Hos Mommer

5. december 2015

Som man behager …

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 16:08
Tags: ,

Sidst, Inge og Hasse var hernede, valgte hun farver til sjalet Afternoon Shadows, som jeg havde lovet at strikke til hende. Garnet blev købt via en netbutik, og allerede to dage efter ankom det. Cottonwool kendte Inge fra Rockefeller, som jeg også har strikket til hende; det er tilpas blødt til selv en person, der er temmelig sart, hvad uld direkte på halsen angår, så Cottonwool skulle det være.

Jeg blev lidt lang i ansigtet, da jeg så farverne – røg direkte i tidsmaskinen og landede i 70’ernes karakteristiske farvemode.
Gad vide, om skærmen har snydt hende? Det her troede jeg ikke helt på.
Jeg strikkede et par striber, hvorefter jeg erklærede, at jeg ikke turde strikke mere, før jeg havde snakket med Inge.
Farverne blev efter bedste evne beskrevet i telefonen, men Inge var ikke i tvivl – var ret sikker på, at hun havde set farverne som det, de rent faktisk er, så jeg skulle bare klø på med den videre strikning.

Okay, så. Nu var det på hendes ansvar.
Det er et sjovt sjal at strikke, også selv om det var ønsket, at det skulle være to mønsterrapporter større end hvad mønstret angiver – man skal hele tiden liiige nå en stribe mere, så det var lynhurtigt strikket.
At jeg ikke bryder mig om de farver, og at jeg i øvrigt ligner et lig i alle varme farver, var ret ligemeget, hvis bare Inge ville blive glad for det, men jeg skal indrømme, at jeg var skeptisk til det sidste.

“Det sidste” var i dag, hvor Inge og Hasse kom til frokost.
Hun blev heldigvis ikke skuffet, men derimod meget glad for det. OG for farvevalget. Det hele var lige præcis, som hun havde forestillet sig det.
Happy ending.
Det uldne, meget bløde og meget varme pandebånd i sølvgrå nuancer faldt også i god jord. Det fik jeg heller ikke taget billede af, men det er mage til mit blå bånd (tøhø), som er skønt at have på på en cykletur, hvor en hel hue kan være for meget. Jeg skal desværre altid have noget på til at beskytte mine ører mod vind, selv om sommeren, og selv til den smule vind, der kommer bare af at cykle, så jeg har også lettere bomuldsudgaver af pandebåndet.

PandebåndP1090806

De pandebånd har jeg strikket et hav af. De er lavet på en aften, og folk er glade for dem. Sådanne, samt halstørklæder, futter og sokker, har jeg præsteret bare at strikke løs af, lagt i en kasse og medbragt den til julefrokosterne med mine søstre og deres børn, hvor alle så har fået lov til at vælge frit efter egne farvepræferencer. Det plejer at være en succes, for ingen af mine søstre strikker, men både de og deres børn elsker hjemmestrikket vinterudstyr.

28 kommentarer

  1. Det er da et vildt flot sjal og med helt rigtige farver netop til det mønster,

    Kommentar af Anni — 5. december 2015 @ 16:23

    • Tak – det er et rigtig flot sjal, ja, og farvepræferencer er jo temmelig individuelt 🙂

      Kommentar af Ellen — 5. december 2015 @ 17:33

  2. Jeg synes også, st farvekombinationen er flot. Mon ikke den slags hænger sammen med, hvad der klæder en selv?

    Kommentar af Rasmine — 5. december 2015 @ 16:48

    • Det er I flere om, kan jeg se … men jo, man ved vel godt, hvad der klæder en, og så indretter man sine yndlingsfarver derefter. Bortset fra, at jeg elsker rødt, og det kan jeg overHOvedet ikke have på uden at komme til at ligne et lig 🙂

      Kommentar af Ellen — 5. december 2015 @ 17:36

      • Det må være et tungt kors at bære 😉

        Kommentar af Rasmine — 5. december 2015 @ 20:23

        • Hehe, ja, men jeg bruger i stedet rødt andre steder – fx er mine køkkengardiner rødternede 🙂

          Kommentar af Ellen — 5. december 2015 @ 20:50

  3. Det er et flot sjal, og Inge er glad for det. Perfekt!

    Kommentar af Eric — 5. december 2015 @ 17:50

    • Ja, det er perfekt, så 🙂

      Kommentar af Ellen — 5. december 2015 @ 18:56

  4. Du har ret, det er lige tilbage til 70’erne, men det var det Inge ville, og så er det er superflot mønster. Jeg kan godt forstå, hun er glad.

    Kommentar af Stegemüller — 5. december 2015 @ 19:07

    • Ja – heldigvis blev det ikke strikket forgæves 🙂

      Kommentar af Ellen — 5. december 2015 @ 19:51

  5. Det er jo lige farverne til “efterårstyper”. Og klæder dem…. Jeg er “sommer” og skulle bruge farver som Skagensmalerne!!! Nå, men det er måske også grunden til, at jeg får knopper af de brune/brændte nuancer til mig selv, men jeg kan godt se, at de er smarte på andre.
    Bortset fra farveudfordringerne er der et rigtigt smukt sjal.
    Pandebåndet er også flot…blåt!

    Kommentar af Anne Holtegård — 5. december 2015 @ 21:21

    • Det er faktisk pudsigt, at vi har så forskellige hudtyper, at det, der klæder den ene, for den anden til at ligne et lig.
      Men det er et smukt sjal, ja, og så gør det heller ikke spor, at det er hurtigt strikket.
      Pandebåndet er ikke nær så blåt, som det ser ud her pga. blitzen – det er meget støvet og dæmpet blåt.

      Kommentar af Ellen — 5. december 2015 @ 21:45

  6. Sikke da et smukt sjal, Ellen og farveønsker er lige så forskellige, som vi mennesker. Heldigvis 🙂

    Kommentar af Liselotte — 5. december 2015 @ 23:39

    • Tak, Liselotte … eller … det er jo ikke mit design, men tak alligevel, og ja, vi har heldigvis ikke samme smag.
      Cottonwool er noget skønt garn – du kan jo nok gætte, hvor det er købt? 🙂

      Kommentar af Ellen — 6. december 2015 @ 09:38

  7. Flot og virkningsfuldt sjal, og jeg kan godt lide de brændte farver. Jeg har også Afternoon Shadowsi mine favoritter.

    Kommentar af Kirsten — 6. december 2015 @ 03:13

    • Hvor sjovt, at du også kender det – jeg havde ikke set det, før Inge fandt opskriften til mig. Det er nemlig flot, og jeg tror jeg skal have strikket et til mig selv – kan bare ikke finde ud af, hvilke farver jeg vil have det i …

      Kommentar af Ellen — 6. december 2015 @ 09:40

  8. jeg er vist lidt tungnem til morgen. Er farverne dem, der er vist i det lille billede med Cottonwool eller er det farverne på sjalet i det første billede?
    Jeg fik lavet farvetest hos et firma, som bruget hele paletten af arver, der var blot forskel på om det var rød med en varm undertone eller rød med en kold undertone. Jeg er forår, så hvid og sort er absolut ikke mig, men en varm rød klæder mig. Og de to skønne efterårsfarver vil nok også klæde mig. Sjalet er jeg helt vild med, gid jeg strikkede lidt tiere og hurtigere, alt det jeg gerne vil strikke 🙂

    Kommentar af Lene — 6. december 2015 @ 11:54

    • Sjalet er strikket i farverne på billedet af Cottonwool – det andet billede er fra opskriften.
      Jeg fik lavet farvetest hos en dame i Humlebæk, som havde flere ‘basisgrupper’ end de fire årstider.Jeg er således også forår, men det, som hun kaldte ‘blid forår’, hvorfor varm rød og i det hele taget varme farver slet ikke går. Hvis du kan bruge rød, vil du nok også kunne bruge de to på billedet – men fik du ikke hele din palet med hjem i form af små stofprøver i de rigtige farver? Det gjorde jeg – i en lille, sammenklappelig mappe, som jeg altid kan have i tasken. Det er sommetider helt små nuancevarianter, der gør hele forskellen på, om man ser sund og frisk ud eller ligner et lig.
      Sjalet er virkelig hurtigt at strikke 🙂

      Kommentar af Ellen — 6. december 2015 @ 12:05

  9. Det er et utroligt flot sjal. Heldige Inge!
    Selv ville jeg som dig gå langt udenom hendes farver, selv om jeg dog godt kan forestille mig, at sjalet blev flot med dem. Jeg ville nok vælge sort-hvid. Blå i alle nuancer er mine yndlingsfarver, og det kan man jo også lege meget med – altså to nuancer af den samme farve.

    Kommentar af Lene — 7. december 2015 @ 03:35

    • Sort-hvid er også flot, men ikke når man ikke kan bære nogen af de to farver. Blåt er altid smukt, og en lys og mørk blå er netop under overvejelse 🙂 Jeg tror, det skal være to farver med stor kontrast, ellers forsvinder den flotte stribeeffekt.

      Kommentar af Ellen — 7. december 2015 @ 09:42

      • Det har du ret i. Marineblå og enten en meget lys blå, en lysende himmelblå eller en blå over i det turkise ;o)

        Kommentar af Lene — 8. december 2015 @ 05:21

        • Nemlig 🙂

          Kommentar af Ellen — 8. december 2015 @ 09:26

  10. Tak til Lene for at stille det opklarende spørgsmål 😉 Nu forstår også jeg referencen til 70’erne. Sådan var farverne vi vores første lejlighed nemlig. Og jeg kan stadig godt lide dem, selvom jeg måske ikke ville vælge dem som det første – eller retro er jo ret in, eller hvad.
    Det er skønt at læse om alt det, man kunne strikke. Jeg er ikke helt kommet op i omdrejninger endnu, men det der med at have en “gavekasse” er en rigtig god ide.

    Kommentar af conny — 7. december 2015 @ 23:16

    • Beklager at have udtrykt mig så uklart.
      Alting vender jo tilbage – jeg skulle have gemt min lårkorte brun-orange kjole med de indsatte spejle. Måske ville det lige være noget for Anna 🙂
      Gavekassen er vældig populær, og det kunne jo være du snart kom mere op i omdrejninger – især hvis det er forholdsvis små projekter, du kaster dig over.

      Kommentar af Ellen — 8. december 2015 @ 09:19

  11. Jeg er rigtig glad for både sjal og pandebånd. De brændte efterårsfarver er så fine, og helt som jeg havde forventet.. 🙂

    Kommentar af Inge — 8. december 2015 @ 08:26

    • Det er bare så godt – gad vide, hvad du finder på næste gang? 🙂

      Kommentar af Ellen — 8. december 2015 @ 09:19

      • Det kan man ikke helt vide, men jeg skal nok finde arbejde til dig.. 🙂

        Kommentar af Inge — 8. december 2015 @ 18:34

        • Jeg er nok ikke specielt overrasket 😉

          Kommentar af Ellen — 8. december 2015 @ 19:29


RSS feed for comments on this post.

Blog på WordPress.com.