Hos Mommer

16. november 2015

Mystiske beep-lyde i køkkenet

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 17:02
Tags: , ,

Beep             beep             beep             beep             beep
Beep      beep      beep      beep      beep
beep-beep-beep-beep-beep-beep-beep-beep-beep-beep-beep-beep-beep-beep-beep-beep-beep-beep …….

Med omkring 80 dB. Mindst.
Kan I forestille jer lyden?
Den lød i aftes ude fra køkkenet – lidt som mit køkkenalarmur, men alligevel ikke, for det arbejder sig ikke op fra at have et sekund mellem beep’ene, og det lyder heller ikke lige så hysterisk.
Sommetider ville jeg ønske, jeg hørte lige så dårligt som John, for han skulle rent faktisk gøres opmærksom på lyden for så bare at kunne høre den svagt, mens jeg nærmest røg op af stolen med et spjæt.
Det viste sig at være den fine vejrstation, som John fik i fødselsdagsgave, men hvad pokker havde stukket den?
Det blev Johns opgave at diagnosticere lyden, og han nåede frem til, at det måtte være frostalarmen.
Frostalarmen!?
Hvad pokker forestiller man sig? At det er morsomt at blive vækket midt om natten, hvad man jo sagtens kan risikere med den form for alarm? Den lyd ville kunne vække de døde. Den vil i hvert fald kunne vække mig.
Nok bare ikke John … men jeg skulle ikke risikere noget, så John slukkede for vejrstationen.
Der gik vel en lille halv time …

Beep             beep             beep             beep             beep
Beep      beep      beep      beep      beep
beep-beep-beep-beep-beep-beep-beep-beep-beep-beep-beep-beep-beep-beep-beep-beep-beep-beep …….

Så blev jeg sur. Det var ikke engang nok at slukke – jeg var nødt til at gribe til så drastiske midler som at hive batterierne ud for at slippe for den fjollede frostalarm, som går i gang, når det er er +4° og der dermed er risiko for frostvejr.
Jeg er da komplet ligeglad – især når jeg ligger i min seng.
John læste hele manualen igennem i formiddags, men kunne ikke finde noget om, hvordan man slår den fra.
Det kan simpelthen ikke være rigtigt … vi er ellers glade nok for den vejrstation, men det her dur altså slet ikke.

Ølbænk 1Ølbænk 2

Til sidst et spørgsmål til mine kloge læsere: Hvad står der på bænken på det andet billede?
Ølbænk kan jeg både læse og forstå, men jeg kan simpelthen ikke gennemskue hvad der står på den anden bænk, som klart nok også er en ølbænk.
De står på havnen i Sortsø.

22 kommentarer

  1. Det er dog en irriterende frostalarm; hvis I er nødt til at hive batterierne ud er der jo ikke meget ved den. Og så ved fire plusgrader…

    Jeg bryster mig ellers af at kunne læse gotisk (især gl. kirkebøger og folketællinger), men din bænk nummer to, kan jeg ikke klare. Jeg har fundet en side med gotiske alfabeter frem til dig https://www.sa.dk/brug-arkivet/laer/gotisk-skrift-intro og jeg vil tro du skal kigge under trykt gotisk, men sikker er jeg ikke.

    Kommentar af Stegemüller — 16. november 2015 @ 18:27

    • Jeg kan skam godt læse (trykte) gotiske bogstaver – det lærte min mor mig, da jeg gik i skole, men jeg er ret sikker på, at dette ikke er gotisk – s’erne ser helt anderledes ud, og i det hele taget ligner det bare ikke gotisk – men tager jeg fejl, imødeser jeg forventningsfuldt en oversættelse 🙂 .

      Kommentar af Ellen — 16. november 2015 @ 19:30

      • Når jeg nu kigger på det igen kan jeg godt se du har ret: Det er ikke gotisk. Jeg havde bare bildt mig selv ind at det var i den kontekst det skulle læses – men jeg tog da helt klart fejl.

        Kommentar af Stegemüller — 16. november 2015 @ 21:09

        • 🙂

          Kommentar af Ellen — 16. november 2015 @ 21:36

  2. Ligger der en hestestald i nærheden, der hedder Á Tún ???

    Kommentar af conny — 16. november 2015 @ 19:53

    • Det ved jeg ikke, Conny – jeg er nødt til at finde en lokal og spørge om den bænk på lørdag …

      Kommentar af Ellen — 16. november 2015 @ 20:02

  3. Sikke da en tosset vejrstation, den frostalarm risikerer at blive stationens død hos jer.. 🙂
    Kan der stå Stald æ lun.. altså stalden er lun.. det giver ikke rigtig mening at skrive det på en udendørs ølbænk.. er spændt på om nogen løser mysteriet..

    Kommentar af Inge — 16. november 2015 @ 20:07

    • Ja, hvis ikke vi finder ud af at deaktivere den …
      Næh, det giver ikke meget mening – jeg håber, at en eller anden vil kunne løse mysteriet.

      Kommentar af Ellen — 16. november 2015 @ 21:37

  4. Kan det være islandsk?

    Kommentar af Mormor — 16. november 2015 @ 21:23

    • Det kunne det måske være …

      Kommentar af Ellen — 16. november 2015 @ 21:38

  5. Kan desværre ikke tolke det…..:-)

    Kommentar af Madonna — 16. november 2015 @ 22:08

    • Ærgerligt – jeg havde lige sat min lid til dig 🙂

      Kommentar af Ellen — 17. november 2015 @ 08:37

  6. Altså, jeg prøvede Google Translate (!) fra Islandsk og her foreslår den STOPPE I OMRÅDER og hvis jeg prøver Tún på færøsk betyder det GÅRDSPLADSEN, så måske betyder det et Stop på gårdspladsen en lille omskrivning af Ølbænk??
    Og sådan en vejrstation skal heller ikke bo her {;o)

    Kommentar af nuuka04 — 16. november 2015 @ 22:17

    • Du har da i det mindste gjort et stykke arbejde, hvilket er mere end man kan sige om mig – og det er bestemt et godt bud, men om det er rigtigt, vides desværre ikke 🙂
      Nej vel? Det er ret irriterende. Vi må håbe på en mild vinter 😉

      Kommentar af Ellen — 17. november 2015 @ 08:39

  7. Ha, I (du) kan da få en fornøjelig vinter, hvis den frostalarm skal bippe, hver gang temperaturen svinger sig under 4 grader! Mon ikke der er basis for en reklamation? Ærgerligt, hvis der ikke er nogen, er kan hjælpe dig med teksten på ølbænken. Wiktionary fortæller at ‘tun’ kan betyde noget med tønde. Men hvordan passer det lige sammen med stald?

    Kommentar af Fruen i Midten — 17. november 2015 @ 12:00

    • Jeg har pudsigt nok tænkt de samme tanker om den vejrstation …
      Jeg tror måske mere på Dittes oldnordiske gårdsplads end på noget med en tønde, men jeg er bange for, at vi ikke finder svaret, før vi får en lokalkendt påbnen.

      Kommentar af Ellen — 17. november 2015 @ 14:44

  8. Jamen altså, sikken en irriterende tingest. Sikkert fin, hvis man har frostfølsomt landbrug (mindes noget fra Laurabøgerne, hvor de tumler rundt om natten for at redde høsten), men hvem har ellers brug for sådan et hyleri?
    Jeg tror Lona er inde på noget rigtigt; en gårdsplads hedder jo også ‘tun’ på norsk, så det er nok noget ‘old’nordisk … måske må ikkeøldrikkere også tage et hvil der?

    Kommentar af fiberfryd — 17. november 2015 @ 12:06

    • Jo, og der er også noget med frugthaver, blomstring og bestøvning, men dette er bare en vejrstation til ganske almindelig dødelige som os, der sagtens kan nøjes med at se på et termometer 🙂
      Du kan sagtens være inde på noget af det rigtige – jeg må spørge på lørdag, hvis vi når derned.

      Kommentar af Ellen — 17. november 2015 @ 14:46

  9. Det var da godt nok en gåde… Er der ikke nogle lokale, du kan spørge, næste gang du føler trang til at sætte dig på bænken?
    Jeg troede teknisk udstyr også inkluderede en off knap! Jeg mindes en tur hvor jeg blev vækket af en infernalsk bippen, ikke normalt en lyd jeg kan høre, men denne havde en lav frekvens. Det var en radio med indbygget vækning… kl 2! Jeg trykkede på sluk og gik til køjs. 10 minutter senere… BIIIIP…. Jeg opgav at finde off knappen, så pillede jeg den ud af stikket.
    Håber “nogen” kan finde den på jeres fine vejrstation.

    Kommentar af Anne Holtegård — 17. november 2015 @ 15:16

    • Hvor irriterende! Sådan nogle tingester ska labsolut ike foretage sig noget som helst uden man har bedt dem om det!
      Jeg forstår heller ikke, at man ikke kan slå alarmen fra – det kunne være, jeg selv skulle læse den manual 😉

      Kommentar af Ellen — 17. november 2015 @ 15:27

  10. En vejrstation er så dejlig at have. Vi er meget glade for vores; men den har altså heller ikke en frostalarm.
    Kunne det tænkes, at folk, som har frostfølsomme afgrøder, bruger en sådan? Ellers kan jeg ikke rigtigt se, hvordan det er relevant. John har vel allerede checket om lige den funktion kan slåes fra?

    Kommentar af Lene — 18. november 2015 @ 19:12

    • Det kunne godt tænkes, men John har læst hele manualen igennem uden at finde noget om, hvordan man slår den (for os) fjollede frostalarm fra!

      Kommentar af Ellen — 18. november 2015 @ 19:43


RSS feed for comments on this post.

Skab en gratis hjemmeside eller blog på WordPress.com.