Hos Mommer

5. november 2015

Gæt et ord

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 15:24
Tags: ,

Gæt et ord - teenager

Gættede I det?

Jeg spekulerede naturligvis ikke som en gal i timevis, men jeg tror der gik et par sekunder inden jeg nåede frem til, at der menes en teenager. Det er godt nok den mest alternative stavemåde på det ord, jeg til dato har set. Jeg tror, at selv den ellers alt for fantasifulde automatiske stavekontrol trak opgivende på skuldrene her … allermest undrede det mig dog nok, at vedkommende nødvendigvis må udtale ordet således for at nå frem til en i mine øjne så fantasifuld stavemåde. Apropos gårsdagens lille dialektsnak, hvor mon i landet det så kan stamme fra?
Jeg fik helt lyst til at titulere mig selv a Puzzler, som eftermiddagens Murdoch-mysterium bl.a. handlede om. Altså en, som elsker at løse gåder.

Dagens andet smil kom frem, da jeg kiggede på bøger om dobbeltstrik på Amazon.
Jeg tænkte grundigt over det, men nåede aldrig frem til at finde relevansen for det sidste link … hvorfor i himlens navn skulle jeg som interesseret i dobbeltstrik synes det var vildt spændende at besøge en kamelfarm i Abu Dhabi???
Kameler har to pukler, men det var da også det eneste jeg kunne finde frem til, der havde bare den mindste snert af relevans.

Meget relevant

Nå. Det er ikke alt, man skal vide. Der står selvfølgelig kun may be interested, og så har vi jo lært, at ‘forfatteren’ mener, at sandsynligheden ligger omkring 50 % … jeg synes, de roligt kunne have anvendt might be …

22 kommentarer

  1. “Tinagter” er skøn – pudsigt nok sætter WordPress ikke en rød bølgestreg under, når jeg skriver det her.

    Ja hvad skulle du dog på en kamelfarm i Abu Dhabi? De der autogenererede forslag er til tider helt hen i vejret.

    Kommentar af Stegemüller — 5. november 2015 @ 17:55

    • Mærkeligt, at ordet tilsyneladende er accepteret, for det er jo ikke et ord …
      Jeg har også en anelse svært ved at se mig selv dernede 🙂

      Kommentar af Ellen — 5. november 2015 @ 19:00

  2. Måske er “tinagter” et resultat, fremkommet af anvendelse af voicerecognitionprogrammel. Sådant programmel er bla. brugt af (syns)handicappede, så de har (nemmere) mulighed for at kommunikere skriftligt på digitale platforme.
    Hvad var dit søgekriterium, der bla. gav resultatet kamelridning? Jeg kan sagtens finde koblingen, der dog er lidt “søgt”😉: Double knitting, two colour stranded knitting, knitting yarn, camel yarn, two-humped camel osv.
    Spændende, hvad er årsagen og målet til søgekriteriet dobbeltstrik?
    Mvh.

    Kommentar af Kristine — 5. november 2015 @ 18:37

    • Godt forslag, men os to imellem kender jeg lidt til vedkommende, som bestemt ikke er synshandicappet. Derfor kan hun dog godt bruge voice recognition …
      “Double knitting”, såmænd. På Amazon books, vel at mærke! Der kom også kun hit op på bøger; dette stod forneden på skærmen: Du kender det godt: “Andre, der har set på dette produkt, endte med at købe …” eller “Andre, der har set på dette produkt, så også på …”
      Jeg skulle finde en bestemt bog om dobbeltstrik (af M’lou Baber – til disse fuldstændig fantastiske designs kræves helt afgjort opskrifter 😉 ), som jeg ønsker mig i julegave, og som jeg derfor satte på min wish list på amazon. Så er det så dejlig nemt for Charlotte 😉

      Kommentar af Ellen — 5. november 2015 @ 19:08

  3. Hvis kameler også er stædige i Abu Dhabi, så kunne jeg godt have brug for at blive udfordret med dobbeltstrikning i ventetiden 😂! På den anden side, så skal man vel også være stædig som en kamel for at give sig i kast med dobbeltstrik i det format, som din søgning leder til. Det er lige før, at man skal håbe på en lang, kold, grå og våd post-jul til dig 😝😝
    Dysleksi er af en del (uerkendte) dyslektiske pinligt, så måske er anvendelse af stemmegenkendelse i den sammenhæng den korrekte 😇
    Hvordan går det fair isle-sweateren? Fortsat god fornøjelse

    Kommentar af Kristine — 5. november 2015 @ 20:08

    • Jeg ved heller ikke, om jeg nogensinde går i gang med sådan et kæmpeprojekt, men alene det at eje bogen … så kan man jo drømme 🙂
      Du har nok ret mht. stemmegenkendelse – det er i hvert den eneste mulige forklaring på samme persons adventskalender: “En prøve på julekalender eller anvefskslender”.
      Jeg er næsten færdig – regner med at strikke det sidste i morgen, men så er der tilbage at tegne halsudskæring, sy den på maskine, klippe op og strikke halskanten. Jeg nægter nemlig at strikke den slags mønstre med vrangpinde, så jeg strikker halsen helt op på rundpinde og gør som netop beskrevet. Det er sent og lidt omstændeligt, men det bliver langt pænere, end hvis jeg skulle strikke mønster på vrangpinde.

      Kommentar af Ellen — 5. november 2015 @ 20:54

  4. Kameluld til dobbeltstrikprojektet, selvfølgelig – det produceres vel i store mængder på en kamelfarm?

    Kommentar af fiberfryd — 5. november 2015 @ 23:37

    • Hehe, jeg skal ikke kunne sige, om det kun er avlsdyr, og jeg har ikke tænkt mig at rejse ned for at finde ud af det 😉

      Kommentar af Ellen — 6. november 2015 @ 09:49

  5. Så blev jeg så klog: At der er noget, der hedder dobbeltstrik. Her ville jeg nok skulle bruge “may” i en angivelse af sandsynligheden for, at jeg kommer til at prøve det. Foreløbig triller jeg derudad med helt almindelig babystrik – og så lige et blødt sjal til konen selv. I min nye udforskning af strikkeverdenen, synes jeg, at der er kommet nye ting til siden for 30 år siden. Man strikker ofte fra oven og ned, mønstrene bliver skrevet/tegnet anderledes – og min hjerne er vist langsommere i opfattelsen.
    Mht. tinagter har jeg heller ikke nogen ide om, hvor den kom fra. Lidt sjov er den i hvert fald.

    Kommentar af conny — 6. november 2015 @ 08:53

    • Dobbeltstrik er såmænd ikke svært, det er sjovt og flot at se på, men det er sent at strikke! Jeg har strikket nogle tørklæder; det er overkommelige projekter.
      Selvfølgelig strikker du babystrik 🙂 Går det fint med den lille?
      Jeg synes egentlig, at det er meget godt, at der er sket noget på strikkefronten på 30 år, og du finder ud af det hele efterhånden. Ellers kan du prøve at spørge undertegnede …

      Kommentar af Ellen — 6. november 2015 @ 09:52

      • Det er dejligt at have en “basisgruppe” til strikkespørgsmål!
        Og jo tak, det går fint med barnebarnet (Frida). Forældrene er ved at lede efter en daglig rutine, som begge kan være tilfredse med. Endnu er vi ikke helt kommet på banen andet end som gæster, og med fuldtidsarbejde er det også svært at kunne hjælpe voldsomt meget.

        Kommentar af conny — 6. november 2015 @ 12:58

        • Det kan godt tage sin tid at få indarbejdet gode rutiner – især hvis barnet ikke rigtig vil samarbejde 😉
          Hvis Frida kun får bryst, er det også endnu begrænset, hvad du kan hjælpe med – bortset fra bare at være der, hvis der bliver brug for dig – og måske lave lidt mad til det unge par 🙂 Charlotte har altid sat stor pris på, at jeg kom over og kokkererede både til her og nu og til fryseren.

          Kommentar af Ellen — 6. november 2015 @ 13:03

  6. Dobbeltstrik og to kamelpukler – det er da en fuldstændig logisk sammenhæng.
    I det mindste kan man gætte på at det er de to gange to, der giver koblingen.
    Det med at lytte sig frem kan give en del udfordringer. Sige det her gamle fæ, der nu har kastet sig ud i hele to fremmesprog på én gang, nederlandsk og spansk.
    Hvorfor taler ikke alle bare (korrekt) dansk, så var meget meget nemmere!
    Tinagter…. de har vel ild, ikke metal i agterstavnen, sådan nogen. Ikke logisk!!

    Kommentar af Den Gamle Krage — 6. november 2015 @ 09:08

    • Så det mener du? Systemet skal jo vide, at en kamel har to pukler, og hvorfra ved det det? Jeg er stadig mystificeret 😉
      Du er da sej! To sprog … pas nu på med ikke at blande dem sammen – det kunne der vist komme noget værre noget ud af 😀
      Det var nemmere, men mere kedeligt, ikke?

      Kommentar af Ellen — 6. november 2015 @ 09:54

  7. Jo, jeg fandt ordet, men der gik nu også et par sekunder.
    Annoncen kan inspirere til indsamling af kamel-uld.

    Kommentar af Jørgen — 6. november 2015 @ 09:23

    • Ordet får nok de fleste til at stoppe op et kort øjeblik.
      Tror du det? Ikke for mit vedkommende 😉

      Kommentar af Ellen — 6. november 2015 @ 09:55

  8. Du fikk meg til å smile. Ikke verst 🙂

    Kommentar af Mormor — 6. november 2015 @ 09:31

    • Det er godt i en lidt hård tid 🙂

      Kommentar af Ellen — 6. november 2015 @ 09:55

  9. Hvis stavekontrollen har givet op, kan vedkommende jo ikke vide, at ordet er forkert stavet. Og iøvrigt kan det være svært at slå ord op, hvis man slet, slet ikke kan stave til det. Virkeligt dårlige stavere har det svært, og det ville være ret diskriminerende, hvis de så ikke måtte deltage i ‘snakken’ på de sociale medier. Dermed ikke sagt, at det ikke er møgirriterende at se stave- og andre sproglige fejl i alle mulige tekster. Og de dovne hunde, der burde vide bedre, men bare ikke gider at tjekke og slå efter, giver jeg ikke meget for. Især de såkaldt professionelle. Blandt andet synes jeg, at det nærmest svier i øjnene, når tekstforfatteren til de små bogintroduktioner på saxo.com roder rundt i hans og sin og endda kan skrive begge dele på færre end ti linjer. Gys altså!

    Kommentar af Fruen i Midten — 6. november 2015 @ 12:25

    • Du udtrykker på aldeles glimrende vis, hvad jeg selv mener om hele den problematik. Selvfølgelig skal alle have lov til at ytre sig, men det kan være temmelig anstrengende at se deres skriblerier.
      Med de professionelle er det noget helt andet, og jeg har også ret tit sukket over Saxos (og andre bogsiders) tekstforfatter!

      Kommentar af Ellen — 6. november 2015 @ 12:55

  10. Utroligt, som du kan finde “nye ord” hele tiden.
    Jeg vidste ikke at I ser Murdoch i Danmark. Det ser vi også, og du er selvfølgeligt klar over, at den foregår i Toronto?

    Kommentar af Lene — 9. november 2015 @ 06:18

    • Det er jeg klar over, ja, og det gjorde den endnu mere interessant, for jeg kom jo til at tænke på dig 🙂 – og så er den mand bare en fornøjelse at kigge på 😉

      Kommentar af Ellen — 9. november 2015 @ 08:41


RSS feed for comments on this post.

Blog på WordPress.com.