8. december 2015 @ 22:12

    • Ih ja, sikke da noget sludder – tænk, det har jeg overhovedet ikke set før. Nu er ‘smurt’ fjernet. Jeg synes bagepapiret er rart, fordi pladen er så dejligt ren bagefter.
      Det bliver dejligt, når det vender igen, men mørketiden har nu også sin hyggelige charme.

      Kommentar af Ellen — 9. december 2015 @ 09:57

  9. Postkort-idyllisk stemningsbillede. Der kan jeg ikke være med…
    Jeg skrev om “mine Drømme” sidste år http://annesindfald.blogspot.dk/2014/12/16-december-og-sde-drmme.html Den er lidt anderledes. En holdkæftkage, for de er så sprøde, at de eksploderer i munden 😉
    Sjovt med småkagetraditioner. Jeg skal lige have din ind i samlingen.
    Fin kagedåse. Julepynten gik på samme tema i en af de store gader i London i 2013.

    Kommentar af Anne Holtegård — 8. december 2015 @ 23:39

    • Dine drømme er ikke meget forskellige fra mine – næsten kun hasselnødden, men smagsmæssigt er der sikkert ikke den store forskel. Den smule der måtte være, falder nok ud til din fordel pga. det relativt lidt større smørindhold. Jeg tror, jeg vil prøve at bage mine ved lige så lav temperatur, for det er svært at styre ved 200°.
      Mon ikke også det er Englands mest spillede julesang? Det tror jeg.

      Kommentar af Ellen — 9. december 2015 @ 10:01

  10. Nu ‘lykkedes’ det mig at skrive om mine yndlingssmåkager under den 7. december.

    Kommentar af Elsebeth — 9. december 2015 @ 20:13

    • Det er skam opdaget – og jeg har svaret dig 🙂

      Kommentar af Ellen — 9. december 2015 @ 21:12

  11. Fine stemningsbilleder bopælen muliggør- og smarte småkager. Hvor i ovnen bager du dem? Ofte synes småkager at skulle bages øverst i ovnen. Skal der være både over- og undervarme? De fleste småkageropskrifter er vel fra brændekomfurets dage.

    Kommentar af Jørgen — 10. december 2015 @ 08:59

    • Jeg bagte dem i midten og med over- og undervarme på.
      Det er de nok, men jeg kan godt huske, hvor svært min mor syntes det var at styre bagningen, da de endnu havde brændekomfur på gården.

      Kommentar af Ellen — 10. december 2015 @ 09:07


RSS feed for comments on this post.

Blog på WordPress.com.