Hos Mommer

20. oktober 2015

Sidste stop: Olympen

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 09:45
Tags: ,

Så synger det snart på sidste vers. Dagens havn var Katakolo(n), hvorfra turen gik til Olympen, hvor de første olympiske lege blev afholdt; startende i 776 f.Kr. og varende i små 1200 år, indtil denne hedenske uskik blev forbudt i år 393 af de nye kristne. Mens legene, som varede fem dage under julis fuldmåne, blev afviklet, skulle der være fred i verden.

P1090076P1090079

Skraldemændene strejkede her og havde gjort det i 14 dage, hvilket tydeligt sås flere steder. Vores guide tog det fra den humoristiske side og bad os lægge mærke til det pragtfulde vejr og især den flotte blå himmel. Guiden, der var en skøn lille græsk krudtugle, talte et flydende og meget imponerende dansk. Hun havde startet med at lære svensk, men syntes bedre om det danske sprog, så det fortsatte hun med – er delvist autodidakt, men begik kun yderst små og ubetydelige fejl. Nogle få gange ledte hun efter et ord, og når en af os sagde det på dansk, var det tydeligt at se, at hun mentalt skrev sig dette nye ord bag øret. Hun er den eneste dansktalende guide i Athen, så jeg gætter på, at hun har rigeligt at lave.

Zeus' tempel

Hele Peloponeshalvøen er smuk – meget anderledes og langt mere frodighed, end vi har set på de små øer, vi hidtil har besøgt. Skulle vi engang se nærmere på græske landskaber, ville Pelopones være oplagt. Olympen blev ikke opført tilfældigt her; stedet var nøje udvalgt.
Det var en fornøjelse at gå rundt under de skyggefulde træer og høre historien, som guiden fortalte den.

P1090092P1090097

Herover til venstre nogle umiddelbart ret uinteressante sten, men det er her, den olympiske ild bliver tændt – også den dag i dag.
Til højre vores unge Derek; turens suverænt yngste deltager, som er med på et afbud, spænede i smuk olympisk stil frem og tilbage over Stadion og blev belønnet med en dusk ukrudt i mangel af en med en guldsaks afklippet olivengren fra Zeus’ hellige træ, som vinderne blev hædret med i fordums tider.

Anette giver en Ouzo

Lige før busholdepladsen var der, ikke overraskende, en souvenirbod, men de solgte også kolde drinks. Anette – Kulturrejsers søde og også dejligt krudtede guide – gav en ouzo her, “fordi her er så rart at være”. Jeg tog et glas for ikke at virke uhøflig, men den smag bliver jeg aldrig glad for. Som barn nægtede jeg at indtage min farmors Kongen af Danmark-bolcher, og som lidt ældre lærte jeg aldrig at drikke pernod, så ouzo må man for min skyld også gerne beholde for min skyld. Men pyt – det var kun et lille glas, og det er jo ikke ligefrem noget, man dør af at drikke. Ikke i den mængde, i hvert fald …

Tilbage på skibet igen, hvor vi nu skal befinde os i godt halvandet døgn, inden vi igen lægger til i Civitavecchia. Kahytten er som sædvanligt gjort ren, mens vi har været væk; det bliver den både om formiddagen og igen om aftenen, mens vi spiser den store, forkromede middag. Og den bliver gjort virkelig ren – alt sanitet bliver tørret af begge gange, og håndklæder hængt pænt. Om formiddagen bliver sengene redt og om aftenen bliver de gjort parat til natten, og der ligger ofte et fint håndklædedyr og pynter på sengene.
Der er tjenende ånder overalt og hele tiden. Snavset service og glas/krus bliver omgående fjernet, solstole rettet ind, når folk forlader dem, toiletterne rengøres nærmest uafbrudt, tjenerne kan huske, hvad man foretrækker at drikke – alle hilser hver gang, man møder dem på gangene, alle er altid søde, høflige og smilende. Det er nærmest utroligt … de har trods alt været på arbejde 10 dage i træk, når vi er i havn igen.
Jeg ved ikke, hvornår eller om overhovedet vi skal på krydstogt igen, men det har været sjovt at prøve, en oplevelse har det helt sikkert været, og kunne man finde et, der ikke var domineret af amerikanere, ville det passe os glimrende.

P1090040P1080846

P1090112P1080743

Det er nok bare svært, når et krydstogt Vancouver-Alaska godt kunne være et ønske …

22 kommentarer

  1. Har I prøvet Hurtigruten? Dine kommentarer om jeres tur har bekræftet mine bange anelser angående cruiseferieformen generelt. Men Hurtigruten var en fantastisk oplevelse på alle måder. Vi rejste sidst i september, var heldige med vejret, guiden var utrolig, udflugterne spændende og maden uovertruffen😊 Det er nu to år siden, og vi gjorde det gerne igen.
    Fortsat god tur!

    Kommentar af Lene Thellufsen — 20. oktober 2015 @ 10:54

    • Vi har ikke prøvet Hurtigruten, men den står på vores liste, og dine ord får den til at blive stående 🙂

      Kommentar af Ellen — 21. oktober 2015 @ 07:58

  2. Tankevækkende, at det var de kristne, der ikke ville tillade olympiske lege. Jeg ved da godt, at legene var til ære for de (hedenske) græske guder, men alligevel. Det ligner jo noget, vi nu oplever i forhold til andre religioner. Flotte håndklædedyr, men jeg – kald mig bare sær – ville have det lidt svært med, at der var rørt så meget ved mit rene håndklæde. Spændende, om I i fremtiden kan finde krydstogter, der er fri for højlydte amerikanere, russere (min yndlingsaversion), kinesere, danskere (er der forresten andre danskere ombord?) og hvad der ellers findes af irriterende elementer 😉

    Kommentar af Fruen i Midten — 20. oktober 2015 @ 13:52

    • Religion har aldrig først til noget godt. Gælder alle religioner …
      Pjat med sig, Frue – alt er så ovenud pinligt rent her, men bortset fra det, er figurerne ekstra håndklæder. Udover dyret hænger der fire til os på badeværelset 🙂
      Kan godt følge dig mht. din russer- og kineseraversion. Gad vide hvad der sker med folk, når de er væk hjemmefra?
      Der er vel omkring 60 danskere om bord.

      Kommentar af Ellen — 21. oktober 2015 @ 08:05

  3. Sikke nogle fine håndklædedyr de laver til jer.. 🙂
    God tur det sidste stykke til hjemhavnen.

    Kommentar af Inge — 20. oktober 2015 @ 14:56

    • Godt med lidt variation på en lang sejltur 😉
      Tak …

      Kommentar af Ellen — 21. oktober 2015 @ 08:06

  4. Dejligt at have fulgt jer på endnu en rejse. Olympus (Olympus eller Olympen?) ser ud til at have været endnu en skøn oplevelse – og der var ikke så mange turister? Amerikanere kan være højlydte og irriterende; men det kan mange andre nationaliteter jo også, når de kommer hjemmefra i en større gruppe. Amerika er jo Land of The Free and Home of the Brave hvilket de tror fast på – selv om det er tydeligt for de fleste af os, at der er noget helt forkert i det samfund. Nå, nok politik om det – nyd de sidste par dage af turen.

    Kommentar af Lene — 20. oktober 2015 @ 15:14

    • Olympen, tror jeg … og der var ganske rigtigt dejligt få turister!
      Jeg er ganske enig i dine USA-politiske holdninger, men nu slipper vi snart for dem i denne omgang – sidder og venter på at kunne gå fra borde.

      Kommentar af Ellen — 21. oktober 2015 @ 08:09

  5. Tak for en fornem guidning udi krydstogtets glæder og sorger.
    Ja, det har da været en oplevelse og selv om noget af det har været for meget, så er det oftest de sjoveste minder at have i bagagen. Fornemt med en dansktalende guide – både på Olympen, men også Kulturrejsers guide, som jeg går ud fra, er med på hele turen? Hun er formentlig vant til, at danske turister kan have et lidt anstrengt forhold til den amerikanske måde at rejse på og kan hjælpe med ‘overlevelsesråd’ 😉

    Kommentar af fiberfryd — 20. oktober 2015 @ 20:30

    • Jamen det har da bestemt været en oplevelse med klar overvægt af alt det gode.
      Kulturrejser guide er en skøn og meget rummelig kvinde, som aldrig giver udtryk for negative holdninger af nogen art. Hende kan man kun holde af, og jo, hun er med hele vejen 🙂

      Kommentar af Ellen — 21. oktober 2015 @ 08:13

  6. Tak for turen… Det er festligt til det sidste… Håndklædekreativiteten hørte jeg om første gang hos en veninde på cruise på Nilen. Fantastiske figurer der kan kreeres!
    Jeg har også tænkt Hurtigruten som alternativ… Vi har haft kig på den og samtidig tænkt arrhhh… vi kommer til at kede os, vi vil hellere køre og stoppe efter forgodtbefindende. Måske en tur med selvvalgte stop og overnatning i land, så man kan se nærmere på fx Bergen, Trondhjem…?
    God tur hjem.

    Kommentar af AnneHoltegård — 21. oktober 2015 @ 09:10

    • Du (og jeg) har jo altid strikketøj, men det er rigtigt, at man har meget ledig tid. Bøger og x-ord er også fornuftigt at medbringe. Jeg tror bestemt, at Hurtigruten ville være værd at prøve, hvordan man så end vælger at foretage sig den.

      Kommentar af Ellen — 21. oktober 2015 @ 12:58

  7. Spændende, spændende må den tur have været.
    Hurtigruten har jeg kun hørt godt om, den kunne nu også godt få en plads på min ønskeliste….. Sømanden ville elske den tur!

    Kommentar af Den Gamle Krage — 21. oktober 2015 @ 13:32

    • Det var absolut en spændende og lærerig tur – Hurtigruten må I vist prøve engang 🙂

      Kommentar af Ellen — 22. oktober 2015 @ 10:40

  8. Dejlig tur, selv om jeg fuldt ud forstår jeres frustration over alle de mennesker. I forstår at rejse og opleve – og beskrive det for os herhjemme. Men som gammel Grækenlandsfarende* kan jeg ikke lade være at gøre dig opmærksom på at byen I har besøgt – og hvor de olympiske lege startede, er OLYMPIA. OLYMPEN, som efter sagnet var gudernes bolig, er et bjerg i det nordlige Grækenland, tæt på grænsen til Makedonien.
    Og så må du gerne lade os se nogle flere af alle de billeder, du har taget. *Mine ture var i 1963 og 1965 og især på den første tur var vi også begavet med en virkelig fin rejsefører, nemlig Ulrich Ravnbøl, som selv var begejstret for landet. Venlig hilsen Else Marie

    Kommentar af Else Marie Andersen — 21. oktober 2015 @ 15:22

    • Ups – tak for rettelse. Der blev hele tiden sagt Olympen, så den hoppede jeg med på, men nu, hvor du nævner det, kan jeg godt huske, at det var gudernes bolig.
      Ulrich Ravnbøl må have været særdeles inspirerende at have som guide – og så var I oven i købet af sted, inden alle steder var myldrende fulde af turister.

      Kommentar af Ellen — 22. oktober 2015 @ 10:42

  9. Mon snart I er hjemme og klar til Englandsbesøg, godt at I ikke har et arbejde også 😉 Tak for turen, det har været lærerigt at leve med, både ombord og på land.

    Kommentar af Lene — 21. oktober 2015 @ 16:50

    • Vi er hjemme, har fået sovet lidt og er klar til at køre afsted for at handle madvarer til de kommer i eftermiddag 🙂
      Det er så hyggeligt, at I gider læse med.

      Kommentar af Ellen — 22. oktober 2015 @ 10:43

  10. Det har været interessant at “være med” på jeres cruise, 😉
    Jeg kan anbefale Hurtigruten. Den tog jeg gerne igen. Så ville jeg vælge midnatssol-tid. Vi var der i begyndelsen af september.
    Godt du fik en lille ouzo. 😉 Den hører med. Jeg drikke nu heller ikke ouzo eller pernod herhjemme.
    Velkommen hjem igen!

    Kommentar af Betty — 21. oktober 2015 @ 19:32

    • Så du har også været på Hurtigruten – den har snart så mange anbefalinger, at vi vist ikke kommer uden om den på et tidspunkt 🙂 Vi ville helt sikkert også tage den, mens midnatssolen er på himlen.
      Puha – det hører måske nok med, men det smager den altså ikke bedre af 😉

      Kommentar af Ellen — 22. oktober 2015 @ 10:46

  11. Festligt at være tilbage på Olympen, forstået sådan, at det i næste måned er 30 år siden jeg var på en 8 -dages tur i Athen for at arbejde i en ½ time. Det gik an.
    Jeg drikker gerne en Ouzo og/eller et glas Pastis, men ikke gerne Pernod Følgelig kan jeg godt lide de røde bolcher (eller snarere i omvendt rækkefølge). Jeg skal lige læse de to forrige indlæg igen, men det lyder som det alt i alt har været en glimrende tur i har været på.
    God hjemrejse.

    Kommentar af Jørgen — 21. oktober 2015 @ 20:18

    • Hehe, ja, det må du da lige have kunnet overkomme 🙂
      Vi har været på en aldeles glimrende tur – det negative er bestemt ikke det, der fylder mest. Heldigvis da …

      Kommentar af Ellen — 22. oktober 2015 @ 10:47


RSS feed for comments on this post.

Blog på WordPress.com.