Hos Mommer

19. oktober 2015

Jeg er bare ikke til for mange mennesker ad gangen …

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 15:15
Tags: ,

Akropolis. Athen. Det første var imponerende; det andet slidt. Det ville nu også have undret mig, hvis Athen havde set velplejet ud, når man ved, hvilke problemer Grækenland slås med. Jeg forstår det så måske alligevel ikke helt med alle de turister, de har …

P1090029

Udsigten oppe fra Akropolis var storslået – man følte man kunne se hele Athen, men det kunne man nok ikke. Guiden fortalte os, at Grækenland har godt 10 millioner indbyggere, hvoraf de fire millioner bor i Athen, så der er ikke noget at sige til, at de hernede synes, at Athen er en meget stor by.
Nu var det godt nok turister, alle de mennesker på Akropolis, men ellers kunne man fristes til at tro, at alle fire millioner befandt sig der samtidig med os … der var ALT for mange mennesker til, at jeg kunne høre historiens vingesus – se bare billedet herunder.

P1090022

Nå. Det nyttede jo ikke noget at rende rundt og være sur, men 7.000.000 millioner gæster om året … det er sådan cirka 40.000 om dagen i gennemsnit på hver dag, der er åbent. Til sammenligning var der 10.000 om dagen i Efesos, men området der var mange gange større.
Selvfølgelig var det imponerende alligevel, men lidt negativ blev jeg altså.

P1090038

Ting har det med at være pakket ind i stilladser med stof, når John og jeg kommer for at se dem første gang; hverken Notre Dame i Paris eller Westminster Abbey i London kunne vi se, og nu var også Parthenon pakket ind – men heldigvis uden stof omkring, og især fra den ene side kunne vi godt få taget et nogenlunde billede.
Herover ses restaureringsprocessen i gang: Det hvide, nyindsatte marmor, hvor alt originalt marmor er gult. Ses også ret tydeligt på menneskemylder-billederne både herunder og øverst i indlægget.

P1090034

Lige nu sejler vi ud fra Piræus’ havn (jeg udgiver gerne indlæggene på et andet tidspunkt end lige efter de er skrevet, så man kan ikke helt regne med mig …)
Der er noget storslået ved det hver gang, vi lægger fra. Når det store skib majestætisk flyder afsted igen mod en ny destination.
Lige om lidt vil vi kunne høre kaptajnen, som er argentiner, byde os velkommen til den videre rejse:
Welcome on board again, ladies and gentelemen, theees is your captain, Captain Dimas, speaking to you FRRRRRom the brrridge. Det var meget vigtigt at understrege, at han talte oppe fra broen …
I aften er temaet ved middagsbordet calypso (rederiet hedder Royal Carribean), så vi skal have farvestrålende tøj på. Eller … forhåbentlig ikke skal, for vi gør det normalt ikke så meget i hawaii-lignende skjorter og den slags, men jeg har købt et rigtigt bling-bling-tørklæde, som jeg har tænkt mig at tage på. Så kan Anna få det, når hun kommer på torsdag.
I morgen er det formal dress code – godt John tog et slips med. Jeg ejer ikke en kjole, så jeg er spændt på, om jeg bliver lukket ind.
Normalt er det casual – altså pænt, men alligevel afslappet. P1090005

Det er hammerromantisk, når solen går ned. Sommetider, netop i øjeblikke som disse på billedet herover, kunne jeg godt ønske mig at være ung igen og stormende hjernedødsforelsket. Det er altså ikke helt det samme, når man har nået vores alder.
Og det er altså ikke, fordi vi har en dårlig ferie, Nielsen og fruen her, tværtimod, men vi lader os desværre ikke så nemt rive med mere, som vi gjorde engang.

32 kommentarer

  1. Uha en masse mennesker der er på Akropolis, sådan husker jeg det overhovedet ikke.. Men det er også nogle år siden jeg var der. 🙂
    Jeg kan se at solnedgangen bliver foreviget godt og grundigt, og også med selfiestang..

    Kommentar af Inge — 19. oktober 2015 @ 15:56

    • Jeg tror, at turismen generelt er blevet mangedoblet de seneste 10-15 år.
      Der er selfiestænger overalt …

      Kommentar af Ellen — 20. oktober 2015 @ 08:32

  2. “Sommetider, netop i øjeblikke som disse på billedet herover, kunne jeg godt ønske mig at være ung igen og stormende hjernedødsforelsket. Det er altså ikke helt det samme, når man har nået vores alder.”

    Mindre kan gøre det, fru Nielsen, man oplever mindre i dén tilstand…og sikke oplevelser I får p.t..:-)

    Athen og Piræus ønskede min mand at opleve, det opnåede han desværre ikke, så selv om man under jer det hele, så sidder man altså og bli’r lidt vemodig……..

    Kommentar af Madonna — 19. oktober 2015 @ 16:07

    • Mindre kan sagtens gøre det, og det var såmænd også kun under den romantiske solnedgang, jeg følte en smule længsel efter ungdommen.
      Dine ord bekræfter kun Johns og min beslutning om ikke at udsætte noget, hvis man overhovedet har muligheden … jeg forstår godt din vemodighed.

      Kommentar af Ellen — 20. oktober 2015 @ 08:35

  3. Jeg husker, da vi var på Akropolis.
    Fruen og jeg undredes over, hvordan athenerne kunne leve i såvel økonomisk som materiel rod og uorden overalt, når de hver dag kunne se op på akropolis og iagttage hvad det modsatte kan give et land og dets befolkning.

    Kommentar af Farmer — 19. oktober 2015 @ 17:12

    • Guiden fortalte os en del om Grækenland og om grækerne i går, bl.a. sagde hun “hvis der er to grækere til stede, er der tre meninger” – en god måde at illustrere, at de simpelthen ikke kan blive enige om noget som helst. Og det er demokratiets vugge … 😉

      Kommentar af Ellen — 20. oktober 2015 @ 08:37

  4. Jeg kan godt forstå, at de mange mennesker kunne gøre oplevelsen knapt så spændende. Det er nok det samme, som gør, at jeg gerne holder mig fra nogle af verdens vidundere! Vi har jo Niagara Falls ikke så langt herfra – vi boede i byen Niagara Falls, Ontario de første 9 år, efter vi flyttede til Canada, og jeg kommer der stadigvæk ofte – men det kan næsten tælles på fingrene, hvor mange gange jeg har været nede at beundre vandfaldet, som ER fantastisk flot. Hvis der bare ikke var alle de turister og et utal af usmagelige suvenirbutikker.
    Og slet ingen billeder fra Athen! Det siger jo noget om, hvad du synes om stedet.
    Fortsat god tur.

    Kommentar af Lene — 19. oktober 2015 @ 17:35

    • Der er simpelthen for mange turister i denne verden, Lene 🙂
      Men får vi taget os sammen til at besøge dig, vil vi altså se det vandfald – også selv om det bliver sammen med en masse andre …
      Athen imponerede os ganske rigtigt ikke, men vi så den kun fra en bus …

      Kommentar af Ellen — 20. oktober 2015 @ 08:40

      • Selvfølgeligt skal vi se vandfaldet sammen og sejle tæt på det i en overfyldt turistbåd ;o)

        Kommentar af Lene — 20. oktober 2015 @ 14:19

        • Yesss! Vi MÅ altså tage os sammen 😀

          Kommentar af Ellen — 21. oktober 2015 @ 08:20

  5. 7 millioner millioner er godt nok mange … 😉

    Kommentar af Marianne Kruse — 19. oktober 2015 @ 17:51

    • Arrghh. Bliver rettet. Senere … men det FØLTES sådan 😉

      Kommentar af Ellen — 20. oktober 2015 @ 08:41

  6. Det er jo turismens evindelige paradoks; man vil så gerne se alle de flotteste, vigtigste og største attraktioner, men bare alle de andre dog ville blive hjemme … Havde netop tænkt, at jeg skulle spørge, om I klædte om til det store skrud hver aften. Nu er jeg så bare spændt på, om du skal spise i kabyssen 😉

    Kommentar af Fruen i Midten — 19. oktober 2015 @ 18:27

    • Ja, det er irriterende med alle de andre …
      Jeg blev lukket ind. Vi klæder om til aften, ikke til det store skrud, men man kommer ikke i shorts, fx. Så må man spise andre steder end i den fine restaurant.

      Kommentar af Ellen — 20. oktober 2015 @ 08:43

  7. Selvom din nul-tast fik hjerteflimmer, forstår jeg: For mange er for mange. Kuren er at tage til en af de mindre øer, hvor der er langt færre turister og desto mere gæstfrihed og hjertevarme. Men selvfølgelig også færre eller mere ydmyge seværdigheder.

    Måske er det en skam, at man er nået over hjernedødsforelskelsesstadiet, men jeg er ikke sikker: Der er oplevelser, man deler langt bedre, når forholdet har nået et mere erfarent og måske telepatisk stadium, hvor man kommunikerer sin begejstring med et suk, et løftet øjenbryn eller et håndklem. Glem de andre 700 milliarder, eller hvad det nu var – nu ser I hele svineriet, og senere glemmer I statisterne 🙂

    Tak for de flotte billeder.

    Kommentar af Eric — 19. oktober 2015 @ 19:40

    • Hehe, ja, det må have været følelserne, der løb af med mig 😉
      Jeg er aldeles enig; det var også kun lige ved solnedgangstide, jeg ønskede mig tilbage til ungdommen.
      Jeg kunne godt tænke mig at opleve en turistløs ø, det sker dog nok ikke for os … men enig igen: det negative bliver hurtigt glemt.

      Kommentar af Ellen — 20. oktober 2015 @ 08:48

  8. Hjernedødsforelsket siger måske ret klart, hvad der er tilbage at opleve med!
    Jeg synes egentlig, jeg oplever og sanser mere intenst nu end den gang…
    Som at alle de turister ville være for meget.
    At Akropolis er fascinerende og spændende helt med i detaljerne.
    At den solnedgang godt nok er utroligt smuk og ligner den vi stod og kiggede ud på fra Oslobåden i 2000 på vej hjem fra sølvbryllupsrejsen… meget romantisk…
    Fortsat god tur…

    Kommentar af Anne Holtegård — 19. oktober 2015 @ 19:49

    • Jeg er helt enig, det var bare den solnedgang … ellers ønsker jeg mig normalt ikke ung igen, men der er altså noget med solnedgange og skibe …
      Tak – nu er den ved at være slut, men vi er fulde af oplevelser 🙂

      Kommentar af Ellen — 20. oktober 2015 @ 08:59

  9. Du fortæller godt, og det er spændende at være med jer på denne tur.

    Kommentar af Stegemüller — 19. oktober 2015 @ 20:04

    • Tak, Hanne 🙂

      Kommentar af Ellen — 20. oktober 2015 @ 09:00

  10. 7.000.000 millioner ville helt sikkert også tage pusten fra mig …

    Kommentar af Fru Z — 19. oktober 2015 @ 20:45

    • Ja, ikke?
      Det skal nok blive rettet, men det føltes godt nok som syv millioner millioner 😉

      Kommentar af Ellen — 20. oktober 2015 @ 09:01

  11. Aj, hvor I oplever. Overrendt af turister eller ej. I er der og mærker stemningen. Tak for billeder. 😉

    Kommentar af Betty — 19. oktober 2015 @ 22:06

    • Vi kan jo ikke rigtig komme udenom, at her er andre end os … men trænger vil snart være glemt 🙂

      Kommentar af Ellen — 20. oktober 2015 @ 09:03

  12. En indfødt guide forklarede mig engang, at problemet med rodet i Athen hænger sammen med, at ethvert nybyggeri udløser en arkæologisk udgravning, som ifølge lovgivningen går forud for alt og sætter alting i stå! Ofte mangler der også penge til at færdiggøre udgravningen og så går alting i stå og bare står i årevis.
    Restaureringen af Akropolis har vel efterhånden stået på i snart 15 år – det ser noget kønnere og nær færdigt ud nu, end det gjorde først i 00’erne, hvor jeg sidst kom forbi.
    Iøvrigt kan jeg anbefale Afaiatemplet på Øen Egina istedet – lidt mindre, mindst lige så smukt og som regel ikke en eneste turist i sigte 🙂

    Kommentar af Henriette — 19. oktober 2015 @ 22:20

    • Det lyder som den rigtige forklaring.
      Akropolis har man nok besluttet SKAL være pænest mulig pga. alle de millioner turister.
      Det kunne da godt være, at vi skulle overveje at besøge nogle af de mindre kendte græske øer.

      Kommentar af Ellen — 20. oktober 2015 @ 09:09

      • Problemet er jo, at grækerne ikke kan lave et spadestik uden at støde på et fortidsminde, som skal sikres eftertiden 🙂
        Jeg kan varmt anbefale de saroniske øer og pelopones, jeg har holdt ferie på øen Poros utallige gange. Her har man et godt udgangspunkt for udflugter til Pelopones og andre øer. Byen Nafplion, som et enkelt års tid har været Grækenlands hovedstad, er også helt fantastisk smuk og dejlig. Det er nok for varmt for jer, men i august plejer Athens Nationalteater at spille græske tragedier i amfiteateret i Epidavros og det er en fantastisk oplevelse!

        Kommentar af Henriette — 20. oktober 2015 @ 11:50

        • Tak for tip, Henriette. Vi oplevede også Pelopones som et dejligt sted.

          Kommentar af Ellen — 21. oktober 2015 @ 08:17

  13. Og jeg som altid venter, til der er mennesketomt, når jeg skal tage billeder 😉
    Den gik nu heller ikke i Venedig, men hvor jeg dog forstår dig. Det er ganske klaustrofobisk, når man hele tiden har sådan et mylder omkring sig.
    Som I dog oplever og oplever – de smukke og fredelige solnedgange er garanteret en lise for den overstimulerede sjæl uanset alder og hjernens kemiske tilstand.

    Kommentar af fiberfryd — 20. oktober 2015 @ 08:42

    • HA, ja, der skulle du godt nok have ventet meget længe på ensomheden!
      Der er virkelig for meget med alle de mennesker, men der er jo ikke rigtig noget at gøre ved det.
      Men vi oplever meget; det er skønt – også solnedgangene, selv om vi ikke er i en hjernedødslignende tilstand 😉

      Kommentar af Ellen — 20. oktober 2015 @ 09:20

  14. Mons tro der er lidt færre turister i november? Det var, som jeg husker det, noget af et arbejde at komme op på Akropolis.

    Kommentar af Jørgen — 21. oktober 2015 @ 20:32

    • Jeg ved det ikke – det er jo først nu, at temperaturerne er udholdelige. I Rom er højsæsonen i oktober …
      Der var mange trin op, men efter trapperne på Santorini kunne intet skræmme os!

      Kommentar af Ellen — 22. oktober 2015 @ 10:50


RSS feed for comments on this post.

Blog på WordPress.com.