Hos Mommer

14. oktober 2015

Alle de første indtryk

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 16:52
Tags: ,

Der er søreme hul igennem her på Kreta … men hvor skal jeg dog starte? Der godt nok mange indtryk at tage af …
Det er et stort skib – større end jeg huskede, da jeg i sin tid tjekkede: 2200 passagerer og 1000 besætningsmedlemmer. De 2000 er amerikanere eller asiater; resten er fra Danmark, Brasilien, Italien og Norge. Det er ikke noget jeg ved, det er noget jeg gætter. I elevatorerne står der “Max 21 personer”: Det er i hvert fald ikke amerikanere, de mener her – dem kan der højest være 10 af. Til gengæld kan der nok være 30 japanere …
Her er folk i alle størrelser fra Xsmall til XXXXXXL – dem i den førstnævnte kategori kan dog tælles på én hånd, mens to X’er eller mere må siges at være forholdsvis dominerende. Hvis man kunne inddele stemmemæssige lydniveauer på samme måde, er det de samme forhold, der gør sig gældende.

P1080714P1080728

Herover hhv. pøbelpoolen og de mere stille eksistensers pool. Billederne er fra tidlig morgen, så der er ikke så meget leben endnu, men holddafast, hvor kan der larmes omkring den første. Der er mere stille ovre i den ‘ægyptiske’ swimmingpool, som ligger ved siden af sparummet, skønhedsklinikken, barber- og frisørsalonen og fitnesscentret. Det er temmelig overvældende, hvad der tilbydes af aktiviteter, hvoraf her kun nævnes et udvalg: Karaoke (yrk), kunstauktioner, Bliv-slank-på-10-minutter, Få-seks-gange-hvidere-tænder, Gæt og grimasser, Free Ladies’ Pamper Party, Cash Prize Royal Bingo, The Ultimate Elton John (koncert), World’s Sexiest Man Competition. Et kvindeligt dommerpanel vælger blandt passagererne, som melder sig frivilligt til at deltage, men med en gennemsnitsalder på omkring 55 og en gennemsnítsvægt på over 100 kilo tror jeg bare, at jeg dropper det show …

P1080729P1080731

Det er alt for meget for os – vi gider slet ikke alt sådan noget pjat, men det er heldigvis muligt at finde fredelige opholdssteder, hvor man tilligemed er fri for at høre på alle de menneskelige højttalere.
Det er masser af mad – altid og alt for meget af det. Beherskelsens kunst får sig nogle gevaldige udfordringer, men foreløbig går det fint, og der overspises ikke. Vi har fx begge droppet at lave vores egen burger, og vi kan også snildt undvære otte forskellige risretter … 
Med i prisen er AltForMegetMad (bortset fra i tre restauranter, hvor det koster ekstra), der er kaffe, te, vand og æble- og appelsinjuice ad libitum, men alt andet koster penge. Mange penge. Internettet koster $20 om dagen. Okay, tænkte jeg, en dag eller to er da i orden, men det viste sig, at det er alt eller intet – man skal købe til hele opholdet på skibet. 180 dollar for internet – no way! Jeg nøjes med det jeg kan få, når vi er i nærheden af land.

P1080726

Herover Messinastrædets slutning med en rygende Etna i baggrunden.
Man kan få drukpakker (det kalder skibet dem ikke), fra soft drinks ad libitum ($22) via to mellemstationer til den store pakke til $67 om dagen, hvor man virkelig skal være alkoholtørstig for at kunne udnytte den. Det er der så et par på vores hold, der er … og man skal igen købe til hele turen; man kan ikke købe én eller flere pakker, kun til samtlige dage – lidt noget pjat, hvis I spørger mig.
Vi har taget en vinpakke til $190. For det får vi syv flasker vin till en værdi af $247. Det, man ikke når at drikke til middagen, kan man tage med sig. Det er fint til os – vi skal ikke have alkohol i løbet af dagen alligevel. Hvorfor det så ikke er ni flasker, må I ikke spørge om!
Jeg kan fortælle, at det slet ikke er noget problem at nå det gyldne mål på 10000 skridt om dagen. Hvis man lader være med at tage elevatorerne, kommer det helt af sig selv, når man bor på dæk 3 og alt foregår på dæk 6, 9, 10 og 11 …

24 kommentarer

  1. Med alle de pakker er det da vist godt, at I skal tilbringe så megen tid i land. Godt at der også er fredelige oaser. Billedet af Etna må være taget nær et af de steder, vi plejer at tulle rundt, når vi ikke kan finde på andet. Nyd det, vejret er vist med jer 🙂

    Kommentar af Eric — 14. oktober 2015 @ 17:29

    • Jeg genkender et par af de sicilianske navne fra jeres rejser, ja.
      Vi nyder … det hele, inklusive vejret 🙂

      Kommentar af Ellen — 14. oktober 2015 @ 18:40

  2. Det var godt nok mange ting st skulle forholde sig til. Nogle vist lidt til den overgearede side. Men udsigten fejler bestemt ikke noget! Og så kan I nyde at føle jer som sylfider. Det er alt for sjældent, man har mulighed for det 🙂

    Kommentar af Fruen i Midten — 14. oktober 2015 @ 17:46

    • Haha – og det siger Fruen, som er så smukt slank … men ja, det er en rar fornemmelse 🙂

      Kommentar af Ellen — 14. oktober 2015 @ 19:44

  3. Rent luksusliv og driverliv, Ellen, det er ren ‘Dyrehavsbakke’ (læs: tom underholdning), men nogen skal jo underholdes døgnet rundt.;-) Godt, der også bydes på oplevelser i land……

    Nu er det jo også en gevaldig liner, I er havnet på, og amerikanerne vil jo nok ha’ det sådan.:-)

    Men flodkrydstogter er nok hyggeligere uden alt det gøgl, og kun underholdning om aftenen, og 100 til 120 passagerer.

    På Adriaterhavet var vi også kun ca. 200 gæster, det passede os godt.

    Men bare vent, I skal ud og opleve noget, når i lægger til….:-)

    Kommentar af Madonna — 14. oktober 2015 @ 17:49

    • Jeg er sikker på, at amerikanerne hygger sig, og vi andre kan søge andre steder hen.
      Jeg kan sagtens forstå det med jo færre jo bedre, men vi er nu på 2. langtur, hvilket er rigtig godt 🙂

      Kommentar af Ellen — 15. oktober 2015 @ 10:59

  4. Av min arm – det er vist slet ikke mig! Medmindre jeg kunne falde for en rig amerikaner – eller hvad? Kh og god fornøjelse med alle de skridt I får taget på det store skib Marianne

    Kommentar af marianne bentzen — 14. oktober 2015 @ 17:57

    • Vi skulle lige aflure det hele, men det er fint nok. Og det kunne da godt være, at du kunne finde din rige fyr her 😉

      Kommentar af Ellen — 15. oktober 2015 @ 11:01

  5. Jamen det er jo enormt med “2200 passagerer og 1000 besætningsmedlemmer”. Det kan jeg slet ikke forestille mig. Priserne på de forskellige pakker lige fra internet til alkohol lyder lidt som det rene “rip off” (hedder det vist?), jeg kan godt forstå, du fravalgte internettet. Det lyder godt, at I også skal i land.

    Kommentar af Stegemüller — 14. oktober 2015 @ 20:28

    • Og så er det faktisk et af de mindre krydstogtskibe, Hanne 🙂
      Vi er i land hver dag undtagen dag først og dag sidst, så det er rigtig godt.
      Vi nøjes med de gratis glæder på skibet.

      Kommentar af Ellen — 15. oktober 2015 @ 11:03

  6. Jeg er målløs – andet er der vist ikke at sige 🙂 Men dejligt at høre fra jer. Hils og nyd!

    Kommentar af fiberfryd — 14. oktober 2015 @ 22:24

    • Man skal bare lige vænne sig til det anderledes liv, og landturene er helt skønne 🙂

      Kommentar af Ellen — 15. oktober 2015 @ 11:04

  7. Joh… Det lyder meget, som jeg havde forestillet mig ;o)

    Kommentar af Lene — 14. oktober 2015 @ 22:51

    • Hehe, ja, men når man har luret det af på godt og ondt, er det faktisk fint nok, og de græske øer er helt vidunderlige og det hele værd.

      Kommentar af Ellen — 15. oktober 2015 @ 11:07

  8. Godt, I er kommet så langt og har fået taget hul på herlighederne. Det lyder overvældende. Men I finder nok små nicher med fred og ro, hvis det er det, I vil have. God fornøjelse videre.

    Kommentar af Betty — 14. oktober 2015 @ 22:54

    • Det er også temmelig overvældende i starten, men vi føler os allerede hjemmevant – og har fundet vores stille niche 🙂

      Kommentar af Ellen — 15. oktober 2015 @ 11:08

  9. Hold nu op, hvor voldsomt stort det alt sammen er. Og virkelig dårlig stil, at man skal købe pakker til hele turen. Jeg tænker, at de ville få lige så meget ind, når kunderne selv kunne vælge; og ikke mindst endnu mere tilfredse kunder.

    Kommentar af conny — 15. oktober 2015 @ 10:18

    • Det tror jeg også, for der er kun ganske få i vores gruppe, der har valgt en eller anden form for pakke.

      Kommentar af Ellen — 15. oktober 2015 @ 11:10

  10. Milde makrel! Monstermange indtryk i megasize skib og passagerere og lydtryk og…!
    I er da kommet godt fra land og har fået sorteret til og fra… så er der plads til at nyde efter eget valg og fravalg. Spændende hvad udflugterne i land byder på.
    Fortsat god ferie…

    Kommentar af AnneHoltegård — 15. oktober 2015 @ 10:45

    • Det er skam kun et mindre krydstogtskib, Anne – men jeg behøver det ikke større 😉
      Landturene er aldeles i orden!

      Kommentar af Ellen — 15. oktober 2015 @ 11:11

  11. Du bekræfter mine aversioner mod krydstogter.. 🙂
    Godt man kan finde rolige områder ombord, og at der er landgang stort set hver dag. 🙂

    Kommentar af Inge — 15. oktober 2015 @ 11:12

    • Man finder hurtigt sin egen måde at ‘krydstogte’ på, men landgang vil vi ikke undvære. Det hele er nu ikke så tosset endda, når man først har luret det af.

      Kommentar af Ellen — 15. oktober 2015 @ 13:21

  12. Det er en meget fornem guide til krydstogter. Den forstærker nemlig kun beslutningen om ikke at deltage på sådan en tur. Det er godt I kan få noget motion, og at I kan komme i land, men jeg synes ikke om konceptet, kan jeg registrere. Her er dog fine muligheder for folk (amerikanere?) der lægger vægt på overdrivelse og overdrivelsesafhængighed.
    Ser frem til at høre mere og især hvad den endelige konklusion bliver. Hils den anden halvdel.

    Kommentar af Jørgen — 15. oktober 2015 @ 14:25

    • Det var nok bare de første indtryk, der var lidt overvældende … nu har vi lært det. Men okay – det varer nok et par år, inden vi gør det igen …
      Amerikanere er altså bare specielle, må vi nok konstatere. De er ikke gode i store doser …
      Jeg hilser, tak 🙂

      Kommentar af Ellen — 15. oktober 2015 @ 15:16


RSS feed for comments on this post.

Blog på WordPress.com.