Hos Mommer

Afslutningen i Rom

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 16:11
Tags: ,

Efter den meget velorganiserede afgang fra skibet, gik bussen til Rom, hvor vi først havde fri leg (guiden Anettes udtryk: “Så er der fri leg. Løb!”) i et par timer, hvorefter vi skulle mødes til 3½ times guidet rundtur i Roms centrum.
Vi skiltes og genmødtes på Campo de’ Fiori – hvor der var markedsdag. Jeg elsker sydeuropæiske markeder, så vi brugte al tiden der, plus på først at drikke kaffe og siden få en frokost. Og en kaffe til. Så går sådan et par timer lynhurtigt.

Alt er sat så appetitvækkende og fristende op, men det duede ikke at købe noget – en pose pasta blev det dog til. Og en eller anden indretning, der kan bore en spiral ud af fx en kartoffel. I hullet kan man proppe en gulerod – det så meget dekorativt ud (den røde pil), så jeg investrede i dimsen og et juliennejern, så jeg kan imponere familien, når de kommer. Jeg kan godt forestille mig de vildt blærede syltede rødbeder, man kan lave med sådan et spiraljern.

Da vi boede en uge i Rom i 1996, havde vi lejet et lille hus i Roms udkant. Så havde vi bilen til udflugter og 20 minutters buskørsel til centrum. Jeg havde køkken, så jeg kunne gå på marked og handle alle de lækre sager, jeg nærmest gik helt amok over. Jeg tror kun, vi spiste ude tre dage i den uge.

AutoCollage Marked

Rom er en skøn by, og den lokale guide var god. Vi havde dog set det, hun viste os, men selvfølgelig fik vi hæftet nogle ekstra oplysninger på. Det eneste, vi ikke havde set, var Panteon indefra. Den var (naturligvis også) imponerende.

P1090153P1090156P1090168

Figurerne her kender vi snart, ikke? Den vindblæste fyr har stået der i tyve år, fortalte guiden. Det må sandelig være en god indtægtskilde …

I en af Roms nærmest utallige kirker så vi dette vægstykke, hvor ‘stoffet’ var marmor. Selv når vi var helt tæt på, var det svært at se, at det ikke var stof. Den slags imponerer altså Ellen her. I loftet på en anden kirke havde en kunstner malet, så det så tredimensionelt og helt holografisk ud. Jeg viser ikke billedet, for illusionen virker ikke rigtigt på fotoet, men det imponerede også os alle sammen.

Visse af de køretøjer, markedes stadeholdere havde, ville ikke gå upåtalt igennem synet her i landet, men sjove var de …

Er der ikke noget om, at ruccola og mælkebøtteblade smager nogenlunde ens? Det må vel være derfor, at man kunne købe mælkebøttefrø. Jeg har lidt svært ved at forestille mig, at det koncept ville kunne blive en guldgrube her i landet.
Læg mærke til, at den også hedder løvetand på italiensk.

Det er blevet efterår, siden vi rejste, med alle de gyldne farver, det nu engang indebærer.
Det er helt underligt at komme hjem til et klassisk efterårsvejr efter 10 dage med varme og sol, sol og atter sol. Den eneste regn vi oplevede, var tirsdag formiddag, mens vi sejlede. I Rom var det overskyet, men det holdt tørt.

Vi var hjemme klokken to i nat – alt gik optimalt, og vi havde først regnet med at være hjemme halvtre-tre, så ingen klager herfra.
Nu er kufferterne pakket ud, varmen skruet op overalt i hytten, Superbrugsen ryddet for madvarer, blomsterne i vinduerne nuslet og puslet, musene fodret … alt er klar, fordi … lige om lidt returnerer vi til lufthavnen for at hente Charlotte og børnene.
Livet er godt.

18 kommentarer

1. Hvor dejligt med efterårsgæster. Vi har lige bestilt fly, så vi skal (gen-)besøge Rom til maj. Er det da ikke skønt at opleve, at verden er større end vores egen lille andedam. Jeg elsker det!

Kommentar af Fru Z — 22. oktober 2015 @ 17:09

• Ihhh – rigtig god tur! Det er en dejlig by, og jo, det er skønt at se andre dele af vores verden, når der er mulighed for det … vi holder meget af at rejse.

Kommentar af Ellen — 22. oktober 2015 @ 21:03

2. Velkommen hjem! Rom er en herlig by; så forskellige kvarterer, så forskellige stemninger. Campo dei Fiori er en fryd for øjet, men satser også meget på turister. Pantheon forsømmer vi aldrig – det er en fantastisk bygning. Kuplen har større diameter end Peterskirkens – de gamle romere kunne noget med beton, som man først lærte igen efter et par tusinde år. Det er underligt at stå derinde, når det regner gennem hullet i toppen, så marmorgulvet bliver glat.

Tak for turen. Det lunede med lidt lænestolssolskin og -oplevelser. 🙂

Kommentar af Eric — 22. oktober 2015 @ 17:17

• Tak, og ja, Rom er en meget charmerende by – Trastevere holder vi også meget af.
      Jeg forstår ikke, at vi sprang Pantheon over første gang, for den er ganske rigtigt helt fantatstisk.
      Velbekomme … 🙂

Kommentar af Ellen — 22. oktober 2015 @ 21:06

3. I fik da virkelig noget ud af turen til sidste minut. Herlige romerske motiver.
    Velkommen hjem. God Halloween med englænderne.

Kommentar af Anne Holtegård — 22. oktober 2015 @ 22:31

• Det gjorde vi – lidt kompensation måtte vi have for 1½ døgn på skibet 😉
      Tak og tak …

Kommentar af Ellen — 22. oktober 2015 @ 22:42

4. Jeres rejse var en dejlig oplevelse. De skønne billeder og dine belærende tekster (når man nu ikke selv har været på de kanter) – ja I nyder livet i fulde drag, så livet er dejligt!
    Hav en god ferie sammen med Charlotte og børnene.

Kommentar af Lene — 23. oktober 2015 @ 03:17

• Man nyder det måske også i lidt højere grad, når man har været ude at vende, som vi begge har.
      Tak … nu er det de nære ting, som er i højsædet de næste dage 🙂

Kommentar af Ellen — 23. oktober 2015 @ 07:05

5. God nydning med barn og børnebørn 🙂

Kommentar af Lene — 23. oktober 2015 @ 07:55

• Tak, Lene 🙂

Kommentar af Ellen — 23. oktober 2015 @ 08:24

6. Blomstermarken er vist, som Eric skriver, lige til den turistede side, men området bagved ret hyggeligt. Jeg har et billede fra Pantheon af en meget frysende Donna, så gæt hvad hun mener om den bygning? 😉 Velkommen hjem til efterår og ruskvejr. Jeg vil krydse fingre for, at det vil vente med at regne (for meget), til englænderne er rejst igen 🙂

Kommentar af Fruen i Midten — 23. oktober 2015 @ 08:53

• Måske nok, men flot alligevel 🙂
      Kulde kan ødelægge en ellers god oplevelse – næste gang må du give hende en trøje på – og så skal hun nok også være lidt ældre for at finde den slags interessant.
      Tak – i dag er vi stået op til strålende solskin og blæsevejr.

Kommentar af Ellen — 23. oktober 2015 @ 09:03

7. Tak for turen. Stor fornøjelse at følge jer.

Kommentar af kisser — 23. oktober 2015 @ 10:22

• Velbekomme, Kisser 🙂

Kommentar af Ellen — 23. oktober 2015 @ 12:41

8. Det lyder overordnet set som I har haft en fortrinlig tur. Herligt med gensyn med Rom, hvor jeg – helt fejlagtigt – ikke har været siden 1983. Tak for turen og især fine fotografiske illustrationer.

Kommentar af Jørgen — 23. oktober 2015 @ 14:43

• Så har du nok også set den dejlige by uden millionvis af turister … men det var nu godt med et gensyn alligevel.
      Jo, det har bestemt været en god tur – og tak for fotoroser.

Kommentar af Ellen — 23. oktober 2015 @ 16:36

9. Tusind tak for dejlige beskrivelser af jeres fantastiske tur. Ikke mindst tak for billederne fra Rom. Jeg blev helt stille og varm indeni ved tankerne om vore dejlige rejser til Rom. Vi boede altid lige ved Pantheon på et gammelt hotel “Sole al Pantheon”. Det var tider! Godt at jeg har haft dem. Hyg nu rigtig godt med familien. Du kan jo altid slappe af, når du bliver gammel. Mosehuset er værd at gæste, de har dejlige varer, og ganske rigtigt, de ved, hvad de skal have for dem. Kh Marianne

Kommentar af marianne bentzen — 24. oktober 2015 @ 14:32

• Velbekomme, Marianne 🙂
      Jeg kan sagtens forestille mig, at man kn have nogle helt fantastiske minder om Rom! Især hvis I har boet nærmest midt i det hele.
      Jeg hygger, og jeg slapper af indimellem, måske mere for ikke at blive gammel før tiden …
      Jeg synes det er okay, at de er dyre, når varerne er gode og ikke helt almindelige. Men 165 kroner for en spinkel keramiknisse på fem cm får ingen mig til at købe 🙂

Kommentar af Ellen — 24. oktober 2015 @ 22:45

RSS feed for comments on this post.