Hos Mommer

15. november 2015

Sortsø laks, solnedgangsbilleder og søde venner

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 21:30
Tags: , ,

Hjemmerøget laks

For nogle uger siden fortalte min søster, at Køge Kajakklub d. 15. november skulle kajakke den til Sortsø fra Bogø havn for at købe regnbueørreder. Hvert år tømmer de åbenbart bruget ved denne tid og sælger ud til en god pris på 45 kroner kiloet. Jeg købte “to små og en stor”.
De mindste vejede 2,5 kilo og de største 5 kilo; jeg købte i alt 7¾ kilo, som var renset, men at filetere dem måtte jeg selv finde ud af …
Jeg er totalt novice på fiskefileteringsområdet. Inge og Hasse arriverede, mens jeg var godt i gang med at bande over den første. Det lykkedes dog uden at skære hverken halve eller hele fingre af mig selv, og alene det må vel kunne kaldes en form for succes … laksesider er helt sikkert set langt, langt pænere skåret, men det lykkedes uden at smadre fileterne helt, hvilket var det vigtigste, og inden jeg var færdig med alle seks, nåede jeg vist at blive præstømester i at hive små ben ud med en tang.

Vi gik en tur på den lille, men meget hyggelige havn og fik øje på kajakfolket derude – de kom nærmere og nærmere – og lige pludselig var lillesøster der med sin røde kasket … det var hyggeligt lige at få hilst på hende.

Sortsø v Stubbekøbing (12)

Sortsø v Stubbekøbing (15)Sortsø v Stubbekøbing (14)

Vi kørte dog hurtigt hjemover igen, for vi havde som nævnt sat Inge og Hasse i stævne. Mens jeg stod og bøvlede med de store fisk, fotograferede Inge processen og taggede mig på FB, men billederne viste desværre kun dobbelthager og Hjemmerøget laks (1)ikke noget laks … Annette i Holland gjorde mig dog opmærksom på, at man bare skulle klikke på billedet for at se laksene og hvor store de rent faktisk var.
Der blev røget laks, fabrikeret to forskellige porrecremer og en røget makrel-mousse samt arrangeret lidt salat (bare for at kunne overbevise os selv om, at vi spiste et sundt måltid). Der blev skåret ølbrød og andet godt brød.
Der blev også spist igennem – holdnuop, hvor var det godt: en lige ophevet fisk, der er nyrøget – det fås ikke ret meget bedre, skulle jeg hilse og sige … og John har bestået rygeprøven til topkarakter. Han var godt nok assisteret af Søren, som har prøvet det masser af gange, men nu ved John så også, hvad og hvordan han skal, og han får helt sikkert lov til at prøve igen. Jeg kan heldigvis slet, slet ikke finde ud af den slags … er jeg sikker på.

P1090546P1090572

Inge kom med fem forskellige oste, men efter alt det fisk blev vi enige om, at det var nødvendigt at holde en gå tur-pause, inden de skulle fortæres.
Det vil sige, at Inge og jeg gik tur, mens mændene sad og slog mave i skøn samdrægtighed, mens de kiggede på Formel 1-kørerne i Brasilien.

P1090553

Den tur kom der rigtig mange billeder ud af. Motiverne stod nærmest i kø, så vi fotograferede og fotograferede i én uendelighed, mens vi snakkede og snakkede i én uendelighed. Man kan vel multitaske …
Jeg skal skåne jer og kun servere et forholdsvis begrænset udvalg af de mange billeder.
P1090575

Har jeg nævnt før, at jeg er ret glad for, at vi er flyttet ned til Præstøfjorden?

30 kommentarer

  1. Hold da op hvor er der da smukt hvor I har slået jer ned !

    Kommentar af Pernille — 15. november 2015 @ 22:10

    • Åh ja, Pernille – vi kan ikke blive mere enige 🙂

      Kommentar af Ellen — 15. november 2015 @ 22:19

  2. Sikken travlhed!
    Virkelig fantastisk flotte billeder.
    Det lyder som en dejlig dag.

    Kommentar af conny — 15. november 2015 @ 22:42

    • Det var en af de bedre former for travlhed 🙂
      Og det var ganske rigtigt også en dejlig dag.

      Kommentar af Ellen — 15. november 2015 @ 22:51

  3. Undskyld, jeg lige springer over din fiskedåd uden kommentarerer. 😉 Jeg er bare fuldstændig betaget og overvældet over billederne. Jamen, hvor er de flotte!! Sikke farver. Kan godt forstå, I er glade for jeres omgivelser.
    Og ja, tillykke med din fiskehåndtering 😉

    Kommentar af Betty — 15. november 2015 @ 22:44

    • Tak, Betty – vi har sådanne eller lignende farver meget, meget tit – det er bare så helt fuldstændig fantastisk vidunderligt at være flyttet til sådan et sted 🙂
      Og tak … jeg tør godt prøve igen, hvis John gider ryge dem … 😉

      Kommentar af Ellen — 15. november 2015 @ 22:57

  4. Det er netop ved Sortsø jeg køber stort ind hvert eneste år. Faktisk har jeg lige klippet annoncen ud af avisen i dag, og tænkte jeg ville gøre dig opmærksom på, at det er nu det sker. Folk slæber laks hjem i store baljer og skraldesække, efter først til mølle princippet. Når der er udsolgt lukker de.

    Fantastiske solnedgangsbilleder.

    Kommentar af Pigen fra landet — 15. november 2015 @ 23:04

    • Jeg kunne jo have sagt mig selv, at selvfølgelig kender du det sted!
      I næste weekend har de også lakserogn, sagde de i dag. Ses vi så på lørdag dernede, måske?
      Ja, der blev godt nok slæbt fisk hjem i stor stil … der vil vi helt sikkert komme hvert år fra nu – det foregår jo over hele fem weekender, fandt vi ud af i dag.
      Tak – det var bare så flot her til aften 🙂

      Kommentar af Ellen — 15. november 2015 @ 23:11

      • Hvis vi skal laver en aftale, så gør vi 🙂
        Sidste år ville jeg købe rogn. Vi var der 20 min. efter de havde åbnet og alt var udsolgt. Det betyder at vi skal være der når de ‘slår dørene op’

        Kommentar af Pigen fra landet — 16. november 2015 @ 18:56

        • Jeg tænkte nok, at man skal være hurtig ved havelågen … vi er der kl. 10 på lørdag – håber jeg 😉

          Kommentar af Ellen — 16. november 2015 @ 19:32

  5. Du har nævnt det – men det er tydeligt her, de skønne billeder fortæller det så godt!

    Kommentar af Donald — 16. november 2015 @ 03:35

    • Tænk, har jeg virkelig det? Tak for billedroser 😉

      Kommentar af Ellen — 16. november 2015 @ 09:34

  6. Whau, sikken en aftenrøde. Det var godt at I to fotokvinder var friske på en gåtur og fik det syn foreviget.
    Hvor lyder det lækkert, med ørreder i massevis til billige penge. Lidt langt væk, måske, for vores vedkommende – men min fryser er alligevel stoppet med gode sager, jeg tror ikke engang der er plads til en af de små 😉

    Kommentar af fiberfryd — 16. november 2015 @ 10:43

    • Ja, det var godt,at vi ikke lige var specielt interesserede i Formel 1 😉
      Jeg har en ide: Sæt en weekend af i den sidste halvdel af november 2016, tøm fryseren i tilstrækkelig grad inden og kør herned. Så køber vi laks, ryger en af dem og hygger os for resten af pengene 🙂

      Kommentar af Ellen — 16. november 2015 @ 11:13

      • Det lyder forjættende 🙂

        Kommentar af fiberfryd — 17. november 2015 @ 11:54

        • Ja, ikke? 🙂

          Kommentar af Ellen — 17. november 2015 @ 14:41

  7. Jeg er helt vild med dit billede nr. 3 – det med båden og den gyldne himmel, der spejler sig i vandet. Hvor er det godt, I kom til Præstø Fjord at bo.

    Selv jeg kunne overtales til at spise den form for friske fisk; de lyder virkelig delikate, og så med det tilbehør!

    Kommentar af Stegemüller — 16. november 2015 @ 11:28

    • Tak – ja, det er en af de bedste beslutninger, John og jeg har taget 🙂
      Det var SÅ lækkert!

      Kommentar af Ellen — 16. november 2015 @ 17:04

  8. Jeg stornyder dine billeder… Man kan bare ikke holde op med at fotografere, når naturen serverer sådan et overflødighedshorn at motiver.
    Sikke et måltid… det gik da helt i fisk! Lyder bare lækkert… og hyggeligt med godt selskab. Det skærper appetitten.

    Kommentar af Anne Holtegård — 16. november 2015 @ 15:20

    • Nej vel? Man går totalt fotoamok!
      Det gik fuldstændig i fisk, men på den allerbedste måde 🙂

      Kommentar af Ellen — 16. november 2015 @ 17:04

  9. Åh, man bli’r helt nostalgisk, kørte altid forbi Sortsø på vej til fritidshuset i Stubbekøbing, som er solgt for længst.

    Dengang satte svigersønnen og gemalen åleruser ud, og svælgede bagefter i stegt ål.

    Min datter og jeg var ‘godt tossede’ mente de, for vi kørte til Marielyst og spiste pizza.;-)

    Men laks er godt…uhmmm.:-)

    Kommentar af Madonna — 16. november 2015 @ 16:52

    • Det er så hyggeligt at blive nostalgisk 🙂
      Ih, kan du ikke lide ål? Jeg ELsker ål. Og laks …
      Du må lige være den rigtige person til at svare på det spørgsmål, jeg stillede i det indlæg, jeg lige har postet – venter spændt på, som du kan løse mit lille mysterie 🙂

      Kommentar af Ellen — 16. november 2015 @ 17:06

  10. Det var bare en super dejlig eftermiddag i skønt selskab. Jeg er glad for det ikke var mig der stod med de 3 store fisk, men for pokker hvor det smagte.. både laks og tilbehør var helt i top.
    Af hjertet tak. 🙂

    Kommentar af Inge — 16. november 2015 @ 19:48

    • Selv tusind tak – det er så dejligt, at vi alle kan nyde hinandens selskab i så høj grad 🙂
      Den der porrecreme var jo egentlig din fortjeneste … det var i hvert fald din skyld, at jeg fandt ud af, hvad det er for noget …

      Kommentar af Ellen — 16. november 2015 @ 19:57

  11. Fine fisk, fine billeder, men ikke så fint, at du tror, det hedder ‘at sætte nogen i stævne’. Det gør det ikke – ‘I havde sat dem stævne’, hedder det!

    Kommentar af Elsebeth — 16. november 2015 @ 19:52

    • Du er altså en af de ‘nogle’, der anser det for ukorrekt: “NOGLE sætter hinanden stævne NOGEN sætter NOGEN stævne også i formen sætte nogen i stævne, der dog af nogle regnes for ukorrekt” – klippet fra DDO.
      Bortset fra det ser det faktisk ikke helt rigtigt ud med det ‘i’ foran stævne 🙂

      Kommentar af Ellen — 16. november 2015 @ 20:00

  12. Regnbueørreder eller laks? Det er vel ikke det samme, eller kalder de ørrederne for Sortsø laks for ligesom at få det at lyde finere? Uanset om det er ørred eller laks, er jeg helt sikker på, at det smagte skønt.
    Skønne er dine billeder også!

    Kommentar af Lene — 18. november 2015 @ 19:20

    • Næh, det er det vel ikke, men jeg har lige googlet lidt, og jeg tror, det må være regnbueørred, jeg købte. Forskellen er dog minimal, og der er sikkert stort set ikke forskel i smagen.
      Tak 🙂

      Kommentar af Ellen — 18. november 2015 @ 19:38

      • Jeg bruger også betegnelsen laks, men det ER regnbueørreder, og Sortsø salgsreklamer siger også regnbueørreder. Du kan bl.a. se annoncen i Sydsjællands Tidende 🙂

        Kommentar af Pigen fra landet — 19. november 2015 @ 19:26

        • Så fik vi det på plads – tak 🙂

          Kommentar af Ellen — 19. november 2015 @ 19:41


RSS feed for comments on this post.

Skab en gratis hjemmeside eller blog på WordPress.com.