Hos Mommer

7. november 2015

Dårlig timing, vist …

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 22:33
Tags: ,

I dag har jeg været til mit livs første strikkecafé. I Præstø. Jeg så det godt, lige da vi var flyttet derned – altså at der var strikkecafé hver lørdag i garnbutikken Filato, men hvem har ikke kunnet tage sig sammen til at se, hvad det var for noget?
Der skulle en webstrikmakker til at tage mig sammen. Hun bor på Stevns og spurgte forleden, om hun skulle samle mig op på vejen til Præstø, hvilket jeg svarede ja tak til. Nu skulle jeg med på strikkecafé. Men jeg skulle ikke købe noget, lovede jeg (meget stille) mig selv. Sagde det ikke til nogen.
Og købte da også kun 200 g garn. Stor pige! 
imageGarnregnskabet er stadig i positiv, forstået på den måde, at jeg har strikket over et kilo mere, end jeg har købt i år. Det er ikke hvert år, det sker, men jeg har lovet mig selv (meget stille), at sådan skal det være hvert år fremover (nej, ikke fremadrettet). Det er ikke forbudt at købe garn, men der må ikke stå røde tal i +/÷-balancen, når vi når årsskiftet.
Og læg så lige mærke til, hvad der står næstnederst til venstre: en fair isle til Charlotte! Den er færdig! Jeg har følt mig presset i den sidste uge, og nu er det blusens tur – den er vasket i Eucalan, med et par lavendelessensdråber i vandet, ligger lige nu mellem to håndklæder og er forhåbentlig glat og fin i morgen.

Til den årvågne læser: Naturligvis har jeg ikke købt garn i morgen, men jeg har åbenbart brugt autofill i stedet for copy og lagde først mærke til den forkerte dato nu.

Jeg skal da lige love for, at tågen er forsvundet nu. Det er alle de smukke blade sikkert også, for holddaop, hvor det blæser. Og regner. Det er lige pludselig blevet et godt, gedigent efterårsvejr. 
Jeg håber, det værste er overstået i morgen, for da har vi den aftale hos min søster, at vi skal komme med traileren og hente brænde træstammer hos dem. Vi må selv lave det om til brænde, men træerne er fældede og afgrenede, så det er alligevel lidt luksus. Vi ved ikke, hvor lange stammerne er, men det finder vi ud af i morgen.
Gad vide, hvilket tøj vi skal have på? Det er virkelig bad timing, dette her – nu har det været godt vejr i meget lang tid, og så har vi åbenbart planlagt at stå i en stiv efterårsstorm i øsende regnvejr og læsse en trailer med tungt træ. Hvis det er sådan, tror jeg det træ kommer til at give varmen en gang mindre end normalt, men lad os nu se, hvor galt det går …

19 kommentarer

  1. De er en rigtig efterårsdag i dag, og vi skal på skovtur lige om lidt med mad og kaffe.
    Det var det helt rigtige tidspunkt du fik kvæder på. I går dryssede de ned fra træet med jævne mellemrum, og i nat har det ‘regnet’ med kvæder kan jeg se.
    Jeg er sikker på I nok skal få varmen i dag. God arbejdslyst.

    Kommentar af Pigen fra landet — 8. november 2015 @ 07:21

    • Uha, så var vi vist alligevel lidt heldigere med vejret i lørdags … men jeg vil da sige tak, i lige måde med fornøjelsen 🙂
      Det blæser meget, men solen skinner (her, i hvert fald), og jeg er glad for mine unedfaldne kvæder!

      Kommentar af Ellen — 8. november 2015 @ 08:26

  2. Også her skinner solen. Blæsten har lagt sig men jeg kørte hjem i går aftes i stormvejr. Jeg er altså imponeret over din evne til at dokumentere strik og garn i et ark.

    Kommentar af Lene — 8. november 2015 @ 09:52

    • Det har været et fantastisk vejr i dag …
      Det er nødvendigt, hvis jeg vil holde bare lidt styr på ud og ind. Jeg har slet ikke tjek på, hvor stort lageret er 🙂

      Kommentar af Ellen — 8. november 2015 @ 16:17

  3. Hold da op, et garnregnskab! Det er altså lidt nørdet 😉 God fornøjelse med brændehentning i det dejlige vejr.

    Kommentar af Fruen i Midten — 8. november 2015 @ 10:44

    • Det er nødvendigt – ellers er det umuligt at sige, om der svinder fra lageret – og så er det da også meget sjovt med de ark – jeg startede i 2008.
      Tak 🙂

      Kommentar af Ellen — 8. november 2015 @ 16:18

  4. Det er det skønneste vejr her, så mon ikke også der falder lidt smukhed af til jer også.
    Mit garnregnskab må være gået i stykker…. Der er mere garn end da jeg startede på det i sommer. NU er det slut med at købe (måske…..)

    Kommentar af Den Gamle Krage — 8. november 2015 @ 12:13

    • Det har været helt eventyrligt smukt i dag.
      Mærkeligt – men det er vist ikke altid, at Excel regner rigtigt 😉

      Kommentar af Ellen — 8. november 2015 @ 16:19

  5. Hej Mommer. Ikke relevant i forhold til dine nylige indlæg, men jeg kan ikke nære mig for at præsentere dig for dette, fundet på facebook i gruppen “Hyggegruppe for os der er født fra 1930 til og med 1959″…

    Citat: “Har lige 5 min pause skal have gæster til aften og her er lige forretten halve udhulede crepe med torsk, rejer rørt med creme fraise flødeskum og andre krydderier så skal vi have hjemmelavet fløde kartofler røget skinke hamborgryg og specielle frikadeller med grønsager til og til sidst irsk kaffe med hjembagt kage som jeg også lige har lavet 😉👍🏻 bordet er dækket så jeg er nogenlunde med” (citat slut).
    Bedste hilsener fra Kirstin

    Kommentar af Kirstin — 8. november 2015 @ 13:55

    • Hehe, tak, Kirstin 🙂 Det minder meget om den gruppe, jeg ophørte med at følge. Her er der bare 20 år mere at gøre godt med. Det bekræfter, at det ikke kun er unge, der skal have skyld for ikke at kunne stave og sætte kommaer 🙂

      Kommentar af Ellen — 8. november 2015 @ 16:21

  6. Tillykke med færdiggørelsen af den flotte sweater!
    Excel-ark til garn og strikkerier! Respekt.
    Hvordan var det i øvrigt at være til strikkecafe? Er det i butikken, omme bagved, er der mange tekniske spørgsmål, er der erfarne og begyndere …

    Kommentar af conny — 8. november 2015 @ 14:05

    • Tak! Det er nødvendigt at have lidt styr på det, hvis jeg skal kunne dokumentere (over for mig selv), at der rent faktisk går mere ud end ind.
      Det var smadderhyggeligt, vi sad forrest i butikken, man spørger, hvis man har brug for hjælp, og begyndere og erfarne er lige velkomne – det må være alle tiders, hvis man ikke er helt stiv i strikkningens kunst endnu. Jeg var i øvrigt forbavset over, hvor mange herrer uden kvindeligt selskab, der kom i den strikkebutik!

      Kommentar af Ellen — 8. november 2015 @ 16:25

  7. Hvor er du bare nørdet med dit Excelark; jeg elsker den slags og ville have gjort det samme, hvis jeg strikkede.

    Og så tak for at du ikke misbruger ordet “fremadrettet” men kender til “fremover”.

    Kommentar af Stegemüller — 8. november 2015 @ 14:48

    • Ja, det er lidt nørdet.
      “Kender til” – pft – jeg er vokset op med ‘fremover’ – fremadrettet er meget nyt, kun få år gammelt i denne forkerte forbindelse 🙂

      Kommentar af Ellen — 8. november 2015 @ 16:26

  8. Gad vide, om jeg har været med til at “grene” de stammer i foråret. Eller nok nærmere samlet grenkvaset sammen til det store bål? Jeg tror det

    Kommentar af Fru Z — 8. november 2015 @ 18:19

    • Det kan sagtens være. Træerne blev lagt ned for to år siden, men der blev vist arbejdet mere på sagen i år.

      Kommentar af Ellen — 8. november 2015 @ 19:10

      • Det var så lidt …..

        Kommentar af Fru Z — 8. november 2015 @ 19:13

  9. Det garnregnskab kan jeg godt sætte mig ind i, når man nu hele tiden bliver fristet af skønne farver og kvaliteter. Gad vidst hvor stort lageret er? Hvis der bliver brugt 1 kg mere hvert år end der bliver indkøbt, hvor mange år har du så til? Nej, det er måske for næsvist. Jeg har selv nogle stykker lækkert stof, som jeg havde med fra Danmark for 23 år siden.

    Kommentar af Lene — 9. november 2015 @ 05:57

    • Ikke spor næsvist, men jeg kender ikke min lagerstørrelse – vil dog tro, at jeg har omkring de 20 kilo …

      Kommentar af Ellen — 9. november 2015 @ 08:39


RSS feed for comments on this post.

Skab en gratis hjemmeside eller blog på WordPress.com.