Hos Mommer

1. november 2015

Et andet krydstogt

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 16:27
Tags: , ,

Der er flere slags krydstogter. Det, vi foretog i går, var lige så afslappende som det, vi foretog i det græske øhav – temmelig meget koldere, men en hel del hyggeligere, selv om de naturligvis ikke kan sammenlignes direkte.
Pia og Allan havde nemlig inviteret os en tur til Lolland. Vi skulle komme tidligt, for planerne var mange: Først en tur i Meyers spændende lokalvarebutik i Sakskøbing, så til Errindlev Mejeri for at se deres samling af stole fra 1850 til i dag, så til hyggelige Lundehøje havn (formiddagskaffe), hvorfra turen gik videre til Saxfjed-Hyllekrog (frokost), til et sommerhusområde ved Rødbyhavn (eftermiddagskaffe), til Soesmarke strand og endelig hjem til Pia og Allan, hvor en dejlig aftensmad blev serveret for os. Det er ren luksus sådan at ‘krydstogte’ Lolland med kompetente guider.

Lundehøje havnLundehøje havn

Lundehøje havn med de meget forskelligartede små hytter. Sådan noget fik man nok slet ikke lov til at opføre i dag, men det er lidt synd, at alt nu skal være så fastlagt, kontrolleret og stereotypt. Længe leve initiativet, kreativiteten og individualismen!

P1090310

Maleriske net og ruser.
På Errindlev Mejeri faldt jeg over en interessant bog fra 1947 “Fidusmagere i kunsthandelen”, som jeg erhvervede for en 10’er. Jeg købte to små glasvaser og to henkogningskrukker i loppemarkedet ved siden af, og jeg købte æblesennep, æblemost, en Krenkerup-øl og honning i Meyers butik.

P1090329P1090327P1090328

P1090332Sommerhuse tæt på Saxfjed-Hyllekrog. Ejerne må hverken indlægge vand eller strøm, men har allernådigst fået lov at montere et mini-solpanel.
Husene var meget forskellige; er vistnok ret eftertragtede, men nogle af dem ser hyggeligere ud end andre, kan man vist roligt sige.

Oppe på diget serverede Pia [på] det store, kolde bord. Meget kolde … men meget lækkert var det. Vi havde tøj nok med og på, så det gik fint.

Det var simpelthen så fedt at blive transporteret rundt i et område til steder, vi aldrig selv ville have fundet på at køre til. Atter en gang må det konstateres, at guidede ture er gode og lærerige.

Der blev set på et par godser (udefra) – Lolland har et hav af godser pga. den fede og gode landbrugsjord; der blev fundet svampe, bl.a. leverbrun bægersvamp (billedet) og højstokket støvbold. Vi spiser dem ikke, men de er flotte at se på. Kald mig bare mærkelig …

Leverbrun bægersvamp (2)

Vi startede fra Guldborg allerede kl. 9:30, men inden vi fik set os om, var det solnedgangstide, og så var der ikke så meget mere turisteri tilbage for den dag. Snakken fortsatte inden døre, og selv om John allerede ved 21-tiden første gang nævnte noget om at køre hjem, blev den 23, inden vi fik gjort alvor af det, så det blev til en lang dag.
Men en dejlig dag. Og jeg fik kvæder med hjem … næsten lige så gule og flotte som solen herunder.

P1090351

18 kommentarer

  1. Sikke en dejlig og spændende dag! Danmark er så skønt et land, og så ligefrem blive fragtet rundt mellem nogle af de bedste steder… bedre bliver det ikke. Måske har du (også) læst om regeringens planer om vandlande ved kystnære områder. Hvis jeg ikke husker helt galt, skal der også ligge et på Lolland – bare det ikke ødelægger nogle af de smukke steder, I nu har set.

    Kommentar af Stegemüller — 1. november 2015 @ 17:58

    • Det var ren luksus … og Pia har svaret på dit spørgsmål, kan jeg se 🙂

      Kommentar af Ellen — 1. november 2015 @ 19:27

  2. Tiden fløj jo afsted, som det gør når man er i godt selskab. Vi har meget mere at vise frem, men de må blive en anden gang. Næste gang tror jeg det skal være en bid af Falster vi skal vise jer.
    Eiii… blev klokken virkelig så mange. Det havde jeg slet ikke registreret.
    Til Hannes kommentar, så er det Knuthenborg Park, der skal bygge nogle hytter til overnatning i nærheden af vandet. Det vil ikke skade Lolland.

    Kommentar af Pigen fra landet — 1. november 2015 @ 18:50

    • Tak Pia. Hvis det ikke skader er det jo kun godt. Umiddelbart er jeg bare ikke så positiv stemt overfor den slags påfund.

      Kommentar af Stegemüller — 1. november 2015 @ 19:09

      • Jeg har de som dig, og som jeg ser det, kan det kun skade dem selv, hvis det går galt.

        Kommentar af Pigen fra landet — 1. november 2015 @ 19:38

    • Jeg synes, at klokken lige havde været 21, da den pludselig var 23 … men det var jo også smadderhyggeligt, og jeg glæder mig allerede til Falster-krydstogtet 🙂

      Kommentar af Ellen — 1. november 2015 @ 19:29

      • Atter et bevis for at tiden går alt for stærkt 😉
        Og tak for alle roserne 🙂 Vi må se om vi kan holde guideniveauet på vores naboø 😉

        Kommentar af Pigen fra landet — 1. november 2015 @ 19:41

        • Det bliver godt nok svært at leve op til jeres egen standard, men vi har da lov at håbe 🙂

          Kommentar af Ellen — 1. november 2015 @ 19:46

  3. I har da fået oplevelse for alle pengene. Meeen det var også et par kompetente guider.
    Er det ikke lidt uden for sæsonen for picnic?

    Kommentar af Anne Holtegård — 1. november 2015 @ 23:23

    • Det er det nok, men så længe man ikke fryser, og det holder tørt, er det fint. Personlig rekord er 24. november 🙂

      Kommentar af Ellen — 2. november 2015 @ 10:25

  4. Det lyder som en spændende dag fuld af dejlige oplevelser. Husene ser så fine og hyggelige ud. Man skulle næsten tro, det var dukkehuse.
    Leverbrun bægersvamp … Sjældent har en svamp passet så godt til sit navn. 😉 Den ser ikke appetitlig ud.
    Tak for indblik i et hjørne af Danmark, jeg slet ikke kender.

    Kommentar af Betty — 1. november 2015 @ 23:52

    • De var heller ikke meget større end dukkehuse.
      Svampen ser ikke appetitlig ud, men jeg synes den er flot alligevel.
      Velbekomme – mon ikke enhver egn har sit at byde på?

      Kommentar af Ellen — 2. november 2015 @ 10:26

  5. Jeg ved godt, hvilket krydstogt jeg ville foretrække. Og sikke nogle dejlige billeder, du har fået.

    Kommentar af Kirsten — 2. november 2015 @ 10:03

    • Tak – det var nemlig et godt minikrydstogt 😉

      Kommentar af Ellen — 2. november 2015 @ 10:27

  6. Og I to ligner hinanden hvad angår mængden I når at se på en dag 🙂 Og hvilke turguider med sådan en forplejning

    Kommentar af Lene — 2. november 2015 @ 10:15

    • Slægtsskabet fornægter sig ikke, men Pia er langt mere effektiv end jeg, og så skal man huske, at det var næsten 14 timer, der skulle koges ned til 500 ord 🙂
      Ja – rejseselskaberne kunne godt lære noget her – det var en førsteklasses all inclusive!

      Kommentar af Ellen — 2. november 2015 @ 10:29

  7. Både meget hyggelig og meget indholdsrig tur ser det ud til 🙂 de små sommerhuse er totalt nuttede at se på, men uden vand (og dermed toilet!!) ville det godt nok blive meget korte besøg jeg ville aflægge sådan et hus. Hvad vej flyver fuglen på det nederste – flotte – billede? Jeg kan ikke blive enig med mig selv.

    Kommentar af Fruen i Midten — 2. november 2015 @ 12:01

    • De havde muldtoiletter, som fungerer ganske glimrende, men jeg ville nu heller ikke eje sådan et sted.
      Fuglen flyver fra højre mod venstre.

      Kommentar af Ellen — 2. november 2015 @ 14:17


RSS feed for comments on this post.

Blog på WordPress.com.