Hos Mommer

26. oktober 2015

Og HVAD mente han så lige med det?

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 16:27
Tags: ,

Sibirien Faxe Ladeplads

Nogle gange bobler tekstforfattere helt over i begejstring over deres egne fantastiske tekster og ordbilleder.
Således også fortælleren i et naturprogram for et stykke tid siden. Det må dog have været en oversættelse fra engelsk, men hvis ikke det var en meget fri oversættelse, må sludderet have været uopdaget fra mindst to menneskers side.

“De piggede fødder giver leguanen så godt et fodfæste, at den næsten kan svæve i luften.”

Den lader vi lige stå et øjeblik, mens vi nyder efterårets farver – her fra Sibirien ved Strandskoven ved Faxe Ladeplads, fra vi i går gik en sen eftermiddagstur.

Det er et virkelig flot vejr for øjeblikket, men vi er desværre gået glip af vores rådhusvin, mens den var flottest og rødest, hvilket den åbenbart havde besluttet sig for at være, mens vi turede rundt i det græske øhav.
De fleste blade er også blæst af træerne i skoven, men naturen har heldigvis levnet tilstrækkeligt til, at der er stadig er nogle glødende farver at begejstres over.

Vi har længe undret os over, hvorfor det hedder Sibirien, et navn, som de fleste nok forbinder med det skrækkeligt kolde område i Rusland. Vi talte om det til blogtræffet og fandt frem til, at det bruges som betegnelse for en afsidesliggende lokalitet. Der findes flere Sibirien i Danmark.

Sibirien Faxe LadepladsSibirien Faxe Ladeplads

På Fyn har man et, som oprindelig hed Hundstrup Mark, men blev omdøbt til Sibirien, fordi det var et stenet, vådt og ret trist område. Det er det så ikke mere, men det er en anden historie.
Vi har også et Sibirien en god halv times kørsel fra vores hus i Sverige, men vi har ikke undersøgt det nærmere … synes dog ikke, at det virker specielt afsidesliggende, og jeg vil næsten tro, at det har samme betydning i Sverige som i Danmark.

P1090270

Der er nogen, der har bestilt stegt flæsk med persillesovs til aften, så lige om lidt vil jeg gå ud i mit dejlige køkken og se, om jeg kan plante mine fødder så solidt på gulvet, at jeg næsten kan svæve i luften …

26 kommentarer

  1. Nu er det mig, der får underlige billeder på den indre tv-skærm; af dig svævende rundt i køkkenet uden fødder, da de jo er plantet et eller andet sted på gulvet. Huske at plante fødderne, så husets øvrige beboere ikke falder over dem 😉

    Kommentar af Fruen i Midten — 26. oktober 2015 @ 16:37

    • Underlige billeder er næsten altid underholdende … jeg skal nok passe på 😉

      Kommentar af Ellen — 26. oktober 2015 @ 17:52

  2. Vejret er herligt til at nyde efterårsfarverne, som du her har fanget så kjønt. Jeg anede ikke, at Sibirien blev brugt som stednavn i DK.

    Kommentar af Eric — 26. oktober 2015 @ 17:09

    • Ja, det er så …
      Det findes flere steder oven i købet …

      Kommentar af Ellen — 26. oktober 2015 @ 17:53

  3. Stegt flæsk med persillesovs er altid godt. Velbekomme jer.

    PS: Jeg læste den drabelige beretning om hullerne i ørerne; det lød slet ikke rart. Godt den lille kom ovenpå igen – nu må du ikke fortælle hende, at jeg har kaldt hende “den lille”, så bliver hun nok ked af det, og det passer da slet ikke til at have huller i ørerne.

    Kommentar af Stegemüller — 26. oktober 2015 @ 19:01

    • Det er det, og tak.
      Jeg synes da ellers, at jeg forsøgte at afdramatisere hele episoden, men det er åbenbart ikke lykkedes mig specielt godt.
      Hen er sommetider den lille og sommetider den store, men jeg skal nok lade være med at sige noget 😉

      Kommentar af Ellen — 26. oktober 2015 @ 20:08

  4. … og Rudolph Tegners Museum ligger i Rusland. Det navn kan man google sig til en god forklaring på. Det er værre med den bette landsby på Als, der hedder Helved, synes jeg nok!

    Kommentar af Elsebeth — 26. oktober 2015 @ 19:46

    • Ja … der har vi været nogle gange – et dejligt område.
      Vi har mange fjollede stednavne i Danmark. Helved er slem, men Tarm og Lem er da en tand værre 😉

      Kommentar af Ellen — 26. oktober 2015 @ 20:10

      • Vores familie herovre, synes at Middelfart er uhyre morsomt ;o)

        Kommentar af Lene — 27. oktober 2015 @ 03:07

        • Ja, det er ret morsomt på engelsk. Ligeledes når der i en dansk elevator står “I FART” 😀

          Kommentar af Ellen — 27. oktober 2015 @ 10:57

          • Haha, den har jeg aldrig tænkt på!

            Kommentar af Lene — 27. oktober 2015 @ 14:37

            • 🙂

              Kommentar af Ellen — 27. oktober 2015 @ 15:51

  5. he he som I kan… Ja, man skal vælge sin adresse med omhu… Jeg ville nok hellere bo på Himmerigsvej end i Helved…
    Leguanen får lov at blive stående… på sine piggede fødder…. !!!
    Smukke billeder fragåturen… Vejret ser ud til at give feriegæsterne en ekstra god tur…

    Kommentar af Anne Holtegård — 27. oktober 2015 @ 00:11

    • Ja, det ville jeg nok også foretrække … jeg kom engang i kontakt med en, der hed Gejl. Tænk, hvis han havde boet i Lem!
      Vi har haft et overmåde godt vejr, mens de har været her – herligt!

      Kommentar af Ellen — 27. oktober 2015 @ 10:59

  6. Ja, den kommentar er da helt “hen i vejret”
    Hvordan kan den eventuelt være oversat fra engelsk?
    Det er ellers et meget smukt Sibirien I har der, og skønt med nogle dejlige efterårsfarver.

    Kommentar af Lene — 27. oktober 2015 @ 03:11

    • Jeg kan heller ikke gennemskue, hvad den oprindelige tekst har været, men det var en BBC-udsendelse; derfor tror jeg, det er oversat.
      Vores Sibirien er dejligt på alle årstider. Bøgeskov og strand – så bliver det ikke mere dansk, selv om det hedder, hvad det hedder.

      Kommentar af Ellen — 27. oktober 2015 @ 11:01

  7. Kan fortælle at her oppe, er der noget som bliver kaldt for Rusland. Mon ikke det er det samme som gør sig gældende

    Kommentar af Merete — 27. oktober 2015 @ 08:24

    • Ja – jeg kender det godt, og jo: Google finder i hvert fald frem til den samme forklaring med det afsides liggende sted.

      Kommentar af Ellen — 27. oktober 2015 @ 11:01

  8. Smagte det godt? og kunne du holde jordforbindelsen, mens du stegte flæsket?

    Kommentar af kisser — 27. oktober 2015 @ 09:25

    • Det smager altid godt, og jeg klarede at bevare jordforbindelsen, mens jeg stegte flæsket med oprejst pande 😉

      Kommentar af Ellen — 27. oktober 2015 @ 11:02

  9. he he, som I dog kan formulere jer. Indimellem når sygeplejen lykkes, og den er vel ret jordbunden, så kan jeg også flyve på vej hjem 🙂

    Kommentar af Lene — 27. oktober 2015 @ 12:12

    • Der er mange måder at flyve på; jeg kender godt din og forstår dig godt 🙂

      Kommentar af Ellen — 27. oktober 2015 @ 12:14

  10. Godselevator er også helt god, al’så på engelsk.
    Og lokalfodboldkampene mellem Lem og Tarm var i en del år helt aflyste. På grund af risikoen for AIDS.
    Vi kiggede i sin tid på et hus i Skodborg. Den adresse nedlagde datteren veto imod! Som om Føvling var bedre…
    Jo, vi har et herligt land, med mange skønne steder og et sprog med mange sjove ord.
    Stegt flæsk osv kan heldigvis kun forstås på én måde, og tilstrækkelig indtagelse af den delikatesse sikrer i høj grad jordforbindelsen!

    Kommentar af Den Gamle Krage — 27. oktober 2015 @ 15:17

    • Nemlig – det må vel kunne oversættes til Himmelekspressen 😉
      Høhø – den havde jeg ikke hørt før, men de v,må være dødtrætte af den vits i de to byer …
      Man er absolut ikke specielt mobil, når man har indtaget masser af den danske nationalret!

      Kommentar af Ellen — 27. oktober 2015 @ 15:53

  11. Det er sjovt med det Sibirien. Jeg tror den fjerntliggende lokalitet hører til Vemmetofte og at det er derfor den kaldes sådan. I dag ville den vel blive betegnet Udkantsdanmark.

    Kommentar af Jørgen — 29. oktober 2015 @ 21:56

    • Det tror jeg du har ret i. Njah – i hvert fald Udkantsvemmetofte – ellers ville vi have alt for mange Sibirien’er i vort lille land 😉

      Kommentar af Ellen — 29. oktober 2015 @ 22:22


RSS feed for comments on this post.

Blog på WordPress.com.