Hos Mommer

1. december 2015

En weekendtur på hverdage

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 18:41
Tags: , ,

Det er det, man kan, når man er jobstoppet: Starte en weekendtur om søndagen og komme hjem igen tirsdag aften.
Vi havde en nat til gode på Hindsgavl Slot, som vi valgte at tage nu, samt forsøde opholdet yderligere med en 4-retters vinmenu. Sidste gang, vi var her, var vi meget imponerede over den 3-retters menu, de diskede op med, så forventningerne var tårnhøje.
Hindsgavl efter Gorm

Gorm pustede sig mere og mere op, mens vi sad og spiste. På slottet havde man gjort et stort nummer ud af at tænde det vældige juletræ – et af dem, man køber i Norge for en formue – kl. 16:30; med masser af tilskuere fra oplandet. Senere sad jeg på første parket mht. udsigt til juletræet og kunne se, hvordan det ruskede mere og mere i lyskæderne … sagde til John, at jeg troede, træet ville vælte inden så længe. “Arh, tror du ikke de har lyttet til vejrudsigten og sikret det godt?”
Det havde de så åbenbart ikke, for omkring kl. 20 gik lysene ud. Jeg kunne ikke se, om det var væltet, men det kunne jeg næste morgen … det var knækket, simpelthen.

P1090738
Den der menu … lakserilletten og jordskoksuppen med kammusling var meget lækre, men hovedretten var kyllingebryster med brun sovs, 25 ristede perleløg og to ristede champignon i ultratynde skiver. Plus en halv – ja, en halv! Lille, oven i købet! – braset kartoffel. De kaldte den et eller andet fint fransk, men den smagte fadt, fuldstændig som en kogt kartoffel fra dagen før, der var blevet stegt i smør. Altså en brasekartoffel. Intet grønt af nogen art til de to store og lidt tørre kyllingebryster. Der var ALT for meget kød til alt for lidt og uspændende tilbehør, så det var en stor skuffelse – når jeg spiser ‘gourmet’ og betaler 1100 kroner pr. kuvert, gider jeg absolut ikke spise kylling, uanset hvor den har tilbragt sin trygge og økologiske barndom.
Der var Pære Belle Helene til sidst– det er i mine øjne en 70’er-dessert, og jeg var bestemt ikke imponeret.
Jeg var nødt til at nævne det, da tjeneren spurgte, hvad vi syntes om maden. Han prøvede at forsvare det med, at “det jo er vintermad, der er temaet i aften”. Det havde ikke stået nogen steder, og jeg måtte understrege, at man 1) godt kan spise grønsager om vinteren og 2) at kylling med brun sovs er hverdagsmad for mig og sikkert rigtig mange andre. Bortset fra, at jeg aldrig laver brun sovs til kylling, men serverer salat til …
Alle levnede halvdelen af kødet, lagde vi mærke til.
Vinene – vi fik fem forskellige – var til gengæld suveræne. Først en mousserende som aperitif; dernæst en hvid fra New Zealand, som overraskede ved først at både lugte og smage underligt … indtil vi drak den til lakseriletten, hvor den ændrede karakter så voldsomt, at man næsten ikke kan tro, at det kan lade sig gøre, så mad og vin gik trods alt op i en højere enhed for alle fire retters vedkommende – uagtet, at vi var ret skuffede over maden.

P1090744P1090743

Inden vi landede på Hindsgavl, gik vi på julemarked i Fåborg. Det var ret hyggeligt i fine omgivelser i Øhavsmuseet Den Gamle Gaard.
Jeg blev helt nostalgisk, da jeg så Børnenes Julebog med det røde bånd om – der kom et hukommelsesglimt tilbage til barndommen, fordi vores far købte den til os hvert år til jul.

24 kommentarer

  1. Jeg er kartoffelelskende og -spiser, så forstår jeg din skuffelse og fjerkræbryst, der ofte bliver til den tørre side, er heller ikke gourmetmad for mig, men at kylling ikke kan være det, der er jeg uenig med dig i, da Grundlovsdagsmiddag bestående af friskslagtet grydestegt kylling (helle for hele låret 😉), skilt SOVS, med nye kartofler, div. spæde grøntsager, hovedsalat med mormordressing og dild ad libitum fortsat er gourmetmad for mig, men vi er heldigvis forskellige.
    Godt at stormen ikke ødelagte turen eller jeres stråtækte idyl.
    Mvh.

    Kommentar af Kristine — 1. december 2015 @ 19:47

    • Vi er helt enige på den måde, at din kyllingeret lyder rigtig lækker, men det er nok mere et definitionsspørgsmål, for med ‘gourmetmad’ mener jeg noget, jeg ikke laver selv; det er noget jeg får ude. Det er ikke den officielle definition, I know … men når jeg tager ud og betaler en mindre formue for en gourmetmenu, vil jeg ikke have mad, som jeg umiddelbart kan lave selv; jeg vil have noget usædvanligt og på den ene eller den anden måde vanskeligt tilgængeligt, hvis du forstår, hvad jeg mener.
      Det er også altid mig, der tager lårene, som der er mest smag i – bryster er mest til mænd, tror jeg – også når vi taler kyllinger 😉

      Kommentar af Ellen — 1. december 2015 @ 20:31

      • Jeg forstår og også mandlige præference, da det ville være dumt at foretrække bagdelen på en kylling 😂

        Kommentar af Kristine — 1. december 2015 @ 22:03

        • 🙂

          Kommentar af Ellen — 2. december 2015 @ 09:16

  2. Det er nøjagtig sådan vi også gerne tager på en weekendtur – fra søndag til tirsdag. Men det er da trist at høre at den fine mad var rigeligt ordinær. Det er mærkeligt at grøntsager er farlige at spise og det er vel derfor man ikke skal spise for meget ude, men sørge for at lave god mad selv.
    Fin at du svarer tjeneren uden standardfrasen. Det minder mig om dengang i Skagen, hvor tjeneren spurgte nogle svenske gæster om pizzaen var god. Svaret var kort og godt nej. Hvorefter tjeneren gik ud i køkkenet og sagde “Hvordan mon pizzaer skal smage i Sverige, de kunne ikke lide den”. Var jeg blevet spurgt havde svaret været enslydende. Prisen var nu så høj som på Fyn.

    Kommentar af Jørgen — 1. december 2015 @ 19:50

    • Ja, det er altså ret trist at blive så skuffet over noget, man har glædet sig til i ugevis! Det syntes jeg så også, at de skulle have at vide …
      Om det er pizzaer eller gourmetmiddage, er ligegyldigt – det mad, man betaler (dyrt) for, skal være tilfredsstillende.

      Kommentar af Ellen — 1. december 2015 @ 20:35

  3. Jeg fik et gavekort til Hindsgavl af kollegaerne i Stubbekøbing. Jeg håber sandelig at det lever op til mine (vores) forventninger, når det en dag bliver indløst. om det er kylling med sovs gør ikke så meget, men jeg forventer sandelig, at det er tilberedt noget anderledes end de måder jeg selv gør det på og det kræver bestemt noget noget tilbehør af den grønne og anderledes slags.

    Julebogen var også vores hjem, sammen med Julelampens skær.

    Kommentar af Pigen fra landet — 1. december 2015 @ 20:55

    • Indkvarteringen er helt i top. Hvis man spørger efter at bo i en af ‘staldene’, får man et kæmpestort værelse, mens de er noget mindre, men nok en del mere romantiske i hovedbygningen. Nu har vi prøvet begge, og de er lige gode – på hver sin måde.
      Vi er helt enige om, hvad der skal til, når man spiser ude.
      Åh ja – den kan jeg da godt huske – den var også fast inventar hos os 🙂

      Kommentar af Ellen — 1. december 2015 @ 21:24

  4. Herligt at tage på weekendtur på hverdage. Men det er ærgerligt at betale i dyre domme for mad, der ikke lever op til forventningerne. Børnenes julebog var også en fast tradition i min barndom. Hyggeligt at se den igen. 😉

    Kommentar af Betty — 1. december 2015 @ 22:43

    • Ja, det er smadderærgerligt. Til gengæld er det altid rart med lidt nostalgi 🙂

      Kommentar af Ellen — 2. december 2015 @ 09:18

  5. Det lyder bestemt ikke som om de har kælet for maden – og det må da være det mindste, når de nu reklamerer med gourmetmad! For min skyld må det gerne være kylling, men det skal godt nok være en god en af slagsen, samt perfekt tilberedt; og som du siger, på en måde man aldrig selv kan svinge sig op til. Ærgerligt, når I nu havde fået skruet forventningerne op efter første besøg 😦
    Rigtig mange kroer og restauranter slår iøvrigt om sig med reklamer for gourmetmad og gourmetophold, men jeg tvivler nu på, at alle kan leve op til standarden.
    Trist med juletræet – mon ikke de kan kappe det nederste af og genrejse det? Og så håber vi, at det var vinterens eneste storm 😉

    Kommentar af fiberfryd — 2. december 2015 @ 01:13

    • De har ikke kælet nok, i hvert fald. Måske har de fået ny kok siden siden sidst, for der var en verden til forskel på de to menuer. Den samme kok kan jo heller ikke være på arbejde altid.
      Enig: Der er urealistisk mange ‘gourmetophold’ rundt omkring i landet.
      Jeg tror det første og håber det sidste 😉

      Kommentar af Ellen — 2. december 2015 @ 09:21

  6. Det er nu rigtig ærgerligt med den kylling. Jeg kan kun tilslutte mig de øvrige kommentarer: Gourmetmad skal være noget, man ikke laver selv, og så skal der grøntsager til også selvom det er vinter. Kristine skriver om mormordressing. Jeg kunne ikke være mere enig.

    Jeg er for “ung” til “Børnenes Julebog”, men den ser hyggelig ud – i øvrigt rart endelig at være for ung til noget.

    Kommentar af Stegemüller — 2. december 2015 @ 08:49

    • Jeg var i hvert fald grundigt skuffet – og min mormordressing laver jeg tit. Den smager godt, men det er – som navnet antyder – mormormad og ikke gourmetditto.
      Du er lidt yngre, end jeg troede … Børnenes Julebog udkom fra 1906-1984 … men hyggelig var den 😉

      Kommentar af Ellen — 2. december 2015 @ 09:29

  7. Æv, at gourmetmiddagen ikke var så gourmet-agtig som ønsket 😦 Surt med et knækket juletræ, men godt at bygningerne – også de hjemlige – holdt. Hvorfor tror du, at det var et norsk træ, og ikke bare et, som var hentet i den lokale skov? Det er måske kun noget, man gør i Midtjylland?

    Kommentar af Fruen i Midten — 2. december 2015 @ 09:06

    • Ja, stort æv.
      Jeg har engang læst, at Danmark ikke er leveringsdygtig i så store træer, der har været enkeltstående, hvilket de jo skal have været for at have grene helt ned til jorden. Det i år er dog vist usædvanligvis fra Gribskoven, har jeg lige set, så det kan ikke være hvert år – eller alle store træder, der kommer fra Norge..

      Kommentar af Ellen — 2. december 2015 @ 09:31

      • Nu ved jeg ikke hvor mange meter det træ er, men Danmark leverer altså træer på 10 -15 meter, til torve, forretninger, sygehuse og andre større foretagender. Det er ikke direkte juletræspruduktion, så det kan godt være svært at finde et træ, men det sker mange steder, bl.a. også her på øerne og på Sjælland 😉

        Kommentar af Pigen fra landet — 2. december 2015 @ 16:41

        • Okay – så er det nok ikke fra Norge 🙂

          Kommentar af Ellen — 2. december 2015 @ 17:38

  8. jeg har det som dig, kylling er ikke gourmetmad, så skal det i hvert fald opgraderes med masser af lækker tilbehør 🙂 I er gode til at komme af sted, du har garanteret allerede lagt nye planer for gode oplevelser 🙂

    Kommentar af Lene — 2. december 2015 @ 09:25

    • Nej vel? Kylling smager da glimrende (bortset fra brystkødet), men det er hverdagsmad og gourmetmad kræver mere!
      Hehe, ja, vi skal på cruise til Oslo om 1½ uge … fik et tilbud, jeg ikke kunne modstå 🙂

      Kommentar af Ellen — 2. december 2015 @ 09:33

  9. En rigtig god herregårdsweekend lyder det til – lige bortset fra gourmethovedretten og desserten, som efter min smag ikke alene er “gammeldagas”, men også ret kedelig.
    Vinene lyder til at have været en af gode oplevelser.

    Kommentar af Lene — 4. december 2015 @ 01:39

    • Netop! Kedelig. Især når man som jeg ikke kan lide den stærke, mørke 70 %-chokolade, som er alt for bitter til mig. Det kan kokken selvfølgelig ikke gøre for, men det var ikke med til at højne oplevelsen.
      Vinene var det bedste ved menuen; det kan kokken gøre for.

      Kommentar af Ellen — 4. december 2015 @ 09:24

  10. Skønt med en hverdagsweekendtur – og godt, I sad inden døre, mens Gormen rasede. Skuffelsen over den beskrevne mad er fuldt forståelig. Man kan simpelthen servere grønsager så smukt, og de gør så meget forskel, så det er uforståeligt, at de var fraværende på jeres tallerkener. Og der er da masser af vintergrønsager, så vidt jeg ved.

    Kommentar af conny — 4. december 2015 @ 12:30

    • Enig. Ifølge min bedste overbevisning var der ingen grund til ikke at servere et eller andet grønt til – det ville have gjort en stor forskel.

      Kommentar af Ellen — 4. december 2015 @ 13:01


RSS feed for comments on this post.

Skab en gratis hjemmeside eller blog på WordPress.com.