Hos Mommer

23. november 2015

Solen stod op og solen gik ned

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 17:39
Tags: , ,

Det lyder næsten som den vel nok velkendte Pensionistvise med Volmer Sørensen og Grethe Sønck om det gamle pensionistpar, der har samme rutiner hver dag ugen igennem, og hvor de bare ser frem til den halve times tid, som børnene pligtskyldigt sætter af til et søndagsbesøg.
Sådan har det nok mest været i dag for os – der er absolut intet interessant sket …

2015 11 23 (2)

Solen stod så nydeligt op – her foreviget klokken 07:16 – de eneste skyer var disse i horisonten; resten var klar himmel med en stor og temmelig kraftigt lysende Jupiter i øst.

Selv om vores liv er gået langsomt i dag, så ændres himlen hurtigt, når solen står lavt i horisonten; billedet herunder er kun fire minutter yngre end det øverste billede.

2015 11 23 (8)

Vi spiste ristet brød til morgen.
Jeg tog en mørbrad ud af fryseren – Søren har fødselsdag og kommer og spiser.
Løb huset over for at flytte lidt rundt på støvet.
Spiste frokost.
Kørte til Køge for at købe solsikkefrø og frøblanding til vores fugle.
Kørte en omvej hjem i det smukke, solbeskinnede snelandskab.
Tændte op i brændeovnen. 
Startede på aftensmaden, som nu står og passer sig selv i ovnen.
Livet er ikke altid lige underholdende, men det er absolut meget godt alligevel – dette er ingen klage.

Jeg er dog stadig ikke enig med Onkel Danny i, at hverdagene er de bedste. Jeg holder mest af de dage, hvor man oplever noget lidt mere spændende, end dagen i dag kunne byde på.
Jeg holder af livet – jeg elsker livet – men jeg holder ikke specielt meget af hverdagen.

Søren er arriveret, så jeg må ud og lege værtinde.

29 kommentarer

  1. Så ligner vi to ikke hinanden – jeg elsker hverdagen, som blev fejret hver fredag, mens mine børn boede hjemme. Det hittede jeg på ud fra den betragtning, at det ikke er nogen sag at gøre noget ud af mærke- og helligdage. Dagligdage er der flest af, og børnene syntes det var noget særligt, når f.eks. rødgrøden blev serveret i min smukkeste krystalskål. Fredag aften var festaften med en dejlig middag, sodavand til børnene, stofservietter, fin dug, do glas, porcelæn, sølvtøj og blomster på bordet. Anne-Mette gik op til fru Christensen og spurgte, om hun ville krølle hendes hår, for vi skulle jo have fest i aften. Så hun spiste hver fredag med nykrøllet hår. Det blev en tradition, vi satte stor pris på alle tre, og venner og familie inviterede de højtideligt til at fejre hverdagen med os. Selv efter min søn flyttede til Aarhus fortsatte han, og var der kun et par stykker tilbage på kollegiet, inviterede han dem til at fejre hverdagen med ham. Det havde de godt nok aldrig hørt om før – men de kunne lide idéen og syntes, det var godt fundet på.

    Kommentar af Elsebeth — 23. november 2015 @ 18:30

    • Haha, Elsebeth – jeg synes du har fejret dine fredage på en rigtig god måde, hvor du gjorde virkelig meget ud af det, men jeg vil vove den påstand, at vi har præcis den samme holdning til hverdagen: Du lavede den jo netop om til en fest – eller i hvert fald noget der ikke bare lignede alle de andre hverdage, og din datter sagde jo selv, at hun skulle pyntes op til fest …
      Så det er nok mere et definitionsspørgsmål, hvad der er hverdag 🙂

      Kommentar af Ellen — 23. november 2015 @ 18:57

  2. Smukke billeder. Hvis der ikke var kontrastdage, ville man nyde de andre mindre. Det gælder dog ikke nødvendigvis, hvis vi snakker om vejret 😉

    Kommentar af Eric — 23. november 2015 @ 19:10

    • Det har du ret i, og hvis hver dag var en fest, var det jo hverdagen 🙂
      Og lur mig, om ikke selv du ville blive træt af det samme vejr altid – også selv om det var godt …

      Kommentar af Ellen — 23. november 2015 @ 19:14

      • No way – jeg ville bare glemme det som trælsmoment 🙂

        Kommentar af Eric — 23. november 2015 @ 20:10

        • Really? 🙂

          Kommentar af Ellen — 23. november 2015 @ 21:47

  3. Smukke billeder!

    Jeg holder både af hverdagen ligesom onkel Danny, men kan også godt lide, når der sker “noget andet”, og det kan så være næsten hvad som helst bare noget, der bryder monotonien.

    Hyg dig/jer med Søren.

    Kommentar af Stegemüller — 23. november 2015 @ 19:27

    • Tak – og enig … hverdagen er kun god fordi den er kontrast til de mere indholdsrige dage 🙂

      Kommentar af Ellen — 23. november 2015 @ 21:48

  4. Hils Søren og ønsk ham tillykke, også selv om det er hverdag.. 🙂

    Kommentar af Inge — 23. november 2015 @ 19:31

    • Done … han pralede en hel del af, hvor sød han må have været 🙂

      Kommentar af Ellen — 23. november 2015 @ 21:49

  5. Jeg har det som Onkel Danny – jeg holder forfærdelig meget af hverdagens rutiner – men det forhindrer jo heldigvis ikke, at jeg også kan holde meget af de dage, hvor der er lidt mere gang i den 🙂

    Kommentar af Randi — 23. november 2015 @ 19:37

    • De skal jo også være der for at danne kontrasten til de dage, hvor der sker lidt mere 🙂

      Kommentar af Ellen — 23. november 2015 @ 21:49

  6. Jeg holder af begge slags, men sådan en dag som i dag, hvor der ikke er sket noget, den holder jeg af.

    Kommentar af Lene — 23. november 2015 @ 20:54

    • Det kan også være tiltrængt indimellem, Lene, og jeg forstår godt, at du havde brug for en dag, hvor der bare skulle slappes af 🙂

      Kommentar af Ellen — 23. november 2015 @ 21:50

  7. Det er en mageløs udsigt, I har! Sikke farver. Jeg holder nok mest af hverdagen. Nej, det er også rart med afveksling og nye oplevelser. Men jeg er godt tilfreds, hvis der flest hverdage, hvad der også er. 😉

    Kommentar af Betty — 23. november 2015 @ 23:18

    • Den udsigt er guld værd for os!
      Hverdagene skal være der – hvis hver dag var fuld af oplevelser, var det jo hverdagen 🙂

      Kommentar af Ellen — 24. november 2015 @ 09:05

  8. Jeg har behov for hverdagene for at lade op til de indholdsrige dage. Jeg elsker at komme ud og opleve. Men jeg kan ikke holde til alt det, jeg har lyst til! Så spænder jeg buen for hårdt og får brug for hverdagene. Med ro og strikketid…
    Og smukke solopgange og andre skønne små hverdagsoplevelser, der gør en glad indeni.

    Kommentar af Anne Holtegård — 23. november 2015 @ 23:24

    • Jamen jeg er jo på sin vis enig – der skal være tid til opladning og afslapning, for der er nok ingen der kan holde til, at der sker noget 24/7 året rundt.

      Kommentar af Ellen — 24. november 2015 @ 09:07

  9. Jeg holder frygtelig meget af onkel Danny – og af alle dage (undtagen tandlægebesøgsdage).
    Det var dog nogle uhyggelig tidlige billeder, men med så meget skønhed er det jo næsten nødvendigt at stå tidligt op.
    Et forsinket tillykke til fødselaren. Her har vejret også været smukt, men koldt. Hundesnoren måtte tages indendørs, den arme hund kunne nærmest ikke komme omkring med den, så stivfrossen den var.
    Jo, vinteren byder på mange glæder!

    Kommentar af Den Gamle Krage — 24. november 2015 @ 00:39

    • Det er skam heller ikke sådan, at jeg sidder med næsen ind i væggen og ikke gider mine hverdagsdage, men jeg elsker at opleve.
      Jeg vågner oftest mellem lidt i seks og lidt i syv, men jeg står kun op, hvis der er smukke farver at se på. Jeg nyder mine morgener i sengen – med ipadden. Spille Ruzzle, Quizbattle, lægge puslespil, læse … medmindre vi skal noget, danderer jeg den til halvni – jeg tror sagtens du kan forestille dig, at det kan tage år, inden man holder op med bare at fryde sig over, at man ikke skal op og på job. Jeg er i hvert fald ikke holdt op endnu 🙂
      Og vinteren er også meget nemmere at overkomme …

      Kommentar af Ellen — 24. november 2015 @ 09:13

  10. Med den udsigt burde det altså være muligt at holde til en totalt begivenhedsløs hverdag ind i mellem 🙂 Og hverdage må der til, for ellers bliver de særlige dage jo pludselig til hverdage … Meeen jeg kunne godt holde til, at fordelingen mellem hverdage og lidt mere spændende dage var lidt anderledes 😉

    Kommentar af Fruen i Midten — 24. november 2015 @ 09:04

    • Det er bestemt også muligt, og jeg har præcis den samme holdning til hverdage, som du giver udtryk for her – som det også fremgår af de svar, jeg lige har skrevet, og som du derfor ikke har set 🙂
      Det er netop fordelingen, man kan brokke sig lidt over – dog for mit vedkommende mindre nu efter jobstoppet …

      Kommentar af Ellen — 24. november 2015 @ 09:15

  11. Naiv som jeg er, troede jeg, at man slet ikke kunne undgå at opleve et eller andet hver dag …

    Kommentar af Rasmine — 24. november 2015 @ 12:57

    • Det kommer vel an på definitionen af at opleve. Hvis det hele er rutineopgaver, kalder jeg det ikke at opleve noget 🙂

      Kommentar af Ellen — 24. november 2015 @ 15:58

      • Det kommer vel så an på, hvor mange man har indrettet sig med.

        Kommentar af Rasmine — 24. november 2015 @ 16:49

        • Hvor mange rutineopgaver, mente jeg.

          Kommentar af Rasmine — 24. november 2015 @ 16:51

          • Næhh, det synes jeg egentlig ikke – rutiner er rutiner, hvad enten der er en eller 20 🙂

            Kommentar af Ellen — 24. november 2015 @ 18:10

  12. Jeg tror du har lidt ret i at det kræver en vis indsats ikke at havne i den gentagne hverdagstrummerum, og ganske som man må forholde sig til sin arbejdsevne så længe man er arbejdsramt, må man, når man er pensionsramt, forholde sig til sin pensionistevne. Og udsætte trummerumgentagelserne længst muligt.

    Kommentar af Jørgen — 24. november 2015 @ 15:32

    • Godt udtrykt, Jørgen 🙂 Jeg er ganske enig.

      Kommentar af Ellen — 24. november 2015 @ 15:59


RSS feed for comments on this post.

Skab en gratis hjemmeside eller blog på WordPress.com.