Hos Mommer

28. november 2015

Endnu et mysterie

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 15:00
Tags:

Herunder til venstre ses et glat metalrullebord på hjul. Oven på det står en plasticspand, hvis sider vender en ikke-klatrevenlig vej. Oven på spanden står en hjemmesnedkereret æbleopbevaringstrækasse, hvor bunden går langt ud over spandens top.
Til højre for står der solsikkefrø og fuglefoderblanding; lagt på en masonitplade, som rager et stykke ud over bordets top.
Musesikker opstilling.
Troede vi …

P1090724P1090730
Hvordan i hede, hule osv. har et eller andet kunnet spise af æblerne? Men har ikke rørt kornet?
Hvordan er der kommet en mus derop? Hvorfor kan vi ingen muselorte se? Er det overhovedet en mus? Hvis ikke, hvad er det så for et væsen?
Hvorfor er ‘væsenet’ ikke gået i kornet, som der er mere næring i?
Hvorfor har det kun taget af æblerne i den øverste kasse af pap og har slet ikke rørt dem i trækassen?

P1090726P1090735

Der var spist af mange af æblerne. De røde var helt klart de bedste; de gule og grønne var slet ikke rørt.
Vores eneste bud er, at det, hvad det end har været, er sprunget ned oppefra og, efter at have forsynet sig, sprunget videre ned på gulvet. Der er omkring en meter at springe/falde, hvilket må være meget for en lille mus, men vi kan simpelthen ikke forestille os, at mus (eller rotter for den sags skyld) kan komme til kassen nedefra. Medmindre vores mus har verdensmuserekorden i længdespring uden tilløb – cirka en meter.
P1090732P1090733

Nu har John lavet et låg til kassen i form af en ramme med et dobbelt, fintmasket net over.
Fugle- og menneskemad har byttet plads. Bare fordi …
Æblerne i den berørte kasse er smidt ud til fuglene, men nu har vi forhåbentlig et sikkert opbevaringssted til fremtidige æblekøb.
Det var i øvrigt de stjålne æbler oppe fra genboen, der blev fortæret. Godt man ikke er religiøs, overtroisk eller tror på nemesis …

Vi er temmelig spændt på at se, hvordan opstillingerne ser ud i morgen tidlig.
Jeg er normalt et meget pragmatisk menneske, men hvis der er spist æbler i løbet af natten, tror jeg på flyvende mus med et tandsæt som Jaws i James Bond-filmen The Spy Who Loved Me.

38 kommentarer

  1. Kravlenisser. Hvad ellers?

    Kommentar af Eric — 28. november 2015 @ 16:04

    • Selvfølgelig, Eric. Problemet er løst 🙂

      Kommentar af Ellen — 28. november 2015 @ 16:09

  2. Musen er kravlet op under taget og har ladet sig dumpe ned. Eller den har været i kassen hele tiden. Eller er en fugl. Måske er det en rigtig nisse. Eller John så han fik et alibi til at lave et låg. Eller …

    Kommentar af Jørgen — 28. november 2015 @ 16:38

    • Der har helt sikkert ikke været en mus i kassen hele tiden, men de andre muligheder står åbne 🙂

      Kommentar af Ellen — 28. november 2015 @ 19:52

  3. Det ser ud som om, det er en fugl, der har spist af det æble, synes jeg – men hvem ved?

    Kommentar af Randi — 28. november 2015 @ 17:14

    • Måske. Det håber jeg, for hellere en fugl end mus!

      Kommentar af Ellen — 28. november 2015 @ 19:53

  4. Fantastiske opstillinger som er meget kreative, så det er synd, de ikke virker. Jeg synes, Erics bud med kravlenisser er det bedste. Held og lykke med den næste opstilling og det nye dobbelte finmaskede låg.

    Kommentar af Stegemüller — 28. november 2015 @ 17:39

    • Det er i hvert fald det hyggeligste bud, men vi håber låget også kan holde kravlenisser ude 🙂

      Kommentar af Ellen — 28. november 2015 @ 19:54

  5. Jeg hælder til den med de flyvende mus med tandsættet…… Nisser er først fra tirsdag 🙂

    Kommentar af Lone Nielsen — 28. november 2015 @ 17:48

    • Åh … jeg troede, nisser huserede hele året herude på landet 😉

      Kommentar af Ellen — 28. november 2015 @ 19:54

  6. Hold da op, hvor mystisk. Mon Søren Ryge kunne give et svar? I brevkassen i Politiken om lørdagen?

    Kommentar af Betty — 28. november 2015 @ 22:19

    • Jeg har mere tillid til SR, når det har med planter at gøre – og når vi ikke engang holder politikken, så tror jeg desværre ikke, Betty – men underligt er det 🙂

      Kommentar af Ellen — 29. november 2015 @ 09:20

  7. Egern? De kan klare de mest indviklede ting.
    Og så lod jeg mig sprogirritere af din overskrift – “mysterie”. Jeg ved godt, det er tilladt, men -ie-formerne (når det ikke er i sammensætninger) får det til at skurre i mine ører fuldstændig som gaffel på tallerken eller negl på tavle. Jeg får svært ved at vænne mig til gymnasie, mysterie og (måske) akvarie. Men det er nok bare gamle mig.

    Kommentar af conny — 29. november 2015 @ 12:07

    • Egern? Ja, måske, men jeg har endnu ikke set egern tæt på Den Stråtækte.
      Jeg var også længe om at vænne mig til -ie-endelsen, men fordi det passer bedre med bestemt ental og flertal, synes jeg det er fint nok.

      Kommentar af Ellen — 29. november 2015 @ 21:44

  8. Jeg tænkte også fugl, sådan ser vores nedfaldsæbler i hvert fald ud.
    Og hvor er det altså skønt at blive pirret ordmæssigt, så nu måtte jeg slå mysterie op, havde slet ikke tænkt over det, men skriver jo altid mysterium, anede ikke man godt måtte skrive det med ie 🙂

    Kommentar af Lene — 29. november 2015 @ 13:28

    • Fugle skræller vist normalt ikke æblerne. Ikke fordi det ses specielt tydeligt på billedet, men skrællen lå i bittesmå stykker ved siden af.
      Angående mysterie/mysterium, så vær sød at se mit svar til Conny herover 🙂

      Kommentar af Ellen — 29. november 2015 @ 21:49

  9. Min første tanke var, at det kunne være en mår, der har været på spil. De spiser også frugt og bær. Min søn tror, det er en halsbåndmus. Et egern er også et godt bud, men en mus ville have vanskeligt ved at komme oppefra, hvis den skal springe mellem brædderne, mener jeg.
    Men “hvordan i hede hule o.s.v.” – for nu at citere dig – kan du skrive “… har et eller andet kunne spise af æblerne?” (selvom det kan lyde sådan, når man udtaler det).
    Jeg har lært, det hedder ‘et mysterium, mysteriet’, og de mange nye stavemåder virker forkerte på mig. Måske fordi det er svært at lære en gammel hund – og mig – visse nye kunster. Hvad man i ungdommen nemmer, man i alderdommen ej glemmer!

    Kommentar af Elsebeth — 29. november 2015 @ 14:39

    • Halsbåndmus er et fint bud, og egern er ikke et dyr, vi har set herude ved fjorden, men det er nok ikke udelukket af den grund.
      Den ‘har kunne’-fejl er aldeles utilgivelig og en af dem, jeg selv ville have slået ned på med hård hånd, hvis jeg havde været korrekturlæser, så det er endnu et bevis på (håber jeg 😉 ), hvor svært det er at læse korrektur på sig selv.
      Vaner, vaner … ganske enig – jeg var også længe om at lære at skrive ‘linje’, men det lykkedes da 🙂

      Kommentar af Ellen — 29. november 2015 @ 21:58

      • Man læser vel heller ikke korrektur på sig selv, men nok snarere på sit eget, medmindre det drejer sig om en tatovering.
        Mvh.

        Kommentar af Kristine — 29. november 2015 @ 22:06

        • Sådan siger man jo, Kristine. Når man er korrekturlæser … den har vi vist haft oppe før 😉

          Kommentar af Ellen — 29. november 2015 @ 22:20

  10. Det er godt nok underligt, den bedste forklaring er nisser.. men jeg hælder nu mest til fugle.. 🙂

    Kommentar af Inge — 29. november 2015 @ 17:26

    • Vi holder os bare til den bedste 🙂

      Kommentar af Ellen — 29. november 2015 @ 22:04

  11. Jeg tror helt bestemt, det er flyvende bæster, der har været/er på spil i jeres æbler. Uden nissehuer og musehaler.
    Du skriver selv, det er nedfaldsæblerne, det er gået ud over. Hvad sker der, når et æble falder mod jorden? ja det får et stød, hvori der opstår en højere koncentration af sukkerstof; ikke sandt. Hvad elsker søde sager (udover vi tobenede?). Det gør nogle seksbenede med striber – nemlig hvepsene! 🙂
    Det har i år været et rigtigt hvepseår og jeg har ved selvsyn set hvepsene sidde og gnave i mine Guldborg-æbler (et dejligt sødt æble) selv mens de endnu hang på træet, men ikke i mine Filippa og nogle mørkerøde nogle, der ligner lidt Ingrid Marie. Filippa er ret syrligt og de mørkerøde ret faste og meget sent modne.
    Gnave-området i mine Guldborg-æbler minder i mistænkelig grad det, der er i jeres æbler.
    I skyndingen (er det vel ofte, når man er på rov 😉 ) har I sikkert fået samlet en del hvepse med i æble-“høsten”.
    Egentligt burde I med fordel kunne nyde de – nu kasserede – æbler, da råd-områderne er fortæret af hvepsene. NEMESIS!
    – Egentligt var disse “gnav” en kvalitetsstempling for god kvalitet og smag.
    Hvepse er – mig bekendt – ikke vilde med fuglefrø — så, altså 😉
    God appetit
    Magnus
    PS. Hedder det ikke mysterium i ental, ubestemt men mysteriet og mysterierne?

    Kommentar af Domus1 — 29. november 2015 @ 18:24

    • Det kan godt være, at det er hvepse, men der har ikke været tale om ‘i skyndingen’, for jeg havde al den tid jeg havde brug for, da genboen kun har stedet som sommerhus, så han dukker ikke uventet op en onsdag formiddag … der var absolut og helt sikkert ikke hvepse med i købet her. Efter at have lagt de stjålne æbler i kassen, tjekkede jeg ofte, om de var begyndt at rådne, og i givet fald blev de smidt ud til fuglene.
      Vi kasserede hele kassen, hvis det nu alligevel skulle have været mus … havde vi været sikre på, at det var fugle (eller hvepse), havde vi kun kasseret dem, der var spist af.
      PS: begge stavemåder er tilladt.

      Kommentar af Ellen — 29. november 2015 @ 22:16

  12. Solsorte elsker æbler. 😊

    Kommentar af Marianne Kruse — 29. november 2015 @ 22:26

    • Det gør de, men vi har så få solsorte hernede ved fjorden – prøver faktisk på at få lokket dem til ved at lægge æbler i haven, men har endnu ikke set nogen 🙂

      Kommentar af Ellen — 29. november 2015 @ 22:31

  13. Vi har et gammelt æbletræ, som i år gav mange nogenlunde fine æbler. Det er ikke en æblesort, jeg bryder mig særligt meget om, så vi gør intet for at udgå sygdomme og skadedyr. Som sagt var der i år en del større æbler uden alt for mange ormeangreb, så vi høstede et par spande. (Da jeg havde gjort dem istand til æblemos, var der mere tilbage til kompostbunken, end der var i gryden).
    Nå, det jeg egentligt ville sige var, at ikke alene de æbler, som allerede var faldet ned, men også mange æbler på træet, havde store områder ædt op af hvepse, som vi havde et kæmpebo af i en nærliggende busk. Derudover sad der tykt med mariehøns, som gnaskede løs både på æblerne på træet og nedenunder. Dog tror jeg, at hvis jeres æbler var angrebet af hvepse eller mariehøns, ville tyvene nok stadig sidde i æblerne, da I ankom til gerningsstedet igen.

    Kommentar af Lene — 30. november 2015 @ 02:47

    • Mariehøns? Det har jeg aldrig set i æbler, men hvorfor ikke?
      Jeg tror du har ret i, at de stadig ville være der – hvepse plejer ikke ligefrem at være bange for mennesker, hvorimod mus og fugle straks ville tage flugten.

      Kommentar af Ellen — 30. november 2015 @ 15:06

      • Vi har haft en hulens masse mariehøns i år. Det er en lidt anderledes art, som herovre kaldes Asian Ladybugs. De er lidt lysere og orangeagtige i farven, og de bider. Sidst på sommeren havde vi store sværme, som, da det blev lidt køligere, vrimlede in i husene via vinduer og sprækker. Og så kan de altså også lide æbler. Der kunne sidde 20-30 stykker af dem tæt sammen og gnave i et æble, så det var nemt for dem at fortære det meste af et æble, før de sandsynligvis fortsatte til det næste.

        Kommentar af Lene — 30. november 2015 @ 15:17

        • Pudsigt, som der er mariehønseår sommetider. Kan du huske sommeren 1976, som var det værste i historien, hvad mariehøns angår? De bed også, for de var meget tørstige. Jeg har ikke oplevet det siden.

          Kommentar af Ellen — 1. december 2015 @ 17:06

          • Hmm. Vi har det af og til her. For nogle år siden fortalte en vinproducent mig, at vinen det år havde en bitter smag på grund af mariehøns, som sad på druerne og blev mast sammen med dem.

            Kommentar af Lene — 1. december 2015 @ 18:45

            • Yrk!

              Kommentar af Ellen — 1. december 2015 @ 18:46

  14. Har du/I tænkt tanken: Mår?

    VH
    Jane

    Kommentar af Jane F — 30. november 2015 @ 09:34

    • Ja, nu har vi – men det havde vi ikke 😉
      Beklager, at du først kommer igennem nu, men jeg har været væk hjemmefra og har derfor ikke været inde som administrator. Det er kun første gang, en kommentar skal godkendes, så får du lyst en anden gang, er der ingen ventetid 🙂

      Kommentar af Ellen — 1. december 2015 @ 17:03

  15. Hvis dit ønske om flere solsorte går i opfyldelse, så må du hellere plante nogle æbletræer, for solsorte er nogle værre rodemikler, og hannerne er nogle hidsige fyre. Jeg havde smidt 21 æbler ud på græsplænen og kunne følge, hvordan – siger og skriver to – hanner var ved at tage livet af hinanden. Det æble, den anden hakkede i, måtte selvfølgelig være havens bedste, så over og overtage det. Det blev de ved med i lang tid – krig om overfloden.
    Hvert år får jeg derimod gæstebesøg af op til 14 duer, som fredeligt og roligt går meget tæt på hinanden under min ældgamle bøg og æder bog fra græsplænen i timevis. Dem er jeg så glad for at betragte, for det ser meget hyggeligt ud. Hver passer sit, og jeg passer mit.

    Kommentar af Elsebeth — 30. november 2015 @ 14:25

    • Vi har ikke plads i haven til frugttræer, så vi må nøjes med at stjæle fra genboens 😉
      Solsorte er voldsomt territoriebevogtende – vi så daglige slagsmål mellem dem, da vi boede i rækkehuset.
      Duer kan jeg ikke lide, så de bliver jaget væk, når/hvis de vover sig ind til os, men dem har vi heldigvis (heller) ikke set nogen af.

      Kommentar af Ellen — 30. november 2015 @ 15:09

  16. Sæt et billigt videokamera op og tag et billede af synderen

    God jul

    VH
    Jane F

    Kommentar af Jane F — 20. december 2015 @ 15:09

    • God ide, men efter John lavede en kasse dækket med et dobbelt net, har der ikke været nogen i æblerne.
      Tak, i lige måde 🙂

      Kommentar af Ellen — 20. december 2015 @ 15:55


RSS feed for comments on this post.

Skab en gratis hjemmeside eller blog på WordPress.com.