Hos Mommer

20. november 2015

En dag i æblernes tegn

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 18:08
Tags:

Vi ville over Kivik hjem for at købe masser af æblemost; både filtreret og ufiltreret most, samt most af enkeltsorter. Alle mine englændere elsker æblemost og kan drikke det i store mængder. Eftersom det er sundt, er der ingen grund til at sætte restriktioner på indtagelsen. Hvis de boede her fast, ville det næsten ruinere mig, men på de få dage, de er her om året, er der ingen grænser for forkælelsen i nogen retninger.
Desværre havde de kun én slags ‘årgangsmost’, som jeg aldeles fejlagtigt, men bevidst, kalder enkeltsortsmosten. Det var på Gravensteiner, som det hedder i Sverige.

Kivik Musteri (1)Kivik Musteri (2)

Det var den, der var sat smagsprøver af i baren. Glimrende årgang …

Derudover købte jeg 12 liter ufiltreret og fire liter filtreret most, et glas æblecidermarmelade og en æblete.
Det koster 19 svenske kroner literen, så det kan vist ikke gøres billigere, tror jeg – kun godt 15 danske penge for en rigtig dejlig most.
(Man har måske gættet, at vi får besøg julen over?)
Guldborgsund frugt laver lige så gode varer, men de er noget dyrere. Til gengæld opdagede jeg lige, at de har årgangsmost på sorten Rubinola, som vi netop i dag smagte i Kivik – et virkelig godt æble, som jeg for første gang stiftede bekendtskab med i dag, fordi vi fik et hver som ‘udgangsgave’.

Kildebrønde Frugt

Inspireret af det gode Rubinola bad jeg John lægge hjemvejen om Kildebrønde frugtplantage, hvor man kan smage på æblerne, inden man vælger og køber. Her blev det til fire kilo af sorten Rubens, som også var ny for mig, men som nok er det sprødeste æble, jeg har fået nogensinde. Smagen var selvfølgelig også i top.
Men jeg skal altså have fat i noget Rubinolamost fra Guldborgsund! Pia – har du et fif til, hvor man kan få fat i det, hvis ikke man har en Føtex Food inden for en rimelig afstand?

20 kommentarer

  1. Den englædnerfamilie er heldige at have jer, tænk at kunne smovse i æblemost. Men vi andre må nok nøjes med lidt mindre doser, der er jo godt med kalorier og frugtsukker i den skønne drik 🙂

    Kommentar af Lene — 20. november 2015 @ 19:08

    • Der er ikke ret mange kalorier i – 43 pr. dl, men selvfølgelig er der frugtsukker i – på den anden side skal vi have 600 g frugt og grønt om dagen, og ifølge dette … “Når vi spiser uforarbejdet frugt og grønt, vil kun en vis del af de bioaktive stoffer blive frigjort, da frugt og grønt er vanskeligt at fordøje. Indtagelse af hele frugter og grøntsager mindsker altså optagelsen af sundhedsfremmende stoffer i kroppen.
      Hvis frugt og grønt derimod indtages i flydende form, er en væsentlig del af arbejdet omkring frigørelsen af de sundhedsfremmende bioaktive stoffer gjort, hvilket øger deres optagelse i kroppen.

      … vil det være helt okay at drikke masser af usødet æblesaft 🙂 (og ‘masser’ er trods alt kun mellem 3 og 5 dl om dagen … )

      Kommentar af Ellen — 20. november 2015 @ 19:18

  2. Lige den (og en masse andre æblesorter – må jeg indrømme) kender jeg ikke. Men jeg kender en æbleplantage på Falster, som er så heldige at bo dør om dør med Danmarks bedste kødleverandør. Frilandsgrise, ænder og limousinekøer med et godt liv. Bedre bliver det ikke. Vi er en flok som handler stort ind hos dem et par gange om året og det kan klart anbefales. Hov – var jo en utilsigtet reklame for noget helt andet 🙂

    Men: De sælger også naboens most via deres hjemmeside. Du kunne jo prøve at tage kontakt og høre nærmere om æblesorter og presning.

    http://godt-koed.dk/

    Kommentar af Lone Nielsen — 20. november 2015 @ 19:59

    • Tak, Lone – den bliver omgående tjekket. Det kunne sagtens tænkes, at min kusine Pia også kender stedet – og så langt har vi jo heller ikke til Falster … 🙂

      Kommentar af Ellen — 20. november 2015 @ 21:04

  3. Hvor fås SEK til kurs 82?, hvis jeg må være så fri. Om det er billigt afhænger af, hvor udgiften til de ekstra 50 km konteres 😉
    Sundt og sundt, det er vel et spørgsmål om alternativet. De officielle kostråd anbefaler højst 1 dl juice af de 6 stk/600 g og heraf bør frugt helst kun udgøre 1-2 stk. og i artiklen i Politiken, som du allerede har citeret fra i dit svar til Lene, fortsætter Lars Porskjær Christensen med: “Så juice eller smoothies behøver ikke at være fedende og er faktisk sunde, hvis de indtages i moderate mængder svarende til officielle kostråd.”
    Har du prøvet at lave (børnevenlig) gløgg af æblemost? Varm mosten op med ingefær og/eller kanel, appelsinskal, vanille, lakridsrod …., lad trække. Opvarmes igen ved servering og serveres med bidder af tørret æble eller tranebær udblødt i appelsinsaft/hedvin/alkohol og mandler/hasselnødder. En sjat hyldebærsaft skader ikke. Det er også en dejlig drik at have med på tur i termoflaske, når benene er blevet trætte og korte og kulden bider.
    Husk at opbevare dine æbler køligt, så de ikke sprækker!
    God weekend

    Kommentar af Kristine — 20. november 2015 @ 20:53

    • Alle vegne, forhåbentlig – dagens officielle kurs er 80,40, så det er vel ikke helt ved siden af – og de 50 km er tjent hjem flere gange på de indkøbte liter æblemost 🙂
      De officielle kostråd følger vi måske, men helst ikke, når det 1) er jul og 2) vi har besøg fra England 😉
      Gløggen lyder fin, men er den ikke kun børnevenlig i form af, at den er alkoholfri? Jeg ville umiddelbart tro, at den vil være for krydret til de fleste børns smag.
      Jo tak, den med sprækkerne skal helst ikke gentages, så de nye æbler bor i garagen.

      Kommentar af Ellen — 20. november 2015 @ 21:15

      • Du har helt ret i det med kursen, jeg har husket kontanthævningskursen, der er ublu!
        Mængden af krydderier og hvilke gør den mere eller mindre børnevenlig og alkohol kan kun anbefales, hvis man ikke skal føre motorkøretøj eller vil have venlige børn, der hurtigt falder i søvn 😜.
        Jeg har ofte serveret min favorit med ingefær, lidt chili, kardemomme, kanel, lakridsrod og appelsinskal til børn med succes og skal netop stå for det til en efter-skoletid-udendørs-med-skattejagt-i-mørkningen-seksårs-fødselsdag på tirsdag – så lad det blive sne fremfor regn, hvor menuen iøvrigt er lammepølser, kartoffelgrøntsagsspyd over bål/grill og hjemmelavede æbleskiver, der bare skal tøes op og lunes, da de er frosne nu!
        Har I fundet grus/salt frem ☔️❄️💨

        Kommentar af Kristine — 20. november 2015 @ 22:10

        • Jeg bruger supermarkedet og ‘hæver over’, hvis jeg skal bruge lidt kontanter – det er ganske gratis 🙂
          Din skattejagt lyder spændende, men også lidt ‘vovet’ på denne årstid. Jeg håber I får tåleligt vejr – og/eller at alle børnene har optimalt tøj på.
          Vi har vinterudstyret parat, men håber ikke, vi får brug for det …

          Kommentar af Ellen — 21. november 2015 @ 08:49

  4. Hernede sælges mosten bl.a. I gårdbutikken i Sakskøbng, som vi besøgte sammen for et par uger siden. Den sælges i Superbrugsen, Rema, Fakta, Netto, men om nogen af dem lige har den sort nu, ved jeg ikke. Den nye høst er jo først ved at blive presset og tappet på flasker lige nu. Jo, jeg kender godt ‘stedet’ 🙂 vi kan køre forbi i morgen 🙂 Vi har mange små steder hernede der sælger lidt af hinandens delikatesser. Du kan også købe mosten hos nemlig.com. Personligt kan vi bedst lide mosten Holstener cox, men vi drikker dem alle, bare der er lilbud på dem, og det er der jævnligt.

    Kommentar af Pigen fra landet — 20. november 2015 @ 21:50

    • Jeg tjekkede på Guldborgsunds hjemmeside, og lige præcis Rubinola-mosten sælges underligt nok kun i Føtex.
      De er jo også gode allesammen, og det er ikke engang sikkert, at Rubinolas most smager lige så godt som æblet 🙂
      Tilbuddene gælder desværre nok ikke helt heroppe – det ville ellers være dejligt.

      Kommentar af Ellen — 21. november 2015 @ 08:52

  5. PS: Den most Lone henviser til er en god ægte blandingsmost, som man kan købe alle steder, men den kan slet ikke sammenlignes med most fra Guldborgsund Frugt, som er de eneste der laver ren sortsmost i DK.

    Kommentar af Pigen fra landet — 20. november 2015 @ 22:30

    • Det tror jeg gerne, men ja, alle ‘rigtige’ æblemost er gode; nogle få er bare bedre end de andre 🙂

      Kommentar af Ellen — 21. november 2015 @ 08:53

  6. Kivik er et æbleparadis, mon ikke vi skulle prøve at huske hinanden på æblefestivalen næste år, det kunne være lidt sjovt at mødes derovre den weekend. 🙂

    Kommentar af Inge — 21. november 2015 @ 16:56

    • Vi laver lige en foreløbig aftale – med forbehold for sene ferier og den slags 🙂

      Kommentar af Ellen — 21. november 2015 @ 17:17

  7. Jeg gad nok vide, om der ikke kører et mosteri rundt i de østlige provinser også.
    Vi har i al fald stor glæde af mosten fra vore æbler. Var der ikke noget med, at I har en nabo med en svær hoben æbler?
    “Vores” mostmand forlanger kun 50 kg. æbler for at lave en presning, og den mængde æbler kan let plukkes på et enkelt stort og velbærende træ, så man kan faktisk gå helt ned til enkelttræsniveau.
    Jeg må prøve den der Ribinola en gang eller se at få købt et træ af sorten.

    Kommentar af Farmer — 22. november 2015 @ 05:12

    • Naboen har mange æbler, men ét er, at jeg har stjålet et par spandfulde, men 50 kilo? 😉
      Vi skal nok også have frysekapacitet? Eller kommer ‘mosteren’ det i en pose lige som BiB-vine?
      Nu går jeg ud fra, at I har rigeligt med plads, ellers ville jeg jo nok sikre mig, at jeg kunne lide æblet, inden jeg plantede træet.

      Kommentar af Ellen — 22. november 2015 @ 09:29

      • Det kunne jo også være at naboen, for et par liter most, stillede træerne til fri afplukning. Der bliver jo masser til fuglene alligevel.
        Dette mobilmosteri
        http://mobilmost.dk/
        pasteuriserer og pakker i papæsker eller poser helt som BiB-vin. Det kan holde sig i min. 1 år i uåbnet stand ved stuetemperatur. Mon ikke der findes et tilsvarende stilleben hos Jer?

        Der er altid plads til et frugttræ mere et sted her på gården.
        De står i haver, i hegn og i skovbryn. Jeg køber dem gerne podet på vildstamme. Så er de mere rubuste og tåler gnav og fejning bedre.

        Kommentar af Farmer — 22. november 2015 @ 17:28

        • Det lyder unægtelig besnærende, og det ville kunne være sjovt at kunne sige, at mosten er af egen høst. Eller næsten egen … men prismæssigt er det meget tæt på samme litetpris som det, vi køber i Sverige – i hvert fald så længe kursen ligger omkring de 80 som den gør nu.
          Hvor må det være dejligt at kunne gå ud og plukke så mange forskellige æbler på eget område.

          Kommentar af Ellen — 22. november 2015 @ 18:25

  8. Her har vi stadig æbler af egen avl, men ingen bliver til most, men det synes at være et must at prøve god most. Det vil jeg gøre en dag.

    Kommentar af Jørgen — 24. november 2015 @ 15:46

    • Ja, må du prøve. Men pas på: Det er vanedannende, for der er stor forskel på Rynkebys og så det, jeg kalder de rigtige slags æblemost.

      Kommentar af Ellen — 24. november 2015 @ 16:04


RSS feed for comments on this post.

Skab en gratis hjemmeside eller blog på WordPress.com.