Hos Mommer

11. oktober 2015

Lidt usædvanligt fra min side

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 10:31
Tags: , ,

Nu gør jeg noget, jeg ellers aldrig gør: Annoncerer mit fravær.
Jeg har dog ikke tænkt mig at gøre det på FB, kun til jer …
Eftersom jeg altid blogger fra mine rejser, finder I jo alligevel ud af det om nogle dage. Forhåbentlig. En dag mere eller mindre vil derfor ingen forskel gøre. Problemet er, at jeg ikke ved hvordan, eller om overhovedet, jeg kan få internetforbindelse den næste tid.
Jeg vil nemlig befinde mig i kahyt 3315 lige her på Rhapsody of the Seas: Eller … det vil jeg nok kun om natten …

Blæret, ikke?
Vores livs første krydstogt. Måske også det sidste … eller måske det første af flere … vi er meget spændt på, hvordan det vil være. Går vi fuldstændig bananas over at være sammen med andre mennesker hele tiden, eller imagevil der plads nok til, at man kan få en fornemmelse af at være alene? Vil der være konstant støj? Det er nok min største frygt – det er et amerikansk rederi, og amerikanske turister fylder gerne uacceptabelt meget i lydlandskabet. Vi kan selvfølgelig være os selv i kahytten, men da vi ikke har ubegrænsede midler, er det ikke ligefrem præsidentsuiten, vi har; bare en indvendig kahyt på 14 m2 – den er dermed ikke lille nok til at være klaustrofobiprovokerende, men heller ikke stor nok til, at man gider opholde sig der i længere tid.

Nå. Spændende bliver det i hvert fald. Vi skal ture rundt i det græske øhav i 10 døgn. Det er igen Kulturrejser Europa, vi har købt rejsen igennem, og vi har valgt de udflugter til i land, der var mulighed for på forhånd. Vi skal kun sejle i to heldøgn; resten bliver fortrinsvis om natten, så vi har dagene i land de steder, skibet ligger i havn.
Nå vi er i havn, kan jeg muligvis bruge mit transportable modem – og måske ikke. Vi vil have mulighed for at koble os op på skibets satellit, men rejsebureauet siger, at det kan være dyrt. Hvor dyrt ‘dyrt’ er, vil vise sig.
Det kan altså være, der kommer en lang pause fra min side, og det kan være, at jeg spammer jer dagligt med mine oplevelser, men belært af tidligere erfaringer ved jeg, at nogle af jer meget sødt bliver lidt bekymrede for mig allerede ved anden dags fravær. Det behøver I ikke at blive – jeg har det forhåbentlig bedre end godt.

50 kommentarer

  1. Rigtig god tur til jer begge. Jeg er også spændt på at høre, hvad I synes om det nære forhold til de medrejsende – men smukt bliver det jo nok under alle omstændigheder.
    God fornøjelse!

    Kommentar af Fru Z — 11. oktober 2015 @ 10:39

    • Tak, Helle. Det er ret spændende, både det ene og det andet, men vi glæder os selvfølgelig.
      Du skulle godkendes, fordi du har ændret din civilstatus – jeg har nu rettet dit navn på min blogliste fra Frk. til Fru 🙂

      Kommentar af Ellen — 11. oktober 2015 @ 10:46

      • :-). Overvejer også at ændre navn på selve bloggen. Ved du, om det vil give udfordringer?

        Kommentar af Fru Z — 11. oktober 2015 @ 10:49

        • Det tror jeg nok, men jeg har ikke prøvet – af samme årsag …

          Kommentar af Ellen — 11. oktober 2015 @ 10:54

  2. Rigtig god tur! Spændende om I kan lide det.

    Kommentar af Kirsten — 11. oktober 2015 @ 10:55

    • Tak. Det bliver ret spændende, ja.

      Kommentar af Ellen — 11. oktober 2015 @ 10:56

  3. Rigtig god tur! Det skal nok blive godt at ture rundt i det græske øhav; klimaet er så dejligt og naturen – ofte med bjerge – er så smuk. Gad nok vide om I også får græsk mad, eller om det er mere amerikansk inspireret. Du har ret: Amerikanere “larmer”, men måske er dem I møder lidt oppe i årene, og så er støjniveauet som regel dæmpet noget.

    Det er godt, at du annoncerer dit fravær ellers bliver vi faste læsere ganske rigtigt bekymrede, for du er så trofast med dine indlæg før kl. 18:00 (cirka).

    Kommentar af Stegemüller — 11. oktober 2015 @ 11:34

    • Tak. Jeg tror vi får meget interntional mad på sådan et skib.
      Jeg kan forsikre dig for, at amerikanere ikke bliver mere lyddæmpede med alderen! Tværtimod så råber de højere og højere, synes jeg.

      Kommentar af Ellen — 11. oktober 2015 @ 11:53

  4. Rigtig god ferie, uden søsyge, uden for meget amerikanerråberi (mon de kan overgå danske råbetv?). Måtte det blive spændende. Afventer uden bekymring livstegn.

    Kommentar af Jørgen — 11. oktober 2015 @ 12:16

    • Tak. Søsyge har vi tabletter imod; det har vi desværre ikke mod amerikanske højttalere, og ja: de kan snildt overgå alt, hvad du kan komme i tanke om 🙂

      Kommentar af Ellen — 11. oktober 2015 @ 12:26

  5. Det bliver spændende – jeg har en forhåndsaversion mod krydstogter, men alligevel også en eller anden skjult drøm om at at lade sig servicere som i gamle dage på allerførste klasse. Oplevelserne på land skal nok blive flotte. Rigtig god tur!

    Kommentar af conny — 11. oktober 2015 @ 12:52

    • Tak. Jeg har nok haft det lidt lige som dig, men vi må se i øjnene, at vi ikke forbliver så mobile som nu, og så var krydstogter jo en mulighed. Nu skal det derfor afprøves om det er noget, vi kan holde ud.

      Kommentar af Ellen — 11. oktober 2015 @ 12:56

  6. Rigtig god tur, og Conny har beskrevet min holdning og drøm i forhold til krydstogter, glæder mig til at høre din version af det. Englænderne har senere efterårsferie end Danmark?

    Kommentar af Lene — 11. oktober 2015 @ 12:56

    • Tak – jeg har selv haft aversion mod at udøve den ferieform, men vi bliver alle ældre, så nu skal det afprøves, om det er en mulighed, når vi bliver mere affældige, end vi er nu.
      Ja, englænderne har altid i uge 44. De ankommer om eftermiddagen, den dag vi lander fra Rom lige efter midnat 🙂

      Kommentar af Ellen — 11. oktober 2015 @ 13:00

  7. Rigtig. .. RIGTIG. ..god tur. Må I få det bedste ud af både sejltur og se-ture.
    Jeg er megaspændt på, hvad I synes om Cruise tur. Vi har altid følt os indespærrede og begrænsede på vores sejlturen til England eller Norge; gode siddepladser var optaget eller også kostede det penge til kaffe/spiritus for at bruge sæderne!. Men det er jo små både ift. Cruise skibe… det må gøre en forskel for både beskæftigelse og bekvemmelighed.
    Ihhh.. glæder mig til rejserapporterne…når der er forbindelse til cyberspace.

    Kommentar af Anne Holtegård — 11. oktober 2015 @ 13:00

    • Tak, Anne. Jeg har for længe siden udviklet mig til ekspert i at få en kopkaf til at vare i flere timer, men et krydstogtskib er nemlig noget helt andet – al mad, snacks, kaffe, te og vand er inkluderet i rejsens pris, så vi kan gå og gufle i os fra morgen til aften, samtidig med, at vi sætter os, hvor vi vil. Jeg er bange for, at vi skal trilles ud af det skiw igen 😉 Heldigvis er der fitness-center om bord, så vi må tage os sammen …

      Kommentar af Ellen — 11. oktober 2015 @ 13:06

  8. Rigtig god tur! Jeg glæder mig til en reportage fra det græske øhav 🙂

    Kommentar af Randi — 11. oktober 2015 @ 13:42

    • Tak – og jeg glæder mig til at opleve det 🙂

      Kommentar af Ellen — 11. oktober 2015 @ 14:05

  9. Spændende, god tur! I 2006 var vi på flodkrydstogt (Donau). Flertallet af passagererne var ældre amerikanere, og de var ganske stilfærdige. De var også påholdende (måske var midlerne små), for selvom skibets bar var billig, fik de oftest et glas med isterninger og fortrak så til kahytten.

    Kommentar af Eric — 11. oktober 2015 @ 13:48

    • Tak. Ih hvor vil jeg håbe, vores medpassagerer vil være lige som dine var dengang! Jeg har bare så dårlige oplevelser med amerikanske turister, som af en eller anden grund må transmogriffe til noget ubehageligt, når de er udenlands, for de er ganske rare hjemme i USA 🙂

      Kommentar af Ellen — 11. oktober 2015 @ 14:08

  10. Skøøønt at komme rundt og ha’ bagagen med. Nyd det. Vi har været på flodkrydstogt på Rhinen og Seinen, hvoraf det sidste var helt i top mht. mad, rengøring og oplevelser. Det er en ren luksus at overnatte de første dage lige nedenfor Eiffeltårnet, og medbringe bus der kører én til oplevelser hver gang man lægger til.

    Men også et krydstogt på Adriaterhavet, langs det tidl. Jugoslavien, flere øer, Montenegro og Korfu var en pragtfuld tur.

    Rigtig god fornøjelse!

    Kommentar af Madonna — 11. oktober 2015 @ 13:49

    • Her taler jo en erfaren kvinde! Herligt at høre, at du kun har haft gode oplevelser i forbindelse med krydstogter.
      Tak!

      Kommentar af Ellen — 11. oktober 2015 @ 14:09

  11. God tur! Det bliver spændende, om fordommene holder eller bliver gjort til skamme. Lene og Conny har fint beskrevet også mit forhold til krydstogter 😉 Amerikanerne ville jeg nu ikke frygte, da vi personligt kender flere, søde og afdæmpede af slagsen 🙂 Hvor lægger I fra land?

    Kommentar af Fruen i Midten — 11. oktober 2015 @ 16:30

    • Tak. Ja, det bliver lidt spændende. Jeg kender også en del søde amerikanere, men der sker noget med nogle af dem, når de kommer til Europa …
      Vi starter i Rom.

      Kommentar af Ellen — 11. oktober 2015 @ 20:11

  12. Fruen siger, jeg gerne må skrive, at vi ikke er spor misundelige, men den hopper I nok ikke på 😉 Pas på … det kan være svært vanedannende det der krydstogthalløj! Internet skal du nok ikke forvente for meget af … det var i hvert fald for dyrt på søsterskibet Explorer of the Seas, da vi var på tur i Caribien. Glæd jer, nyd det og ha’ en rigtig go’ tur 😀

    Kommentar af Per Teilmann — 11. oktober 2015 @ 16:48

    • Det tror jeg ganske rigtigt ikke på, Per 🙂
      Vi tager det internet, der måtte komme – eller også kommer der ikke noget …
      Tak, og vi glæder os … Er næsten i Rom nu 🙂

      Kommentar af Ellen — 11. oktober 2015 @ 20:13

  13. Rigtig god tur :-).

    Kommentar af Ellen Lund — 11. oktober 2015 @ 17:01

    • Tak, Ellen 🙂

      Kommentar af Ellen — 11. oktober 2015 @ 20:13

  14. god tur – glæder mig til at høre nærmere, idet jeg kan forestille mig, at det er en ferieform, der kunne passe til min formåen. Kh Marianne

    Kommentar af marianne bentzen — 11. oktober 2015 @ 17:16

    • Tak … det kunne jeg også godt forestille mig – det er derfor, vi prøver det af. Det må du da også gøre 🙂

      Kommentar af Ellen — 11. oktober 2015 @ 20:15

  15. Rigtig god tur, det lyder spændende {;o) jeg ville så gerne på krydstogt (allerhelst Hurtigruten i Norge) men desværre er min mand ikke søstærk i nogen som helst målbar grad

    Kommentar af nuuka04 — 11. oktober 2015 @ 21:56

    • Tak, og ih hvor ærgerligt for jer begge, men Ditte er kommet med et forslag herunder 😉

      Kommentar af Ellen — 12. oktober 2015 @ 10:07

  16. Jeg er sikker på, at I får masser af skønne oplevelser, trods evt. høreskader. Hvis billedet er fra jeres kahyt, så kunne jeg godt overleve, trods et tætpakket skib, men jeg håber nu, at I kan finde fredelige hjørner rundt omkring. Jeg er bange for, at sandsynligheden for fatness på den tur er noget større end for fitness 😉 I må slå jer på grøntsagssupper, når I kommer hjem igen.
    Måske skal jeg slå mig sammen med Lona om en tur med Hurtigruten? Vi har jo begge mænd der, af forskellige grunde, ikke rigtigt brænder for den tur – og så kan vi strikke sammen 😉

    Kommentar af fiberfryd — 11. oktober 2015 @ 23:01

    • Det er jeg også sikker på, og det med fatness var en fed (!) bemærkning 😀
      Du og Lone må slå jer sammen 😉

      Kommentar af Ellen — 12. oktober 2015 @ 10:10

  17. Rigtig god tur. Jeg er spændt på, hvad I synes om rejseformen. Jeg har kun været på cruise en enkelt gang, og det var Hurtigruten. Jeg synes, det er en skøn måde at rejse på. Det, at have den samme base men alligevel komme vidt omkring, gør det hele meget lettere.
    Jeg er bange for at blive søsyg. Hurtigruten sejler tæt på Norges vestkyst og kommer ikke langt ude i det åbne hav. Jeg undgik søsygen på den tur. Jeg gætter på, der er masser af plads, og at I kan både gå og løbe på dækket. Der er sikkert også træningsrum. Hvis I altså får tid. 😉

    Kommentar af Betty — 11. oktober 2015 @ 23:34

    • Vi glæder os sandelig også til at afprøve ferieformen, Betty.
      Jeg bliver også søsyg når der er søgang, men tabletter mod det er en god opfindelse.
      Der er fatness rum, spørgsmålet er bare om vi får taget os sammen …

      Kommentar af Ellen — 12. oktober 2015 @ 10:15

      • Fatness? Er det ikke det, vi andre kalder restaurant? 😉 😀

        Kommentar af Fruen i Midten — 12. oktober 2015 @ 14:49

        • HA – tyrkfjel – FITness, selvfølgelig. Men der er også adskillige fatness-rum 😀

          Kommentar af Ellen — 14. oktober 2015 @ 16:54

  18. I må have en forrygende dejlig og oplevelsesrig tur. 🙂

    Kommentar af Inge — 12. oktober 2015 @ 09:23

    • Tusind tak, Inge – og i lige måde til jer, når I når så langt 😉

      Kommentar af Ellen — 12. oktober 2015 @ 10:16

  19. Huj – god og fornøjelig tur 🙂

    Kommentar af kisser — 12. oktober 2015 @ 18:01

    • Tak, Kisser 🙂

      Kommentar af Ellen — 14. oktober 2015 @ 16:54

  20. Spøjs “undskyldning” for at tage på krydstogt, at det er for at udforske, hvad der ad åre vil være en mulig ferieform, når mobilitet (og hørelse 😉) er væsentligt nedsat, for jeg regner ikke med, at I forventer den tilstand foreløbig, når I relativt for nylig er flyttet til et område, hvor egen mobilitet nærmest er en nødvendighed.
    Min eneste erfaring med krydstogt jf. DDO (i modsætning til den knap så civile form jf. ODS) er, da jeg i efterårsferien 1967 var taget fra Helsingør til Helsingborg med “ferierejse som foregår med et større skib, der evt. anløber flere havne i fast rute” = tog- og bilfærgen, hvor returrejsen blev besværliggjort af stormen, så der var flere anløb til havn(e) inden det lykkedes at anduve Helsingør.
    Nå nok for nu og GOD ferie i det ægæiske hav og tilliggende herreder, selvom det kan være udfordrende for feriefølelsen evt. at blive konfronteret med overfyldte gummibåde og andre plimsoller med desperate flygtninge, men pas godt på dem i så fald.
    PS: Jeg glæder mig til at læse mere om kahyttens “vanity area” og undrer mig over, at det ikke er en del at det “private bathroom”.

    Kommentar af Kristine — 12. oktober 2015 @ 19:03

    • Vi øver os bare i at blive gamle, og det er altid bedst at øve sig, inden man får brug for det – lige som det er smartest at kunne svømme, inden man kommer i havsnød 😉
      Lidt kedeligt ‘krydstogt’ I havde, må jeg sige …
      Tak – vi bestilte denne rejse længe før flygtningene sejlede ud i havene på disse kanter, så det kunne vi ikke vide dengang.
      The vanity area har et trefløjet spejl med rigtig god make up-belysning – så kan jeg sidde og gøre mig smuk, mens John er i bad.

      Kommentar af Ellen — 14. oktober 2015 @ 17:02

  21. Ha’ en rigtig dejlig tur:) Jeg elsker krydstogt skibe. Jeg arbejdede et år på Crown of Scandinavia for mange år siden. Vi sejlede mellem København og Oslo og vi var en lille båd, når de store amerikanske krydstogt skibe lagde til ved siden af os. Det var dengang de stadig lagde til lige ved Nyhavn.

    Kommentar af MS — 12. oktober 2015 @ 19:33

    • Tak 🙂 Vores skib er heller ikke ret stort, sammenlignet med de kolosser, man sommetider ser, men det gør ikke spor – det er rigeligt stort til os 🙂

      Kommentar af Ellen — 14. oktober 2015 @ 17:03

  22. Det bliver spændende at læse om jeres krydstogtsskibsoplevelse. Selv har jeg altid tænkt, at der var mange andre ferieformer, jeg ville foretrække – måske lige bortset fra en tur langs den norske kyst eller til Alaska. Så jeg glæder mig til at høre om det, for jeg er såmænd næsten altid enig med dig, når du fortæller eller udgyder din mening om noget 🙂

    Kommentar af Lene — 13. oktober 2015 @ 03:21

    • Vi er bare enige, vi to, for vi har haft præcis de samme tanker, men på den anden side havde vi også talt i over 20 år om, at vi ville se nogle græske øer, så vi blev enige om at slå to fluer med ét smæk. Uanset hvordan turen falder ud, er vi dog sikre på, at der går endnu nogle år, inden vi igen skal på krydstogt. Medmindre vi tager turen fra Vancouver til Alaska, som står højt på vores ønskeliste 🙂

      Kommentar af Ellen — 14. oktober 2015 @ 17:06

  23. Desværre er jeg for sent på den til at ønske jer en vidunderlig krydstogts ferie, men så i hvert fald velkommen hjem.
    Det bliver spændende at læse om jeres oplevelser undervejs.
    Vi har et hold venner, der er afsted på krydstogt hvert år på Europas floder og i henhold til dem er det aller, allerstørste problem undervejs det at begrænse sig ved måltiderne. Gad vide om I løber ind i samme problemer?

    Kommentar af Annette (Holland) — 14. oktober 2015 @ 13:41

    • Det var ikke spor for sent, så tak, Annette – der er hul igennem her på Kreta, så jeg benytter mig lige af muligheden 🙂
      Der er virkelig, VIRkelig meget mad at vælge imellem, men man (vi) får nu hurtigt nok, og så er det faktisk ikke så svært at at begrænse sig. Heldigvis 🙂

      Kommentar af Ellen — 14. oktober 2015 @ 17:08


RSS feed for comments on this post.

Skab en gratis hjemmeside eller blog på WordPress.com.