Hos Mommer

4. december 2015

Små skridt er også skridt

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 14:53
Tags: ,

Julegaverne er i hus, med undtagelse af to til hhv. en 6-årig dreng og en knapt 3-årig pige, men det er ikke jordens sværeste opgave.
Jeg elsker at være i god tid med gaverne – det giver mig ro i forhold til alle de andre juleting, der helst skal være i orden – selv om jeg ikke har faste planer eller tjeklister. Der bliver gjort det, der bliver … det bliver oftest til ganske meget alligevel, og at der endnu ingen adventskrans er i år, er mig temmelig ligegyldigt.
Huset er halvt julepyntet og udendørsbelysningen er etableret.
Det var hyggeligt at gå rundt og finde de ideelle steder til min pynt. De har så allerede vist sig ikke at være helt ideelle, for jeg har flyttet rundt på en del allerede, men det gør det ikke mindre hyggeligt.

Ved Vejers strand faldt jeg næsten bogstavelig talt over et stykke træ, som jeg fluks besluttede at tage med hjem – det måtte kunne anvendes til en dekoration. Foreløbig er jeg nået til at have fået den tør nok til at kunne lege med den, og John har banket et par søm i den til at understøtte lyset.
Der skal mere på, men jeg ved ikke rigtig hvad, for det skal bestemt ikke være noget med glaskugler og den slags tingeltangel. Der skal som sagt leges, men det bliver kun med mos, lidt kogler og andet fra naturen – alt andet ville være synd, synes jeg.

P1090804

Romkuglerne er produceret. Jeg har aldrig kunnet lide romkugler, og sidste år fandt jeg ud af hvorfor: Det har været romessensen, jeg ikke kunne lide. Som jeg skrev her, er romessens ukendt i England, så Charlotte Tim smagte sig frem til den helt rigtige mængde ægte rom at blande i.
Holddaop, hvor kan jeg dog godt lide romkugler nu! Jeg havde nok ikke forestillet mig, at forskellen ville være så markant, men det er den. Det ved sikkert mange andre end mig, men nu ved jeg det så også.
Opskriften lyder således:
100 g smør, som næsten smeltes, 200 g sukker, 250 g havregryn, 50 g kakao, 1 dl rom og 6 spsk kaffe. Bland grundigt. Tril til kugler. Det er noget ulækkert blødt stads, men det kan lade sig gøre – også ved kun at bruge én hånd, hvilket John morede sig lidt over, at jeg gjorde. De blev fint runde alligevel, og jeg havde kun én klistret hånd. Til sidst rulles de i sukker – jeg brugte halvt rørsukker og halvt alm. sukker, mest for udseendets skyld.
Nu står de i køleskabet og er forbudt område, til vi er lidt tættere på jul.
Men de er lavet! Endnu et hak på den tjekliste, jeg nægter at lave. Som jeg skrev til Lene, så både stresser og irriterer planer og to-do-lister mig; de er bare en kilde til ærgrelse, hvis man ikke når alle punkterne.
I stedet har jeg ideer. Jeg havde fx en ide om, at jeg nok ville få lyst til at lave romkugler på et tidspunkt.
Det tidspunkt indtraf så her til formiddag …
Jeg har også en ide om, at jeg pludselig får lyst til at bage lidt småkager.

36 kommentarer

  1. Jeg kender en, der med garanti ikke får den slags lyster 😉

    Kommentar af Rasmine — 4. december 2015 @ 15:13

    • Hvem kan det dog være? 😉

      Kommentar af Ellen — 4. december 2015 @ 17:11

  2. Citat: “Det ved sikkert mange andre end mig, men nu ved jeg det så også.”
    Hedder det ikke: “Det ved sikkert mange andre end jeg; men nu ved jeg det så også.”
    Altså: “JEG i stedet for MIG og semikolon i stedet for komma 😉 😉 .
    Jeg mener, det er baby- (småbørns-)sprog at sige “mig ved….”
    Normalt opdager jeg ikke skrive-/stavefejl i meddelelser, men opfatter mere budskabet i teksten – måske lige netop med undtagelse af journalister og lignende professionelle sprogbrugere, hvortil du vel må betragtes.
    Det kører blot stadig oppe i “kisten” på mig, hvordan du (vel nærmest) røg i harnisk over en opskrift på noget bagværk, du havde fået af en (jeg formoder professionel) bager – der på sit bagværk sikkert af og til bruger krymmel. Han har sikkert syntes at en tekst til netop dig (der er professionel sprogbruger) skulle have den pyntet med lidt ekstra “krymmel” (`´^ osv.).
    Jeg går ud fra, at du havde gavn af budskabet fra HANS professionalisme. 🙂
    Magnus

    Kommentar af Domus1 — 4. december 2015 @ 16:05

    • Jo, det var en fejl, som naturligvis ærgrer mig ad pommern til …
      Jeg har aldrig påstået, at jeg er fejlfri, og her er et af de mange beviser. Jeg har ingen korrekturlæser, så der vil altid slippe noget igennem – det meste opdager jeg på et eller andet tidspunkt, men inden da når jeg at glæde dig og andre, der finder så stor fornøjelse i at påpege de fejl, jeg begår.
      Hvis det er indlægget fra 12. maj, du mener, så skrev jeg faktisk, at hans opskrift fik mig til at grine, og jeg gav ikke udtryk for forargelse over, at vedkommende bager sendte mig en fejlfyldt mail. Jeg skrev også, at han ikke vidste, at jeg bloggede – han ved heller ikke, hvad jeg arbejdede med …
      Jeg er ikke professionel sprogbruger – hvis man er det, så lever man af sprog, så at sige – det gør jeg ikke, og jeg har aldrig taget en formel sproglig uddannelse. Jeg har lært lidt mere engelsk end gennemsnittet, men min uddannelse er hospitalslaborant 😉

      Kommentar af Ellen — 4. december 2015 @ 17:26

      • Vi bringer lige en opdatering … efter at have svaret dig, tænkte jeg selvfølgelig meget over jeg/mig og blev mere og mere i tvivl om det nu vitterligt var en fejl at skrive ‘mig’ i dette tilfælde. Det måtte undersøges nærmere, en fornemmelse kan man ikke bruge til noget.
        Det var ikke en fejl. Der er valgfrihed mellem jeg og mig. Kilde: http://proscript.dk/maanedens-sprogquiz-mig-eller-jeg/ – hvor jeg svarede rigtigt på alle fem spørgsmål 🙂

        Kommentar af Ellen — 4. december 2015 @ 18:11

        • Det kan godt være, at der er indført valgfrihed på dette område – som med så meget andet. Men da jeg for nogle år siden læste HF fik jeg af både min dansklærer, som iøvrigt havde været formand for Dansklærerforeningen i en årrække OG min engelsklærer læst og påskrevet, at dette eksempel netop er dårligt dansk og babysprog.
          Så nu holder jeg mg til at lave fejl på andre områder 🙂

          Kommentar af Henriette — 4. december 2015 @ 21:15

          • Jeg skrev jo ikke ‘mig og …’. Hvis ‘jeg’ er grundled, ville jeg aldrig skrive ‘mig’, men eftersom der jo er valgfrihed, behøver vi ikke at blive enige i dagens stridsspørgsmål 🙂
            Problematikken er i øvrigt fuldstændig den samme på engelsk – hvor der også er valgfrihed i dette tilfælde, så det er ikke noget nyt. Kilde:
            http://www.grammar-monster.com/lessons/than_I_me_than_he_him.htm
            Det har nok mere noget med at gøre, hvad man selv bekender sig til, end hvad der er grammatisk korrekt 🙂

            Kommentar af Ellen — 4. december 2015 @ 21:33

            • Vi bliver ikke uenige – jeg er ikke nogen ordrøgter 😀

              Det er mig, som står herude og banker på. I virkeligheden skulle det jo grammatisk korrekt hedde “det er jeg, som står herude og banker på”. Jeg er omsagnsled til grundled og skal derfor stå i nomminativ.
              Men det ville jo lyde lige så latterligt, som da Paul Mcartneys far forsøgte at overtale ham til at synge : she loves You, yes, yes, yes…
              😀

              Kommentar af Henriette — 4. december 2015 @ 21:41

              • Hehe 🙂

                Kommentar af Ellen — 4. december 2015 @ 21:45

  3. Julen er en dejlig tid, og endnu bedre bliver den, hvis man har styr på tingene i god tid. Det er godt klaret, at du allerede har gaverne i hus, dem er jeg ikke engang begyndt at tænke på endnu. Det bliver garanteret en rigtig flot dekoration på træstykket.

    Vi har rigtig mange arrangementer ovre i kirken her i december, og dem hygger jeg mig med at gå til. Når man er alene er det svært at skabe så meget julehygge, så det må komme udefra.

    Kommentar af Stegemüller — 4. december 2015 @ 17:03

    • Jeg kan godt forstå, at du bruger din kirke så meget. Julen er en vanskelig tid at være alene i.

      Kommentar af Ellen — 4. december 2015 @ 17:27

  4. De der romkugler lyder da bare SÅ lækre. Mon ikke jeg får lyst til at kaste mig over dem. Jeg har det nemlig som dig(eller du- går ikke så højt op i korrekt dansk. Det er meningen, der tæller) men jeg laver heller ikke to do lister, men følger mine impulser og nyder selv at bestemme, hvad jeg skal lave hvornår. Sådan har mine december-måneder ikke altid været. Tak for inspirationen.

    Kommentar af liselegarth — 4. december 2015 @ 19:41

    • Velbekomme og velkommen hertil, Lise.
      Det er dejligt selv at kunne bestemme dagsordenen, hvilket vi ikke kunne i samme grad, da vi havde hjemmeboende barn/børn. Det var selvfølgelig også dejligt, men nu er vi et andet sted i livet, og det kan vi lige så godt benytte os af 🙂

      Kommentar af Ellen — 4. december 2015 @ 21:09

  5. Det er fint at få at vide at der skal rom i romkugler og altså ikke romessens. Er romkuglerne identiske med havregrynskugler?

    Kommentar af Jørgen — 4. december 2015 @ 20:31

    • Mnjohh, det er vel rent logisk det samme – vi har bare atid kaldt det romkugler i min familie, og den slags hænger jo ved.

      Kommentar af Ellen — 4. december 2015 @ 21:10

  6. Åh, hvor må det være dejligt at være så langt med julegaverne. Jeg ved ikke hvorfor, men jeg kan aldrig komme i gang for i sidste øjeblik.
    Hvor er det en flot og spændende træstub. Hvad mon du vil gøre mere?

    Kommentar af Betty — 4. december 2015 @ 23:55

    • Jeg ved ikke ikke rigtig hvad jeg skal gøre ved træet – men det skal være noget enkelt.
      Det kræver gode ønskelister at være i god tid med gaverne, synes jeg 🙂

      Kommentar af Ellen — 5. december 2015 @ 10:02

  7. Jeg ville også elske at være i god tid med gaver, men jeg er det aldrig, men det lykkes mig alligevel altid at nå det, og sådan går det forhåbentlig også i år.. 🙂

    Kommentar af Inge — 5. december 2015 @ 07:51

    • Man når jo altid det, man skal, men jeg har i flere år haft nogle gode, engelske grunde til at være i god tid 🙂

      Kommentar af Ellen — 5. december 2015 @ 10:03

  8. Jeg tror, jeg vil prøve din romkugleopskrift. Mon det man kan bruge en almindelig brun rom, fx. Captain Morgan, eller skal der en god rom til? Og så tror jeg, jeg vil trille i havregryn. Jeg kan ikke lide knasende sukker.

    Kommentar af Kirsten — 5. december 2015 @ 08:08

    • Jeg brugte lige præcis Captain Morgan – der er ingen grund til at bruge en dyrere rom end det – det må endelig bare ikke være Strohrom! 🙂
      Kommer der ikke lidt for meget morgenmad over det, hvis du ruller dem i havregryn? Jeg ved, at mange bruger kokosmel, hvilket jeg umiddelbart ville mene var bedre.

      Kommentar af Ellen — 5. december 2015 @ 10:06

  9. Jeg har vist kun som barn trillet havregrynskugler, de var nemme og billige (og absolut ikke rom i) jeg går også udenom dem, når jeg er nogle steder med hjemmelavet konfekt, men måske rommen kunne gøre underværker 🙂
    Glæder mig til at se din færdige dekoration. Jeg har en stub, der ligner din. Den har vi haft siden sønnen legede den var et vildsvin, som Asterix (sønnen) spiste.

    Kommentar af Lene — 5. december 2015 @ 12:42

    • Det er så afgjort rommen, der gør dem spiselige, Lene!
      Hehe, hurra for børnenes herlige fantasier 🙂 – John troede vi havde fået hund, da han så den ligge og tørre foran radiatoren …

      Kommentar af Ellen — 5. december 2015 @ 14:32

  10. Hvorfor overhovedet gøre mere ved den gren? Den er da flot, som den er 🙂 Måske en ide til at få bugt med den rom, vi har stående, men aldrig drikker. Selv om jeg er i tvivl om, hvad du mener med næsten smeltet smør. Er det i en kasserolle og 90% smeltet eller bare smør, der har stået så tilpas lunt, at det næsten flyder ud af pakken? Dejligt, at du kan holde den kørende på ideer. Det kan jeg et stykke hen ad vejen, men når det spidser til op mod jul, må der altså skrives lister.

    Kommentar af Fruen i Midten — 5. december 2015 @ 14:45

    • Lidt mere synes jeg nu, der skal til, men den skal bestemt ikke overpyntes.
      Det er faktisk rigtig en god metode til at slippe af med rom på – jeg kan fortælle, at Inge lige har spist to og sagde ‘uuhhhmmm’ efter hver – efter at have indledt med at sige, at hun aldrig spiste romkugler … 😉 ‘Næsten smeltet smør’ er smør, der er blevet blødgjort i mikroovnen, men ikke helt smeltet. Min søster bruger det nærmest lige fra køleskabet ‘fordi det skal man’, men hun bruger tre gange så lang tid som jeg på at blande massen, og det endelige resultat er efter min mening det samme.
      Jeg tror, jeg kan holde den gående helt uden lister – det har jeg da kunnet indtil nu. De eneste lister, jeg bruger, er indkøbslister 🙂

      Kommentar af Ellen — 5. december 2015 @ 15:15

  11. Romkugler, eller hvad der mon var i, lavede min mor og jeg, da jeg har været omkring 5-6 år. Vi fik besøg af Andres Perch, som var estisk operasanger og boede med sin familie i flygtningelejren i vores landsby. Ham fik jeg lov til at byde den første! Sært hvad man (jeg) kan huske; det var vist første gang, vi lavede konfekt – måske derfor. Det var også eneste gang, jeg har smagt dem. Vi børn var vilde med mors pebernødder; det var mine børn også, og forleden bagte min datter dem. Så hun ringede lige og sagde, at nu skulle de alle til at lege “effen eller ueffen” – først så leger man med dem, og så spiser man dem! Jeg har aldrig taget det så nøje, men lavet det mine børn gerne ville have (året rundt, for at det ikke skal være løgn!). Der er længe til jul, ikke mindst hvis et par størrelser fik lyst til juledessert om sommeren! Da jeg var barn, var der ‘anderledes styr’ på det. “Bare der er én småkage tilbage til juledag – så må I selv styre det!”, sagde jeg, for de smager jo bedst inden jul. Min mor holdt hus med dem – og smed de sidste ud omkring februar. “Den, der gemmer til natten …”

    Kommentar af Elsebeth — 5. december 2015 @ 16:35

    • Du har da rigtig forkælet dine børn, tror jeg 🙂 Men hvad pokker, det gør vi vel nok alle sammen – vi har bare forskellige måder at gøre det på.
      Ja, vi husker de underligste ting, men jeg kan nu godt forstå, at du har husket konfekt-operasanger-episoden.
      Ja, den, der gemmer til natten … mange af mine barndoms lidt striksere – for slet ikke at tale om tåbelige – regler svor jeg allerede dengang, at jeg ikke ville føre videre. Du har vist gjort lidt det samme.

      Kommentar af Ellen — 5. december 2015 @ 17:32

  12. Hvert eneste år – ca en uge før jul – lover jeg mig selv, at til næste år vil jeg være tidliger på den…
    I dag var vi ude at fælde vores juletræ. Det lyder nok ikke af så meget for de fleste danskere; men herover er det næsten umuligt at finde et juletræ, som stadig ligner et naturligt grantræ. Træerne bliver trimmet, trimmet og trimmet, så de til sidst ligner kegler. Ved du hvad, jeg tror faktisk at jeg fluks vil gå på min blog og skrive et (lille) indlæg om det.

    Kommentar af Lene — 7. december 2015 @ 03:13

    • Nu har jeg i alt for lang tid ikke skrevet på bloggen. Så netop som jeg spontant beslutter at skrive bare en lille post, er der kludder på blogger.

      Kommentar af Lene — 7. december 2015 @ 03:37

      • Men det lykkedes, kan jeg se – dejligt med et indlæg fra din hånd 🙂
        De grimme juletræer må da, oven i al grimheden, være hundedyre? Det må koste nogle ekstra år at få dem trimmet på den måde.

        Kommentar af Ellen — 7. december 2015 @ 09:33

        • Ja, det skulle man tro; men jeg ved faktisk ikke, hvad de koster, da jeg jo aldrig har været interesseret i at købe et.

          Kommentar af Lene — 9. december 2015 @ 02:42

          • Lene! Jeg var nysgerrig efter at se, hvem du er. Da jeg prøvede at åbne din blog, fik jeg af mit beskyttelsesprogram at vid, at dit site er inficeret med skadelige “ting”, der ville inficere min PC.
            Jeg skriver dette, fordi jeg kan forestille mig, at du ikke selv er klar over det.
            Venlig hilsen
            Magnus

            Kommentar af Domus1 — 9. december 2015 @ 23:47

            • Jeg blander mig lige … vil bare sige, at ingen af Lenes tre sites får alarmklokkere til at ringe for mit Norton-antivirusprogram. Om det så er fordi mit program er for dårligt, eller Magnus’ er for godt, er svært at vide …

              Kommentar af Ellen — 10. december 2015 @ 09:35

              • Magnus og Ellen
                Jeg har mindre forstand på teknikken end I to har, og vil snakke med min mand om det i morgen, når han er hjemme.
                Det er dog lidt uforståeligt for mig, at det skulle være hos MIG. Min blog er hos Blogger?, hjemmesiden hos Weebly? og facebook siden hos Facebook? og ikke på min computer?
                Desuden har vi, så vide jeg kan forstå, et af de bedre antivirusprogrammer AVG installeret og opdateret konstant.

                Kommentar af Lene — 10. december 2015 @ 12:54

                • Mit program hedder Bullguard. Meddelelsen poppede op, da jeg “prikkede” på dit navn. Jeg har kun været ude for en tilsvarende meddelelse én gang tidligere på et andet site.
                  Det er ikke for at beklage mig; men man hører/læser jo så meget om “ting og sager”, der sniger sig ind på ens PC. Blot derfordenne lille varsko.
                  Venligst,
                  Magnus

                  Kommentar af Domus1 — 11. december 2015 @ 01:50

                  • Jeg tror ikke, der er nogen, der opfatter det som en klage, men det er lidt underligt, at du får denne advarsel, når jeg ikke gør det. Det er desværre før hændt, at virusspionerne melder falsk alarm, hvilket kun gør det endnu mere uigennemskueligt for os andre 🙂

                    Kommentar af Ellen — 11. december 2015 @ 09:18


RSS feed for comments on this post.

Skab en gratis hjemmeside eller blog på WordPress.com.