Hos Mommer

28. oktober 2015

Bekendelse

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 16:43
Tags:

Nummer 3 er til salg. Madam Mim med mand er flyttet og de har netop fået solgt deres nydelige hus, men ingen nye er flyttet ind endnu.
Nummer 1 ejes af et par, der er ældre end os. De bor i København og bruger bare huset hernede som sommerhus. De er her ret sjældent efterhånden … jeg ved ikke rigtig, om konen er blevet syg, for vi ser kun manden.
Deres store have står bare og bliver ikke brugt. Han slår græsset og har for nylig fået en til at klippe hækken, men ellers sker der ikke rigtig noget. Der står porrer, rødbeder og grønkål i køkkenhaven, men det får naturligvis lov at blive stående.

Æbler galore

Men æblerne! De har SÅ mange æbler – fem træer, hvor der stadig er masser af æbler på, selv om de nede under træet nærmest ligger i lag. 
To pæretræer er der også – de fleste pærer er faldet ned, men nogle af dem kan fint bruges. 
Så jeg er blevet tyv. Det er noget værre noget, faktisk, men det er ganske enkelt for fristende for en svag sjæl Æbler galoresom mig at se alle de mange, mange æbler ligge der og gå til. Fuglene kan slet ikke nå at spise dem, og det kan jeg såmænd heller ikke, men jeg kan nå at spise et par kilo, så det har jeg været ovre for at stjæle.
Han opdager det aldrig.
Ikke desto mindre har jeg tænkt mig at fortælle det, næste gang jeg ser ham. Det er nemlig en ganske flink gammel gut, som ikke er så mærkelig, sur og utilnærmelig, som vi hørte nogle af naboerne sige om ham, da vi lige var flyttet herned.
I løbet af sommeren har John taget en ‘over hækken-sludder’ med ham flere gange, og han er blevet budt på en øl et par gange, når han har gået og arbejdet i haven – det tilbud tog han imod med kyshånd og tør gane, og vi har fået nogle gode snakke med ham. Han har arvet huset, han bruger som sommerhus, og han kender en del til Den Stråtæktes historie. 
Jeg har ikke engang taget nogen af frugterne direkte fra træerne; det har blæst i nat og hele dagen, så der ligger mange æbler, der lige er faldet af, men som er gode og fine – og med en herlig smag af modne, danske æbler, når de er bedst.

Madam Mim havde en meget flot og særdeles velplejet have, hvilket var grunden til, at de flyttede. Det lyder lidt underligt, men forklaringen hun gav er, at hun ikke vil have en grim have, og den var blevet for meget for hende, nu hun har rundet de 82 år.
Jeg nåede at tage nogle af hendes pariserroser, inden det gik op for mig, at Til salg-skiltet var fjernet … der er heldigvis så mange roser på den store busk, at ingen kan se, der mangler to stilke.
Det er spændende at se, hvilke nye genboer vi får.

16 kommentarer

  1. Nå det er på den måde, må man gerne stjæle – og der er intet så skønt som friske danske æbler. Velbekomme!

    Kommentar af Stegemüller — 28. oktober 2015 @ 18:10

    • Ja, skal vi ikke bare sige det? Danske æbler er bare de bedste …

      Kommentar af Ellen — 28. oktober 2015 @ 19:00

  2. Jeg er sikker på, at du bliver tilgivet 🙂 Det ville du blive, hvis du gik på rov hos mig!

    Kommentar af Lone Nielsen — 28. oktober 2015 @ 18:10

    • Tak, Lone – rart at vide 🙂

      Kommentar af Ellen — 28. oktober 2015 @ 19:00

  3. Forbuden frugt smager bedst 🙂 Men dine småtogter har de garanteret ikke noget imod. Vi har kun to æbletræer (1 spise, 1 madæble), og de giver LANGT mere, end vi og fuglene kan konsumere. Havde vi bil, ville jeg nok køre dem på mosteri. I stedet forærer vi væk, og resten bliver til kompost.

    Kommentar af Eric — 28. oktober 2015 @ 18:14

    • Det tror jeg nu heller ikke, at de har.
      Uhhja – var de mine æbler, var de bestemt også kommet på mosteri. Eller jeg havde købt noget til at lave cider med. Det er Charlotte meget tæt på at gøre – det bliver lidt spændende.

      Kommentar af Ellen — 28. oktober 2015 @ 19:02

  4. Sådan en bunke æbler ville altså også friste mig, også selvom jeg endnu klarer mig med egen høst.
    Jeg forstår nu godt Madam Mim. Egentlig er det også sådan jeg selv har det, men hellere lidt ukrudt (eller faktisk ret meget) end salg og fraflytning.
    Vi ses meget snart og vejrer ser, indtil videre, lovende ud 🙂

    Kommentar af Pigen fra landet — 28. oktober 2015 @ 20:21

    • Ja, der ligner vi to vist hinanden ret meget – kan slet ikke lade sådanne naturgaver ligge 🙂
      Jeg forstår også Madam Mim, men er jeg heldig, er der 20 år til jeg når til hendes beslutning – og 22 år til du gør det 🙂
      Vi ses nemlig lige om lidt – vi glæder os og har også set den fantastiske vejrudsigt … krydser fingre for, at den holder.

      Kommentar af Ellen — 28. oktober 2015 @ 20:54

  5. Du kender vel ikke det ældre ægtepar så godt, at du har deres københavneradresse og kan kontakte dem? For jeg tror da, at de ville blive superglade for, at nogen – altså du – fik gavn af alle deres æbler og grøntsager, når de nu ikke selv kan klare at høste dem. Hvis ikke, kan de jo bare sige nej. (Og så er de måske alligevel lidt sure og sære) 🙂

    Kommentar af Fruen i Midten — 29. oktober 2015 @ 10:03

    • Nej, jeg har ingen anelse om, hvor i København(sområdet) de bor, men jeg tror nu heller ikke, at jeg får problemer, når jeg bekender min brøde for dem – heller ikke, selv om jeg tager flere æbler.

      Kommentar af Ellen — 29. oktober 2015 @ 10:07

  6. Det er da meget fornuft at snuppe en portion og fortælle om det. Kommer til at tænke på genboens søn på 9 der fortalte at han havde lånt nogle jordbær da vi var på ferie. Han undrede sig lidt da jeg spurgte hvornår jeg fik dem tilbage.

    Kommentar af Jørgen — 29. oktober 2015 @ 21:45

    • Haha – betydningen af ‘at låne’ er vist endnu ikke helt gået op for genboens dreng 🙂

      Kommentar af Ellen — 29. oktober 2015 @ 22:28

  7. Var det mine træer, så ville jeg bare være stjerneglad for at frugten ikke gik til spilde, så mon ikke han synes det er i orden, at du samler sammen? Ellers må I byde ham på en portion æblegrød eller æblekage. Roserne er straks mere problematiske, når du ligefrem har skamferet planten, uha 😉

    Kommentar af fiberfryd — 30. oktober 2015 @ 09:35

    • Jeg er tæt på at være 100 % sikker på, at han ikke melder mig for tyveri, så det går nok – og han vil i øvrigt meget hellere have en øl, ved jeg 😉
      Jeg har aldeles ikke skamferet planten! 😀

      Kommentar af Ellen — 30. oktober 2015 @ 10:33

  8. Det er da i virkeligheden samfundssind, du udviser, Ellen. Kan nedfaldne æbler ikke (næsten) sidestilles med nedfaldne blade, som man (ifølge TV-avisen i går) har pligt til at fjerne (i hvert fald fra fortovet). Og når nu manden ikke er der til selv at fjerne det nedfaldne, så hjælper du lokalsamfundet. Ik’?
    Spændende med nye naboer – måske er de lidt yngre. Det skader jo ikke med en blandet beboerskare.

    Kommentar af conny — 30. oktober 2015 @ 09:52

    • Vi kalder det simpelthen for samfundssind! Det lyder rigtig godt …
      Jeg har lige fundet ud af, at de er i 50’erne, og i nummer fem flytter der snart en enlig ung kvinde ind, men hun bliver den absolut yngste. Vores område er nok ikke rigtig til børnefamilier, for der er langt til nærmeste skole.

      Kommentar af Ellen — 30. oktober 2015 @ 10:36


RSS feed for comments on this post.

Skab en gratis hjemmeside eller blog på WordPress.com.