Hos Mommer

18. november 2015

Retro eller bare grimt?

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 17:17
Tags: ,

Futter - CopyJeg er bange for, at Røde Kors ikke får så forfærdelig meget glæde af det garn, jeg fik forærende for en lille uge siden … nu er jeg startet på endnu et par futter med to af garnerne; et brunt, tykt og et gult mohair. Tilsammen sender den kombination mig direkte tilbage til 70’erne, og kønt kan man absolut ikke just kalde det, men det bliver så varmt, at, hvis man ellers kan undgå, at de bliver våde, kan holde varmen på Sydpolen med dem.

Formiddagens tur gik til Jula for at købe en tørremaskine til Charlotte. Da hun smagte mine tørrede æbleskiver og snusede til mit hjemmetørrede esdragon og timian, var hun ikke mange sekunder om at ønske sig sådan et apparat – der er meget langt til de tørrede krydderier, man køber, og æblerne er sundt slik. Aubrey var ikke så vild med æblerne, men Anna har ikke den samme søde tand, så hun ville meget hellere have æbleskiver end bolcher.
imageimageI Jula skulle jeg også have børne-arbejdsbukser i voksenstil: røde kanvasbukser med mange lommer, lige som rigtige tømrerbukser, plus et eller andet indlagt på knæstykket, så de udsatte børneknæ er beskyttede mod slag og knubs, når de falder. Børnene, altså.
Jeg købte i foråret et par til hver af ungerne, og de ELsker disse bukser til leg i haven. Det gør moderen også, for de kan holde til langt mere end almindelige bukser, og hun bliver ikke så ærgerlig, hvis der kommer græssaft på dem …
De to genbodrenge, Anna og Aubrey leger med en gang imellem, er grønne af misundelse over bukserne, så deres mor har spurgt Charlotte, om det er muligt at skaffe et par til hver af hendes drenge. Jeg lovede at se, om de findes endnu, og det gør de heldigvis.
Derudover skulle vi have lidt udendørs jule/vinterbelysning af en eller anden art her til svenskerhuset, for den ene af de kæder vi har, gik død sidste vinter. Det var dog lynhurtigt at beslutte, at det så afgjort ikke skulle købes i Jula – holdnuop, for nogle rædsler de havde: alle blinkede enten hysterisk eller i alskens farver – eller både/og; under alle omstændigheder noget vi pure nægter at sætte op nogen steder.
Endelig blev der investeret i lidt mere røgflis – det skal vi i hvert fald ikke løbe tør for, nu hvor vi har masser af laks.
Vi købte æbletræsspåner og kirsebærtræsspåner – er lidt spændt på, om det er muligt at smage forskel. Det vi brugte i søndags, var enebærflis.

16 kommentarer

  1. Det var da en fin indkøbstur. Jeg har også sådan en tørremaskine; men har dog ikke brugt den de sidste par år. Måske skulle jeg prøve at “huske” at jeg har den ;o)
    Julebelysning! Her har jeg allerede for et par uger siden set de første huse, haver mv med julelys – og det er både mange og kulørte lys. Nogle af dem ser OK ud, selv om jeg ikke bryder mig om de kulørte lys. Jeg tror dog, at jeg gennem årene har vænnet mig lidt til det; men langt de fleste har “pyntet” helt utroligt usmageligt, hvor det ser ud til, at lyskæder på en eller måde bare er smidt på huse, træer og buske.
    Jeg har endda set mere end et juletræ med lys tændt gennem vinduer!! Joh, man bor vel i Nordamerika.

    Kommentar af Lene — 18. november 2015 @ 19:00

    • Den er fabelagtig til de nævnte ting, Lene
      Uha … jeg troede det var værst i USA, men I kan også i Canada, kan jeg forstå. Ifølge mig må det kun være en varm, hvidgul farve, og det skal ikke indendørs før langt henne i december – og slet ikke på et juletræ indendørs 🙂
      Englænderne er godt nok forargede over, at C sætter levende lys på et grantræ, der står i stuen – de mener, hun er meget uansvarlig 🙂

      Kommentar af Ellen — 18. november 2015 @ 19:28

      • Når jeg fortæller folk, at vi har levende lys på træet juleaften, får jeg også nogle sjove og/eller forargede bemærkninger og ansigtsudtryk tilbage. Her hænger det nok også lidt sammen med, at juletræerne er så utroligt beskårne, at de fremstår som tætte kegler (helt ligesom man ser på Disneys julefilm), og dem kan man på ingen måde sætte levende lys på. Vi har hvert år meget svært ved at finde et “rigtigt juletræ”, hvilket dog er lykkedes indtil nu hos et par juletræsfarmere, som lader nogle få træer stå næsten uden at beskære dem.

        Kommentar af Lene — 18. november 2015 @ 19:33

        • Ja, så kan jeg godt se, at det ikke er nemt med levende lys. Godt, at du har fundet nogle ‘dansklignende’ juletræer.

          Kommentar af Ellen — 18. november 2015 @ 19:40

  2. De der børne-arbejdsbukser er da skønne. Jeg kan godt forstå, at både børnene, Charlotte og hendes nabo er begejstrede. Der er altid noget “sødt” over ting man kopierer til en mindre størrelse.

    Kommentar af Stegemüller — 18. november 2015 @ 19:34

    • Det er nemlig rigtigt: Man falder altid for næsten hvad som helst, der er lavet i miniatureformat 🙂

      Kommentar af Ellen — 18. november 2015 @ 19:40

  3. Ellen, du skulle vel ikke vide, hvor man kan købe bukserne i Danmark. Jeg har støvet nettet igennem og fandt også nogle skønne pinkfarvede, men dog kun til kvinder. Mine tvillinger i US of A ville blive begejstrede for de bukser – Emma nok især for de pinkfarvede. Mon ikke også de egner sig til Montana-vinter med masser af sne – du kender jo kvaliteten.

    Kommentar af Elsebeth — 18. november 2015 @ 20:25

  4. Ene er gode til røgspåner, og kan efter min mening godt give en anderledes smag til røgvarerne. Den med kirsebær og æble er jeg mere spændt på at høre fra.
    Vi bruger helt traditionelt elletræ eller bøg, hvis det da ikke er ost. Til osten bruger vi brændenælder eller havrehalm alt efter årstiden.

    Kommentar af Farmer — 19. november 2015 @ 07:00

    • Jeg aflægger rapport, hvis jeg ellers er i stand til at smage forskel – og hvis ikke, er det selvfølgelig også et resultat 😉
      Jeg så engang i tv en, der røg rygeost med havrehalm – det så egentlig ikke særlig svært ud at lave helt fra starten, men jeg får nok aldrig prøvet det … .

      Kommentar af Ellen — 19. november 2015 @ 09:12

  5. Det er nok ikke helt fint at indrømme, men jeg synes altså ret ofte, at retro og grimt følges ad = retrogrimt. Bortset fra det er det da skønt med varme fusser i varme futter, og så er farven – på futterne – ret underordnet 🙂

    Kommentar af Fruen i Midten — 19. november 2015 @ 09:09

    • Vi er helt på´linje med, at retro er et synonym for grimt 😉
      Det er det også i dette tilfælde, men som du skriver, er det effekten, der er vigtigst her.

      Kommentar af Ellen — 19. november 2015 @ 09:13

  6. Hmmmm tjaaaa… tænker som Fruen.. Både og.. 🙂 men det er inderligt ligegyldigt hvordan de ser ud, de er varme og gode og helt uundværlige, også hos os. Hils Sverige fra os.

    Kommentar af Inge — 19. november 2015 @ 10:15

    • Jeg er enig med både Fruen og dig, og også i, at det er det varmegivende formål, der er det vigtigste her 🙂
      Vi hilser … her er meget vådt …

      Kommentar af Ellen — 19. november 2015 @ 10:34

  7. Retro kan være både kitch og kult! Men futter er bare ikke fikse uanset tidszone… De gør det de skal: Holder fødder og fusser varme!
    Jeg har strikket vores futter af Bilkas garn, i så festlige farver som muligt. Derfor kommer der ofte en limegrøn tåspids med på mine billeder!
    Festlige kan ungernes arbejdsbukser de også bare kaldes. Herlige!
    Vi har ikke udendørs julelyspynt, så jeg nyder naboernes. Det er bedst med de omhyggeligt opsatte, med varmt hvidt lys.. de underlige blålys er grimme og endnu værre med kaner på taget osv…
    Da vi har kunstigt juletræ pga allergier, leder jeg efter et par pæne lyskæder til det. Den gamle røg ud sidste år. Vi har levende lys på juleaften og så elektrisk til det bliver pakket væk igen.

    Kommentar af Anne Holtegård — 19. november 2015 @ 13:01

    • Jeg tror heller ikke på, at det er muligt at frembringe sexede futter, men det er skønt at få brugt garnrester til det – jeg bruger altid to garner, så de bliver lidt tættere i striningen.
      Politiblåtblink-julelys er skrækkelige, ja … har I kigget i Silvan? Jeg synes de har mange pæne lys.

      Kommentar af Ellen — 19. november 2015 @ 13:25


RSS feed for comments on this post.

Skab en gratis hjemmeside eller blog på WordPress.com.