Hos Mommer

25. november 2015

Mysteriet om den forsvundne kaffe

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 16:33
Tags: , ,

P1090693Da vi skulle finde rundt i Sverige i sidste uge, kom bilens indbyggede gps til kort (tøhø). Den gør den i øvrigt tit – jeg synes det er verdens mest tåbelige gps. Den sad i bilen, da vi købte den, og den første ejer har givet en formue for den. Den er drønirriterende at betjene, den har ikke nær så mange funktioner og den har kun kort over Skandinavien. Jeg bander næsten hver gang, jeg skal indstille den – den er særdeles brugeruvenlig.
Da vi skulle til Flammafallet og havde tastet koordinaterne dertil ind, hævdede den hårdnakket, at der var over 2½ times kørsel dertil, hvilket vi vidste var usandt. Koordinater er koordinater, så hvad pokker stak den nu?
Møgdims. Godt vi har Garminen i handskerummet. John var begyndt at køre, for det var kun det sidste stykke vej, han var i tvivl om, men Søren kunne ikke finde ud af betjene “sådan et monstrum”, så monstrummet blev rakt over til mig.
Som kom til brutalt at hive det ud af stikket, fordi ledningen var kortere, end jeg lige havde opdaget.
Det fik et af de to kaffekrus til at vælte, hvilket dog først blev opdaget noget tid efter.
P1090696Krusholderen i Renaulten er for lille – den i Kiaen passede perfekt, men denne er for lav og krusene står for tæt på hinanden.
Da John opdagede det væltede krus (som ikke var et Bodum; det ville ikke være lækket, men et fra Statoil, som vi købte til Søren. Åbenbart et dårligt bilkrus, siden det ikke kan holde tæt – køb det ikke!), holdt han ind til siden for at tørre kaffen op.
Den var forsvundet! Pist væk …
Han beordrede Søren og mig ud af bilen og tog nogle måtter ud. Ingen kaffe. Der var fugtigt lige ved krusholderen, P1090697men de to deciliter kaffe var forsvundet. Han åbnede til rummene i gulvet bag forsæderne. Ingen kaffe.
Stikket virkede ikke mere, så gps’en måtte sættes i stikket omme ved bagsædet. Uderst upraktisk.
Hjemme igen nærmest skilte John bilen ad, men der var ingen kaffe at se, selv om man kunne lugte den. Han var en anelse bekymret, for hvor og i hvad skvulpede den lige rundt henne? Hvorfor var sikringen sprunget?
John købte en ny sikring og satte den i – den sprang omgående. Han prøvede at skille stikket ad, men kunne ikke. Han ringede til et renaultværksted, fik et lille fif og fik derefter selv repareret stikket, som virker fint nu – det havde altså intet med kaffen at gøre, men gik i udu pga. min hårdhændede behandling.
Så langt, så godt.
Kaffen er aldrig fundet, men John ser helst ingen gentagelser, da han helst ikke vil have hele bilen fyldt op med usynlig kaffe, og i øvrigt har den krusholder irriteret os begge lige siden vi fik bilen umiddelbart inden vores sommerferie.
P1090695Nu har han fundet en beholder af hård plast, har monteret to ben i den, som passer i hullerne og har sat en midterdims i.
Mit beskedne bidrag til den glimrende ide var at foreslå at give den nye holder et filttæppe, så ikke krusene står og smålarmer under kørsel og i sving.
Før stod krusene så tæt op ad hinanden, at de begge stod lidt skævt – det var selvfølgelig også derfor, de så let kunne vælte. Nu kan han køre rallykørsel, uden de vælter.
Det har han forhåbentlig ikke tænkt sig, men det er rart at vide, at krusene fremover vil forblive, hvor vi sætter dem.
Han er ikke altid helt tosset, min gode handyman.
Det er nemlig meget vigtigt for os begge at kunne have kørekaffe med, så snart vi skal køre i mere end en times tid.

18 kommentarer

  1. Meget mystisk med den kaffe.
    Vores ‘nye’ Garmin er nu også et ret dårligt eksemplar. Man kan ikke vælge alle bogstaverne fra alfabetet, så der er mange byer vi VED eksisterer, men som den ikke kan skrive. Allan har været afsted med den 2 gange. Første gang blev den sendt ind til Garmin. Næste gang fik han at vide, at det var fordi gps’en skulle hjælpe os. Den er nemlig så ‘klog’ at den ved hvilke bogstaver, vi IKKE skal bruge, så derfor er de IKKE valgbare på tastaturet. Det duer jo ikke, når vi ved at gadenavnet findes. Næste gang han afleverede den, fik han at vide den bare skulle opdateres, men det har han gjort flere gange. Hvis Expert skulle opdatere den, kostede det penge. Tror du lige Allan protesterede. Nu har de opdateret den (gratis) Vi har fået den hjem igen, men har ikke fået den afprøvet. Virker den ikke efter hensigten, må han af sted igen.

    Kommentar af Pigen fra landet — 25. november 2015 @ 19:01

    • Det har jeg da aldrig hørt om – underlig Garmin. Det er ikke kun æ, ø og å, der mangler? Det gør vores, men hvis jeg skriver ‘Solrod’, ved den godt, at det skal være Solrød. Men det er måske andre bogstaver, den mangler? Irriterende er det i hvert fald, og de må da bare bytte, hvis ikke den virker – det kan da ikke være svært at vise dem i forretningen.

      Kommentar af Ellen — 25. november 2015 @ 21:39

      • Det er alle bogstaverne. Nogle gange har vi kun ganske få bogstaver at vælge imellem fra hele alfabetet.

        Kommentar af Pigen fra landet — 25. november 2015 @ 22:10

        • Det er da ikke i orden – hvis den ikke virker nu, så prøv at insistere at få den byttet.

          Kommentar af Ellen — 26. november 2015 @ 09:38

  2. Oh, de sorger som ikke fungerende GPS og kaffekrusholdere kan afstedkomme. Det er da også for ringe, at satellitten ikke har styr på begge dele Det med kaffen har jeg ingen umiddelbar løsning på (sugerør?), men der var engang noget, der virkede i orienteringsøjemed, det hed noget med “kort”.

    Kommentar af Eric — 25. november 2015 @ 20:25

    • Kaffeproblemet har vi løst nu … der vælter ikke flere krus i vores bil.
      Har du nogensinde prøvet at skulle finde en lille gade i en meget stor by, du ikke kender? Eller et sted langt ude på landet på en vej, der ikke engang findes på kortet i den målestok, man har tilgængelig? En gps er lidt som en opvaskemaskine: Man tror man kan undvære en, men får man den først inden for dørene, kan man ikke forstå, at man nogen sinde har kunnet leve uden. En gps er især guld værd, når man er alene i bilen – det er umuligt at læse kort og være chauffør samtidig. Der var også engang, film var noget på ruller – jeg er ikke spor nostalgisk i den retning, men går 100 % ind for den moderne teknologi- også selv om den driller indimellem 🙂

      Kommentar af Ellen — 25. november 2015 @ 21:46

  3. Skønt kaffemysterium.
    Jeg giver Ellen ret: Når man først har haft en GPS et stykke tid, er den svær at undvære. Som regel ved den for eksempel, hvordan man vender; det gør kortet ikke. Ydermere kan de være ret underholdende. Vores aldersstegne model ville for eksempel en gang partout køre over en golfbane for at komme til det sommerhus, vi havde lejet, og dens udtale af diverse vejnavne har også været årsag til megen moro. Men somme tider bander vi også stygt over den.

    Kommentar af Kirsten — 26. november 2015 @ 08:21

    • Nemlig – hvor mange ville i dag undvære deres mobiltelefon, selv om de troede noget andet engang?
      Hehe, det med ‘sjove’ ruter vil vores også indimellem, men heldigvis sjældent; den ved fx ikke, hvilke svenske skovveje, der er private og dermed lukkede med bom – og det er yderst sjældent, at stemmen er slået til os hos – vi kan hverken holde kvinde- eller mandsstemmen ud 🙂

      Kommentar af Ellen — 26. november 2015 @ 09:44

  4. Har kun GPS’en i min mobil… men den har jeg været glad for flere gange! Ellers starter en udflugt med at nærkigge Google maps. Evt tage screenshot af kortet… Vi er da nået frem indtil videre!
    Kopholder er en MEGET stor mangel i vores næstenveterangamle Saab. Og jeg har ikke kunnet regne ud, hvor der eventuelt kunne etableres en kopholder… Løsningen: Passageren servicerer chaufføren med vådt og tørt.

    Kommentar af Anne Holtegård — 26. november 2015 @ 10:52

    • Mobilens gps er bedst til når man går, synes jeg – kan bl.a. godt lide, at den til bilen kan finde nærmeste tankstastion, restaurant, Point of Interest m.m.
      Men igen: Det er lige som med en opvaskemaskine … 😉
      Glimrende løsning for chaufføren, men er det ikke svært, når passageren også skal bilstrikke?

      Kommentar af Ellen — 26. november 2015 @ 12:18

  5. Mærkeligt hvor den kaffe blev af! De problemer med kopholdere mv. har man heldigvis ikke på cykel.

    GPS: Jeg har den i telefonen, men jeg har aldrig rigtig brugt den, men det skal jeg til nu, hvor jeg har købt en holder, så den kan monteres på styret. Jeg kan sagtens følge dig i det med, at hvis man først har vænnet sig til at have den, forstår man ikke, at man har kunnet leve uden. Din parallel til mobiltelefonen er rigtig god. Jeg var meget længe om at få en sådan telefon, og jeg holdt stædigt fast i, at fastnettelefonen var nok for mig. Men jeg blev klogere…

    Kommentar af Stegemüller — 26. november 2015 @ 12:03

    • Der er mange grunde til at være imod alskens ny elektronik, men overordnet set synes jeg at have erfaret, at det er en fremgang hver gang der kommer et nyt hjælpemiddel, så jeg har vist efterhånden lært at være hurtigt ude 🙂

      Kommentar af Ellen — 26. november 2015 @ 12:21

  6. Vi har efterhånden haft nogle forskellige GPS’er men har bestemt ikke udfaset det go’e gamle landkort. Det er godt til at kontrollere GPS’ens af og til noget vidtløftige forslag (jeg kontrollerer også ofte GPS’en med mobiltelefonen).
    Du er heldig med din handyman. Nu sidder jeg og nynner Anne Dorthe Michelsen…..

    Kommentar af Den Gamle Krage — 26. november 2015 @ 12:07

    • Vi har også altid landkort med – især fordi jeg slet ikke kan ruteplanlægge på en gps. Jeg mangler overblikket. Og så har den det med at tage ‘korteste rute’ særdeles bogstaveligt og sende en ud ad nogle totalt umulige småveje. Der er et kort godt til at finde et egnet kompromis mellem korteste og hurtigste rute.
      Jeg er meget heldig 🙂

      Kommentar af Ellen — 26. november 2015 @ 12:25

  7. Har I fundet kaffen?

    Kommentar af Jørgen — 28. november 2015 @ 10:08

    • Nej!

      Kommentar af Ellen — 28. november 2015 @ 10:16

  8. Der er vel ikke et hul i bunden, som kaffen kan være løbet ud af … meget mystisk. Sikke en Georg Gearløs, du har til mand – en god løsning.
    Jeg er (næsten) fortabt uden en GPS, men jeg er DØDirriteret over, hvor “klog” den selv synes, den er. Fuldstændig som Pia beskriver. Den er faktisk ikke klogere end programmøren – og sådan en tænker ikke helt som os andre.

    Kommentar af conny — 29. november 2015 @ 11:52

    • John kunne ikke finde nogen huller – hvilket han ellers ret gerne ville …
      Jeg tror godt nok, at Pias gps er decideret fejlbehæftet, men nogle er mere bedrevidende end andre.
      Jeg kan dog normalt godt leve med det, for jeg ville, lige som du, nødigt undvære at have en.

      Kommentar af Ellen — 29. november 2015 @ 22:41


RSS feed for comments on this post.

Blog på WordPress.com.